Autoverlichting overdag wordt verplicht
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Autoverlichting overdag wordt verplicht
http://www.nu.nl/news/1401545/10/Autove ... licht.html
Ik ben er zelf nog niet uit of het echt nuttig is (zie ook het nadeel wat het zou hebben voor motorrijders).
En wat wordt er nou weer bedoeld met "minder felle lampen" in de laatste zin?
Ik ben er zelf nog niet uit of het echt nuttig is (zie ook het nadeel wat het zou hebben voor motorrijders).
En wat wordt er nou weer bedoeld met "minder felle lampen" in de laatste zin?
- Jurriaan
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
- Locatie: Rotterdam
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Zelfde hier. Ik doe het zelf ook, maar om nou een bon te krijgen als je het een keer vergeet gaat mij een brugTom schreef:Verplicht verplicht verplicht, al die kutregeltjes ook.
Ik vind verlichting aan overdag opzich wel goed, maar dat het verplicht moet zijn.. zucht..

Overdag hoef je de weg niet te verlichten, maar alleen je lampen. Je kan dan met standaard technologie al met veel minder vermogen toe en met led's wordt het verschil nog groter. Je krijgt dan zogenaamde day-time driving lights, alleen snapt de politie dat vaak weer niet, vooral als ze in de buurt van de mistlichten zitten. En anders denken ze misschien dat je alleen je stadslicht aanhebt(mag in principe ook niet). Ik hoef ze dus nog even niet.En wat wordt er nou weer bedoeld met "minder felle lampen" in de laatste zin?
- Jochem Vaartjes
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
- Locatie: Nieuwegein
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Opa
- Berichten: 6785
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Als er plots een zware bui valt midden op de dag, is 't dan ook verplicht?Mari Oh Oh! schreef: Da's een andere discussie imho. Bovendien is het met halfdonker verplicht, dus ze zitten fout.
Je krijgt er nu iig. geen bon voor volgens mij, maar dat zou eigenlijk wel moeten.....ik zeg gewoon verplichten, ook als je tegen de laagstaande zon inrijdt is 't veel prettiger als de tegenliggers licht aan hebben en ook dan is 't niet verplicht en de tegenliggers zien jou wel goed.
Wanneer ben je nu eigenlijk verplicht je lampen aan te doen, als de straatverlichting aan gaat?
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
45 doden per jaar minder lijkt me een goed idee.
Dat zinloze geklaag van motorrijders dat het onveiliger voor hen zou zijn, het is voor hen juist veiliger. http://www.swov.nl/nl/actueel/persberichten/MVO.htm
En als het zou zou zijn. Liever 10 motorrijders extra en 40 fietsers minder, dan de huidige situatie. Winst- en verliesrekening.
Ook bij laagstaande zon gaat dit uitmaken. Prima dus!
Dat zinloze geklaag van motorrijders dat het onveiliger voor hen zou zijn, het is voor hen juist veiliger. http://www.swov.nl/nl/actueel/persberichten/MVO.htm
En als het zou zou zijn. Liever 10 motorrijders extra en 40 fietsers minder, dan de huidige situatie. Winst- en verliesrekening.
Ook bij laagstaande zon gaat dit uitmaken. Prima dus!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Tja. De poll deugt natuurlijk niet helemaal 100%, maar het komt erop neer of je vindt dat overdag verlichting gevoerd moet worden.
Ik denk dat iedereen dan JA zal antwoorden. Dat je in een woonwijk geen verlichting nodig hebt is wat anders. Zo kun je alle discussies wel overhoop gooien.
Je mag namelijk 50 binnen de bebouwde kom. Als er kinderen op straat spelen mag je ook 50, maar doe je dat niet omdat je ze niet wilt aanrijden. Je gaat dan ook niet zeggen: 50 mag, behalve als kinderen spelen.
Zo ook met verlichting: er zijn altijd situaties waar verlichting nodig is, omdat je tegenliggers of achteropkomend verkeer eerder ziet. Het komt de veiligheid ten goede, terwijl er geen nadelen te vinden zijn (behalve slijtage van de lampen,, maar dat kost ook geen drol en ze gaan erg lang mee tegenwoordig).
En je kunt als overheid niet permitteren om uitzonderingssituaties te creeèeren, dus stel je het gewoon verplicht.
Hoe vaak zie ik een kluit auto´s waarbij de opvolgende auto´s beter te zien zijn dat die eerdere die geen licht voert.
In mijn ogen dus logisch en terecht.
Ik denk dat iedereen dan JA zal antwoorden. Dat je in een woonwijk geen verlichting nodig hebt is wat anders. Zo kun je alle discussies wel overhoop gooien.
Je mag namelijk 50 binnen de bebouwde kom. Als er kinderen op straat spelen mag je ook 50, maar doe je dat niet omdat je ze niet wilt aanrijden. Je gaat dan ook niet zeggen: 50 mag, behalve als kinderen spelen.
Zo ook met verlichting: er zijn altijd situaties waar verlichting nodig is, omdat je tegenliggers of achteropkomend verkeer eerder ziet. Het komt de veiligheid ten goede, terwijl er geen nadelen te vinden zijn (behalve slijtage van de lampen,, maar dat kost ook geen drol en ze gaan erg lang mee tegenwoordig).
En je kunt als overheid niet permitteren om uitzonderingssituaties te creeèeren, dus stel je het gewoon verplicht.
Hoe vaak zie ik een kluit auto´s waarbij de opvolgende auto´s beter te zien zijn dat die eerdere die geen licht voert.
In mijn ogen dus logisch en terecht.
Laatst gewijzigd door Macboy op 22 jan 2008, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Uit onderzoek zowel afhankelijk en onafhankelijk is meervoudig gebleken dat verlichting voeren overdag beter is, nog beter is xenon af fabriek daar ben je heel duidelijk zichtbaar ook helaas voor de Bromsnor
Het is ook niet voor niets dat de zweedse fabrikanten het standaard aan laten gaan als je de auto start.

Het is ook niet voor niets dat de zweedse fabrikanten het standaard aan laten gaan als je de auto start.
- M-bitious
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
- Locatie: Amsterdam
Ik ben nog nooit in een situatie geweest dat ik in de problemen kwam, omdat iemand overdag geen licht aan had. Ik heb wel last van motorrijders met groot licht
het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak

het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ilija, de poll slayer.... [img:48:20]http://www.speedster.yourbb.nl/images/smiles/097.gif[/img]Macboy schreef:Tja. De poll deugt natuurlijk niet helemaal 100%, maar het komt erop neer of je vindt dat overdag verlichting gevoerd moet worden.
.....
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Verplicht gaat misschien wat ver, maar als dit ingevoerd én nageleefd wordt ben je wel af van die eikels die tijdens schemer, of nog erger, in de mist zonder verlichting durven rijden..
OT: waarom heeft een auto stadslicht? Ik zie steeds vaker mensen rijden die vergeten zijn het dimlicht aan te zetten, waardoor ze niet goed zichtbaar zijn. Stadslicht is vrijwel nergens goed voor, toch?
OT: waarom heeft een auto stadslicht? Ik zie steeds vaker mensen rijden die vergeten zijn het dimlicht aan te zetten, waardoor ze niet goed zichtbaar zijn. Stadslicht is vrijwel nergens goed voor, toch?
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Het valt mij inderdaad ook op maar ik kan het 'jan modaal' niet kwalijk nemen. Een koplampje vervangen kun je tegenwoordig niet meer zelf doen, er zijn auto's bij waar de complete bumper er vanaf moet om een lampje te vervangen. Dit zijn dus reparaties die serieus geld kosten.M-bitious schreef:Ik ben nog nooit in een situatie geweest dat ik in de problemen kwam, omdat iemand overdag geen licht aan had. Ik heb wel last van motorrijders met groot licht![]()
het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Parkeerlichten heeft elke wat beter uitgeruste wagen tegenwoordig wel. Die werken vaak ook maar aan 1 kant, om zo de kant die het dichtst bij de weg staat te verlichten. Minder luxe/oudere auto's hebben deze stand op hun lichten niet, maar wel de m.i. onbruikbare stadslichten; ze gaan uit wanneer de de wagen afgesloten worden, indien niet dan zal de accu het niet heel lang volhouden.. Daarbij geeft stadslicht te weinig verlichting om in te parkeren.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Drivers;
Oh ja; het is natuurlijk ook niet goed voor 't mjöö.... :twisted:
Mee eens. Ik ben een groot voorstander van gepaste verlichting als de omstandigheden (avond/nacht, weersomstandigheden, bomen, tunnels/viaducten) dat vereisen maar vind het bij normaal zicht niets toevoegen. Ook kun je je afvragen of, als je een auto zonder licht op een paar honderd meter afstand niet ziet je misschien eens aan de bril moet; en wat is de toegevoegde waarde van het feit dat je iemand met licht dan misschien op 1000m al wel ziet? Nadelen worden ook vaak niet genoemd: aangezien de meeste kilometers nog altijd overdag worden gemaakt zullen er nog meer auto's met kapotte lampen rondrijden op momenten dat het wèl absoluut noodzakelijk is. Bovendien schep je met een verplichting automatisch weer een nieuwe groep zwakkeren; motorrijders, klassiekers, auto's met kapot licht, brommers en fietsers worden er allemaal niet zichtbaarder op. De vaak aangehaalde onderzoeken uit Scandinavië zeggen mij niet veel, omdat in die streken klimaat, landschap en daglichtverhoudingen sterk afwijken van die in ons land; het feit dat in Oostenrijk (in elk geval qua klimaat en daglicht beter vergelijkbaar) na een dimlichtverplichting het aantal verkeersslachtoffers steeg zegt mij veel meer. Bovendien is een algehele verplichting weer een stap in de richting van het volkomen gedachtenloos achter het stuur zitten.M-bitious schreef:Ik ben nog nooit in een situatie geweest dat ik in de problemen kwam, omdat iemand overdag geen licht aan had. Ik heb wel last van motorrijders met groot licht![]()
het valt me trouwens op hoeveel auto's met een kapotte koplamp rijden, dat wordt dan alleen maar erger. Voor mij hoeft het niet, ik bepaal liever zelf wanneer het nodig is. Scheelt me ook een hoop vliegen op de lak
Oh ja; het is natuurlijk ook niet goed voor 't mjöö.... :twisted:
Laatst gewijzigd door Hansv (Hans van Velzen) op 22 jan 2008, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 2 gasten