Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2008, 17:18

En vervolgens er stiekem bij zetten dat je even 26k zelf moet aanbetalen.
Kijk precies wat die W12 waard was :lol: :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 25 jan 2008, 18:24

Niet bijbetalen en zo met een gloednieuwe wagen weer weg rijden !
Wat wil je nog meer ?

:lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 25 jan 2008, 18:25

Heb je een nieuwe 1 serie gekocht, krijg je van de buren te horen, oh jah stond bij de beier aangeplakt 199 euro per maand. Niet duur ! :?
Nee maar je moet wel een belachelijk kapitaal aanbetalen dan :lol:

Iedereen wil voor een kwartje op de eerste rij zitten.

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 25 jan 2008, 21:53

Macboy schreef:
Bas Aalbers schreef:Ik heb nog nooit een rode cent geleend voor een auto, en dat ga ik nooit doen ook!!

Ik heb 1 lening en die is van de hypotheek, en daar blijft het bij.

Geld lenen voor een auto is echt het stomste wat je kunt doen, en de auto wordt uiteindelijk bijna 2x zo duur.
Kun je het niet betalen, dan moet je het niet kopen, punt uit.

Voor de rest ben ik wel iemand waarbij geld moet rollen (anders hadden ze het wel vierkant gemaakt). Dus heb ik na al mijn vaste lasten betaald te hebben geld over, dan gaat dat ook gewoon op.
Volgens mij ben jij een heel wijs persoon :) Heb je meer wijsheden die je met ons kunt delen?

Nee even serieus. Waarom is dat het stomste wat je kunt doen? Waarom zou je als je bijv 34 bent wachten tot je 40 bent om Porsche te rijden, terwijl je dat ook op je 34e kunt doen ?

(nog los van het feit dat je in die 6 jaar ook kunt overlijden maar dat is het bekende punt van rijk gestorven niet geleefd hebbende Nederlanders)

Ben benieuwd naar je antwoorden.

Alles kost geld in onze samenleving, waarom zou lenen gratis zijn?

Lenen is juist ideaal: achteraf sparen :)

Wilt u NU genieten van het leven? Nee joh, waarom zou ik nu genieten als ik later kan genieten

Denk aub meer na voor je een post plaatst. Voor jou is lenen misschien het stomste wat je kunt doen, maar voor anderen niet. Als je iets opschrijft als "het stomste wat je kunt doen" motiveer het dan aub.

En een auto die twee keer zo duur wordt is natuurlijk onzin. Je leent bedrag x voor de auto, uiteindelijk ben je bedrag x + rente kwijt + misgelopen positieve rente gesteld dat je het bedrag op zak had.

Maar mensen die lenen hebben dat bedrag niet op zak, dus lopen ook geen rente mis, maar betalen enkel die rente.

Iets anders is als mensen het geld niet hebben, maar daar gaat de discussie niet over.

Misschien was ik een beetje kort door de bocht, en zal proberen het beter te verwoorden, maar ik blijf in grote lijnen bij mijn standpunt. En mijn standpunt is gezien vanuit een prive situatie.
En ik zag verscheidene mensen reageren op mijn antwoord,( die waarschijnlijk wel een lening nemen) en het er niet mee eens waren.....kijk eens naar de uitslag van de Poll zou ik zeggen.

Ieder moet het uiteraard voor zichzelf weten, maar als ik een auto wil kopen van laten we zeggen 40.000 Euro en ik heb dat geld niet, waarom zou ik het dan gaan lenen?? Het wordt misschien iets anders als ik bijv aan het sparen ben voor een bepaalde auto, en ik loop net tegen mijn droomauto aan, en kom een paar duizend euro tekort, dat je die bij gaat lenen, daar kan ik me nog wel mee verenigen, maar geen volledig groot bedrag voor iets.
Ik ben in principe van huis uit zo opgevoed om geen lening af te sluiten voor "luxeartikelen", uitgezonderd een huis , maar dat zie ik ook meer als een investering.

Ik was 20 toen ik samen met mijn vriendin al een nieuwbouwhuis kocht, (lang verhaal door vervelende omstandigheden) en we konden dat toen maar net betalen, met ons schamele inkomen. Net allebei van school af, dus breed hadden we het niet. Daarvoor woonde ik al samen in een kleine 3 kamer-woning, en van het statiegeld van de lege flessen konden wij een avondje gaan stappen of naar de bioscoop.....zo breed hadden wij het toendertijd.

Ik heb daar heel veel van geleerd en ben geld gaan waarderen.

Ondertussen heeft ons huis ruim een ton overwaarde, welke wij in een zojuist nieuw gekocht huis hebben gestoken.
Wij hebben met z'n 2en allebei een goede baan met daarbij een heel goed inkomen, en genieten er ook uitbundig van.
We gaan 3x per jaar op vakantie naar het warme Egypte, en we nemen het er lekker van en doen waar we zin in hebben.

Daarbij heb ik dus mijn autohobby, wat me zeer veel geld kost, maar dat boeit me niet, en doe het met groot plezier.

Hoeveel mensen zijn de laatste jaren al richting afgrond gegaan, omdat ze jaren geleden, met uitzicht op beter, allemaal gingen lenen voor dat vakantiehuisje , bootje, dikkere auto als de buurman, enz.?? Het aantal mensen met schulden die er niet meer uitkomen neemt in recordtempo toe.....hoe zou dat toch komen? :roll:
Veel mensen gaan mijn inziens boven hun stand leven, en vele lopen jaren daarna tegen de lamp. Lening op lening, tot de vaste lasten ineens zo hoog worden dat ze het niet meer kunnen betalen. En dan vaak ook nog zielig doen dat ze het zo slecht hebben.

En ga niet over rente beginnen, want alles kost geld. Rente kost geld, maar afschrijving op een auto kost ook geld. Dat is toch ook geen reden om hem te laten staan?
Heb je gelijk in, alles kost geld idd, maar ik zie dat geleende geld + rente als extra vaste lasten + de afschrijving. Dan betaal je jarenlang voor iets wat ook nog elk jaar minder waard wordt en afschrijving heeft, en nadat je de schuld hebt afgelost heb je eindelijk datgene in je bezit...................................wat de helft minder waard is geworden.....het jaar daarop maar weer een lening afsluiten dan voor de volgende auto?
Als je die vaste lasten van die extra lening dan elke maand op moet hoesten, en je kunt het betalen, waarom dan niet gewoon datzelfde bedrag voor een bepaalde tijd sparen zodat je in dezelfde periode daarna gewoon de auto uit eigen zak kunt betalen?

Sorry, ik vind het weggegooid geld.

Voor de rest zal het me een zorg zijn, hoeveel mensen lenen en waarvoor.
Uiteindelijk is het geld wat je niet hebt, wel uitgeeft , en je meer moet terugbetalen als dat je ervan uit hebt kunnen geven. En ben je dan eindelijk van die lening af, ben je nog geen ruk opgeschoten, want datgene wat je ermee betaald hebt is in waarde gekelderd, dus ga je die keer daarop weer lenen (waarschijnlijk weer meer), en zo is het vicieuze cirkeltje rond.

Zoals gezegd, niks persoonlijks tegen wie dan ook, maar zo kijk ik er tegenaan.
Ik betaal alles gewoon uit de zak, en heb ik het niet dan koop ik het niet. Maar ik heb genoeg om ervan te genieten en dat doe ik ook :D

Had ik een paar ton op de bank staan, dan kocht ik een dikke Porsche. Helaas heb ik dat geld niet , rij ik een oude Ford, en doe nu mijn best om de Porsches voor te blijven, wat me uitzonderlijk goed lukt :mrgreen:

Groeten,

Bas

Fernando

Bericht door Fernando » 25 jan 2008, 22:12

tja dit zijn van die discussies waar je het toch nooit eens over wordt, de ene groep vindt het slim de andere groep niet.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 jan 2008, 22:29

Je kunt ook gewoon 2,5 jaar niet op vakantie gaan en dan je motor laten ploffen. Heb je ook veel plezier van :roll:

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 25 jan 2008, 22:49

Audi6 schreef:
Bas Aalbers schreef:We gaan 3x per jaar op vakantie naar het warme Egypte, en we nemen het er lekker van en doen waar we zin in hebben.
Andere mensen doen ook waar ze zin in hebben. Zij kopen liever niet een product van een reisbureau (een reis naar Egypte), maar een product van de bank (een lening), terwijl zij jaarlijks genoeg hebben aan één fietsvakantie.
Het product van het reisbureau koop ik idd. Datgene wat ik daarvoor betaal is ook daadwerkelijk hetgeen ik ervoor betaal en geen cent meer.

Het product van de bank leen je....dat koop je niet ( je hebt het geld er immers niet voor), en uiteindelijk betaal je meer terug als dat je daadwerkelijk ook uit hebt kunnen geven. :idea:

allen

Bericht door allen » 25 jan 2008, 23:12

Stéphane schreef:Je kunt ook gewoon 2,5 jaar niet op vakantie gaan en dan je motor laten ploffen. Heb je ook veel plezier van :roll:
Niet kwaad bedoeld maar heb nu pijn in m'n buik van het lachen! :lol:

@Bas: Een duur huis kopen en uitgaan met het geld dat je krijgt voor het inleveren van lege flessen is niet boven je stand leven? Wat als het inkomen van een van jullie beiden was weggevallen voor een maandje of 6?

Nog even een opmerking over het aanbetalen van 'kapitalen' naar aanleiding van auto-advertenties. Die zijn gebaseerd op het feit dat je een relatief jonge auto inruilt. Je levert je 3 jaar oude auto in, legt 2-5k bij en neemt een andere mee. Tja, dan betaal je daarna 199 euri in de maand. Als je als aller eerste auto direct een gloednieuwe bmw wil zonder een cent op zak gaat dat niet nee. Maar wat had je verwacht dan? Reken eens uit of je met 36 x 199 euri een 116i wieldopedition kunt aflossen zonder de rente mee te nemen... Beetje nadenken is er soms ook niet meer bij... :?

allen

Bericht door allen » 25 jan 2008, 23:23

Bas Aalbers schreef:Het product van de bank leen je....dat koop je niet ( je hebt het geld er immers niet voor), en uiteindelijk betaal je meer terug als dat je daadwerkelijk ook uit hebt kunnen geven. :idea:
Dit is vrees ik een verschil in inzicht?
Als ik 35.000 leen voor een dure auto, over 3 jaar 9.000 euro rente betaal en deze opvoer aan de zaak kost dit mij netto geen 9.000 euro. Voorts wil dat niet zeggen dat ik die 35.000 niet heb, maar dat ik daarmee makkelijk meer geld kan maken dan die 9.000 euro rentekosten. :idea:

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 25 jan 2008, 23:31

allen schreef:
@Bas: Een duur huis kopen en uitgaan met het geld dat je krijgt voor het inleveren van lege flessen is niet boven je stand leven? Wat als het inkomen van een van jullie beiden was weggevallen voor een maandje of 6?
Ik snap waarom je dat zegt. Het is een heel lang verhaal, maar het komt er op neer, dat we toen een lot uit de loterij hadden met dat nieuwbouwhuis, maar eigenlijk in onze situatie net iets te vroeg kwam. We konden het maar net betalen toendertijd maar hebben het toch gedaan. Geloof me...als ik het heeeeele verhaal zou gaan vertellen geef je me groot gelijk :)

En als jij 215.000 Gulden ( zeg voor het gemak maar 100.000 Euro) een duur huis vindt ....... :lol: :lol: Wij kochten het huis toendertijd net voordat de huizenprijzen explosief stegen, nog net in de guldentijd.
Hebben we nu dus genoeg aan verdiend :wink:

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2008, 23:33

Als je voor die 35000 euro handelsgoederen inkoopt, en met 35% winst verkoopt (redelijk normale brutowinst marge in de detailhandel) verdien je daar meer mee dan dan die 9000 euro rentekosten.

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 25 jan 2008, 23:34

allen schreef:
Dit is vrees ik een verschil in inzicht?
Als ik 35.000 leen voor een dure auto, over 3 jaar 9.000 euro rente betaal en deze opvoer aan de zaak kost dit mij netto geen 9.000 euro. Voorts wil dat niet zeggen dat ik die 35.000 niet heb, maar dat ik daarmee makkelijk meer geld kan maken dan die 9.000 euro rentekosten. :idea:
We hebben het hier toch over prive?
Ik heb ook gezegd dat ik vanuit een prive situatie inzichtelijk mijn oordeel geef, niet zakelijk. Dat was ook niet de opzet van dit topic dacht ik.

allen

Bericht door allen » 25 jan 2008, 23:52

Bas, een huis is te duur wanneer iemand de rente en aflossing bijna niet kan ophoesten. Met een auto precies eender. Het gaat imho om het vangnet dat iemand voor zichzelf heeft ingebouwd.
Verdienen doe je nooit echt op een huis als je er maar een hebt omdat je bij verkoop weer in een ander huis moet die net zo hard is meegestegen. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2008, 00:02

Precies je kunt pas cashen op leeftijd en dan een huur(service)flat induiken.. dan ben je oud en grijs, heb je 2 hartaanvallen achter de rug en is je enige interesse in een auto nog hoe makkelijk de in en uitstap is :twisted:

Momenteel ligt mijn Pa weg letterlijk weg te kwijnen aan de zware chemo's op zijn 65 jaar in het ziekenhuis en werd mijn schoonpa ook 65 jaar met gillende ambulance vanochtend ook afgevoerd met hartklachten en een zware longontsteking, we gingen even van het ergste uit omdat zijn buik aorta 2 jaar geleden ook al was gescheurd..
Meevaller is dat ze beide in hetzelfde ziekenhuis liggen.

Wil er geen familiedrama van maken in dit draadje, maar wat ik er wel mee wil zeggen is dat als je nog op een leeftijd bent dat je kunt genieten van de dingen die je leukt vind je dat ook moet doen.

Als je dat van eigen geld wil doen of van geleend geld is niet zo relevant.

Stel dat je nu graag in een Porsche wilt rijden.. en daar kom je 20000 euro voor te kort. maar nu kun je er nog van genieten.. met een duw in de rug van de bank.. of anders, je eigen spaarreserve.. DOE dat dan..

Want als magere hein op de deur staat te bonken is het allemaal te laat.

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 26 jan 2008, 00:03

allen schreef: Verdienen doe je nooit echt op een huis als je er maar een hebt omdat je bij verkoop weer in een ander huis moet die net zo hard is meegestegen. :wink:

Zit een kern van waarheid in maar ben het niet helemaal met je eens.

Als jij nu zonder een eigen huis achter te laten met overwaarde, die wij wel hebben opgebouwd, dan moet jij ruim een ton meer ophoesten als wij, om hetzelfde huis aan te kopen :wink:

Tom

Bericht door Tom » 26 jan 2008, 00:16

Ik vind je laatste posts iig een stuk beter Bas, duidelijk standpunt. Al ben ik het er niet helemaal mee eens :)

Zie in dit topic dat diegene die wel lenen voor de auto er op een verstandige en weloverwogen manier mee omgaan. Daar is niets mis mee, rente en risico is dan ingecalculeerd. In jouw posts gooi je die mensen een beetje op een hoop, alsof ze dat niet kunnen en het vaak fout gaat. Dat is hetzelfde als roepen dat alle hardrijders ongelukken veroorzaken.
Rico v Velzen schreef: Wil er geen familiedrama van maken in dit draadje, maar wat ik er wel mee wil zeggen is dat als je nog op een leeftijd bent dat je kunt genieten van de dingen die je leukt vind je dat ook moet doen.

Als je dat van eigen geld wil doen of van geleend geld is niet zo relevant.

Stel dat je nu graag in een Porsche wilt rijden.. en daar kom je 20000 euro voor te kort. maar nu kun je er nog van genieten.. met een duw in de rug van de bank.. of anders, je eigen spaarreserve.. DOE dat dan..

Helemaal mee eens.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 26 jan 2008, 00:35

allen schreef:
Stéphane schreef:Je kunt ook gewoon 2,5 jaar niet op vakantie gaan en dan je motor laten ploffen. Heb je ook veel plezier van :roll:
Niet kwaad bedoeld maar heb nu pijn in m'n buik van het lachen! :lol:
Geen probleem ;) Beetje zelf-cynisme mag af en toe ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 jan 2008, 09:09

@Rico, dat is zo'n beetje mn levensmotto waar ik alles uit doe. Als ik morgen de deur uit stap en een bus rijdt over me heen is het over en uit en heb ik niets kunnen doen. Voorzichtig met geld om gaan is hele andere koek dan alles oppotten voor "later".

Zolang ik de rentelasten voor een prive auto kan dragen zou ik ook prive lenen (mijn auto's zijn zakelijk tho). Als ik 35.000 euro tegen 7% rente leen voor 36 maanden betaal je uiteindelijk 3772 euro rente. Dat betekent dat je voor 100 euro per maand direct in de auto kan rijden in plaats van 3 jaar sparen en dan die auto kopen..

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 jan 2008, 11:01

Rico v Velzen schreef:Precies je kunt pas cashen op leeftijd en dan een huur(service)flat induiken.. dan ben je oud en grijs, heb je 2 hartaanvallen achter de rug en is je enige interesse in een auto nog hoe makkelijk de in en uitstap is :twisted:

Met deze stelling ben ik het wel eens. Je moet genieten terwijl je leeft en niet alles op sparen tot je begint weg te rotten...

Wat een lenen betreft zijn er toch wel een paar voorbeelden voorbij gekomen waar ik het niet onverstandig vind om te gaan lenen. Het punt is gewoon dat je de maandlasten van je lening makkelijk moet kunnen betalen en er nog steeds genoeg geld over blijft voor je dagelijkse behoeften. Dat is vaak het probleem met leningen, op een gegeven moment zijn de vaste lasten zo enorm hoog dat mensen nog maar een paar hondert over houden om van te eten. Er hoeft dan nog maar een klein dingetje te gebeuren (veranderen van baan, ontslag enz.) en je gaat er aan failliet...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 jan 2008, 14:03

Mee eens Rico, maar dat had ik hier al eerder geroepen.

Beterschap gewenst daar, dat het goed moge komen, alhoewel een aneurisma niet echt lekker is....................sterkte daar

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 jan 2008, 20:41

Audi6 schreef:Nee, het product van de bank koop je. Je krijgt een som geld in handen en de aankoopprijs van dat product van de bank (feitelijk: het eerder kunnen beschikken over je eigen geld!) heet "rente". De aankoopprijs wordt, in tegenstelling tot bij sommige andere producten, niet direct betaald, maar periodiek in de toekomst. Als je de rentelasten makkelijk kunt opbrengen, als alternatief voor andere bestedingsvormen van je inkomen (restaurantbezoek? sigaretten? 2x per jaar op wintersport?), dan kun je het product dat de bank je aanbiedt dus wel betalen, je hebt het geld er voor.
Even daarop voortbordurend: de kosten van het (leen)product is niks meer of minder dan alleen die rente. De aflossing is geen kostenpost, dat is gewoon geld dat je spaart, alleen dan omgekeerd.

Een lening kan niet "ineens te duur worden". De maandelijkse vaste lasten stijgen niet. Zit je ineens zonder werk is niet alleen die lening het probleem, maar ook je verzekering, huur/hypotheeklasten en al je andere vaste lasten. Zolang je lening in verhouding is naar je inkomen zie ik het punt niet zo.

markk

Bericht door markk » 26 jan 2008, 21:04

De maandelijkse vaste lasten stijgen niet.
Rente kan veranderen hoor ! ;-)

Mark.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 21:06

markk schreef:
De maandelijkse vaste lasten stijgen niet.
Rente kan veranderen hoor ! ;-)

Mark.
Bij een PL niet :D

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jan 2008, 10:14

@Bas: kijk nu ben je ook een stuk duidelijker en bedoel je dat voor JOU lenen het stomste is wat je kunt doen.

Je argumenten zijn ook erg duidelijk nu. Maar net zoals Tom ben ik het niet met je eens, omdat je uitgangspunt dus is dat iedereen die leent dom en arm is.

Ja dáár hadden we het niet over. Mensen die geen geld of zekerheid hebben moeten ook niet lenen nee, maar je moet niet iedereen over één kam scheren.

Er zijn ook slimme mensen met een goed inkomen die lenen :) en ook weten wat ze doen!

Let wel: ik rijd gewoon een leaseauto dus voel me niet persoonlijk aangevallen.

Ben het verder geheel eens met Tom hierover.

Voor mij is de posting van Rico ook erg van belang: waarom op je 65e een nieuwe Porsche kopen als je ook op je 35 al die droom hebt (maar dan een mindere Porsche).

Als ik 65 ben vind ik een Megane ook vast wel prima :)

Topfuel

Bericht door Topfuel » 04 feb 2008, 18:36

Kunnen de mensen die ''verstandig'' lenen eens wat goede voorbeelden geven hoe dit te doen en waar op te letten. Dit is misschien handig voor de mensen die in de toekomst willen lenen of zich op dit moment aan het orienteren zijn. Het voorkomt misschien dat mensen de fout in gaan...
Laatst gewijzigd door Topfuel op 04 feb 2008, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie