Gemoedstoestand & driving-skills
- markk
Gemoedstoestand & driving-skills
In hoeverre is jouw gemoedstoestand van invloed op je rijvaardigheid ?
Stress, vermoeidheid, etc. merk ik onder normale rijomstandigheden niet echt. Maar als ik een beetje wil gaan spelen / driften e.d. merk ik het direct.
Voorbeelden:
a) Paar weken lopen "klooien" met de EVO toen ik 'em pas had. Terug van 2 weekjes vakantie stap ik vol "innerlijke rust" en "passie" in de EVO en ben zeer tevreden over de drifthoek, de afwezigheid van slappers en de lengte van de drifts die ik dan neerzet. Direct vanaf de eerste bocht.
b) M3. Idem.
c) Vandaag/vanavond. Tijdje niet meer gedrift, ernstig stressvol weekje gehad en echt even zin om beetje te spelen met de M3 in de regen. Welnu, drama. Lukt voor geen meter en ben na wat "bijna fout momentjes" maar gestopt.
Niet de bedoeling om hier een "drift" topic van te maken maar ik merk juist bij op/over de limiet rijden de voor- danwel nadelige effecten van mijn gemoedstoestand terwijl ik dat niet merk bij normaal, zeg woon-werk, verkeer. Met sportief moterrijden merk ik het ook veel sneller.
Herkenbaar ?
Mark.
Stress, vermoeidheid, etc. merk ik onder normale rijomstandigheden niet echt. Maar als ik een beetje wil gaan spelen / driften e.d. merk ik het direct.
Voorbeelden:
a) Paar weken lopen "klooien" met de EVO toen ik 'em pas had. Terug van 2 weekjes vakantie stap ik vol "innerlijke rust" en "passie" in de EVO en ben zeer tevreden over de drifthoek, de afwezigheid van slappers en de lengte van de drifts die ik dan neerzet. Direct vanaf de eerste bocht.
b) M3. Idem.
c) Vandaag/vanavond. Tijdje niet meer gedrift, ernstig stressvol weekje gehad en echt even zin om beetje te spelen met de M3 in de regen. Welnu, drama. Lukt voor geen meter en ben na wat "bijna fout momentjes" maar gestopt.
Niet de bedoeling om hier een "drift" topic van te maken maar ik merk juist bij op/over de limiet rijden de voor- danwel nadelige effecten van mijn gemoedstoestand terwijl ik dat niet merk bij normaal, zeg woon-werk, verkeer. Met sportief moterrijden merk ik het ook veel sneller.
Herkenbaar ?
Mark.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Zeker herkenbaar, altijd op zondag na de MotoGP even een lekker stukje binnen weggetjes pakken omdat je die spirit in je hebt en dat kan na een avondje stappen wel eens zwaar zijn.
Of wanneer je lang in de stad vast staat en je hebt daarna een relatief lege snelweg voor je, dan is het gaan je mist de scherpte toch een beetje dan!
Ohja, ook niet de DriftBible te vergeten van Best Motoring, ga die maar eens kijken en daarna met een rwd op pad
Of wanneer je lang in de stad vast staat en je hebt daarna een relatief lege snelweg voor je, dan is het gaan je mist de scherpte toch een beetje dan!
Ohja, ook niet de DriftBible te vergeten van Best Motoring, ga die maar eens kijken en daarna met een rwd op pad

Laatst gewijzigd door Steven N. op 08 nov 2007, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
Ik ben gelukkig goed in zelfbeheersing: ben een keer trillend van woede en met tranen in m'n ogen naar m'n vriendin toegereden (lang voordat we samenwoonden dus), me daarbij keurig aan de regels houdend. Was ook een stukje bescherming, als ik me had laten gaan had ik mezelf ongetwijfeld helemaal kapot gereden.
- Kasteel
In een verrotte gemoedstoestand; gestresst, geirriteerd of over de zeik kan het soms best wel even lekker werken om jezelf af te reageren. De scherpte is er dan wel vanaf en de lompheid is in grote mate aanwezig, maar als je daar vooraf een beetje van op de hoede bent.
Het niet fit zijn, vermoeid of met hoofd in andere gedachte gaat het rijden toch wle ff op de b-setting, gewoon wat rustiger.
Het niet fit zijn, vermoeid of met hoofd in andere gedachte gaat het rijden toch wle ff op de b-setting, gewoon wat rustiger.
- Dennis Cavallino
- Bert ///M3
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Exact.Dennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo
Vermoeidheid wordt enorm onderschat, als je eerlijk naar je zelf bent dan weet je gewoon dat concentratie en precies reageren minder zijn.
Ik merk het direct, en doe mooi kalm aan, kom ik ook wel thuis, wel wat later, maar wel in 1 stuk......................................
- duifjes.com
-
Erg boeiend inderdaad. Helaas dat de overgrote meerderheid denkt dat dat niet van toepassing is op hen... en ze ook moeilijk te overtuigen zijnDennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo

- Dennis Cavallino
Inderdaad, daarom ben ik ook van mening dat alcohol niet de eerste oorzaak is van jongeren die autorijden na het stappen ongelukken veroorzaken, maar dat de 'schuld' gezocht moet worden bij de vermoeidheid en concentratieproblemen door o.a. tijdelijke gehoorbeschadiging (te harde muziek) en het feit dat jongeren niet gewend zijn om in het donker auto te rijden met 400 kilo aan grappende en grollende passagiers aan boord wat de wegligging en remafstand benadeelt. En dat ze door al die feiten samen, de bocht uit vliegen.romo schreef:Exact.Dennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo
Vermoeidheid wordt enorm onderschat, als je eerlijk naar je zelf bent dan weet je gewoon dat concentratie en precies reageren minder zijn.
Ik heb liever dat ze 2 biertjes drinken en rustig aan doen, dan dat ze nuchter maar vermoeid en uit hun concentratie achter het stuur kruipen. Maar ja, wie vertelt ze dat?
Rijscholen en het CBR niet, overheid ook niet (Want die hebben het ALLEEN maar over het niet drinken van alcohol).
-
Als ik echt vermoeid ben ga ik vaak juist op het gas. Stoppen is vaak het beste maar 's avonds ga ik dan toch snel 160-170 over de snelweg. Is het druk op de weg zet ik de auto vaak even stil bij de pomp. Bakkie smerige koffie en daarna even 15 minuten m'n ogen dicht in de auto. In een heel enkel geval ben ik daarna nog zo kapot dat ik 1 of 2 laatste klanten afbel met de mededeling dat ik de dag erna kom. Tuk nog een uurtje in de wagen en dan op m'n dooie gemak naar huis.
Met stress zoek ik die snelheden juist nooit op. Duik dan wat landwegen in. Gas een paar keer sneller over de kronkelwegen. Saaie rechtuitstukken weer ff normaal. Net zolang tot ik weer afgekoeld ben.
Met stress zoek ik die snelheden juist nooit op. Duik dan wat landwegen in. Gas een paar keer sneller over de kronkelwegen. Saaie rechtuitstukken weer ff normaal. Net zolang tot ik weer afgekoeld ben.
- Kasteel
Daarom heb ik ook minder met alcohol controles op zondag, de oververmoedheid/overmoed/donker/onbekende auto/volle auto is er vaak dan toch wel voor een groot deel uit.Dennis Cavallino schreef:Inderdaad, daarom ben ik ook van mening dat alcohol niet de eerste oorzaak is van jongeren die autorijden na het stappen ongelukken veroorzaken, maar dat de 'schuld' gezocht moet worden bij de vermoeidheid en concentratieproblemen door o.a. tijdelijke gehoorbeschadiging (te harde muziek) en het feit dat jongeren niet gewend zijn om in het donker auto te rijden met 400 kilo aan grappende en grollende passagiers aan boord wat de wegligging en remafstand benadeelt. En dat ze door al die feiten samen, de bocht uit vliegen.romo schreef:Exact.Dennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo
Ik heb liever dat ze 2 biertjes drinken en rustig aan doen, dan dat ze nuchter maar vermoeid en uit hun concentratie achter het stuur kruipen. Maar ja, wie vertelt ze dat?
Rijscholen en het CBR niet, overheid ook niet (Want die hebben het ALLEEN maar over het niet drinken van alcohol).
-
- Auto: Fun Damn Mentally
- RVV
- Sjef
Re: Gemoedstoestand & driving-skills
Koudtrapper!!markk schreef:In hoeverre is jouw gemoedstoestand van invloed op je rijvaardigheid ?
Voorbeelden:
a) Paar weken lopen "klooien" met de EVO toen ik 'em pas had. Terug van 2 weekjes vakantie stap ik vol "innerlijke rust" en "passie" in de EVO en ben zeer tevreden over de drifthoek, de afwezigheid van slappers en de lengte van de drifts die ik dan neerzet. DIRECT VANAF DE EERSTE BOCHT.
b) M3. Idem.
Mark.