Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
RVV

Bericht door RVV » 13 nov 2007, 15:30

Sander Spoolder schreef:Hey Jacco,

Doe me effe de VIN van de GT :D
hoeveel VIN´s wil je hebben :lol:

Klik op een model en zoek er eentje uit, er staan er genoeg

http://www.bmwmregistry.com/registry.php

Als je wilt registreren moet je even een duitse postcode invoeren, anders pakt ie hem niet, gewoon ff eentje van het i net plukken.

Macboy

Bericht door Macboy » 13 nov 2007, 16:06

Rico v Velzen schreef:Kijk jij rijd in een A3 diesel )no offence) dan is zo'n 135i al snel een perfecte auto (terecht), maar ik heb al een pefecte auto in mijn beleving, ik zet elk aspect betreffende de 135i af tegen mijn eigen M3.
En hoe serieus moet ik deze opmerking interpreteren als ik je M3 naast een E30 M3 zet ? Geldt dit alles ook niet voor je E46 (gewicht e.d.) ?
Laatst gewijzigd door Macboy op 13 nov 2007, 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 nov 2007, 16:07

Macboy schreef:
Rico v Velzen schreef:Kijk jij rijd in een A3 diesel )no offence) dan is zo'n 135i al snel een perfecte auto (terecht), maar ik heb al een pefecte auto in mijn beleving, ik zet elk aspect betreffende de 135i af tegen mijn eigen M3.
En hoe serieus moet ik deze opmerking interpreteren als ik je M3 naast een E30 M3 zet ? Geldt dit alles ook niet voor je E46 (gewicht e.d.) ?
:lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 13 nov 2007, 16:08

Zie nu dat je ook interieur en algehele kwaliteitsbeleving bedoeld, ok, point taken op dát vlak.

Maar je vergelijkt nu een M3 met een 135i, welke vergelijking wel wat mank gaat (kijk ook naar de prijs van jouw M3 destijds ! Das heel wat meer dan 60k !!!!!)

RVV

Bericht door RVV » 13 nov 2007, 16:13

Macboy Ik zeg niet dat een e46 DE pefecte auto is, maar EEN perfecte auto in mijn beleving. Of een e30 perfecter is, die vraag kan ik niet benatwoorden, wel puurder, maar het feit is dat hedendaagse auto´s niet meer die puurheid hebben van 15 á 20 jaar geleden.

Een e30 M3 is een auto van een andere orde. Niet vergelijkbaar met een e46 M3 een 135i is juist wel weer vergelijkbaar. Er zijn gewoon veel belangrijke raakvlakken.

In theorie zie ik de 135i voor mij meer als waardige opvolger van de e46 M3 dan bv de e92 M3. En in het bijzonder een Tii variant natuurlijk.

Let op het woord theorie.. allemaal op basis van overeenkomsten, zoals een 6 cylinder, coupe vorm. power etc.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 nov 2007, 12:00

raakvlakken my ass als er EUR 30.000 tussen zit Rico. Je mág zo'n auto dan niet vergelijken in zijn nadeel ...

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 12:09

Macboy schreef:raakvlakken my ass als er EUR 30.000 tussen zit Rico. Je mág zo'n auto dan niet vergelijken in zijn nadeel ...
Macboy, het grootste prijsverschil tussen een M en een non M zit hem in de motor. En nou juist op dat punt wil ik de 135i niet afrekenen omdat die een motor heeft die dezelfde prestaties levert alleen op een andere manier. De motor ze ik dus niet direct als een nadeel.

Verder heeft de 135i een stuk voorsprong in technische ontwikkeling en daar zou die zeker een grote winst kunnen boeken tov een e46 M3 variant.

En als laatst betaal je bij een 30000 euro duurdere auto ook een stukje bedrijfsfilosofie en ideologie. Een M is meer aan zijn stand verplicht, dat vertaald zich in een hogere prijs, maar die hogere prijs is niet per definitie een rechtvaardiging voor een betere auto.

Ik heb zowel een non M e46 als een M e46.. buiten de motor, transmissie, wielen en veren/dempers is deze auto niet anders dan een gewone e46.

Een M is geen garantie voor een "betere" danwel "hardere" auto. Wat op zijn minst een rechtvaardiging voor een veel hogere prijs moet zijn.

De grootste rechtvaarding om voor een M te kiezen is de emotie die het merk oproept.

Andre

Bericht door Andre » 14 nov 2007, 12:12

klopt ik wil wel een beetje betalen voor de emotie. Maar je ziet dat de non M modellen al heel dicht bij de M modellen komen. En dan zie ik het prijsverschil van die orde van grote niet meer zitten voor dat kleine beetje meer. Waarbij je sommige zaken ook zelf nog beter kan maken aan je non m

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 14 nov 2007, 18:20

Status is een punt waar je niet aan voorbij mag gaan bij een M.

Dat is gewoon een groot verkoop argument. (en dat betaal je)

Kijk wie een nieuwe M kopen, en je bent er.
90% is een directeur die het gewoon gaaf vindt om in zo'n auto te rijden.
Die kijken echt niet hoeveel % sper en waneer de trackdays zijn, 0-100 is mooi op een verjaardagsfeestje en verder natuurlijk de looks van een M.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 14 nov 2007, 21:30

Goede punten Marcel

Sander S.

Bericht door Sander S. » 14 nov 2007, 22:52

@ Marcel,

Ik wil toch altijd wel graag geloven dat veel mensen, of dat nou directeuren of ander soort grut is, voor een BMW M kiezen voor de rij-eigenschappen. Tuurlijk, ze voldoen tegenwoordig blijkbaar niet maar aan onze DF.COM maatstaven, maar de gemiddelde BMW en zelfs de M rijder zal het een zorg zijn dat hun auto's 1600+ kg's wegen.

Eerlijk is eerlijk .. Een BMW M3 stuurt strakker als een AMG of een RS. Het is geen E30 M3 maar een M3 rijdt in vergelijk met het overige wagenpark in Nederland gewoonweg erg goed. Ik hoor toch heel veel verhalen van veel verschillende kopers dat dit vaak de redenen zijn om wederom voor een M te kiezen. Tuurlijk, er zullen er ook meerdere zijn die een M als statussymbool kopen, maar ik ben van mening dat je dan beter af bent met een Mercedes AMG.

Ik vind een BMW M3 niet echt bepaald een statussymbool voor een door jou genoemde directeur . Het is na de Z4 M de kleinste en de meest lichtvoetige M die BMW op het moment levert. Dus ik denk serieus dat de M3 gewoon voornamelijk word gekocht om de geroemde rij-eigenschappen.

Een directeur die graag wilt patsen gaat wel voor een dikke 7, een S-klasse of een S8.

( Als we het trouwens over directeuren hebben denk ik dat we allemaal denken aan een man in pak en eigenaar van een super groot bedrijf, maar feit is dat de meeste boeren ook al directeuren zijn, en Andre met zijn kartbaan, ik met mijn tokotje en Rico met zijn matrassen. Dus voordat ik opmerkingen krijg over dat er teveel over één kant geschoren word, wat wel zo is, wil ik dus even aangeven dat ik het even in het toonbeeld van de directeur van een groot bedrijf zie zegmaar.)
Laatst gewijzigd door Sander S. op 14 nov 2007, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:53

^^^^

zoiets denk ik ook ja

Femme

Bericht door Femme » 14 nov 2007, 23:59

De M3 heeft zijn status ook alleen maar omdat hij goed presteert. Als de prestaties afwezig zijn loopt een groot deel van het publiek weg naar Audi, Mercedes of een andere fabrikant die een beter product biedt.

M3-kopers willen een sportieve auto die tegelijkertijd comfort en verfijning biedt. Daarom kopen ze een M3 en geen Impreza of Evo. De maatstaven op het gebied van comfort zijn anders dan twintig jaar geleden. De E30 M3 is naar huidige maatstaven erg hardcore maar was twintig jaar geleden een luxueuze middenklasser. Ga maar eens in een boodschappenwagen uit die tijd rijden. Dan rij je in een kooi op wielen met campingstoeltjes en een hoop zichtbaar blik in het interieur. Dit terwijl de M3 in die tijd in de juiste uitvoering van prachtig leer en gemakken zoals airconditioning, elektrische ramen en stoelverwarming was voorzien.
Laatst gewijzigd door Femme op 15 nov 2007, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 00:12

hele goede opmerking die laatste zin Femme, toevallig heb ik zo'n e30 M3 folder hier liggen, ik citeer uit die folder:
M exklusivität bedeutet Sympathie für ein ergonomisches Interieur in meisterlicher Verarbeitung.
M's zijn altijd relatief luxe varianten geweest in vergelijk tot "gepeupel" modelletjes.

Hielke

Bericht door Hielke » 15 nov 2007, 09:10

M3's werden in de jaren '80 met van alles en nog wat geassocieerd maar niet met comfort.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 09:55

Hielke schreef:M3's werden in de jaren '80 met van alles en nog wat geassocieerd maar niet met comfort.
nee een standaard e30 was comfortabel. Not! Hielke in die periode waren alleen S klasses en 7 series comfortabel. Feit is dat een e30 M3 in die tijd erg luxe was uitgerust. Leer, airco, electrische ramen etc. En een M3 was ook toen al een relatief zware auto. 1200 kilo en dat in een periode dat een gemiddelde auto van dat formaat 900 kilo woog. Natuurlijk was een M3 toen veel puurder dan een huidige M3 maar dat was een opel kadett gsi ook tov een huidige astra opc

Macboy

Bericht door Macboy » 15 nov 2007, 11:10

Ik dacht dat dit het 1-serie draadje was, zeker vergist ;)

Robin

Bericht door Robin » 15 nov 2007, 11:26

Hielke schreef:M3's werden in de jaren '80 met van alles en nog wat geassocieerd maar niet met comfort.
onzin, het was 't topmodel, zoals Rico ook al aangaf. Je kijkt wel erg met weemoed terug naar 'vroeger was alles beter'en een M3 E30 is hardcore. En dan ga je er op den duur nog zelf in geloven.LOL :lol:

Een M3 EVO uit 1990 waarin ik een aantal jaren geleden reed gaf me alles(stuurgevoel, lichtvoetigheid, gejank van de 4 potter en 0 koppel)behalve een hardcore gevoel herrinner ik me nog.Ik vond 't eigenlijk maar een onding qua motor, je moest 'm zo ver doorjensen om vooruit te komen op een acceptabele manier. Nou als dat icm met dat gejank van die motor wanneer je doortrekt-wat je de keel ook uit gaat hangen in zo'n type auto op den duur, het is geen Donkervoort of Radical- voor hardcore staat heb je gelijk. ROFLOL

:wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 15 nov 2007, 11:58

In mijn studietijd in Groningen behandelden we in de vakken die met geschiedfilosofie te maken hadden theorieën die onder de noemer "historisch besef" vielen. Het komt erop neer dat iedere tijd z'n eigen beeld op de geshiedenis heeft. Door ontwikkelingen (richting democratie, richting totalitair bewind, meer welvaart, milieubedreigingen, lichte auto's met 4 cylinder motoren, zware auto's met 8 cylinder motoren) kan zo'n beeld op het verleden soms radicaal wijzigen. Het verleden zelf is ongrijpbaar, immers, het is er niet meer. Maar het beeld op het verleden is altijd aan verandering onderhevig.

De denkfout die jij Robin en Rico nu maken is door te denken dat een modern besef van het welbehagen dat het bezit van en rijden in een auto met zich mee kan brengen, en dat wij comfort noemen, ook zo in de jaren '80 bij het uitkomen van M3, Cosworth en 190 16v, werd ervaren. Vooral mbt de oer M3 werd het verschil tot de andere modellen (vaak zware modellen met dikke 6 cylinders in de neus) door het sportieve rijgedrag gemaakt. In testverslagen en reviews, kortom in de beleving van de mensen, lag de nadruk vooral op het sportieve sturen, de acceleratie en topsnelheid. Comfort en luxe waren bonussen, maar van ondergeschikt belang.

Tegenwoordig zijn de accessoires van de 'sportieve' modellen zwaarwegende verkoopargumenten. Noem het comfort, noem het luxe, de beleving is anders. Kan ook niet anders wanneer je met >1600 kg onderweg bent. Dat je jezelf aan dat gemaakte beeld van "het wezen van de sportieve auto" als liefhebber of potentiële koper over wilt leveren moet je helemaal zelf weten. Ik doe het niet.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 nov 2007, 12:24

Geweldig betoog weer, niet dat het helpt, want er is geen weg terug naar vroeger...........................
Mee gaan met de tijd, das het enige wat rest, danwel blijven mijmeren over oude mensen en de dagen die voorbij gaan................................

Andre

Bericht door Andre » 15 nov 2007, 12:54

Ach ja dat is hielke.

Ik vindt het ook niet een mooie tendens die er heerst onder de auto fabrikanten. Maar je kan niks anders meer kopen. Je kan echter wel wat door blijven zeuren op duitse en amerikaanse forums en dat misschien de autofabrikant er wat mee doet in de toekomst. En dat blijf ik dus ook zeker doen. Tis wel zo dat ik als de keus heb tussen bijv een 330i of 130i ik wel altijd voor de kleinste lichtste ga.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 13:12

Het kan best nog, kijk naar een Artega GT licht maar alles er op en aan, zoals airco en navigatie en toch zo lijkt uiterst sportief, dus het kan nog steeds...1100kg weegt dat ding maar, en standaard 300pk uit een R36 motor dus nog ruimte voor meer, en dat kost maar 75.000,-eruo in DLD!

zie hier:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=artega

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 nov 2007, 13:19

"maar €75.000,--"

Das voor de meesten niet weggelegd, ja alles kan, maar tegen welke prijs?

Robin

Bericht door Robin » 15 nov 2007, 13:32

LOL @Hylke, bladiebla denkfouten bladiebla:
Comfort (of wat er voor doorging)bestond 20 jaar geleden ook al en een E30 M3 was comfortabeler dan een Golf GTI /Kadett GSI uit dezelfde tijd, hij was ook sneller en zwaarderen duurder en meer ///Marketing. Same story als nu.

Hoe simpel kan 't zijn.

8)

(Waarschijnlijk denk jij ook dat mid jaren 80 tot aan 2002 (met de invoering van de euro) de huizenprijzen eigenlijk niet stegen en niks qua levensmiddelen en het'leven' niet echt duurder werd, maar opeens met de komst van de euro wél) :wink:

We moeten er vanaf dat 'vroeger alles beter was'komop jongens , als we 67 jaar teruggaan komen we ook in een heel aparte tijd terecht...

We leven NU en voor/naar de toekomst.

Hylke koop een Donkervoort demo, ben je klaar. 8)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 nov 2007, 13:41

Is er al een datum/lokatie bekend voor de DF-shootout? ;)

Gesloten