Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Paskal » 01 sep 2026, 10:20

Afgelopen zaterdag weer eens dagje Ring gedaan. Het was mooi weer dus leek het me wel aardig om eens met Z4 die kant op te rijden. Met het dakje dicht via de snelweg die kant op gestuurd voor een kop koffie bij Breidscheid. Het leek relatief rustig op de baan dus maar eens een kaartje gekocht en ik kon om 11u zonder enige vertraging de baan oprijden. De Z4 heeft dan weliswaar een Bilstein onderstel en grotere remmerij, maar een tracktool is het natuurlijk bij lange na niet.
1.jpg
1.jpg (961.8 KiB) 327 keer bekeken
Daarom ook op relaxed tempo mijn eerste rondje gedaan en dat pakte goed uit omdat vrijwel direct na mij de baan dicht ging. Ben in dat rondje dus ook maar een paar keer voorbij gereden waardoor het lekker sturen was op de ideale lijn zonder dat je daar iedere 10 seconden vanaf moet wijken. Ook de baan af ging zonder enige vertraging.
2.jpg
2.jpg (773.11 KiB) 327 keer bekeken
Wandelingetje gedaan over de Ringboulevard waar het druk was omdat er races op het GP-circuit werden gereden. Er stonden ook allerlei standjes met modelauto’s en allerlei ander circuitgerelateerd spul. Een curryworst in Breischeid mocht uiteraard niet ontbreken gevolgd door een blik op het voorbij rijdende en geparkeerde verkeer.
7.jpg
7.jpg (798.48 KiB) 327 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (895.63 KiB) 327 keer bekeken
Daarna ben ik nog eens naar boven ben gereden voor een volgend rondje. Aardig rijtje voor de ingang, maar was toch in minder dan 10 minuten door de slagboom dus dat viel niet tegen. Veel meer verkeer op de baan en dan valt je relatief rustig rijdend pas op ook hoe hard er tegenwoordig gereden wordt. Velen gaan met het mes tussen de tanden over de baan alsof het een time-attack is waarbij een groot geldbedrag bij de finish op ze ligt te wachten. De GT3’s en M3’s vliegen je in in grote getale met een enorm snelheidsverschil om de oren. Hevig seinend (terwijl de afstand nog groot genoeg is en ik echt wel weet waar wat te doen --> goed spiegelen en knippertje uit naar rechts) komen ze met een noodvaart van achter aan vliegen en ze rijden alsof hun leven er vanaf hangt. Wetende waar de fotografen staan, kan ik er echter nog wel om lachen :wink:
5.jpg
5.jpg (846.23 KiB) 327 keer bekeken
Om op aardig tempo met het gemiddelde verkeer mee te kunnen heb je tegenwoordig minimaal 300-350 pk nodig. Ik heb wel wat meer rondjes op de Ring gereden in het verleden (>2.000), maar vraag me wel af of ik nu nog wel relaxed rond zou rijden met bijvoorbeeld mijn ex-Ringclio. Op de bochtige stukken is het prima te doen, maar op de rechte stukken moet je zo vaak van je lijn af ivm vele auto’s met veel meer vermogen dat ik me afvraag of dat nog leuk is om vaak te doen. Er stond een rijtje met auto’s om de baan te verlaten, maar middels de bypass verlaat je tegenwoordig zonder enige vertraging de baan :thumbup:.

Desalniettemin heb ik me uitstekend vermaakt en was het leuk om er weer eens te zijn en wat rondjes te doen. Met het kapje open binnendoor via de 258 en 266 richting Aken gereden met onderweg nog een koffiestopje. Wat dat betreft blijft die omgeving toch wel erg leuk om wat rond te sturen. Al met al een topdagje met wat leuke foto’s als aandenken :thumbup:
6.jpg
6.jpg (956.18 KiB) 327 keer bekeken

HSR

Bericht door HSR » 01 sep 2026, 10:24

Knot

Bericht door Knot » 01 sep 2026, 10:34

Mooi Paskal, zag ze op FB al voorbij komen, gewoon rustig moment pakken en genieten idd. Stuk terug naar Vaals binnendoor is top.

Die GT3.... vol in de aanval, maar dan wel shortshiften na T13 :?

Gaat wel netjes aan de kant maar crasht zichzelf (mede) daardoor wel.

HSR

Bericht door HSR » 01 sep 2026, 10:52

Knot schreef: 01 sep 2026, 10:34 Mooi Paskal, zag ze op FB al voorbij komen, gewoon rustig moment pakken en genieten idd. Stuk terug naar Vaals binnendoor is top.

Die GT3.... vol in de aanval, maar dan wel shortshiften na T13 :?

Gaat wel netjes aan de kant maar crasht zichzelf (mede) daardoor wel.
wut? shortshiften na T13, crashen, ik volg je niet. :D

Knot

Bericht door Knot » 01 sep 2026, 11:20

Die gast rijdt soms vol in de toeren maar shortshift na T13 linksaf, viel me gewoon direct op.

En de 992 die netaan de vangrail schampt met een near miss ging toch netjes aan de kant, maar dist zichzelf daarmee omdat hij de focus even kwijt was.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2026, 11:34

Leuk verslag Pascal! blijft een magische omgeving maar de baan zelf is idd wel soort onmogelijk geworden voor de echte tourist.

Knot

Bericht door Knot » 01 sep 2026, 11:39

Gewoon de rustige momenten kiezen, mooiste is een doordeweekse avond tussen 17:30 en 19:30 doen volgens mij.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 01 sep 2026, 11:56

HSR schreef: 01 sep 2026, 10:24 https://www.youtube.com/watch?v=CPIuUgUhqow

Iemand deze al gezien?
Ja die kerel ging een partij hard, zo hard ging het niet in de GT3-R ringtaxi vorig jaar die ik had geboekt.

Ik denk dat de gecrashde piloot de fout maakte door naar de inhalende auto te kijken. Klassieker.

JP

Bericht door JP » 01 sep 2026, 12:01

Was het een trackday, zie geen pionnen na de slagboom ? Begin video, die rijder zijn invoegen op DH, hij zal vast in zijn spiegels gekeken hebben, maar het was wel erg enthousiast.

HSR

Bericht door HSR » 01 sep 2026, 12:07

veejay schreef: 01 sep 2026, 11:56
HSR schreef: 01 sep 2026, 10:24 https://www.youtube.com/watch?v=CPIuUgUhqow

Iemand deze al gezien?
Ja die kerel ging een partij hard, zo hard ging het niet in de GT3-R ringtaxi vorig jaar die ik had geboekt.

Ik denk dat de gecrashde piloot de fout maakte door naar de inhalende auto te kijken. Klassieker.
Ja de chauffeur is Jan. Ik ken hem nog van jaaaaaaaren geleden uit Belgie, ik spreek dan over wel 20 jaar geleden lol. Hij was opeens verdwenen en dook jaren later op in Moskou. Paar jaar terug deed hij als eerste een rondje BtG onder de 7 minuten in een gt 3 handbak.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 01 sep 2026, 12:43

Knot schreef: 01 sep 2026, 11:39 Gewoon de rustige momenten kiezen, mooiste is een doordeweekse avond tussen 17:30 en 19:30 doen volgens mij.
Rustiger ja, maar rustig is het tegenwoordig bijna nooit meer zoals je op onderstaande foto van afgelopen donderdagavond kunt zien. Je moet vooral een beetje geluk hebben want baansluitingen zijn op de doordeweekse avonden ook geen uitzondering meer.
do.jpg
do.jpg (275.43 KiB) 218 keer bekeken

Emiel

Bericht door Emiel » 01 sep 2026, 13:02

Mooie dag Paskal!

Mij viel het op toen ik, na jaren weer, weer bij de motorplek kwam, dat er 10 motors stonden ipv 50 of 100.

2009 stond het vol, 2019(?) niet meer.

En ipv irritante italianen in 2009(?) was 75-80% van de bestuurders op de baan “irritant” met de coureur uithangen.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 01 sep 2026, 14:20

Leuk verslag Paskal! Met de Z4 met de kap los is t toch lekker rijden met dit weer denk ik.

Ik was er afgelopen zaterdagmiddag ook even. 2 rondjes gedaan met de Mondeo. Viel me op dat het op/rondom de baan helemaal niet druk was eigenlijk, althans niet hoogzomer druk. Mondeo zet qua snelheid ook geen zoden aan de dijk en met de kleine man in de kinderstoel achterin een prima moment om wat rondjes te cruisen. Hij snapt 't nu wat beter dan de vorige keer, daarna was het steeds 'papa racen' :tooth:

Afbeelding

Wout309t

Bericht door Wout309t » 01 sep 2026, 14:33

HSR schreef: 01 sep 2026, 12:07

Ja de chauffeur is Jan. Ik ken hem nog van jaaaaaaaren geleden uit Belgie, ik spreek dan over wel 20 jaar geleden lol. Hij was opeens verdwenen en dook jaren later op in Moskou. Paar jaar terug deed hij als eerste een rondje BtG onder de 7 minuten in een gt 3 handbak.
Heeft ook nog jaren met een Volvo 850 (heel hard) rondgereden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 sep 2026, 07:07

Ik plaats 'm hier even. Cringe-worthy om 't in 't Engels te zeggen. Ik zit mezelf hier gewoon op te vreten van frustratie...dus wil je een leuke dag (houden) kijk dan niet!

Plaats reactie