Chartaal of giraal geld
- RVV
Chartaal of giraal geld
Waar gaat je voorkeur naar uit ? Ben je bewuster van geld als je het contant uitgeeft ?
Of is giraal geld de beste oplossing om met je geld om te gaan, praktischer is het zeker.
Maar het grootste nadeel van giraal geld is toch de kans op fraude. Gisteren in het nieuws een vleesbedrijf heeft bij BP een tankschuld van 74000 euro (inclusief kosten) omdat er in een weekend tig 10000e euro's werden afgeschreven van tankpassen die allemaal achter slot en grendel lagen.
Of vreemde afschrijvingen van je bankrekening die niet te herleiden zijn ? Je hoort/lees het regelmatig. Creditcard fraude, skimmen van passen bij bedrijven..
Het vertrouwen in giraal geld begint wel een deuk op te lopen.
En is er nog toekomst voor chartaal geld ? Ik kan me zo wel ergens voorstellen dat een keer chartaal geld word afgeschaft, of is dit een kansloos idee ?
Of is giraal geld de beste oplossing om met je geld om te gaan, praktischer is het zeker.
Maar het grootste nadeel van giraal geld is toch de kans op fraude. Gisteren in het nieuws een vleesbedrijf heeft bij BP een tankschuld van 74000 euro (inclusief kosten) omdat er in een weekend tig 10000e euro's werden afgeschreven van tankpassen die allemaal achter slot en grendel lagen.
Of vreemde afschrijvingen van je bankrekening die niet te herleiden zijn ? Je hoort/lees het regelmatig. Creditcard fraude, skimmen van passen bij bedrijven..
Het vertrouwen in giraal geld begint wel een deuk op te lopen.
En is er nog toekomst voor chartaal geld ? Ik kan me zo wel ergens voorstellen dat een keer chartaal geld word afgeschaft, of is dit een kansloos idee ?
Laatst gewijzigd door RVV op 27 feb 2008, 15:52, 3 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik hoop dat het een kansloos idee is, alles giraal, tja das net als rekening rijden met zo`n kastje, alles is controleerbaar, net als een AH pasje, je koop/consumenten gedrag is volledig in beeld, kortom; daar ben ik op tegen ( nee, ik heb ook geen AH pasje)
En omdat alles controleerbaar is zal het er wel van komen......................
En omdat alles controleerbaar is zal het er wel van komen......................
- Bert ///M3
- duifjes.com
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
Same here, ik snap niet dat chartaal geld zo populair is. Ik vind het een ouderwets systeem, doet mij denken aan geschiedenis met munten die ze wisselden voor warenJoop schreef:Alles (op een sporadische keer na) giraal.
Je blijft vaak met dat verrotte kleingeld (munten) zitten.

Ik pin bijna alles... lekker handig en geen gezeik met klein geld of te weinig geld bijhebben en weer ergens moeten pinnen.
- GTRene
meeste via pinnen of 1 malige afschrijvingen, maar kleine dingen cash altijd...bedragen groter dan 20 euro eigenlijk altijd via PIN.
mar snap wat je bedoelt Rico, daarom zou ik ook nooit een credit cars kopen immers pinpas is 'veiliger" en kan net zo makkelijk, ik snap die creditcards ook niet waarom? pin is veel veiliger en maar 1pas sommige lopen met wel 10 passen in hun knip, daar heb ik een hekel aan, heb maar 3 pasjes, 1x bankpas en veteranenpas(leger ex oorloggebied gedienden) en ANWB pasje, tankpas BP ligt in de auto, hou niet van een te dikke portemonnee
mar snap wat je bedoelt Rico, daarom zou ik ook nooit een credit cars kopen immers pinpas is 'veiliger" en kan net zo makkelijk, ik snap die creditcards ook niet waarom? pin is veel veiliger en maar 1pas sommige lopen met wel 10 passen in hun knip, daar heb ik een hekel aan, heb maar 3 pasjes, 1x bankpas en veteranenpas(leger ex oorloggebied gedienden) en ANWB pasje, tankpas BP ligt in de auto, hou niet van een te dikke portemonnee
-
Tot niet zo heel lang terug tankte ik altijd met een abn pas. Vraag me niet waarom maar betalen ermee was vaak onmogelijk. Laat iemand de pas uit de portemonee halen en voor me betalen (m'n broertje bijv. of m'n ouders) dan ging het goed. Pakte ik hem eruit dan begon het gedonder weer. Zes wachtenden achter je, een strontchagarijnige pompbediende en een hopeloos gestrest ikfiguur. Tot drie keer toe had ik geen geld bij me en dan werd het weer een formuliertje invullen, naar de dichtstbijzijnde pinautomaat rijden voor geld en weer terug. Wederom in de rij wachten en de betaling afhandelen. Op zulke momenten vervloekte ik die pinpassen. Heb er nu met de ING gelukkig geen last meer van.
Grote bedragen pin ik liever maar de normale dagelijkse uitgaven doe ik liever contant. Een pakje kauwgom of 50 cent voor de toilet met je creditcard betalen is ook zowat.
Op vakantie neem ik ook altijd een bepaald bedrag mee voor noodgevallen. Je pasje zou maar eens met het verkeerde been uit bed gestapt zijn.
Grote bedragen pin ik liever maar de normale dagelijkse uitgaven doe ik liever contant. Een pakje kauwgom of 50 cent voor de toilet met je creditcard betalen is ook zowat.

Op vakantie neem ik ook altijd een bepaald bedrag mee voor noodgevallen. Je pasje zou maar eens met het verkeerde been uit bed gestapt zijn.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Tja, de charme is weg als alles giraal zou gaan, waarom hebben we dan überhaupt nog papiergeld/munten?
Ik kies dus chartaal(idd Romo)
Voorbeeld waar ik gisteren ff flauw van werd:
Haal ik hier bij de AKO de nieuwe Sportauto en de nieuwe Chronos(horlogeblad). 11,10 geloof ik. Ik heb een briefje van 100 bij me.
Ik ken niet alle dames die d'r werken en vraag aan 1 of ik met een 100je kan betalen(lullig I know maar ik hab niet anders mee...) Zij naar chefin die mij kent: Chefin erbij, ik vraag of ze genoeg wisselgeld hebben. Zij:Dat is 't punt niet, maar vanuit de organisatie willen ze 't liever niet aannemen, vanwege valsemunterij blabla, maar voor mij en deze ene keer...
Is toch jammer he...
Haal ik hier bij de AKO de nieuwe Sportauto en de nieuwe Chronos(horlogeblad). 11,10 geloof ik. Ik heb een briefje van 100 bij me.
Ik ken niet alle dames die d'r werken en vraag aan 1 of ik met een 100je kan betalen(lullig I know maar ik hab niet anders mee...) Zij naar chefin die mij kent: Chefin erbij, ik vraag of ze genoeg wisselgeld hebben. Zij:Dat is 't punt niet, maar vanuit de organisatie willen ze 't liever niet aannemen, vanwege valsemunterij blabla, maar voor mij en deze ene keer...
Is toch jammer he...
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Normaal: Giraal
Kleine boodschappen/stappen contant
Grote bedragen: cash, maar dat hangt ook van het product af. Pas geleden m'n E30 contant afgetikt. Had nog 400 euro liggen (had ik iemand voorgeschoten), 600 bijgepind. Kende de verkoper niet, en als je dan gelijk wilt oversteken is er maar 1 oplossing van part. naar part.
Heb recentelijk ook een Almera voor iemand anders verkocht, werd ook even 3400 contant afgetikt. Wel dom want daarmee kun je weer naar de bank zeulen maar als je gelijk wilt oversteken heb je niet echt veel keus volgens mij 'zomaar geld overmaken is ook maar wat zonder factuur, en zomaar iets overschrijven is óók zomaar wat,
'. Dierenhandel gaat volgens mij om die reden ook vaak in contanten (in het begin van de week hebben die jongens allemaal rolletjes papiergeld bij zich 8)
).
Kleine boodschappen/stappen contant
Grote bedragen: cash, maar dat hangt ook van het product af. Pas geleden m'n E30 contant afgetikt. Had nog 400 euro liggen (had ik iemand voorgeschoten), 600 bijgepind. Kende de verkoper niet, en als je dan gelijk wilt oversteken is er maar 1 oplossing van part. naar part.
Heb recentelijk ook een Almera voor iemand anders verkocht, werd ook even 3400 contant afgetikt. Wel dom want daarmee kun je weer naar de bank zeulen maar als je gelijk wilt oversteken heb je niet echt veel keus volgens mij 'zomaar geld overmaken is ook maar wat zonder factuur, en zomaar iets overschrijven is óók zomaar wat,

- duifjes.com
Het is een wettig betaalmiddel, dus officieel mogen ze het niet weigeren, ook al gebeurd het vaker.Robin schreef:Tja, de charme is weg als alles giraal zou gaan, waarom hebben we dan überhaupt nog papiergeld/munten?
Is toch jammer he...
Liefs gewoon contant, is moeilijker te achterhalen

- Joop
Is vooral het idee: je haalt het geld op bij de bank en je geeft het net zo hard weer weg in de winkel/cafe/etc..., dat er bij mij niet ingaat.
Moest pas een groot bedrag contant afrekenen, omdat het even niet anders kon. Het was voor de eerste keer sinds de introductie van de euro dat ik een (stapel) 100 euro biljet(ten) in mijn handen had.
Wat dat betreft kun je me zo belazeren met vals groot geld, weet nauwelijks wat de kleuren van die biljetten zijn (bij wijze van spreken dan).
Het is trouwens ook goed dat niet iedereen zijn geld bij de banken gaat ophalen, want dan blijven er toch een aantal zonder zitten. Het is gewoon simpelweg niet meer bij de banken aanwezig. Krijg je dezelfde taferelen als voor een tijdje terug in Engeland waar iedereen zijn/haar spaarcentjes komt ophalen.
Moest pas een groot bedrag contant afrekenen, omdat het even niet anders kon. Het was voor de eerste keer sinds de introductie van de euro dat ik een (stapel) 100 euro biljet(ten) in mijn handen had.
Wat dat betreft kun je me zo belazeren met vals groot geld, weet nauwelijks wat de kleuren van die biljetten zijn (bij wijze van spreken dan).

Het is trouwens ook goed dat niet iedereen zijn geld bij de banken gaat ophalen, want dan blijven er toch een aantal zonder zitten. Het is gewoon simpelweg niet meer bij de banken aanwezig. Krijg je dezelfde taferelen als voor een tijdje terug in Engeland waar iedereen zijn/haar spaarcentjes komt ophalen.
- Dennis Cavallino
Ik gebruik vanalles. Pin, cc, contant. Net wat ik bij me heb. tijdens vakantie doe ik alles met cc. Parkeergarages liever ook met cc, scheelt een hoop ongemak bij zo'n kutautomaat die altijd ondergepist is.
Probeer flappen wel altijd zsm te storten op de bank. Anders ben ik er altijd zo snel doorheen (lees: nog sneller dan als ik geen contant op zak heb).
Probeer flappen wel altijd zsm te storten op de bank. Anders ben ik er altijd zo snel doorheen (lees: nog sneller dan als ik geen contant op zak heb).

- frank de jonge
-
- Auto: M3P, 130i
-
Contant...
Bij bijv kledingshoppen.. eerst naar de bank geld pinnen en dan contant betalen bij de winkels! Doe ik dit niet dan krijgen leads en vd kam in Heerenveen veel te veel geld van me.. van te voren budget bepalen en dan de winkels binnen.. anders kan ik dat shirtje of die broek altijd moeilijk laten hangen 8)
Bij bijv kledingshoppen.. eerst naar de bank geld pinnen en dan contant betalen bij de winkels! Doe ik dit niet dan krijgen leads en vd kam in Heerenveen veel te veel geld van me.. van te voren budget bepalen en dan de winkels binnen.. anders kan ik dat shirtje of die broek altijd moeilijk laten hangen 8)
- RVV
Goed punt Marco, door contant te betalen ben je bewuster van je uitgaven.m@rco schreef:Contant...
-
- Auto: M3P, 130i
Dat is natuurlijk relatief... Als je gaat winkelen kun je toch ook globaal bijhouden wat je hebt uigegeven, of probeer je dat zo snel mogelijk te vergeten?!Rico v Velzen schreef:Goed punt Marco, door contant te betalen ben je bewuster van je uitgaven.m@rco schreef:Contant...

- frank de jonge