Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 13:18

Tsja, sneu voor het meisje, in het verkeerde lichaam geboren, of dat is haar aangepraat/aangedaan.

Ouders omleggen, hoe verzin je het, mocht ze niet lang genoeg op haar telefoon of moest ze te vroeg thuis zijn vrijdagavond?

Als je zoiets doet zit er iets niet goed in de bovenkamer, therapie/tbs whatever helpt hooguit voor een korte periode, kortsluiting zal blijven, opruimen uit de maatschappij aub.

Pas een hele docu zitten kijken over het menselijk brein en waar het fout gaat. Iedereen DENKT wel eens, als ik diegene voor de trein duw dan dit of dat.... je denkt het hooguit maar DOET het niet.

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 14:58

Maar liefst 1 hele docu. En dan weet je dat zoiets onomkeerbaar is.. okay..

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 15:59

Sorry dat jij alles beter weet, het zal je dochter zijn 😉

Iedereen lekker nog een keer de kans geven om in de fout te gaan, nee dankje…

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 17:13

Maak je geen illusies, ik weet hooguit beter wat ik niet weet. En zelfs dat is twijfelachtig.

Wat ik bijvoorbeeld niet weet is hoeveel mensen hun leven beteren na een zware misdaad. De media hoor je daar misschien niet over, maar dat zegt maar zoveel. Wat ik wel weet is dat iemand z'n ouders maar 1x kan vermoorden :bag: :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 17:25

Dat klopt, maar je bent daarna niet ineens modaal burger

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 17:41

Zeker.. ik neem aan dat de meeste mensen het daar ook over eens zijn. En er moet ook iets gebeuren. Maar waarom geloven dat het niet kan beteren..

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 18:43

Zo min mogelijk risico aub

TLRS

Bericht door TLRS » 19 sep 2026, 13:10

Knot schreef: 18 sep 2026, 18:43 Zo min mogelijk risico aub
Misschien dacht dat meisje er ook zo over :goodnight:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 sep 2026, 13:49

Afbeelding

TLRS

Bericht door TLRS » 19 sep 2026, 16:51

Wimo schreef: 19 sep 2026, 13:35 Dat nieuws uit alle krochten van de hele wereld binnen luttele seconden beschikbaar is, helpt uiteraard ook niet mee aan onze gemoedstoestand.
Dit inderdaad.. veel meer nieuws beschikbaar via het internet = concurrentie > overlevingsdrang media + publieke interesse in slecht en oppervlakkig nieuws > dubieuze perceptie van de werkelijkheid.

Mensen kunnen ervoor kiezen om zelf te compenseren voor dat effect.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 sep 2026, 17:20

Hoe dan? Door social media eruit te trappen en naar de NOS en RTL te kijken en zo af en toe een krant open te slaan?

rent hard weg

Kadett

Bericht door Kadett » 19 sep 2026, 17:42

Bram schreef: 19 sep 2026, 17:20 Hoe dan? Door social media eruit te trappen en naar de NOS en RTL te kijken en zo af en toe een krant open te slaan?

rent hard weg
Verbannen van Tiktok/Facebook/Instagram en Snapchat zal al een verademing zijn.

TLRS

Bericht door TLRS » 19 sep 2026, 19:03

Bram schreef: 19 sep 2026, 17:20 Hoe dan? Door social media eruit te trappen en naar de NOS en RTL te kijken en zo af en toe een krant open te slaan?

rent hard weg
Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar dat "en nou is het klaar" gevoel van binnen. En dan inderdaad dingen proberen zoals andere informatiebronnen tot je nemen. Of door jezelf los te maken van de behoefte om het nieuws te volgens. Denk dat iedereen daar z'n eigen weg in moet vinden. Maar t begint denk ik altijd met een behoefte aan verbetering.

Bram

Bericht door Bram » 19 sep 2026, 19:19

Kadett schreef: 19 sep 2026, 17:42

rent hard weg
Dat geloof ik ook.

TLRS

Bericht door TLRS » 19 sep 2026, 19:32

Dat neigt weer naar censuur en machtsmisbruik.. zal de oplossing ook niet zijn waarschijnlijk. Waarom niet inzetten op een manier die mensen helpt voor betere kanalen te kiezen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 sep 2026, 19:34

Bram schreef: 19 sep 2026, 19:19
Kadett schreef: 19 sep 2026, 17:42

rent hard weg
Dat geloof ik ook.
Ben nooit verder gekomen dan FB en daarop kijk ik alleen auto/rally gerelateerde posts :) En dat bevalt idd prima

Bram

Bericht door Bram » 19 sep 2026, 20:19

TLRS schreef: 19 sep 2026, 19:32 Dat neigt weer naar censuur en machtsmisbruik.. zal de oplossing ook niet zijn waarschijnlijk. Waarom niet inzetten op een manier die mensen helpt voor betere kanalen te kiezen.
Ik hoor graag hoe we dat voor elkaar krijgen. Het lijkt erop dat bijv. een Meta alleen maar bij te sturen is door de EU of het Congres, door middel van wetgeving, handhaving en daarop volgend als dat niet helpt, boetes. Dat duurt jaren alvorens het enig effect sorteert.

TLRS

Bericht door TLRS » 19 sep 2026, 22:38

Bram schreef: 19 sep 2026, 20:19 Ik hoor graag hoe we dat voor elkaar krijgen. Het lijkt erop dat bijv. een Meta alleen maar bij te sturen is door de EU of het Congres, door middel van wetgeving, handhaving en daarop volgend als dat niet helpt, boetes. Dat duurt jaren alvorens het enig effect sorteert.
Het kan toch niet altijd alleen maar draaien om het aanpakken van de grote boosdoeners. Net als met allerlei andere verslavende zaken kan er toch ook gewerkt worden aan de weerstand tegen verleiding? De jongeren sterker maken.. of ze alternatieven bieden die beter zijn. Zoals.. weet ik veel.. echt met elkaar praten?

Bram

Bericht door Bram » 19 sep 2026, 22:45

Ok. Ik denk dat dat niet gaat werken. De telefoon met socials is niet meer weg te denken uit welke situatie dan ook. Groep 8 kinderen sjouwen er al mee rond, ik geef les aan mbo studenten en die zitten als ze de kans krijgen veelvuldig op dat ding tijdens mijn lessen.

Zolang het grote geld regeert gaan de Meta’s en TikTok van deze wereld helemaal niks veranderen aan het verslavende algoritme van hun apps. En tieners kunnen daar, begrijpelijk gezien hun levensfase en ontwikkeling, maar weinig weerstand tegen bieden.

Ik heb 2x een half jaartje lesgegeven op de mavo. Daar kom ik van m’n leven niet meer, totaal niet mijn ding. Maar ik had daar nooit last van telefoons in de les en de reden is vrij simpel, het is bij wet verboden. Er was daardoor veel minder afleiding, er werd beter opgelet. Ik ben geen voorstander om alles maar te verbieden, maar hier geloof ik dus wel in.

Tom

Bericht door Tom » 20 sep 2026, 00:10

Ten tijde van Corona en de hoogtijdagen van woke hadden overheden een grote invloed (directe lijnen, zo bleek) op de content van o.a. Meta’s social media. Sommige geluiden werden gepromoot, andere geluiden werden weggehaald.
De verslavende werking was toen niet anders dan nu.
Waarom zijn die social media nu ineens wel een probleem?

Bram

Bericht door Bram » 20 sep 2026, 00:53

In het algemeen, het beïnvloeden van verkiezingen, verspreiden van complottheorieën (pizzagate), nepnieuws en het zorgt voor polarisatie en verslaving.

En voor kinderen, verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is, druk leggen om te presteren, er goed uit te zien, erbij te horen etc., Wat resulteert in slaapgebrek, onzekerheid, online pesten en concentratieproblemen. En ook hier ligt verslaving op de loer.

Social media in combinatie met AI: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/602 ... lachtoffer

Social media zijn niet nu ineens een probleem, dat waren ze al veel langer. Er wordt nu pas serieus werk gemaakt om het aan banden te leggen. En zolang iedere koekert met behulp van AI allerlei 'nieuws' dat er superecht uitziet zonder controle van een instantie zo de ether in kan slingeren, worden de problemen ermee alleen maar groter.

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2026, 06:42

Ieder z'n mening, maar het kan niet zo zijn dat social media alléén de boosdoeners zijn. Daar weten we inderdaad bijv tijdens Covid alles van. Idd Tom.

Laat alles gewoon de boel. Dit is wat 't is. Hoe wil je een veelkoppige draak(social media) kunnen verslaan terwijl jezelf een paar alligators(msm) als huisdieren hebt?

This one sums it up nicely, ongeveer:)
Pre Covid:
Afbeelding

Edit: Ik lees dagelijks nu.nl, ad.nl nos.nl en de Volkskrant en NRC op papier voor wat dat waard is. Elke dag.
En dan ga ik me dingen tóch afvragen. Eenheidsworst. DPG.

Opinie(sommige meningen verpakt als feiten) een eenzijdige richting op. Angst creeren. KNMI....en aanverwante. Maar immigratie en multiculti moet z'n gang gaan, want anders ben je een fascist.
En zeg ik dit dan, dan word 'ik' voor gek verklaard....het zal wel.

KOFFIE?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 sep 2026, 08:36

Bram schreef: 20 sep 2026, 00:53 In het algemeen, het beïnvloeden van verkiezingen, verspreiden van complottheorieën (pizzagate), nepnieuws en het zorgt voor polarisatie en verslaving.

En voor kinderen, verkeerd beeld geven van wat 'normaal' is, druk leggen om te presteren, er goed uit te zien, erbij te horen etc., Wat resulteert in slaapgebrek, onzekerheid, online pesten en concentratieproblemen. En ook hier ligt verslaving op de loer.

Social media in combinatie met AI: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/602 ... lachtoffer

Social media zijn niet nu ineens een probleem, dat waren ze al veel langer. Er wordt nu pas serieus werk gemaakt om het aan banden te leggen. En zolang iedere koekert met behulp van AI allerlei 'nieuws' dat er superecht uitziet zonder controle van een instantie zo de ether in kan slingeren, worden de problemen ermee alleen maar groter.
Ik kan je redenatie volgen Bram, zeker als je er dagelijks mee wordt geconfronteerd zoals jij op het werk. Ik vraag mijzelf alleen af wie bepaald dan wat een normaal beeld is wat de kinderen moeten krijgen? De overheid, tante Ursula in Brussel of DGP? Gaat er dan een algoritme draaien die bepaald of content wel of niet wordt geplaatst. Want dat betekend dat alle content dus voor plaatsing wordt gecontroleerd. De instantie die dat doet heeft dus toegang tot alle communicatie en online content. Als je die positie hebt kan je dus alles naar je hand zetten. Als je dan ook nog alle analoge mogelijkheden om te communiceren of te functioneren binnen de maatschappij onmogelijk maakt heb je dus totale controle. Wie gaan we die rol dan geven? Ik wordt niet meteen enthousiast als dadelijk de club van Rob Jetten en die fantastische ambtenaren in Brussel gaan bepalen wat het juiste beeld is dat kinderen en burgers moeten krijgen.

Gr Ron

Bram

Bericht door Bram » 20 sep 2026, 08:45

Dat kan ook niet Ron, want dat is natuurlijk censuur en dat maakt het nog erger. Hoe je dit oplost, geen idee. Je gaat dit niet weg krijgen. Maar ik denk dat er wel iets aan gedaan moet worden.

Dus als dat betekent dat kinderen pas op hun 13e een beperkte social media account mogen hebben, en op hun 15e een volwaardige account dan kan ik me daar wel in vinden. Dan kunnen ouders en school tot die tijd proberen zo neutraal mogelijk de kansen en risico's van social media te bespreken.

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2026, 08:56

Kids tot 12j social media beperken ben ik(denk ik) in theorie ook wel voorstander van. Maar in de praktijk valt dat niet te controleren. Het is als met roken/drinken/drugs. Alles wat niet mag wordt juist opgezocht. En kijk naar de ouders van tegenwoordig: Ik bepaal wat mijn kind mag op social media en niemand anders(kan ik ook wel begrijpen overigens)
Dingen verbieden en beperken: Nog meer polarisatie en nog meer 'extreem' rechts stemgedrag.

Dus ga je gang:)

Plaats reactie