Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 18 sep 2026, 12:21

Eric Z schreef: 18 sep 2026, 12:15 Dus omdat we het goed hebben mogen ze maar wat aanrommelen met de WOZ? Rare gedachte.
Dat dus!

En omdat 'we'vermogen hebben/geld verdienen worden we hier(vooral in NL) gevoelsmatig DISPROPORTIONEEL belast met belasting op belasting, accijnzen et die totaal onbekend zijn in de rest van de wereld en moeten we dat maar slikken? En gevoelsmatig zet ik erbij: Gevoelstemperatuur, het gevoel dat een man opeens een vrouw is. Vandaar gevoelsmatig!

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 12:23

Dus omdat jij denkt recht te hebben op een nauwkeurigere woz mag je de staat op kosten jagen. Best.. maar dan snavel toe als de overheid achterstanden op loopt en de belasting hoger maakt.

Robin

Bericht door Robin » 18 sep 2026, 12:25

@TLRS: Knot en Zelensky zijn twee verschillende personen hoor!:)

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 12:38

Robin schreef: 18 sep 2026, 12:21 En omdat 'we'vermogen hebben/geld verdienen worden we hier(vooral in NL) gevoelsmatig DISPROPORTIONEEL belast met belasting op belasting, accijnzen et die totaal onbekend zijn in de rest van de wereld en moeten we dat maar slikken? En gevoelsmatig zet ik erbij: Gevoelstemperatuur, het gevoel dat een man opeens een vrouw is. Vandaar gevoelsmatig!
Ah, bedankt voor je eerlijkheid. Gevoelsmatig.. oftewel geen feiten.

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 12:49

Eric Z schreef: 18 sep 2026, 12:15 Dus omdat we het goed hebben mogen ze maar wat aanrommelen met de WOZ? Rare gedachte.
Alsof de overheid niets beters te doen heeft. De overheid is een bedrijf. Alleen zonder de luxe zich toe te kunnen leggen op een paar dingen. De overheid moet zorgen voor alle shit die anderen niet willen doen. En dat is veel.

Iedereen die denkt dat het beter kan.. ga het regelen dan.

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2026, 12:53

TLRS schreef: 18 sep 2026, 12:23 Dus omdat jij denkt recht te hebben op een nauwkeurigere woz mag je de staat op kosten jagen. Best.. maar dan snavel toe als de overheid achterstanden op loopt en de belasting hoger maakt.
vraag 1 ja.
vraag 2 nee, moeten ze zorgen dat de shit op orde is dan hoef je geen bezwaar te maken.

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 13:09

Als het spelletje eerlijk verloopt zul je mij niet horen maar als er maar een draai aan gegeven wordt dan trek ik ook aan de bel.

Netjes griffierecht betaald voor de zitting zoals het hoort, en dat half uurtje tijd zal minder gekost hebben dan die 80k per asielzoeker met uitgelopen proceduretijd denk?

Eric Z
Auto: BMW G31 530d, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 sep 2026, 13:18

TLRS schreef: 18 sep 2026, 12:49
Alsof de overheid niets beters te doen heeft. De overheid is een bedrijf. Alleen zonder de luxe zich toe te kunnen leggen op een paar dingen. De overheid moet zorgen voor alle shit die anderen niet willen doen. En dat is veel.

Iedereen die denkt dat het beter kan.. ga het regelen dan.
Of het beter kan, jazeker. Ga eens kijken naar meetbare regels in plaats van natte vinger werk.

Auto’s belasten we op gewicht en aandrijvingsvorm. Inkomen doen we op percentages. Btw idem. Maar WOZ is complete willekeur / niet meetbaar / niet calculeerbaar. Tekenen bij het kruisje en mond houden.

Juist omdat het slecht geregeld is hebben ze de handen vol aan dit beleid. Is het meetbaar/calculeerbaar dan is afwijzen van een bezwaar kinderspel.
Juist al die WOZ aanvecht partijen kosten de overheid klauwen met geld. Niet voor niets dat je doodgegooid werd met reclames daar voor.

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 13:23

Inmiddels weet ik het zelf beter dan zo'n reclamepartij maar je hebt gewoon niks te vertellen, of je moet een gelukstreffer hebben, verleden ook wel eens gehad maar feitelijk benadeel je de anderen in je buurt ermee en uiteindelijk ook jezelf omdat het toch een keer weer gelijkgetrokken wordt.

Beste is als ze het inzichtelijk maken, duidelijke rekensom, met perceel, inhoud, staat, garage, serre, dakkapel, staat van onderhoud, ligging, allemaal waarden waar een som op losgelaten wordt. Die (screenshot van de) xls heb ik wel maar is mij niet helemaal duidelijk hoe de som werkt.

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 13:25

"Door het telefoongesprek is de WOZ-waarde ambtshalve verlaagd naar € XXX.000. Naar aanleiding
van uw bezwaarschrift en het toesturen van foto's van uw woning blijkt dat er bij de waardering van
uw woning onvoldoende rekening is gehouden met de staat van de woning. Om deze reden zal de
waarde van uw woning worden verlaagd."

Zo ging het in 2019 nog, hoef je nu niet meer te proberen :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 18 sep 2026, 13:30

TLRS schreef: 18 sep 2026, 12:38
Robin schreef: 18 sep 2026, 12:21 En omdat 'we'vermogen hebben/geld verdienen worden we hier(vooral in NL) gevoelsmatig DISPROPORTIONEEL belast met belasting op belasting, accijnzen et die totaal onbekend zijn in de rest van de wereld en moeten we dat maar slikken? En gevoelsmatig zet ik erbij: Gevoelstemperatuur, het gevoel dat een man opeens een vrouw is. Vandaar gevoelsmatig!
Ah, bedankt voor je eerlijkheid. Gevoelsmatig.. oftewel geen feiten.

Dat zegt ik ook: KNMI met gevoelstemperatuur. Mannen die zich vrouw voelen. 'geen feiten'(?) :hmmm:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 sep 2026, 13:31

De WOZ waarde is leuk, maar hoeveel scheelt het nou in euro's op je aanslag Knot?
Ik snap je principe, maar principes kosten vaak veel meer tijd en dus geld dan het oplevert.

Knot

Bericht door Knot » 18 sep 2026, 13:35

Bij de AH zeg je toch ook niet, laat maar zitten die 25% korting want we hebben het toch al goed.

Gaat mij erom dat ik het gevoel heb opgelicht te worden zonder dat men een aantoonbaar goede rekensom kan maken. In de waardematrix rekenen ze je inhoud van de woning x eenheidprijs, en die baseren ze op het gemiddelde van een aantal door hun geselecteerde woningen waardoor er met een aanzienlijk hogere waarde gerekend wordt.

Is een beetje als je roestige E36 tussen een aantal i4 M50 zetten en dan volhouden dat ie 2x zoveel waard is.

Robin

Bericht door Robin » 18 sep 2026, 13:41

Gevoel telt niet Rody!!!!!!

Alleen bij 't KNMI en in de transwereld en de rest!

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2026, 14:04

hij is gewoon te gevoelig, wil je vrouw worden Knot? Alvast aan het oefenen.
Dan moet je wel weten wat het belangrijkste lichaamsdeel van de vrouw is he.

JP

Bericht door JP » 18 sep 2026, 14:18

De mond ?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2026, 14:31

Richardt. schreef: 18 sep 2026, 13:31 De WOZ waarde is leuk, maar hoeveel scheelt het nou in euro's op je aanslag Knot?
Ik snap je principe, maar principes kosten vaak veel meer tijd en dus geld dan het oplevert.
In de gemeente aanslag doet het weinig in de eigenwoningforfait bij IB heb je er meer last van

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 sep 2026, 14:38

Elke 50k WOZ stijging is iets van 40 euro naar de gemeente, en 60 euro naar de staat voor het eigenwoningforfait per jaar.
Maal 8.3 miljoen woningen is het natuurlijk voor beiden een aantrekkelijke kaasschaaf.

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 14:54

Eric Z schreef: 18 sep 2026, 13:18 Of het beter kan, jazeker. Ga eens kijken naar meetbare regels in plaats van natte vinger werk.

Auto’s belasten we op gewicht en aandrijvingsvorm. Inkomen doen we op percentages. Btw idem. Maar WOZ is complete willekeur / niet meetbaar / niet calculeerbaar. Tekenen bij het kruisje en mond houden.

Juist omdat het slecht geregeld is hebben ze de handen vol aan dit beleid. Is het meetbaar/calculeerbaar dan is afwijzen van een bezwaar kinderspel.
Juist al die WOZ aanvecht partijen kosten de overheid klauwen met geld. Niet voor niets dat je doodgegooid werd met reclames daar voor.
Hoe wil je dat doen dan voor een huis? Behalve meetbare zaken zoals oppervlak en dergelijke zijn er genoeg moeilijk meetbare nuances die goed of slecht voor de waarde zijn. Nauwkeurigste manier is taxatie. Maar je kunt erop rekenen dat die taxateur ook een kant kan kiezen. En als mensen het zelf gaan doen kunnen ze bewijs aanleveren afkomstig uit een ander huis.

Iedereen die denkt dat ie het zoveel beter weet, bewijs het dan. Ga bij de gemeente werken of verzin een plan. Maar dat gaat niet gebeuren want de enige reden dat mensen er een probleem mee hebben is omdat ze bang zijn een paar rotcenten mis te lopen. Maatschappelijke kosten interesseert niemand ene reet.

Mensen die onverzadigbaar zijn zouden ook eens zelf iets kunnen proberen te doen aan dat probleem. In plaats van de maatschappij overal de schuld van geven.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2026, 14:59

Klopt idd Smiley

Bij ons in de gemeente is riool en afvalstoffenheffing overigens nog iets meer dan WOZ last, 850 voor die 2 en 750 voor WOZ belasting.

Eric Z
Auto: BMW G31 530d, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 sep 2026, 15:21

Waarom moet ik de problemen oplossen die ik niet zelf creëer door bij een gemeente te gaan werken? Weer een ambtenaar extra kost de gemeenschap ook geld hé.

Meetbaar maken is naar mijn idee een nobel streven.

Pak identieke huizen, vaste lasten zijn dan in pricipe hetzelfde.
Maar locatie in de stad, dorp of vrij uitzicht in de polder zullen voor je WOZ nu een groot verschil maken. Ook voor opa/oma die er al jaren wonen, de belasting verschillen tussen in theorie dezelfde woning lopen dan hard uiteen door de omgeving. Vind ik raar.

En hou eens op met je onverzaadigbaar gehuil. Opa/oma met de AOW zitten net zo min te wachten op kosten stijging als iemand die meer overhoudt. Door de schaarste op de woningmarkt en dus de hoge stijging van woz die daarmee gepaard gaat moeten we volgens jou alles maar voor lief nemen, want hè, je hebt een huis anders ga je die maar opeten joh!

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2026, 15:38

JP schreef: 18 sep 2026, 14:18De mond ?
Had van jou wel verwacht dat je het zou weten.
Het is de neus.

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 16:59

Eric Z schreef: 18 sep 2026, 15:21 Waarom moet ik de problemen oplossen die ik niet zelf creëer door bij een gemeente te gaan werken? Weer een ambtenaar extra kost de gemeenschap ook geld hé.
Je moet niets wat mij betreft.

Sommige mensen lijken te vergeten dat de overheid er niet alleen voor hen is. Dat democratie betekend dat je meestal niet exact je zin krijgt.

En niemand maakt een probleem van een extra ambtenaar als die het probleem oplost en efficiënter maakt, lijkt me.
Eric Z schreef: 18 sep 2026, 15:21 Meetbaar maken is naar mijn idee een nobel streven.

Pak identieke huizen, vaste lasten zijn dan in pricipe hetzelfde.
Maar locatie in de stad, dorp of vrij uitzicht in de polder zullen voor je WOZ nu een groot verschil maken. Ook voor opa/oma die er al jaren wonen, de belasting verschillen tussen in theorie dezelfde woning lopen dan hard uiteen door de omgeving. Vind ik raar.
Dingen zijn raar omdat we ze niet begrijpen. Dingen die we niet begrijpen kunnen we willekeurig invullen. In een omgeving met mensen die die invulling op ongeveer dezelfde willekeurige manier doen, bestaat de kans dat die willekeurige perceptie wordt gezien als de waarheid. En dan kunnen mensen klagen met misplaatst zelfvertrouwen en ontstaan er dogma's.
Eric Z schreef: 18 sep 2026, 15:21 En hou eens op met je onverzaadigbaar gehuil. Opa/oma met de AOW zitten net zo min te wachten op kosten stijging als iemand die meer overhoudt. Door de schaarste op de woningmarkt en dus de hoge stijging van woz die daarmee gepaard gaat moeten we volgens jou alles maar voor lief nemen, want hè, je hebt een huis anders ga je die maar opeten joh!
Kostenstijgingen raken mensen die weinig overhouden veel meer. Dus ik kan dat niet rijmen met "zitten net zo min te wachten op". Dat heeft wat weg van medelijden. Als dat dan is om er zelf beter van te worden dan betwijfel ik of dat wel echt medelijden is. Is niet om te veroordelen ofzo, mensen doen bijzondere dingen als ze zich er niet bewust van zijn.

Verder wil ik even wat twijfel wegnemen. Ik ben niet van plan ergens mee te stoppen alleen omdat iemand het niet leuk vind.

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2026, 17:01

troll.jpeg
troll.jpeg (143.28 KiB) 33 keer bekeken

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2026, 17:26

Nederland gaat naar de haaien
door Maus335i » ma jan 25, 2010 14:31

16 jaar en 1395 pagina's

:coffee: