M3 CS/CSL of 130i met sper?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

M3 CS/CSL of 130i met sper?

Bericht door mrbbs » 21 mei 2006, 22:29

Na nu anderhalf jaar met een EVO 8 MR RS gereden te hebben (zelfde als André) komt de drang er alweer voor een andere auto.

Na geproeft te hebben van André zijn 130i met sper heb ik nog altijd een positief gevoel overgehouden aan deze auto.
Maar, wat maandjes later kwam een GT3 meer en meer in beeld en was het dagen en dagen informatie opzoeken tot ik op een zekere dag ook een testrit had geregeld van een mooie donkergrijze GT3, die tevens geen circuitkm's had. Super gewoon kwa wegligging en remmen, maar na lange gesprekken met o.a. André kwamen we eruit dat deze Porsche gewoon veel te duur is en erg beperkt in gebruik. Je moet al haast het circuit op om je wat te kunnen amuseren.
Diezelfde dag had ik ook de eer om even met een M3 CS van een vriend te rijden, te driften eigenlijk want de eerste bocht had ik het al goed beet en stond ik versteld hoe gemakkelijk de M3 in een bocht te zetten valt, en ook in een drift te houden is.
Wil je dit in een EVO doen is de snelheid zoveel hoger en moet je veel agressiever te werk gaan, ook kan je hem niet zo lang in een drift houden.
Trouwens deze M3 CS was ook één met SMGII en ik stond echt wel versteld hoe goed deze systemen geworden zijn. Ook appel-contre-appel vormt met SMGII geen probleem. Wondermooi.. maar is het niet iets waar ik uitgekeken op raak?

Het probleem is dat een GT3 en in mindere mate een M3 wat beperkter zijn in gebruik. Dit heb ik totaal niet met de EVO.
Daarom misschien dat een 130i met sperdiff. een optie zou kunnen zijn.

Maar, wat raden jullie mij aan? De meesten kennen mij waarschijnlijk niet, maar om te helpen, jullie kunnen mij vergelijken met André, maar dan iets meer rally-minded. Ik breng veel tijd door in kleine B-weggetjes.
Als het een bimmer wordt dan weet ik ook wel dat ik het terrein wat zal moeten verleggen naar industrieterreinen en dergelijke om plezier te hebben.

De grote vraag is misschien.. doe ik de EVO weg? Heb nu 5 jaar EVO achter de rug (3,5jaar EVO VI RS2 en anderhalf met de E8 MR RS).
De EVO ben ik eigenlijk nooit beu, de schrik zit er wel in dat dat met een 130i of M3 wel zou gebeuren..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 mei 2006, 23:04

Ik zeg, 130i met sper. Je bent gewend om echt gek te doen, dan moet het houden bij een auto van max 50k ? belgië 40K ?. een M3 is eigenlijk te duur om er echt gek mee te doen. Gaat je ook aan je hart. (eigen ervaring en dan ben ik nog een rustige rijder.) jij zoekt een tool denk ik dan zal een 130i daar perfect aan voldoen. Zoek je emotie dan gaat er niks boven een M3 of GT3.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 21 mei 2006, 23:23

probleem is als ik de EVO verkoop en ik koop een nieuwe dat ik terug 5000 euro mag betalen om een nieuwe op de baan te zetten, en dan zal hij belange zo goed niet zijn zoals de EVO nu staat (Reiger ophanging, OMP stuurtje en Recaro Furious racing shell: allemaal ex-André trouwens ;))

Heb een tijd terug een uurtje mogen rijden met een 130i van BMW België maar die viel me sterk tegen door het ontbreken van een sper, maar misschien heb ik mij daar wel suf op gekeken en niet meer genoten van de rest van de wagen..
Ideaal zou zijn dat ik eens een dagje de beschikking had over een M3 en 130i, maar die M3 zal al niet meer lukken want die maken ze al niet meer.

Weet hier een 130i staan met 4k voor 30k.. tempting..

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 22 mei 2006, 00:46

Rico heeft de punt van het weekend voor mij.
Ik kan niet in jouw beurs kijken, maar wel in die van mezelf; een auto als een CS, CSL of GT3 en dan op z'n André's gebruiken?
Erg gaaf natuurlijk, maar ik zou me persoonlijk bij iedere kras of deuk onder mijn hol schoppen, dat is bij dat soort auto's gewoon jammer (noem me dan maar een poetser, maar dat vind ik echt; van de andere kant vind ik het dan ook weer ultiem stoer om bijv. een 993RS bij de Ring te zien staan met meer steenslag dan de gemiddelde e30 Vlasblom-deukenfestival-edition, het moet alleen niet mijn auto zijn :)).

Denk dat een 130i met wat goede upgrades gewoon heel dicht bij een M3 in de buurt zal komen (misschien zelfs nog wat beter op sommige punten als je er bijv. een platensper in rammelt i.p.v. dat viscosper) en voor het prijsverschil rij je er desnoods nog een EVO naast (Nederlandse prijzen zijn dat, geen idee hoe het over de grens is).

130i met paar upgrades vs standaard E46 M3 vind ik echt een moeilijke keus, waarschijnlijk toch de M3, maar dan komt het prijsverschil om de hoek kijken.
130i + upgrades + EVO vs standaard M3? No contest. :)

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 mei 2006, 01:36

he kevin. Leuk dat je hier ook bent.

Humor om peter zijn uitspraak rijden op zijn andre s. LOL

maar je hebt wel gelijk peter.

Ik zoek heel veel uitdaging in het rijden van auto s. Net als jou kevin.
Hence dat ik ook veel evo s heb gehad. Een unieke auto. Maar de opzichtigheid heeft mij parten gespeeld met de evo. Klopjachten van politie etc. En zoals jij en ik een auto als een evo rijden zonder rollkooi is toch heel gevaarlijk. Je bent als ware gewoon rally s aan het rijden. Een 4wd moet je met zulke hoge snelheden een bocht in smijten om daar de driftfun uit te halen en dat is eigenlijk niet meer gezond voor je leven. Ik heb M3 s gehad en waren zijn droom auto s voor mij. Maar zo n auto is voor mijn gebruik te duur om te rechtvaardigen wat ik er mee doe. Mijn ex m3 is in veel betere handen bij rico. Hij geniet van het bezit van een m3. Ook ik heb in GT3 s gereden en het is absoluut een fantastische auto. Misschien wel een van de beste auto die wij zoeken. Maar ik moet realistisch zijn. Ik kan niet een GT3 gebruiken zoals ik hem wil gebruiken en dat is zo n auto als een race auto rijden. Ik weet zeker als ik een GT3 RS een dagje op de ring zou uitlaten spijt krijg van mijn daden. Waarom is dat, omdat een GT3 een auto is die voor mij financieel te hoog gegrepen is. Voorbeeld was afgelopen ring dag. Er stond een GT2 met meer grindslag op zijn voorbumper dan ik ooit op al mijn auto s heb gehad. Lamp units compleet beschadigd. Gele remklauwen die compleet bruin van kleur waren door oververhitting etc. Deze eigenaar boeit dat niet die auto drukt niet op zijn begroting. Hij gebruikt dat ding zoals cavellino zijn e30 gebruikt. Deze man kan genieten van zijn GT2. Ik kan dat niet ik kan dat financieel niet trekken. Ik zou misschien over een paar jaar wel een 2e hands gt3 rs kunnen kopen maar dan moet ik hem gaan poetsen en voorzichtig rijden. Daar bedank ik dus voor.

Ik heb er nachten over wakker gelegen. Hoe graag ik ook een GT3 RS wil het is niet voor mij weggelegd. En daarbij komt weer de opzichtigheid. Als je wat krijgt met zo n porsche kan de beurs weer op de kop de extreme dure verzekerings premie. Geen dagelijkse bruikbaarheid etc. Ik kan op dit moment een GT3 aankoop moreel niet goed praten. Ik moet shoppen in regionen waar ik met een gerust hart mijn auto kan gebruiken zoals ik hem wil gebruiken. En voor nu is dat een 130i met sper recaro stoel en intrax race onderstel en semi slicks. Hij heeft niet de schoonheid van een m3 of gt3 maar ik geniet met volle teugen van het rijden van deze auto.

Heb met peter ook hele discussie s hierover gehad. Als je gekkigheid zoekt in auto rijden kan je beter bijv. een E36 m3 opbouwen wiechers kooi dikke remmen momo stuur etc. dan een nieuwe e46 m3 kopen. Tenzij je zoals rico bent en het rijden mooi vindt maar ook kunt genieten van het bezit.

kevin voorbeeld van tijden op de ring.

bmw rijdt een complete ronde met standaard 130i dus zonder sper een 8.35

Bmw m3 doet er 8.22 over.

Ik heb zelf met grijze m3 op michelin cup sport banden een 8.05 gereden dat zou misschien iets harder kunnen laten we zeggen een 8.00. BTG

Met mijn 130i met sper een standaard straat banden ga je zo een 8.30 rijden BTG kan nog harder. Zet er cup sport banden onder en je gaat richting de 8.10 a 8.15. Zet er een goed onderstel onder met wat camber en ik wil de tijden niet eens meer weten zo hard dat gaat. Dus het is allemaal heel relatief de verschillen zijn dan op een circuit niet hoog meer. Alleen op pure snelheid op autobahnen zul je voordeel halen uit een m3 en GT3. Qua fun factor kom je met een 130i race edition zullen we maar zeggen heel ver en als je wil driften is een handbak beter. Zal daarom nu ook niet een CSL kopen. Maar voor de ring en circuit is SMG2 absoluut een super systeem.

Zo.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 22 mei 2006, 11:23

Lijkt mij hier wel een rijdersforum te zijn, min of meer toch ;)

Had mij ook al een tijdje erbij neergelegd dat een GT3 gewoon niet haalbaar is, misschien net kwa kostprijs (60k hier in belgië), maar als alle andere kosten daar dan nog eens bijkomen (biv 5k, verzekering 4k, banden, onderhoud, vervangstukken).. dan is dit heel duidelijk: niet voor mijn beurs.

Toen ik een uur kon testrijden met de 130i ergerde ik mij dood aan het mankeren van het sperdiff. dat André toen wel had. Als ik me goed herinner voelde het stuur wat los en gevoelloos aan, maar daar kan misschien een andere stuurinrichting in geplaatst worden die ook wat korter is?
Ook de ophanging was imho niet super te noemen.
En jammer dat alle moderne wagens zoveel wegen, met 1450kg is deze kleine 1-er niet echt licht te noemen...

Maar ja.. ik denk dat er voor André en mijzelf geen auto's zijn die standaard voldoen aan onze wensen, spijtig.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 22 mei 2006, 12:08

In hoeverre je deze 4 auto's (EVO, M3, 130i en GT3) al met elkaar kunt vergelijken is vwb de entertainment of thrill factor de rangorde voor mij zo klaar als een klontje. In punten van 0 tot 100 uitgedrukt:

GT3: 90 punten
130i De Vries edition: 70 punten
130i standaard: 55 punten
M3: 50 punten
EVO: 50 punten

Ben door toedoen van Andre in staat geweest al deze auto's ook daadwerkelijk eens goed te gebruiken.

Dat de running costs van een GT3 door de dure verzekering in België wat hoger komen te liggen dan een 130i of EVO zal zo zijn. Maar hoger dan een M3 niet. Jullie houden in je berekening nl. geen rekening met de verhoudingswijze zeer geringe afschrijving van een GT3.

Een 130i in sport trim (lees: tuning aan sperdiff en standaard slechte combinatie van veren en dempers) zou ook nog wel eens 80 punten in mijn ranglijst kunnen gaan scoren als de verwachtingen betreffende het non BMW sportonderstel uitkomen. De 130i heeft veel potentie. Potentie die door BMW af fabriek op onkundige wijze in de kiem is gesmoord. Als tuningproject is de 130i gelukkig een fantastische auto.

Lancerevoclub, je zegt het zelf al. Hou er bij de aanschaf van een potente RWD wel rekening mee dat je je speelveld wellicht moet verleggen. De smalle landweggetjes in België stellen je nauwelijks in staat de driftkwaliteiten van zulke auto's te benutten.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 mei 2006, 12:44

M3 50 punten sweet?

Ik zie liever een m3 dan een 130i qua looks en daarom krijgt die van mij wel wat meer credits.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 22 mei 2006, 12:58

Als ik het uiterlijk ook mee had gerekend dan had de ranglijst er inderdaad anders uitgezien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2006, 16:18

Zou ook de 130i standaard niet boven een M3 zetten, zonder zelf in een 130i gereden te hebben. Maar als je eerst nog zelf allerlei spul moet gaan verbeteren zoals aftermarket sperdiff enz dan lijkt een M3 mij out of the box beter, behalve dan dat je met hogere running costs zit. Als je aan modificaties gaat doen kan je natuurlijk nog wel even bezig blijven.

Waar ik zelf naar gekeken heb is ook directe afschrijving :wink: Ik heb nu een E36 M3 leuk, is betaald enz. Klap je een keer in de vangrail op de ring of waar dan ook heb je heel veel pech, 15K weg erg zonde. Financieel kan ik een E46 M3 wel hebben maar betekend wel dat een deel van de aanschaf bij de bank vandaan komt. Ga je daar dan dezelfde toeren mee uithalen en je schrijft per ongeluk wel in 1 keer die auto af dan zit je nog wel aan een lening vast voor een auto die je al niet meer hebt en je ook nog eens aan wat anders moet. E46 M3 als basis voor funcar is leuk als je dat bedrag zo op tafel gooien kan imho.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 22 mei 2006, 17:23

Tja. Goeie vragen. Emotie, gevoel, passie, verstand. Loopt allemaal door elkaar. Als ik kijk naar je wensenpakket, lijkt mij een 130i toch echt ideaal.

Immers, datgene wat ontbreekt bij de 130i ontbreekt eigenlijk bij elke auto die je zoekt. Tenminste, die je kan betalen. Een GT3 is andere regio, te duur gewoon.

Daarmee vergeleken voldoet niets aan je wensen, als ik zie dat je een EVO gewend bent.

Dan lijkt mij een 130i een ideale auto.

Zeker als je die NIET met M-pakket neemt, bespaar je erg veel geld en kan je de auto gewoon laten tunen zoals je wil.

Als dat kleine beetje geld niet uitmaakt, uiteraard zoals Adje M-pakket nemen (let op! zeer voordelige 130i Cup te koop op dit moment !!!!!!!!!!!!!!!!!!) en dan aanpassen.

Maar een door een tuner onderhanden genomen 1-serie, is dat niet iets voor je?

Driften in de gloria, onderstel naar wens en wel gewoon 4 deuren en praktisch?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 mei 2006, 19:05

Bert ///M3 schreef:Waar ik zelf naar gekeken heb is ook directe afschrijving :wink: Ik heb nu een E36 M3 leuk, is betaald enz. Klap je een keer in de vangrail op de ring of waar dan ook heb je heel veel pech, 15K weg erg zonde.
Zo denk ik er ook over, je moet t onderhoud kunnen betalen en de auto in 1x af kunnen/mogen schrijven als het fout gaat, leventje moet wel doorgaan daarna.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2006, 20:18

Waarom maak je niet de keuze uit 2 auto's?

André omschrijf het al heel mooi. Geef je teveel geld uit aan een auto, dan ben je bang om hem te slopen/mishandelen. Daarnaast WIL je dat ook helemaal niet, dus ga je er ook niet mee doen wat eigenlijk in je genen zit. Daarom zou ik altijd een auto voor dat soort fun erbij willen hebben. 1-tje waarmee ik over mijn eigen grenzen heen kan gaan... en ik dan ten eerste veilig in een goede kooi zit en daarnaast zal het me worst wezen of die auto dan in puin ligt, als ik maar leef. Dat soort moment kún je natuurlijk een keer meemaken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en met Evo of M3 snelheden is een boom gewoon einde verhaal. Voor jou en je auto.

Waarom dan niet een mooie, gave straatauto, waarmee je ook kunt driften. Maar het hoeft dan niet per sé een ///M te zijn. Dus bijvoorbeeld een 130i met sper en ander onderstel. Leuk op de Ring, tijdens trackdays zo nu en dan, maar ook gewoon woon-werk verkeer wordt leuk.

En dan daarnaast neem je een oud Rallymonster. Een gebruike rally Evo of een geprepareerde Rally E30 M3. Die zijn ook niet spotgoedkoop, maar die leveren je wel de thrills die je eigenlijk zoekt. Vaak moet je eerst wel een hoop reviseren, maar dan weet je meteen dat je iets goed rijdt.

Just my thoughts...

Of je neemt een soort QV project, een E30 met M5 blok.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2006, 20:19

Ow en als je dat tijdperk hebt meegemaakt, dan wil je gewoon een GT3. Die zijn tegen die tijd een stuk goedkoper, vooral die met kooi :)

Gebruikersavatar
filip Dehond
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:14
Locatie: London

Bericht door filip Dehond » 23 mei 2006, 01:00

Moeilijke keuze kevin!
Ik ken je situatie en voel met je mee ..
Ben benieuwd wat het final verdict gaat worden.

hartje zegt gt3
vrouwtje zegt: evo houden en yaris erbij voor haar :)

ik denk stiekem: evo weg, csl erbij en yaris voor de missus :)


sinds die peugeot cursus is er percies iets dat ik mis. die hommel RWD was gewoon de plezantste auto daar .... en sideways gaat in een bmw gewoon beter dan een evo.


[img:640:426]http://www.advocon.be/ubie/ajax/peugot/DSC_2134.jpg[/img]

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 23 mei 2006, 16:20

Looks zijn voor mij inderdaad niet zo belangrijk.
Echter is een sperdifferentieel voor mij een absolute must, zonder erger ik mij dood en had ik al genoeg van de 130i.
Maar met sper en misschien een korter stuurhuis (als die bestaat, mss in de 130i cup verkrijgbaar?) zou ik er best mee kunnen leven... denk ik.

Tweede optie is natuurlijk de EVO houden en mij bv. een cheapo e30 325i kopen met sper of een Mitsubishi Starion 2.0 turbo (185pk en sper) al vrees ik dat dit niet hetzelfde gevoel zal geven.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 23 mei 2006, 19:13

lancerevoclub.org schreef:Looks zijn voor mij inderdaad niet zo belangrijk.
Echter is een sperdifferentieel voor mij een absolute must, zonder erger ik mij dood en had ik al genoeg van de 130i.
Maar met sper en misschien een korter stuurhuis (als die bestaat, mss in de 130i cup verkrijgbaar?) zou ik er best mee kunnen leven... denk ik.

Tweede optie is natuurlijk de EVO houden en mij bv. een cheapo e30 325i kopen met sper of een Mitsubishi Starion 2.0 turbo (185pk en sper) al vrees ik dat dit niet hetzelfde gevoel zal geven.
Geplukt van de DNRT site :

MITSUBISHI STARION 2000 TURBO

Zeer goede STARION 2000 TURBO met ca 215 PK met een zeer gave, roestvrije carrosserie van half 1982. Sparco stoel met 4 puntsgordel. 70 mm verlaagd op lichtmetalen wielen. ca 1050 KG. Geweldige auto voor cursusdagen op het circuit en driftcursus. Veel reserve onderdelen zoals: motor (met turbo) , versnellingsbak, bumpers, achterklep, motorkap, differentieel, lichtunits etc etc. Geen kooi. Prijs 2450 euro

Stuur een reactie aan de adverteerder

--------------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 24 mei 2006, 15:15

joe kevin,

ge vroeg in de week het gewicht van ne CS:

hier een postje van dre op bm3w.co.uk:

i have just put the m3 clubsport on the scales it was 1480 kg with ca. 46liter petrol in it.

The is car weighs about 1446kg without petrol. with recaro furious seats csl boot and csl stabi. and nothing in the boot.

Who has put his csl with aircon on the scales i am very curious about the weight.


mercie dre :P

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 24 mei 2006, 15:18

let wel: zonder de standaard (beton)-zetels :lol:

Gebruikersavatar
filip Dehond
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:14
Locatie: London

Bericht door filip Dehond » 24 mei 2006, 15:41

kris schreef:let wel: zonder de standaard (beton)-zetels :lol:
loe nog altijd geen csl zetels gevonden? :)

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 24 mei 2006, 15:51

O jawel gevonden al wel,
maar ik mag niet van moeder de vrouw

en twee verschillende zetels is ook niet echt een oplossing :)


dus plannen voorlopig maar effe de kast in :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 mei 2006, 16:12

CSL stoelen zijn wel supergaaf ! Kunnen die ook naar voren worden geklapt ? Zodat je achterin toch nog een kleintje in de kinderstoel kan zetten ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten