Gemoedstoestand & driving-skills

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Gemoedstoestand & driving-skills

Bericht door markk » 08 nov 2007, 20:48

In hoeverre is jouw gemoedstoestand van invloed op je rijvaardigheid ?

Stress, vermoeidheid, etc. merk ik onder normale rijomstandigheden niet echt. Maar als ik een beetje wil gaan spelen / driften e.d. merk ik het direct.

Voorbeelden:

a) Paar weken lopen "klooien" met de EVO toen ik 'em pas had. Terug van 2 weekjes vakantie stap ik vol "innerlijke rust" en "passie" in de EVO en ben zeer tevreden over de drifthoek, de afwezigheid van slappers en de lengte van de drifts die ik dan neerzet. Direct vanaf de eerste bocht.

b) M3. Idem.

c) Vandaag/vanavond. Tijdje niet meer gedrift, ernstig stressvol weekje gehad en echt even zin om beetje te spelen met de M3 in de regen. Welnu, drama. Lukt voor geen meter en ben na wat "bijna fout momentjes" maar gestopt.

Niet de bedoeling om hier een "drift" topic van te maken maar ik merk juist bij op/over de limiet rijden de voor- danwel nadelige effecten van mijn gemoedstoestand terwijl ik dat niet merk bij normaal, zeg woon-werk, verkeer. Met sportief moterrijden merk ik het ook veel sneller.

Herkenbaar ?

Mark.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 08 nov 2007, 20:50

Zeker herkenbaar, altijd op zondag na de MotoGP even een lekker stukje binnen weggetjes pakken omdat je die spirit in je hebt en dat kan na een avondje stappen wel eens zwaar zijn.
Of wanneer je lang in de stad vast staat en je hebt daarna een relatief lege snelweg voor je, dan is het gaan je mist de scherpte toch een beetje dan!

Ohja, ook niet de DriftBible te vergeten van Best Motoring, ga die maar eens kijken en daarna met een rwd op pad :P
Laatst gewijzigd door Steven N. op 08 nov 2007, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 08 nov 2007, 20:52

Als ik niet fris in mijn hoofd ben, druk, stress, moe..dan rij ik altijd rustig en normaal. Geen 100% concentratie betekent pas op de plaats voor mij.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 nov 2007, 20:55

Ik ben gelukkig goed in zelfbeheersing: ben een keer trillend van woede en met tranen in m'n ogen naar m'n vriendin toegereden (lang voordat we samenwoonden dus), me daarbij keurig aan de regels houdend. Was ook een stukje bescherming, als ik me had laten gaan had ik mezelf ongetwijfeld helemaal kapot gereden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 nov 2007, 23:31

In een verrotte gemoedstoestand; gestresst, geirriteerd of over de zeik kan het soms best wel even lekker werken om jezelf af te reageren. De scherpte is er dan wel vanaf en de lompheid is in grote mate aanwezig, maar als je daar vooraf een beetje van op de hoede bent.

Het niet fit zijn, vermoeid of met hoofd in andere gedachte gaat het rijden toch wle ff op de b-setting, gewoon wat rustiger.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 nov 2007, 00:02

Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2007, 05:59

Je merkt het meteen in alles. Avondje stappen voor een trackay wil ook niet. Of bijvoorbeel na een trackday op Zolder of trip naar de Ring terug naar huis, op de terugweg ben je toch vermoeid. Meestal zijn het lange dagen, hoop uur achter het stuur en dat vraagt gewoon een hoop concentratie.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 nov 2007, 07:26

Dennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo
Exact.

Vermoeidheid wordt enorm onderschat, als je eerlijk naar je zelf bent dan weet je gewoon dat concentratie en precies reageren minder zijn.
Ik merk het direct, en doe mooi kalm aan, kom ik ook wel thuis, wel wat later, maar wel in 1 stuk......................................

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 nov 2007, 09:07

Gewoon altijd vol gas

Bort

Bericht door Bort » 09 nov 2007, 09:31

Ik merk dat in alles...

Bort

Bericht door Bort » 09 nov 2007, 09:33

Dennis Cavallino schreef:Dit is precies waar ik me bij schadepreventie op moest richten. Mensen bewust maken van de gevaren door cognitieve invloeden tijdens 'iets simpels' als autorijden. Erg boeiende materie imo
Erg boeiend inderdaad. Helaas dat de overgrote meerderheid denkt dat dat niet van toepassing is op hen... en ze ook moeilijk te overtuigen zijn :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 nov 2007, 09:41

romo schreef:
Exact.

Vermoeidheid wordt enorm onderschat, als je eerlijk naar je zelf bent dan weet je gewoon dat concentratie en precies reageren minder zijn.
Inderdaad, daarom ben ik ook van mening dat alcohol niet de eerste oorzaak is van jongeren die autorijden na het stappen ongelukken veroorzaken, maar dat de 'schuld' gezocht moet worden bij de vermoeidheid en concentratieproblemen door o.a. tijdelijke gehoorbeschadiging (te harde muziek) en het feit dat jongeren niet gewend zijn om in het donker auto te rijden met 400 kilo aan grappende en grollende passagiers aan boord wat de wegligging en remafstand benadeelt. En dat ze door al die feiten samen, de bocht uit vliegen.

Ik heb liever dat ze 2 biertjes drinken en rustig aan doen, dan dat ze nuchter maar vermoeid en uit hun concentratie achter het stuur kruipen. Maar ja, wie vertelt ze dat?

Rijscholen en het CBR niet, overheid ook niet (Want die hebben het ALLEEN maar over het niet drinken van alcohol).

allen

Bericht door allen » 09 nov 2007, 09:46

Als ik echt vermoeid ben ga ik vaak juist op het gas. Stoppen is vaak het beste maar 's avonds ga ik dan toch snel 160-170 over de snelweg. Is het druk op de weg zet ik de auto vaak even stil bij de pomp. Bakkie smerige koffie en daarna even 15 minuten m'n ogen dicht in de auto. In een heel enkel geval ben ik daarna nog zo kapot dat ik 1 of 2 laatste klanten afbel met de mededeling dat ik de dag erna kom. Tuk nog een uurtje in de wagen en dan op m'n dooie gemak naar huis.

Met stress zoek ik die snelheden juist nooit op. Duik dan wat landwegen in. Gas een paar keer sneller over de kronkelwegen. Saaie rechtuitstukken weer ff normaal. Net zolang tot ik weer afgekoeld ben.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 09 nov 2007, 10:07

Dennis Cavallino schreef:
romo schreef:
Exact.

Inderdaad, daarom ben ik ook van mening dat alcohol niet de eerste oorzaak is van jongeren die autorijden na het stappen ongelukken veroorzaken, maar dat de 'schuld' gezocht moet worden bij de vermoeidheid en concentratieproblemen door o.a. tijdelijke gehoorbeschadiging (te harde muziek) en het feit dat jongeren niet gewend zijn om in het donker auto te rijden met 400 kilo aan grappende en grollende passagiers aan boord wat de wegligging en remafstand benadeelt. En dat ze door al die feiten samen, de bocht uit vliegen.

Ik heb liever dat ze 2 biertjes drinken en rustig aan doen, dan dat ze nuchter maar vermoeid en uit hun concentratie achter het stuur kruipen. Maar ja, wie vertelt ze dat?

Rijscholen en het CBR niet, overheid ook niet (Want die hebben het ALLEEN maar over het niet drinken van alcohol).
Daarom heb ik ook minder met alcohol controles op zondag, de oververmoedheid/overmoed/donker/onbekende auto/volle auto is er vaak dan toch wel voor een groot deel uit.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 nov 2007, 10:11

tja, ik rij niet wanneer ik gestressed ben, ik kan 't wel worden van een rit Amsterdam-Heerenveen en 3 files en 3 uren en 20 min verder, maar da's een ander verhaal.LOL

Wanneer ik 'vermoeid'ofzo ben of 'snachts rij: Aircon meer open zetten op m'n gezicht of radio tandje hoger. Werkt bij mij.

RVV

Bericht door RVV » 09 nov 2007, 10:42

Als ik erg vermoeid ben en ik ontkom toch niet aan een lange rit (meestal terug naar huis) dan wil ik mezelf nog wel eens even heel gemeen knijpen, echt op zo'n manier dat je de tranen in de ogen springen.

Dan ben je weer een half uur alert.

Knot

Bericht door Knot » 09 nov 2007, 10:43

Valt wel mee, alleen na een dag stress of gekke situatie in het verkeer ging ie bij mij altijd extra dik, meer in de begrenzer, meer risico maar het ging altijd prima.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 nov 2007, 18:36

Robin schreef: Wanneer ik 'vermoeid'ofzo ben of 'snachts rij: Aircon meer open zetten op m'n gezicht of radio tandje hoger. Werkt bij mij.
Blikje energy drink wil ook nog weleens helpen. :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 09 nov 2007, 18:55

Op weg naar Singen om 02:15 een ijsje naar binnen werken gaat ook prima.

Een uur later was ik binnen en helemaal weg.

N.

Sjef

Re: Gemoedstoestand & driving-skills

Bericht door Sjef » 09 nov 2007, 19:57

markk schreef:In hoeverre is jouw gemoedstoestand van invloed op je rijvaardigheid ?

Voorbeelden:

a) Paar weken lopen "klooien" met de EVO toen ik 'em pas had. Terug van 2 weekjes vakantie stap ik vol "innerlijke rust" en "passie" in de EVO en ben zeer tevreden over de drifthoek, de afwezigheid van slappers en de lengte van de drifts die ik dan neerzet. DIRECT VANAF DE EERSTE BOCHT.

b) M3. Idem.

Mark.
Koudtrapper!! ;)

Plaats reactie