Concurreren M, AMG en S/RS met elkaar?
- RVV
Concurreren M, AMG en S/RS met elkaar?
Je ziet in de pers dat de topmodellen zoals de M, AMG en de S/RS erg met elkaar concurreren als het aankomt op prestaties en sport package. En je leest altijd dat het moeilijk kiezen is voor de kopers. Maar volgens mij hebben die allang besloten waarvoor ze gaan. Voornamelijk ingegeven door persoonlijke imago beleving. mee eens of niet?
- Jan Visser
-
Mensen groeien denk ik vooral door. Ze hebben een eigen zaak en op een gegeven moment kunnen ze zich een 320d veroorloven. Zaken gaan goed en de 325i verschijnt op de oprit. Als tussenstap een 330i of een 5 serie instapper. En niet veel later komt een M uitvoering in zicht. Zo zal het bij de andere merken ook zijn, en marketing speelt daar handig op in.
De meeste mensen die zo'n auto kopen zijn ook niet zo kritisch denk ik, zolang de kwaliteit goed is en het spul niet stukgaat. Die gaan echt geen Fifth Gear filmpjes op internet kijken om erachter te komen dat zo'n Audi S wel veel onderstuur heeft... daar liggen ze niet wakker van ze weten amper wat het is. Ze hebben wel die extra power, luxe en een complete uitvoering. Op een paar gekken na die ermee op de ring rijden (wat bij BMW M een stuk hoger ligt) geeft niemand erom denk ik. Een AMG is als package natuurlijk super zonder teveel in te leveren op het ouderwetse comfort wat hun (waarschijnlijk) vorige Benz ook had... zelfde bij Audi en BMW.
Zo heeft Mercedes bij de AMG modellen alleen een automaat.. en alleen in de bladen of op de internetfora komen wel eens berichten dat ze eens een handbak erin moeten stoppen, maar verder hoor je er niemand over en heeft de gemiddelde koper blijkbaar vrede met zo'n automaat. Ze verkopen er weinig minder om denk ik.
De meeste auto's in het duurdere segment worden toch ook zonder gereden te hebben verkocht...?
De meeste mensen die zo'n auto kopen zijn ook niet zo kritisch denk ik, zolang de kwaliteit goed is en het spul niet stukgaat. Die gaan echt geen Fifth Gear filmpjes op internet kijken om erachter te komen dat zo'n Audi S wel veel onderstuur heeft... daar liggen ze niet wakker van ze weten amper wat het is. Ze hebben wel die extra power, luxe en een complete uitvoering. Op een paar gekken na die ermee op de ring rijden (wat bij BMW M een stuk hoger ligt) geeft niemand erom denk ik. Een AMG is als package natuurlijk super zonder teveel in te leveren op het ouderwetse comfort wat hun (waarschijnlijk) vorige Benz ook had... zelfde bij Audi en BMW.
Zo heeft Mercedes bij de AMG modellen alleen een automaat.. en alleen in de bladen of op de internetfora komen wel eens berichten dat ze eens een handbak erin moeten stoppen, maar verder hoor je er niemand over en heeft de gemiddelde koper blijkbaar vrede met zo'n automaat. Ze verkopen er weinig minder om denk ik.
De meeste auto's in het duurdere segment worden toch ook zonder gereden te hebben verkocht...?
-
- Bert ///M3
BMW gaat juist weer meer met turbo doen, zoals die 335i die uitkomt. Ding is fabriek af in een rechte lijn al zowat net zo rap als de E46 M3, maar mist natuurlijk weer het leuke spul zoals variable M lock en SMGII.
Toch zou ik wel eens willen zien wat er met die 335i gebeurd als je hem even langs de chiptuner brengt en dan nog eens naast een E46 M3 zet.
Toch zou ik wel eens willen zien wat er met die 335i gebeurd als je hem even langs de chiptuner brengt en dan nog eens naast een E46 M3 zet.
- Tristan
- Brava
Maar ///M Motorsport zal nooit aan drukvulling doen.Bert ///M3 schreef:BMW gaat juist weer meer met turbo doen, zoals die 335i die uitkomt. Ding is fabriek af in een rechte lijn al zowat net zo rap als de E46 M3, maar mist natuurlijk weer het leuke spul zoals variable M lock en SMGII.
-
- Brava
Misschien, maar nooit als ///M. Het is zovele malen gezegd door BMW executives dat een van de belangrijkste core values van ///M Motorsport het hoogtoerige atmo-concept is dat het gezichtsverlies zou betekenen om daar opeens vanaf te wijken, IMHO. En wat je op fora leest heeft soms evenveel met de realiteit te maken als de X-Files.m@rco schreef:ik heb wel gelezen op fora dat er mogelijk een vier cilinder turbo in komt.. blijft afwachten..

Zelf zou ik in dat licht een drie deurs 120ti niet uitsluiten. Twee liter, vier cylinder turbo met iets van 250pk. Maar niet als M1/2.
En zo een zorgvuldig over 20 jaar opgebouwd ijzersterk imago te grabbel gooien? En zolang de F1 met sequentiële halfautomaten rijdt zie ik niet dat dat afbreuk doet aan de ///M filosofie. Keer op keer wordt door BMW execs gezegd dat de hoogtoerige atmosferische motor de belangrijkste core value is.Nandor schreef:Zie de ///M afdeling ook nog wel eens een turbo gebruiken.
Het verkoopt en daar draait het om. Heritage? Nee marketing.
Zie M5 half automaat/M6 2 ton +M6 cabrio
Wederom IMHO.
- Dennis Cavallino
- Panda de Beer
Wat ik jammer vind van atmosferische auto's is dat je vaak minder snelheidsbeleving hebt dan in een auto met toerbo.
Ja, een turbo kan nep zijn, maar het geeft je wel die lekkere duw in je rug. Een atmo met een duidelijke koppel/vermogenspiek vind ik ook leuker dan een met een mooie gelijkmatige koppelkromme.
Wat dat betreft, kom maar op met die 330ti. En misschien is een 330d in real-life ook wel lekkerder dan een 330i. Moet ze allebei nog eens rijden.
Wat is de 80-120 tijd van de nieuwe 330d?
Ja, een turbo kan nep zijn, maar het geeft je wel die lekkere duw in je rug. Een atmo met een duidelijke koppel/vermogenspiek vind ik ook leuker dan een met een mooie gelijkmatige koppelkromme.
Wat dat betreft, kom maar op met die 330ti. En misschien is een 330d in real-life ook wel lekkerder dan een 330i. Moet ze allebei nog eens rijden.
Wat is de 80-120 tijd van de nieuwe 330d?
- Tristan
Ja, erg leuk zo'n hoogtoerig concept, maar voor dagelijks gebruik waardeloos. Je moet met zo'n VTEC altijd boven de 5000 rpm zitten om veel vermogen te krijgen, dus voor tussenacceleraties niet echt gunstig. Voor het circuit is het wel de perfecte powerrange, omdat je toch altijd hoog in de toeren blijft rijden.Tom schreef:ga eens in een S2000 rijden
8)
- Bert ///M3
Hoeft niet helemaal hoor.
VTEC en Vanos achtige technoloie word steeds beter en beter.
M3 motor gaf bij mij op de bank 405 NM koppel tussen 3000 en 3500 RPM, met op 7600 RPM nog steeds 300 NM. Daily drivability zat dus.
Dat vind ik nou vaak een beetje jammer aan die turbobakken, weet er bijvoorbeeld 1 met een calibra 2.0 turbo, leuk ding, 262 PK en 444 NM op dyno. Mooie getallen. Waar het niet dat die stock turbo veel te klein is en die 260 PK al op 4300 RPM komt, daarna zakt het koppel in elkaar. Hierdoor heb je er bij wijze van spreke al niks meer aan zit als je in je 3e versnelling staat, omdat je dan qua toeren al over de top zit. Eerder schakelen kan maar dat doe je teniet door je versnelligsbakverhoudingen. Enige is dat het makkelijk is in een tussensprint. Kan je zeggen turbo paar maten groter maar dan krijg je van die FQ400 achtige taferelen.
Niet dat er voor beiden geen markt is maar een turbo er op is ook niet altijd alles
VTEC en Vanos achtige technoloie word steeds beter en beter.
M3 motor gaf bij mij op de bank 405 NM koppel tussen 3000 en 3500 RPM, met op 7600 RPM nog steeds 300 NM. Daily drivability zat dus.
Dat vind ik nou vaak een beetje jammer aan die turbobakken, weet er bijvoorbeeld 1 met een calibra 2.0 turbo, leuk ding, 262 PK en 444 NM op dyno. Mooie getallen. Waar het niet dat die stock turbo veel te klein is en die 260 PK al op 4300 RPM komt, daarna zakt het koppel in elkaar. Hierdoor heb je er bij wijze van spreke al niks meer aan zit als je in je 3e versnelling staat, omdat je dan qua toeren al over de top zit. Eerder schakelen kan maar dat doe je teniet door je versnelligsbakverhoudingen. Enige is dat het makkelijk is in een tussensprint. Kan je zeggen turbo paar maten groter maar dan krijg je van die FQ400 achtige taferelen.
Niet dat er voor beiden geen markt is maar een turbo er op is ook niet altijd alles

- Tristan
Wie zegt er dat een turbomotor niet lineair is:
[img:85:120]http://f5.putfile.com/5/13011051774-thumb.jpg[/img]
Koppel is vrijwel vlak over de hele range.
[img:85:120]http://f5.putfile.com/5/13011051774-thumb.jpg[/img]
Koppel is vrijwel vlak over de hele range.
- Dennis Cavallino
AMG gaat zich trouwens richten op het maken van meer circuitwaardige auto's. Dat deden ze tot nu toe alleen met de CLK DTM AMG, maar komen dus auto's die niet per sé in beperkte oplage worden gebouwd. Ben wel benieuwd, want het gebrek aan dat soort auto's bij Mercedes deed mensen tot nu toe voor andere merken kiezen. Ik denk dat de keuze de komende jaren wel eens moeilijker kan worden als ze echt serieuze sportauto's gaan neerzetten waar de nadruk niet meer op het behoud van comfort ligt.
-
Het probleem met dat soort clubsport auto s dat ze overdreven duur zijn.
Iedereen weet dat een porsche clubsport gewoon een wiegers kooitje heeft van 700 euro. Je koopt een Lexaan plaat waar je 36 porsche s van kan voorzien van ramen voor 750 euro. De meerprijs af fabriek is het gewoon niet waard. Zo n auto mag gewoon niet meer kosten dan een standaard auto.
Iedereen weet dat een porsche clubsport gewoon een wiegers kooitje heeft van 700 euro. Je koopt een Lexaan plaat waar je 36 porsche s van kan voorzien van ramen voor 750 euro. De meerprijs af fabriek is het gewoon niet waard. Zo n auto mag gewoon niet meer kosten dan een standaard auto.
- Macboy