Houden of?…..
- Arthur
- Auto: Nr.52
Re: Houden of?…..
Durfde ik wel aan. Ook als ‘ie 150.000 gelopen heeft zijn de rubbers 20 jaar oud. En als het slecht aanvoelt moet je wat achter de hand houden, maar dat is bij elke km stand bij 20 jaar oud.
-
OnlineThomth
- Auto: BMW 325i coupé
Maar zou je er daadwerkelijk minder onderhoud aan hebben? Want een stilstaande auto slijt ook wel natuurlijk
- Arthur
Mss niet echt veel minder onderhoud, wel een frissere auto in alles. Lak, stoelen, knopjes, alles is wss frisser dan een exemplaar waar al 6-7 man ingezeten hebben en alles aangeraakt hebben.
-
OnlineMartijn_bmw
+1Arthur schreef: 14 jul 2025, 11:20 Mss niet echt veel minder onderhoud, wel een frissere auto in alles. Lak, stoelen, knopjes, alles is wss frisser dan een exemplaar waar al 6-7 man ingezeten hebben en alles aangeraakt hebben.
- JP
2500 per jaar is wel erg laag, voor een h-t-k model.
-
OnlineThomth
De NAP klopt wel
Het is ook wel de meest kale uitvoering, handbak, stof, geen iDrive
Het is ook wel de meest kale uitvoering, handbak, stof, geen iDrive
-
OnlineThomth
Blijft toch wel kriebelen
Denk nu over een golf gti mk7 of mk7.5, Leon Cupra, Skoda Octavia RS , misschien nog iets van een snelle Audi na
Wel gek want heb eigenlijk alleen maar bmw gereden en ben ook bang dat zo’n VAG uiteindelijk toch tegenvalt.
Iemand nog goede ideeën? Vrij vlot, max 15k , automaat
Denk nu over een golf gti mk7 of mk7.5, Leon Cupra, Skoda Octavia RS , misschien nog iets van een snelle Audi na
Wel gek want heb eigenlijk alleen maar bmw gereden en ben ook bang dat zo’n VAG uiteindelijk toch tegenvalt.
-
OnlineSlowCo
Als het niet al te praktisch hoeft te zijn en een tweezitter in je leven past:https://www.autotrack.nl/a/mazda-mx-5-b ... 2-55933961Thomth schreef: 30 jul 2025, 22:23 Blijft toch wel kriebelen
Hardtop coupé en cabrio in één met achterwielaandrijving en laag gewicht. Deze staat al lang te koop en mag misschien wel mee voor max. €15k.
-
OnlineJoël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Wat een geld, en nog automaat ook.
-
OnlineThomth
Moet helaas wel redelijk praktisch zijn. Sedan, stationwagen, ruime hatchback
-
OnlineThomth
Heeft iemand hier ervaring met de bmw 3 serie GT?
Zijn ze echt een stuk ruimer tov de touring? En rijdt het erg anders dan de touring?
Zijn ze echt een stuk ruimer tov de touring? En rijdt het erg anders dan de touring?
- EvdP
- Auto: Weer een BMW...
De 5 GT had de bodemplaat van een 7, ik weet niet of de 3 GT dan ook de bodemplaats van een 5 heeft. Volgens mij is een 3 GT wel groter dan een gewone 3.
-
OnlineMartijn_bmw
3GT is 8cm langer dan de gewone 3 serie dus dat merk je zeker vooral in de beenruimte op de achterbank.
leuk vergelijk plaatje:

leuk vergelijk plaatje:
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Heb het nooit opgemeten, maar toen ik naar een F3X zocht ook meermaals toch even een 3GT bekeken. Zijn echt wel ruim, ook qua kofferbak.
Is uiteindelijk een F36 4-serie Gran Coupé geworden. Qua ruimte niet optimaal, maar gok dat het tov een F31 onder de afdekrollo verbazend weinig zal schelen.
Tegelijkertijd ook de mooiste F3x en dat vind ik de GT zeker niet.
Is uiteindelijk een F36 4-serie Gran Coupé geworden. Qua ruimte niet optimaal, maar gok dat het tov een F31 onder de afdekrollo verbazend weinig zal schelen.
Tegelijkertijd ook de mooiste F3x en dat vind ik de GT zeker niet.
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/M8C
N54 heeft een slechtere reputatie (vooral US imo) maar mechanisch gezien een sterker blok dan een N55. Als de belangrijke punten van de N54 aangepakt zijn heb je wel een solide motorblok, en lekkages + defecte sensoren etc is een N55 ook niet vreemd. N55's lopen tegenwoordig met regelmaat in de soep door o.a. drijfstanglagers of de inferieure valvetronic.Bokkepoot schreef: 09 jul 2025, 12:30Tsja, ik had een N54 waar het allemaal aangepakt wasMark 320iS schreef: 09 jul 2025, 10:16 Ik denk niet dat de n54 perse een slecht blok heeft, het heeft gewoon een aantal aandachtspunten waar je bij aankoop rekening mee kan houden. De belangrijkste zijn: HPFP, injectoren en wastegate rattle. In veel gevallen is er al iets aan gedaan. Ik zou ze daarom niet per definitie afschrijven.
Niet dat het onoverkomelijk is maar je blijft bezig.
Als ik kijk wat bij mij tussen de 210k en 290k voorbij kwam aan buitengewoon onderhoud op een N54 kom ik uit op het volgende.
Injectoren.
Pakking oliethermostaat
Carter pakking
Krukassensor
Kleppendeksel en pakking
Nokkenassensor
Schoonmaken vanos solenoids
En dan heb ik mijn drijfstanglagers ook nog laten vervangen, wat achteraf zonde was.
Als je dat allemaal moet laten doen kan het best in de papieren lopen.
Bij beide blokken zijn succes en horrorverhalen en veelal staat of valt het bij het juiste onderhoud. Zou vooral kijken naar een goede uitvoering en wat er aantoonbaar aan verspijkerd is.
-
OnlineThomth
aangezien de automaat van de auto gisteren in noodloop ging toch weer beetje aan het nadenken over een andere auto
de km-stand is ondertussen 270.000km. Eigenlijk blijft de auto vrij solide en het olieverbruik binnen de perken. De automaat ging gisteren in Limp mode maar na uitzetten van de auto en weer starten geen problemen meer. Hij gaf een storing aan op het circuit van versnelling 5-6. Daarna nog 35km gereden zonder problemen. Ik vermoed iets van een solenoïd of slechte stekkerverbinding. Maar komen dus wel wat kosten aan weer.
Budget voor een volgende auto zal zo rond de 15k zijn. Voorkeur gaat sterk uit naar een BMW 3 serie F31. Een 5 serie vind ik te groot en een F31 is net iets nieuwer dan een E91
ik zou echter ook wel graag een 6 cilinder rijden alleen in een F31 liggen die vaak toch boven budget.
Heeft er iemand ervaring met de overstap van een 6 cilinder naar B48? Denk dat het een prima auto is maar zal niet het karakter van een 6 cilinder hebben?
Maar aan de andere kant; 15.000eu is ook een hele hoop onderhoud aan mn huidige auto. En eigenlijk bevalt die prima. Ik hoef geen 'handige' elektronica en rijhulpsystemen. Ook heb ik al veel N52 problemen aangepakt; klepseals, waterpomp thermostaat. Dus het blok zal nog wel enige tijd meegaan denk ik
lastig
de km-stand is ondertussen 270.000km. Eigenlijk blijft de auto vrij solide en het olieverbruik binnen de perken. De automaat ging gisteren in Limp mode maar na uitzetten van de auto en weer starten geen problemen meer. Hij gaf een storing aan op het circuit van versnelling 5-6. Daarna nog 35km gereden zonder problemen. Ik vermoed iets van een solenoïd of slechte stekkerverbinding. Maar komen dus wel wat kosten aan weer.
Budget voor een volgende auto zal zo rond de 15k zijn. Voorkeur gaat sterk uit naar een BMW 3 serie F31. Een 5 serie vind ik te groot en een F31 is net iets nieuwer dan een E91
ik zou echter ook wel graag een 6 cilinder rijden alleen in een F31 liggen die vaak toch boven budget.
Heeft er iemand ervaring met de overstap van een 6 cilinder naar B48? Denk dat het een prima auto is maar zal niet het karakter van een 6 cilinder hebben?
Maar aan de andere kant; 15.000eu is ook een hele hoop onderhoud aan mn huidige auto. En eigenlijk bevalt die prima. Ik hoef geen 'handige' elektronica en rijhulpsystemen. Ook heb ik al veel N52 problemen aangepakt; klepseals, waterpomp thermostaat. Dus het blok zal nog wel enige tijd meegaan denk ik
lastig
- Arthur
Overstap B48 naar B58 naar B48. En nee, de beleving is zeer zeker niet hetzelfde. Voor het verbruik hoeft het ook niet echt.
- Martin van der Zwaard
Ik ben van een E61 525i met N52 overgestapt naar een F31 met B48.....geen moment spijt van gehad.
Je hoort de motor bijna niet in de auto dus qua comfort ga je er zeker niet op achteruit.
Qua rijeigenschappen zijn ze niet te vergelijken. Een ongeblazen 6-cilinder die je op toeren moet rijden om koppel te krijgen of een geblazen 4-pitter die erg snel bij de les is (zeker met een chip).
Ik vond de E61 erg comfortabel maar met z'n 218pk echt te traag. Nu een F31 met ongeveer 250pk en dat rijdt zo prettig. Even snel inhalen, sprintje bij het stoplicht...veel meer leven in de auto.
En een F31 rijdt gewoon goed. Persoonlijk vind ik het een hele fijne auto om mee te rijden.
Let wel op de "knelpunten" van de B48 want helaas zijn die ook bij deze motor aanwezig (oliefilterhuis, warmtemanagementmodule, waterpomp, kvs-retourleiding).
Je hoort de motor bijna niet in de auto dus qua comfort ga je er zeker niet op achteruit.
Qua rijeigenschappen zijn ze niet te vergelijken. Een ongeblazen 6-cilinder die je op toeren moet rijden om koppel te krijgen of een geblazen 4-pitter die erg snel bij de les is (zeker met een chip).
Ik vond de E61 erg comfortabel maar met z'n 218pk echt te traag. Nu een F31 met ongeveer 250pk en dat rijdt zo prettig. Even snel inhalen, sprintje bij het stoplicht...veel meer leven in de auto.
En een F31 rijdt gewoon goed. Persoonlijk vind ik het een hele fijne auto om mee te rijden.
Let wel op de "knelpunten" van de B48 want helaas zijn die ook bij deze motor aanwezig (oliefilterhuis, warmtemanagementmodule, waterpomp, kvs-retourleiding).
-
OnlineThomth
Ja, rationeel weet ik eigenlijk wel dat een b48 een prima blok is qua vermogen verbruik etc
Maar het geluid en loop van zo’n 6 cilinder is gewoon zo mooi
Voor mij staat bmw rijden toch wel gelijk aan 6 cilinders
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Idem voor Mercedes Benz , Lexus etc. Lang geleden reed m'n zus een E91 met een N53B30A motor en tegelijkertijd d'r vent een F31 B48 330i. Volgens hem een appels met peren verhaal, zelf heb ik er in mogen rijden en het is qua motor een gewone auto met een gewone doorsnee 4 cilinder turbo motor zoals er zoveel rond rijden. Gewoon een andere beleving. Ook de reden dat ik m'n E90 N53B30A erbij hou.
Zo te lezen heb je vorig jaar alle grote slijtage delen al vervangen en er is best kans dat je met een andere auto binnen het budget weer aan de slag kunt met (preventief) vervangen.
Zo te lezen heb je vorig jaar alle grote slijtage delen al vervangen en er is best kans dat je met een andere auto binnen het budget weer aan de slag kunt met (preventief) vervangen.
-
OnlineThomth
Ja dit is het precies waar ik mee zit
Budget voor een volgende auto is ca 15k. Daarmee kan ik net een f31 335i of GT kopen
Maar dan moet je vaak dingen als automaat, waterpomp, thermostaat als nog doen
Plus alle andere onderhoud die ik al heb gehad. Waarmee je uiteindelijk nog veel geld kwijt bent. Plus daarbij de duurdere n55 kwalen zoals lagerschalen, HPFP waar je mogelijk mee te maken krijgt
Andere optie is dan dus een b48 maar ook die hebben vaak al >180k km gereden. Met bijbehorend onderhoud
En voor m’n gevoel rijd je dan een ‘gewone’ 4 cilinder.
Een 6 cilinder is toch altijd een beetje een jongensdroom geweest
Budget voor een volgende auto is ca 15k. Daarmee kan ik net een f31 335i of GT kopen
Maar dan moet je vaak dingen als automaat, waterpomp, thermostaat als nog doen
Plus alle andere onderhoud die ik al heb gehad. Waarmee je uiteindelijk nog veel geld kwijt bent. Plus daarbij de duurdere n55 kwalen zoals lagerschalen, HPFP waar je mogelijk mee te maken krijgt
Andere optie is dan dus een b48 maar ook die hebben vaak al >180k km gereden. Met bijbehorend onderhoud
En voor m’n gevoel rijd je dan een ‘gewone’ 4 cilinder.
Een 6 cilinder is toch altijd een beetje een jongensdroom geweest
- Martin van der Zwaard
Ik heb ook altijd 6 cilinders gehad.Thomth schreef: 14 sep 2026, 09:47 Ja, rationeel weet ik eigenlijk wel dat een b48 een prima blok is qua vermogen verbruik etc
Toen ik de F31 wilde kopen heb ik ook met een 340i gereden. Dat is top! Zo'n ding loopt als een raket.
Maar ik kocht voor hetzelfde geld een 320i met een ton minder kilometers en twee jaar jongen met meer opties.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de B48.
Ieder zijn ding natuurlijk. Maar ik had geen zin een N-serie 6 cilinder vanwege het geneuzel met injectoren, lagerschalen enz.
De B48 heeft ook wel wat dingen maar die heb ik aangepakt en nu is dat allemaal op orde.
Maar ik snap je wel hoor. Als je de "luxe" van een jongere auto niet nodig hebt of wilt hebben (dat wilde ik wel) dan rij je prima verder met wat je nu hebt.
-
OnlineThomth
Heel veel opties boeien me niet. Bijv rijhulpsystemen hoef ik echt. Heb nu CC en stoelverwarming en dat vind ik eigenlijk prima
Dus om opties zou ik het niet doen. Alleen wat meer comfort en ruimte misschien. En met name wat minder kosten
Maar goed: 15k betalen voor een andere auto betekend niet meteen lagere kosten, daar zal ook onderhoud aan komen
En de n52 is op zich erg betrouwbaar en heb vrijwel alle punten al aangepakt
Dus om opties zou ik het niet doen. Alleen wat meer comfort en ruimte misschien. En met name wat minder kosten
Maar goed: 15k betalen voor een andere auto betekend niet meteen lagere kosten, daar zal ook onderhoud aan komen
En de n52 is op zich erg betrouwbaar en heb vrijwel alle punten al aangepakt
- markk
Wanneer je lagere onderhoudskosten wilt moet je een 2-jarige jappanner met weinig kilometers kiezen en niet zeuren over het gemis aan vermogen, dynamiek, etc.
Wanneer je wilt upgraden moet je iets heftiger in de BMW, BMW M of Porsche modellen gaan zoeken en niet zeuren over de (onderhouds) kosten. Part of the package.
De rest is gerommel in de marge. Dus wanneer je niet saaier wilt gaan rijden maar ook niet substantieel hogere (onderhouds) kosten wilt lekker blijven doorrijden.
Mark.
Wanneer je wilt upgraden moet je iets heftiger in de BMW, BMW M of Porsche modellen gaan zoeken en niet zeuren over de (onderhouds) kosten. Part of the package.
De rest is gerommel in de marge. Dus wanneer je niet saaier wilt gaan rijden maar ook niet substantieel hogere (onderhouds) kosten wilt lekker blijven doorrijden.
Mark.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Dat is ook wel een beetje een dooddoener van het plezier wat nieuws te zoeken.
Als het om de kosten gaat denk ik wel dat het beste is om door te rijden. nu geen afschrijving hebben zal ieder voordeel op onderhoud de das om doen helemaal als het bij de oude niet allemaal perfect hoeft.
Ik denk dat van een N52b25 naar een B48 overstappen echt wel een upgrade is qua rijden.
Als het om de kosten gaat denk ik wel dat het beste is om door te rijden. nu geen afschrijving hebben zal ieder voordeel op onderhoud de das om doen helemaal als het bij de oude niet allemaal perfect hoeft.
Ik denk dat van een N52b25 naar een B48 overstappen echt wel een upgrade is qua rijden.