Uiteraard is de overheid al veel langer zonder dat het echt opvalt bezig met het op poten zetten van een systeem waarbij een aantal zaken geregistreerd kunnen worden.
Kijk bijvoorbeeld
hier maar eens goed naar.
De camera's die worden gebruikt in dit project zijn speciaal bedoeld om een kenteken te lezen en worden ingezet om de verkeersstromen beter te kunnen geleiden.
Ze worden niet ingezet om trajectcontroles op snelheid te houden omdat ze niet geijkt zijn door het
Nederlands Meetinstituut en dus juridisch geen bewijsmiddel kunnen zijn.
Ik zie deze camera's inmiddels op een diverse N-wegen in Noord Brabant (N260/N279/N282) en ook in Tilburg en Breda binnen de bebouwde kom.
Maar naast het sturen van verkeersstromen kun je er natuurlijk ook contoles mee uitvoeren zoals in de infographic onder punt 2 is vermeld.
[IMG:640:585]
http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... rd01-1.gif[/img]
Wij zitten gewoon met z'n allen te slapen terwijl we stiekem genaaid worden door de Rijks- en Provinciale overheid.
Wij focussen ons nu voornamelijk op snelheidscontroles en de bijbehorende boetes, en of we via dit soort systemen betrapt kunnen worden, terwijl de overheid allang doorheeft dat er
daarnaast véél meer te verdienen valt met het beprijzen van het autorijden.
Die camera's hoeven helemaal niet geijkt te worden om geld op te leveren, ze leveren meer op door te contoleren welke auto waar rijdt en of er wel voor betaald is.
Het maakt daarbij ook geen zak uit wie er in die auto rijdt (behalve als het echt véél te snel gaat) want de kentekenhouder betaald uiteindelijk toch alle kosten.
Kilometerheffing, snelheidsovertreding volgens de Wet Mulder, een (al dan niet opzettelijk) niet werkende transponder waardoor je niet 'getraced' kan worden en je de kilometerheffing ontduikt, het komt allemaal automatisch in je brievenbus terecht mét de bijbehorende acceptgiro.
(Off-topic maar toch niet helemaal)
En als we dan toch aan het doemdenken zijn wil ik het meteen ook maar even hebben over het fenomeen
'Peak Oil'wat de grootste bedreiging voor onze DF binnen de komende 10 jaar zal zijn.
Ik zag onlangs een interview met
Matthew Simmons wat voor mij duidelijk maakte dat
de grootste dreiging van een verhoging van de kosten van het autorijden in deze hoek te verwachten zal zijn.
Klik
hier voor dat filmpje en luister goed wat deze man te vertellen heeft.
Als er minder olie wordt opgepompt omdat er gewoonweg niet zoveel olie meer te winnen is terwijl de vraag steeds maar toeneemt, (denk even aan China en India) zal de prijs daarvan gewoon gaan stijgen.
Dit zie je ook al bij andere grondstoffen gebeuren en dat is nog maar een begin.
Ik ben geen paranoide type dat gelooft in samenzweringen en overal iets achter zoekt, maar dit was één van de redenen dat ik mijn S3 gekocht heb.
Nu kan het nog (lekker spelen en DF hebben) over een aantal jaren is dat, vanwege diverse uiteenlopende redenen, misschien allemaal voorbij en kun je alleen nog maar vaststellen dat je je kansen aan je neus voorbij hebt laten gaan....zover wilde ik het niet zondermeer laten komen in ieder geval!
PS: Trouwens, in België zijn ze nog lang niet aan bovengenoemde controlesystemen toe (ze hebben hier van Poppel naar Turnhout net een paar vaste flitspalen weggezet en zijn daar heel fier op
) en de grens is hier maar een paar kilometer vandaan.