Waarom maar een beperkt aantal CSL's ?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Waarom maar een beperkt aantal CSL's ?

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 10:25

Even schaamteloos gecopy past van Fernando, vind ie vast niet erg :wink:

===================================================

Laatste BMW M3 CSL vervaardigd

RIJSWIJK - De BMW M3 CSL is niet langer in productie. BMW houdt het na amper negen maanden voor gezien. In totaal zijn exact 1.111 exemplaren van de lichtgewicht M3-uitmonstering vervaardigd. Tien stuks zijn aan Nederlanders geleverd, waarvan drie aan houders van een racelicentie.
De snelle, lichte uitmonstering van de M3 Coupé wordt door BMW Motorsport af-fabriek voorzien van een op 250 km/h afgeregelde topsnelheid. Maar speciaal voor de houders van een racelicentie is een uitzondering gemaakt. Zij hebben de bolide nu in bezit zonder elektronische snelheidsbeperking. Hoe hard de ongeremde versie daadwerkelijk kan is niet precies bekend, maar reken op 300 km/h.


De M3 CSL, met de extra toevoeging voor Coupé, Sport en Leichtbau, debuteert tijdens de IAA in 2001. Het model draagt op dat moment nog het label van studiemodel, maar de fabrikant besluit toch de versie door te ontwikkelen tot straatversie. In juni 2003 rolt het eerste exemplaar van de band. Hij onderscheidt zich van zijn ‘gewone’ M3-broer door de toepassing van veel lichtgewicht materialen als koolstofvezel en het weglaten van luxe voorzieningen, wat tot een gewichtsreductie van 110 kg leidt. In combinatie met een nieuw software-programma voor de versnellingsbak en de toegenomen output van de zescilinder motor is de lichtgewicht fors sneller tijdens het accelereren dan de standaard M3. De laatste prijslijst van de CSL vermeldt een instapprijs van € 121.000,-. De M3 kost bijna 79 euromille.

==================================

Waarom is de CSL eigenlijk maar beperkt leverbaar geweest ? BMW had volgens mij veel meer kunnen verkopen. Iemand enig idee ?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Bericht door Robin » 16 mei 2006, 10:31

Rico, wel eens gehoord van BMW M?

M staat voor MARKETING :P

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 16 mei 2006, 10:43

datum en bron ?

;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 10:45

Ha lol, maar marketing betekent omzet willen maken. En hoe meer auto er verkocht worden hoe hoger de omzet en vooral de winst. Stel dat de eerste 500 CSL's de ontwikkelingskosten hebben gedekt dan heeft men maar op 611 CSL's verdient. 1500 waren er ook wel verkocht.

En dan de Amerikaanse markt. Want daar is de CSL nooit verkocht, ivm type goedkeuringen ed. Maar als BMW een beetje zijn best had gedaan hadden ze alleen in de states al 2000 kunnen verkopen ofzo ?

Ik had ergens gelezen dat ze het carbondak er niet doorkregen in de states (veiligheidsnormen ed). Weet niet of het klopt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 16 mei 2006, 12:42

Is eigenlijk gewoon om je te bescheuren geweest.

Lichtgewicht dak erop, blêrend inlaatspruitstuk, spoilertje hier en daar, biesje stickertje, stel semislicks en dan even 40k extra cashen. Misschien dat het gros van de potentiële klanten ook zo dacht? 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 12:53

Hielke er zijn een stuk of 10 CSL's in NL verkocht, denk nou niet dat die auto voor de Nederlandse markt is ontwikkelt. Prijsverschil in die heimatt was door de ontbrekende BPM veel geringer. Maar dat weet jij ook wel :wink:

Dat is dus niet de reden geweest van een gelimiteerde produktie.

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 16 mei 2006, 14:00

gewoon lekkere dikke lik slagroom op het toetje

dus iets speciaals willen aanbieden aan het eind.
iets voor de fijnproevers :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 14:02

David dat is het hem nou juist, de CSL is van 2003/2004 geleverd terwijl de M3 reeks tot 2006 zeg maar nu geproduceerd word/werd want volgens mij kun je nu geen nieuwe e46 M3 meer bestellen.

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 16 mei 2006, 14:13

Misschien heeft het dan toch wel te maken met de verkoopcijfers. Want van te voren was er toch niet echt een max aantal opgegeven? ---zouden ze prijsmax hebben bereikt??, ook al is de auto nog zo goed---
Als het een melkkoe was geworden zouden ze vast wel doorknallen met de productie.
Als ze van te voren hadden aangegeven dat er bijv maar 500 van zouden worden gemaakt-- zou ze dan meer aftrek vinden?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 14:27

David dat is dus ook wat ik me afvraag ? Was de CSL op voorhand een gelimiteerde auto ?

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 16 mei 2006, 14:27

hmmm imagomaker misschien?? Bmw heeft nogal wat kritiek op de puurheid van de M3 modellen gehad, met name E36...Dus dat BMW met de CSL heeft laten zien dat ze nog steeds weten hoe je een heerlijke auto maakt die uitgaat van 'driving-fun' en met gelimiteerd aantal de auto nog een extra dimensie mee heeft willen geven ?(niks ten nadele van de E36...)

PS weet niet of van te voren ook al gelimiteerd was, denk het niet anders was daar wel iets over gezegd bij introductie, om auto begeerlijker te maken. productie is denk ik wel bewust stil gezet bij 1111 exemplaren
Laatst gewijzigd door Joep op 16 mei 2006, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 16 mei 2006, 14:36

Rico v Velzen schreef:David dat is dus ook wat ik me afvraag ? Was de CSL op voorhand een gelimiteerde auto ?
Ja, volgens mij wel.
Meen ooit in AV iets gelezen te hebben als 'de geplande productie van 1.111 exemplaren is bereikt vandaar dat de auto met onmiddelijke ingang uit productie is genomen'.
Kan me dat nog herinneren omdat ik het toen zo vreemd vond, Porsche en zelfs Ferrari bouwen hun specials immers gewoon door, zolang er maar vraag naar is.
Toch heeft zo'n exclusiviteit wel voordelen voor een merk als BMW denk ik; kijk, een 360 Stradale of GT3 RS houdt zijn waarde wel redelijk, daar staat voor de meeste mensen het goede logo op, maakt niet uit hoeveel er gebouwd worden (tot redelijke grenzen, zie de F40, 1100 i.p.v. 300 is zelfs voor Ferrari-begrippen wat te gortig).

Er staat er trouwens weer eentje voor <€50k op mobile, de meeste van die hokken worden dus echt mega overvraagd, zie ook Ekris, die twee daar staan er over een jaar nog wel denk ik.

Zou er best wel een willen, maar niet nu nadat ze vorig jaar voor €50k op mobile stonden en nu nog steeds. Eerst even verder zakken of over langere tijd bewijzen dat ze die waarde ook echt kunnen houden (en daar geloof ik eigenlijk toch niks van, zie nu de prijzen van E36 M3 GT's bijv., zakken net zo hard mee met de gewone M3's).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 mei 2006, 15:07

[img:800:1080]http://img235.imageshack.us/img235/1786/m3csl89jl.jpg[/img]

Hier lees ik weer dat men het heeft over 1600 stuks :? (zie tekst in foto)

Marcelvv
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 16 mei 2006, 15:53

Op mobile kan je er een kopen voor 50, maar op BMW.de moet je toch op minimaal 55 rekenen. Maar dan nog ongeveer 17K BPM aftikken,
en nog wat kosten en je gaat ook ver over de 70K voor je hem op de stoep hebt. Maar het is ook zo 75K of meer als je er bij een duitse dealer eentje koopt met erg lage KM stand.

Dus is die prijs van Ekris dan toch nog te gek?

Ga er eens heen zonder inruil, want inruilen kan in Duitsland ook niet natuurlijk.

Ik weet het ook niet hoor.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 16 mei 2006, 19:30

Dit kwam ik tegen op autotelegraaf.nl, net zoals mijn voorgaande post trouwens. Zoals je kunt lezen was de CSL op voorhand al een gelimiteerde oplage alleen hebben ze blijkbaar niet de 1500 stuks willen halen, maar waarom?

MUNCHEN - De allernieuwste CSL van BMW is in productie gegaan. Tot en met december dit jaar zal bij BMW Motorsport in München de lichtgewicht sportversie van de M3 worden vervaardigd. De exclusieve versie komt slechts in een serie van slechts 1.500 stuks op de markt. Enkele exemplaren zullen hun weg naar Nederland vinden.

Volgens de importeur is er al de nodige interesse getoond voor de gelimiteerde M3 CSL. Hoeveel exemplaren er op dit moment daadwerkelijk verkocht zijn, kan niet worden gezegd. BMW Nederland is nog altijd in onderhandeling met de fabriek over het aantal exemplaren dat de oostelijke landsgrens mág passeren. De eerste M3 CSL komt in ieder geval in augustus naar ons land.

Coupe, Sport, Leight

De M3 CSL, waarvan de toegevoegde letters staan voor Coupe, Sport Leigt, is gebaseerd op het bekende topmodel uit de 3 Coupé-lijn. Hij is echter stukken lichter. BMW heeft een winst geboekt van 100 kg, wat is bereikt door de toepassing van vele lichtgewicht materialen en het weglaten van luxe voorzieningen. Daarnaast is de versnellingsbak van een nieuw software-programma voorzien en is de output van de zescilinder motor vergroot. Het vermogen bedraagt nu 360 pk (was 343) en het kopppel komt tot 370 Nm (365 voor de M3). De combinatie van meer motorkracht en minder gewicht maakt de CSL tot nog meer sportwagen dan de al niet misselijke M3. Voor de sprint 0-100 km/h heeft de lichtgewicht slechts 4,9 tellen (M3: 5,2) nodig, terwijl de 200 km/h in 16,8 seconden wordt bereikt. De top is begrensd op 250 km/h, maar wie dat wenst kan hem zonder snelheidsbeperking krijgen. Aan het remsysteem is eveneens gedacht. Dat is nog krachtiger geworden. Volgens BMW Motorsport remt de M3 CSL van 100 km/h tot stilstand in 34 meter.



vr 13 jun 2003, 10:40

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 16 mei 2006, 19:47

Kwam nog een stuk tegen over de BMW M3 GTR met daarin de reden waarom de GTR gelimiteerd was. Misschien dezelfde reden als voor de CSL? (belachelijke prijs eigenlijk, 250.000 euro ex. bpm voor een 3-serie e46 :shock: )




S-GRAVENHAGE - Met de M3 CSL op de IAA in Frankfurt gaf BMW tóch een voorschot op wat komen gaat, want vandaag heeft BMW bekend gemaakt een zeer speciale M3 op basis van de racewagen uit de American Le Mans Series op de markt te brengen. Hij beschikt over nagenoeg dezelfde lichtgewicht carrosserie en zal aangedreven worden door een V8-motor.

Tijdens de ontwikkeling van de snelste dreier was er al even sprake van om de M3 met een V8 uit te rusten, maar dat plan kwam in de ijskast terecht nadat besloten werd toch weer voor de zescilindermotor te opteren. Naar verluidt zou de V8 een te comfortabel karakter aan de M3 geven. Nu komt hij dus toch, al komt hij niet lang op de prijslijst te staan. Daarvoor zijn de productieaantallen te laag en de prijs te hoog.



BMW heeft bekend gemaakt een zeer speciale M3 op basis van de racewagen uit de American Le Mans Series op de markt te brengen.

De M3 GTR heeft net als het concept-model dat op de recent gehouden IAA werd getoond een lichtgewicht carrosserie. Diverse onderdelen zijn vervaardigd uit carbon fibre, wat het totaalgewicht op ongeveer 1.395 kg houdt. Ter vergelijking: de zespits M3 weegt 1.495 kg, honderd kilogram meer dus. Het mag duidelijk zijn dat het koetswerk van de tot tweezitter gereduceerde M3 GTR verfraaid is met de nodige aërodynamische hulpmiddelen aan de voor- en achterzijde.

Gehomologeerd voor straatgebruik
Zoals het bij een civiele versie van een racewagen hoort heeft de GTR veel gemeen met de Amerikaanse rennwagen. De krachtbron onder kap is in basis dezelfde V8-motor als in de racewagen. Echter door kleine aanpassingen is de krachtbron geschikt gemaakt voor het gebruik op de openbare weg en voldoet de achtpitter aan de milieu- en geluidsnormen die de overheid stelt aldus BMW. Het vermogen ligt niet op hetzelfde niveau, maar hangt tussen de 350 pk van de zescilinder M3 en 450 pk van de circuitversie in. De versnellingbak telt zes verzetten en heeft een tweevoudige plaatkoppeling. Het onderstel is (uiteraard) een aantal turven verlaagd en de wielen zijn gegroeid tot 19 inch.

BPM M3 GTR
BMW M GmbH zal de gelimiteerde en gedeeltelijk handmatige productie op zich nemen. Om hoeveel exemplaren het exact gaat, is niet bekend. Vast staat dat BMW er precies 250.000 euro voor vraagt. Omgerekend ruim 500.000 gulden, waarover nog BPM betaald moet worden.


wo 26 sep 2001, 13:25

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 17 mei 2006, 10:25

Ja, volgens mij wel.
Meen ooit in AV iets gelezen te hebben als 'de geplande productie van 1.111 exemplaren is bereikt vandaar dat de auto met onmiddelijke ingang uit productie is genomen'.
Kan me dat nog herinneren omdat ik het toen zo vreemd vond, Porsche en zelfs Ferrari bouwen hun specials immers gewoon door, zolang er maar vraag naar is.


Dat Ferrari en Porsche doorbouwen met 'limited editions' is onzin. De Enzo is gestopt volgens plan, de Carrera GT is gestopt, volgens plan. Ook al vragen mensen meer, ze krijgen het niet. Simpelweg om de 'bijzondere' klanten een bijzondere auto te kunnen leveren, die tevens een bepaalde waarde blijft behouden. Een M3 CSL zal nooit meer waard worden dan de nieuwprijs, in tegenstelling tot een M3 GTR, lijkt mij, maar het zal altijd een speciale auto zijn die hoog op verlanglijstjes van veel liefhebbers blijft staan.

Dat is de reden van die productie limieten. Ze kunnen het niet verantwoorden om eerst een productie limiet af te spreken en die bij succes te doorbreken. Dan komen ze gewoon met een nieuw concept of een alternatief (M3 CS bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 mei 2006, 10:38

Dennis Cavallino schreef:
Dat Ferrari en Porsche doorbouwen met 'limited editions' is onzin. De Enzo is gestopt volgens plan, de Carrera GT is gestopt, volgens plan.

Volgens mij is porsche helemaal niet volgens plan gestopt met de Carrera GT, maar zijn ze gestopt omdat ze niet meer mochten rijden op de openbare weg in Amerika, dit omdat er andere airbags in moesten.

Porsche kondigt afscheid Carrera GT aan
door onze redactie


STUTTGART - Nog steeds geen Porsche Carrera GT cadeau gekregen? Haast je om er dan zelf één te kopen, want Porsche gaat stoppen met de open supersportwagen. In april komt het laatste exemplaar van de band. Dan zullen er om en nabij de 1.250 stuks vervaardigd zijn. Inderdaad, minder dan gepland, maar volgens Porsche nog altijd voldoende om de ruim zes ton kostende bolide te dopen tot succesvolste supersportwagen ooit.

Porsche had zich ten doel gesteld om duizend eenheden te vervaardigen, maar dat aantal werd al snel opgeschroefd toen bleek dat de Duitse autofabrikant er meer kon verkopen zonder dat de exclusiviteit geschaad zou worden.


Vooral in Noord-Amerika wonen veel kopers, maar die afzetmarkt is er tegelijkertijd de reden van dat het beoogde productie-aantal niet bereikt wordt. Want om in 2006 ook nog een Carrera GT te kunnen verkopen, moet de bolide voorzien zijn van meerfase airbags. Vanwege de hoge ontwikkelingskosten heeft Porsche daarvan afgezien, zoals AutoTelegraaf.nl al exclusief in juni heeft bericht. Dan maar liever minder auto’s leveren dan de winstmarge verkleinen, moet men op het hoofdkantoor hebben gedacht.

bron; autotelegraaf

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 17 mei 2006, 11:40

Hmm, ok.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 17 mei 2006, 16:47

Rico v Velzen schreef:Volgens mij is porsche helemaal niet volgens plan gestopt met de Carrera GT, maar zijn ze gestopt omdat ze niet meer mochten rijden op de openbare weg in Amerika, dit omdat er andere airbags in moesten.
Volgens mij is Porsche inderdaad voortijdig gestopt met de GT omdat ze de VS niet meer in mochten. Er zijn er 1200-zoveel geproduceerd. Echter, Porsche was nooit van plan om er meer dan 1500 te bouwen. Dus Limited Edition: Ja. Maar ook, voortijdig uit productie: Ja.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 18 mei 2006, 08:02

En toch is de Enzo de enige supercar die niet in waarde daalt.

Toch?

Doe mij maar een GT, toch maar wel!

N.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 mei 2006, 20:28

Ik denk niet dat ze de CSL erg goed hadden kunnen verkopen in de VS. Van de E36 M3 LTW zijn destijds 125 stuks gemaakt en daar kwamen ze al bijna niet vanaf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 151 gasten