Zeker leuk model alleen de wielen (en daarbij wielkasten) hadden 4-5cm kleiner mogen zijn heb je ook meer binnenruimte.MParallel schreef: 12 aug 2026, 13:29 Ben dus niet zo van de EV, maar ik moet zeggen, vandaag zag ik een zwarte Renault 5 E-Tech rijden. Als ik vandaag nog EV zou moeten rijden, dan zou die het worden. Wat een goed gelukt retromodel is dat.
EV auto's (elektrische)
-
Kadett
Re: EV auto's (elektrische)
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Gisteren een proefrit gehad in een Tesla Modely Y Premium Long Range AWD. Versie met meeste luxe en hoogste range.
Zoals bekend gewoon een goede auto, doet alles goed. Interieur is kaal, maar alles is wel degelijk.
Tijdens zo’n proefrit probeer je het een en ander uit en dan zit je dus echt non-stop op dat scherm te klooien. Is wennen.
Wat weinig gewenning vroeg is FSD. Wat een bizar stukje techniek. Het rijdt echt nagenoeg zoals je zelf ook zou doen, vond het systeem nooit ergerlijk traag en zeker nooit gevaarlijk. Heb meer als de helft met FSD gereden, tegen het einde van de rit bedacht ik mij dat ik toch ook FSD even moest uitschakelen.
Instant power is leuk, maar scheelt niet zo heel veel met de BMW. One pedal drive is even wennen, maar inherent aan EV’s.
De premium uitvoering heeft ook de uitgebreide audio. Weinig met de instellingen gespeeld, maar Harman Kardon klinkt beter wat mij betreft.
Op drempels voel je het gewicht en bij iets stevigere bochten ook. Bandjes begonnen redelijk vlot te piepen in een wat langere doordraaier.
Prijs/kwaliteit, zoals vooraf bekend, zeer goed. Experience bij Tesla is ook prima, weinig keuze en je weet perfect waar je aan toe bent.
Op de terugweg nog even bij de BMW dealer gestopt en de iX3 van dichtbij bekeken. Tja, je gaat zitten en dan voel je gelijk dat de zitpositie en materiaalgebruik veel beter is. Dat mag ook wel, want zoals ik hem zou willen is het prijsverschil 20k…
Binnenkort eens een proefrit in een iX3 maken, had ik gisteren geen tijd voor. Het aanbod van Tesla om een weekend lang een Model Y te proberen gaan we ook doen.
Zou ik iets minder autoliefhebber zijn en minder besmet zijn met “premium BMW”-gevoel (dooddoener en daarom zwaar tussen haakjes), dan was het een no-brainer geweest….
Zoals bekend gewoon een goede auto, doet alles goed. Interieur is kaal, maar alles is wel degelijk.
Tijdens zo’n proefrit probeer je het een en ander uit en dan zit je dus echt non-stop op dat scherm te klooien. Is wennen.
Wat weinig gewenning vroeg is FSD. Wat een bizar stukje techniek. Het rijdt echt nagenoeg zoals je zelf ook zou doen, vond het systeem nooit ergerlijk traag en zeker nooit gevaarlijk. Heb meer als de helft met FSD gereden, tegen het einde van de rit bedacht ik mij dat ik toch ook FSD even moest uitschakelen.
Instant power is leuk, maar scheelt niet zo heel veel met de BMW. One pedal drive is even wennen, maar inherent aan EV’s.
De premium uitvoering heeft ook de uitgebreide audio. Weinig met de instellingen gespeeld, maar Harman Kardon klinkt beter wat mij betreft.
Op drempels voel je het gewicht en bij iets stevigere bochten ook. Bandjes begonnen redelijk vlot te piepen in een wat langere doordraaier.
Prijs/kwaliteit, zoals vooraf bekend, zeer goed. Experience bij Tesla is ook prima, weinig keuze en je weet perfect waar je aan toe bent.
Op de terugweg nog even bij de BMW dealer gestopt en de iX3 van dichtbij bekeken. Tja, je gaat zitten en dan voel je gelijk dat de zitpositie en materiaalgebruik veel beter is. Dat mag ook wel, want zoals ik hem zou willen is het prijsverschil 20k…
Binnenkort eens een proefrit in een iX3 maken, had ik gisteren geen tijd voor. Het aanbod van Tesla om een weekend lang een Model Y te proberen gaan we ook doen.
Zou ik iets minder autoliefhebber zijn en minder besmet zijn met “premium BMW”-gevoel (dooddoener en daarom zwaar tussen haakjes), dan was het een no-brainer geweest….
-
ErikS
Ja inderdaad.Richardt. schreef: 15 aug 2026, 09:33 Gisteren een proefrit gehad in een Tesla Modely Y Premium Long Range AWD. Versie met meeste luxe en hoogste range.
800KM range en 400KWh laden.
Als het geen centenkwestie was, koos iedereen voor de BMW
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
^Haha ja dat idd. Puur subjectief vind ik de Model Y de lelijkste Tesla (ja zelfs tov Cybertruck) en vind ik de iX3 stoer, maar dat prijsverschil he:)
-
OnlineMartijn_bmw
Eens! Y vind ik ook veruit de lelijkste Tesla. Veel liever dan een model 3 zeker na de facelifts.Robin schreef: 15 aug 2026, 09:51 ^Haha ja dat idd. Puur subjectief vind ik de Model Y de lelijkste Tesla (ja zelfs tov Cybertruck) en vind ik de iX3 stoer, maar dat prijsverschil he:)
Maar idd centenkwestie nog liever een BMW, ik zou voor de nieuwe i3 gaan als die over 2jr binnen mijn budget valt vind dat serieus een gaaf geslaagd model geworden:
- Bijlagen
-
- IMG_0372.jpeg (300.97 KiB) 758 keer bekeken
-
- IMG_0370.jpeg (283.98 KiB) 758 keer bekeken
-
- IMG_0373.jpeg (309.66 KiB) 758 keer bekeken
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
De i3 ga ik ook nog even afwachten inderdaad. Geen haast…. Denk ik 
-
Robin
i3, skitterend.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ik was een paar weken terug in BMW Welt in München, daar die i3 ook even bekeken. Mooi ontwerp! Maar de hele Neue Klasse designtaal spreekt me wel aan.
Kwam in Oostenrijk ook nog de nieuwe elektrische M3 tegen in een dorpje, onder de camouflagestickers uiteraard. Maar snel te herkennen aan de uitgebouwde wielkasten.
Ben niet meer zo op de hoogte maar komt er van die i3 hierboven ook een benzinevariant? Zoiets met B58 motor erin, dan heb je een leuke auto.
Kwam in Oostenrijk ook nog de nieuwe elektrische M3 tegen in een dorpje, onder de camouflagestickers uiteraard. Maar snel te herkennen aan de uitgebouwde wielkasten.
Ben niet meer zo op de hoogte maar komt er van die i3 hierboven ook een benzinevariant? Zoiets met B58 motor erin, dan heb je een leuke auto.
-
OnlineMartijn_bmw
Waarschijnlijk wel:Wouter81 schreef: 15 aug 2026, 10:57 Ik was een paar weken terug in BMW Welt in München, daar die i3 ook even bekeken. Mooi ontwerp! Maar de hele Neue Klasse designtaal spreekt me wel aan.
- Bijlagen
-
- IMG_0374.jpeg (244.79 KiB) 710 keer bekeken
-
OnlineLuco
Het is inderdaad een centenkwestie, maar mij krijgen ze echt niet in een Tesla.
- MParallel
- Auto: BMW
Alleen het interieur blijft om te huilen. Helaas.
-
Gijzert
Hoe is de FSD in andere merken dan Tesla?
Het handenloos rijden bevalt mij met 60k per jaar fantastisch.
-
OnlineMartijn_bmw
Zeker in vergelijkbare prijsklasse is Tesla heer en meester met FSDGijzert schreef: 17 aug 2026, 08:53 Hoe is de FSD in andere merken dan Tesla?
-
Wout309t
Vorige week een MYP gekocht.
Als gezinsauto/auto voor MDV echt een prima ding. Mijn vrouw wilde niet dagelijks in een grote auto rijden, maar deze vindt ze heerlijk.
Geeft mij de ruimte om weer eens een leuke funauto te kopen, ipv het eeuwige compromis dat hij ook geschikt moet zijn om met zijn 4-en op vakantie te kunnen.
Alleen zijn de 21" velgen nogal kwetsbaar vanwege de getrokken banden. Dus gaan de 275 achterbanden naar voren (op de 21x9.5") wielen en komen er achter (10.5") 295 banden op zodat er een degelijke velgbescherming is.
Als gezinsauto/auto voor MDV echt een prima ding. Mijn vrouw wilde niet dagelijks in een grote auto rijden, maar deze vindt ze heerlijk.
Geeft mij de ruimte om weer eens een leuke funauto te kopen, ipv het eeuwige compromis dat hij ook geschikt moet zijn om met zijn 4-en op vakantie te kunnen.
Alleen zijn de 21" velgen nogal kwetsbaar vanwege de getrokken banden. Dus gaan de 275 achterbanden naar voren (op de 21x9.5") wielen en komen er achter (10.5") 295 banden op zodat er een degelijke velgbescherming is.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik vraag me af hoeveel kilometers je extra kan rijden als er bijvoorbeeld 19 inch onder ligt, met 245 breed of zo.
21 inch met 295 eronder is tamelijk heftig
21 inch met 295 eronder is tamelijk heftig
-
Robin
Feli met Roadrunner MYP Wout:)
Kleur?
Kleur?
-
ErikS
Ik kan je vertellen, dat ik op vakantie voor de derde keer lek gereden hadBram schreef: 17 aug 2026, 17:02 Ik vraag me af hoeveel kilometers je extra kan rijden als er bijvoorbeeld 19 inch onder ligt, met 245 breed of zo.
21 inch met 295 eronder is tamelijk heftig![]()
Kreeg 265 ipv 285 achterop, en dat scheelde 1 KW op de 100 km.
Banden zijn er ondertussen alweer onderuit, want niet de juiste Load. (dus de hele vakantie rustig aan gereden)
1500€ door de plee. lang leve de Fransen.
-
Kadett
10-30% scheelt de range tussen flinke karrenwielen en brede banden en iets normalere maat over het algemeen.Bram schreef: 17 aug 2026, 17:02 Ik vraag me af hoeveel kilometers je extra kan rijden als er bijvoorbeeld 19 inch onder ligt, met 245 breed of zo.
Als de EU echt iets om CO2 uitstoot en onnodige energie verspilling had willen doen, hadden ze allang een maximum velg diameter en banden breedte ingevoerd.
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Issue is alleen dat die accu pakketten zo zwaar zijn en daarom heb je dus voldoende load index nodig. i4 M60 bijvoorbeeld staat standaard al op 245/255 en denk dat je door de load index niet zo veel smaller kan, auto is iets van 2300 KG.
-
Kadett
Maak alles lichter/efficienter en je kan ook met een kleinere accu uit wat weer lichter is waardoor die load index lager kan zijn.Bert ///M3 schreef: 17 aug 2026, 18:29 Issue is alleen dat die accu pakketten zo zwaar zijn en daarom heb je dus voldoende load index nodig. i4 M60 bijvoorbeeld staat standaard al op 245/255 en denk dat je door de load index niet zo veel smaller kan, auto is iets van 2300 KG.
235/40/18 staat de Multivan van de buurman op die tot 2900kg beladen mag worden.
-
Wout309t
Is een vrij gangbare aanpassing, schijnt niet heel erg veel te schelen in gebruik.Bram schreef: 17 aug 2026, 17:02 Ik vraag me af hoeveel kilometers je extra kan rijden als er bijvoorbeeld 19 inch onder ligt, met 245 breed of zo.
Speel ook met de gedachte om misschien terug te gaan naar iets als een setje licht(er)gewicht 20x9.5 met 265 rondom. Zoals Ron-RS laten maken via Alibaba lijkt me weleens leuk.
Thanks, T-ford zwart..
Laatst gewijzigd door Wout309t op 17 aug 2026, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMartijn_bmw
De CO2 uitstoot en daaraan gekoppeld BPM is al jaren ook afhankelijk van de opties en dus velgen/banden. Kortom dat gebeurd alKadett schreef: 17 aug 2026, 17:4410-30% scheelt de range tussen flinke karrenwielen en brede banden en iets normalere maat over het algemeen.Bram schreef: 17 aug 2026, 17:02 Ik vraag me af hoeveel kilometers je extra kan rijden als er bijvoorbeeld 19 inch onder ligt, met 245 breed of zo.
Als de EU echt iets om CO2 uitstoot en onnodige energie verspilling had willen doen, hadden ze allang een maximum velg diameter en banden breedte ingevoerd.
- Arthur
- Auto: Nr.52
-
OnlineMartijn_bmw
(Tesla) Model Y Performance.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Ja, laten we dan het beestje ook zo noemen.