sorry hoor maar ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegenHielke schreef:Ik denk inderdaad veel in 130i cup termen Rico![]()
Ook denk ik veel middels boerenlogica, hollandse nuchterheid, en 'ik laat me niet gek maken' termen.
Wat ik nu ga zeggen kan erin gaan hakken. Here it comes! :twisted:
90% van de raceteams actief in de DSC en Belcar zijn karikaturen van echt competatieve raceteams in competatieve klasses. Van al die karikaturen van raceteams zal slechts een heel klein deel doorhebben dat ze het voor de vorm doen ipv de wil en de drang om echt vooraan te presteren in hun klasses. Datalogging, uniballs in ieder scharnierpunt, peperdure lichtgewicht onderdelen, dure benzinetanks, motoren die naar achteren verplaats worden. Allemaal megadure ingrepen die pas nut hebben bij het zoeken naar die laatste tienden van seconden omdat de tegenstanders allemaal binnen dezelfde 1 of 2 seconden rijden. Maar wat schiet je er in nationale klasses mee op als er binnen de teams niemand rondloopt die de vele verzamelde data van de dataloggers weet te interpreteren? Helemaal niks. Het leidt alleen maar af van de focus van de rijder om zichzelf te verbeteren.
Ik heb nog eens nagedacht over een eventuele 'low budget' opbouw van een Corvette C6 voor het DSC. Heeft die auto al die versterkingen aan motor, bak en differentieel nodig? Hebben die onderdelen allemaal geforceerde koeling nodig. Ik denk hierbij hoe de 130i cup auto's zijn opgebouwd. Die dingen zijn nagenoeg standaard en de extra koeling stelt ook niks voor. Stuk gaat er vrijwel niets, gebruikt worden ze maximaal. Zo'n Amerikaan staat erom bekend dat alles wat met de aandrijflijn te maken heeft extra sterk is uitgevoerd. En net als bij de 130i hoeft de motor niet opgevoerd te worden. Het zou mij werkelijk verbazen als er iets buitengewoons aan de aandrijflijn gedaan zou moeten worden om 'm op een circuit heel te houden. Cor en Hans en andere Z06 rijders zijn de levende voorbeelden dat deze auto's in standaard vorm verschrekkelijk sterk zijn.
Nog even over die bijna standaard 130i. Die rijdt in een race op Zandvoort gemiddelde rondetijden van 1.55. Ik weet van 2 ton kostende auto's in het DSC die daar moeite mee hebben. En dan zit er geen mietje achter het stuur. Zo'n team dat die auto heeft opgebouwd heeft zich in de details verloren. Ze weten niet meer waar het echt om gaat om een auto sneller en betrouwbaarder te maken. Ipv 3 dagen aan testwerk te besteden kopen ze liever een nog duurder stuk datalogging of een sequentiële versnellingsbak met flipperbediening achter het stuur.
Ik hou het bij boerenlogica. Als het gegarandeerd resultaat oplevert is het goed, levert het je niets op doe het dan niet.
de snellere auto's in het dsc rijden dik onder de 1.55
de langzaamste klasse zal rond de 1.55 rijden ja
als je het over een cup hebt waar wannabee coureurs rijden, dan is het de 130i cup wel
dat zijn geen coureurs, dat zijn voor 80% autocrossers
geen respect voor andermans materiaal en een stel blinde kippen
ik vind dat je nu toch echt de dsc tekort doet
natuurlijk rijden er "amateurs" mee die nog veel moeten leren
maar er rijden ook zeer goed opgezette teams in mee
en natuurlijk zijn de verschillen wat groter
het is namelijk geen cupklasse
kijk hier naar de tijden op assen
zandvoort zal 1 a 2 sec langzamer zijn
http://www.supercarchallenge.nl/results.php?menuID=512
en de 130 rijd niet gemiddeld 1.55 op zandvoort
dat zijn de snelste tijden
dat is heel wat anders dan gemiddeld
en welke 2 ton kostende dsc auto haalt dat niet dan??
er zijn ook 130i coureurs die nog niet eens onder de 2.00 komen
appels met peren vergelijken