Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gijzert

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Gijzert » 10 jun 2026, 08:37

Wimo schreef: 10 jun 2026, 08:13 Ik gebruik Google niet meer sinds chatgpt.
Snap ik. Maar ook geen xAI.

Tom

Bericht door Tom » 10 jun 2026, 09:19

JP

Bericht door JP » 10 jun 2026, 09:26

AI is een nuke, we ontwikkelen iets wat onszelf dan overbodig gaat maken. Zijn computers dan zo slim geworden of wij dommer. :hmmm:
Ondanks dat ik zelf nu de hele dag alleen maar 'achter de computer' zit, zie ik nog niet dat dit ooit door AI overgenomen gaat worden. Of wacht nog even 11 maanden, tot ik weer een vast contract heb. :coffee:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 10 jun 2026, 10:27

Voor mijn gevoel zitten we net op het punt van de piek in de hype cycle waar het weer naar beneden gaat.
hype.jpg
hype.jpg (83.67 KiB) 294 keer bekeken

Tom

Bericht door Tom » 10 jun 2026, 10:42

Dat denk ik ook smiley. Ik denk dat er op de beurzen ook nog wel klappen gaan vallen rondom AI, er worden nu zoveel miljarden rondgepompt en bijzondere financiële constructies (geschuif van geld tussen NVIDIA, OpenAI, Microsoft, Google, etc.) opgezet. Ik ga m'n vingers er vooralsnog niet aan branden, hoe zeer ik ook in de techniek geloof. Stap wel een keer in na die hype als de kaarten zijn geschud.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jun 2026, 12:02

Tom schreef: 10 jun 2026, 09:19
150 kW zijn nog geen 2 Blackwell server racks. Dan moet je behoorlijk wat van die dingen de lucht in knallen voor je uberhaubt aan de capaciteit van een gewoon AI datacenter.

Daarnaast 110m2 radiator capacity, blijft een probleem als je een radiateur in vacuum gebruikt.

Verder waar ik denk dat je eerst AI gaat zien is vooral besluitvorming. Bij ons in de offshore industrie zijn er best behoorlijk wat functies die je door een server rack vervangen kan zeg maar. AI heeft niet altijd gelijk als het ware maar mensen hebben dat ook niet dus als je ongeveer op hetzelfde niveau komt dan ben je er al.

Probleem in de wereld van de beurzen is de financiering. Tot nog toe financiereden de techreuzen het vooral met eigen geld, daar begonnen de aandeelhouders al wat over te morrelen maar nu lijkt het er ook op dat de meesten extern kapitaal aan willen trekken. De hardware gerelateerde aandelen, semiconductors enz varen er wel bij. SK Hynix geeft zijn personeel in de memory afdeling een bonus van bijna een half miljoen, dus werd het Samsung Electronics personeel chagarijnig en gingen ze staken :lollerdelol:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 10 jun 2026, 12:52

Wimo schreef: 10 jun 2026, 08:13 Ik gebruik Google niet meer sinds chatgpt.
Ik wel minder.
En mensen zoeken nu op die manier ook niet meer (minder) op fora. Stack Overflow klaagde daar o.a. over.
Het is makkelijk om AI in een paar seconden al die fora en topics te later doorspitten, want dat scheelt een heleboel zoekwerk.

Alleen wat je krijgt is dat fora minder nieuwe informatie krijgen door afname posts en dan blijft dus constant dezelfde bestaande informatie uitgebraakt worden.
Ik test regelmatig ChatGPT en Gemini boor BMW specifieke vragen waarop ik het antwoord al weet, maar als je dat ziet welke foute informatie elke keer naar boven komt, dan schiet dat ook niet op. Als leek wordt je dan het bos in gestuurd.

Plaats reactie