Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 01 apr 2026, 09:54

Volgens mij is dit weer een stukje bangmakerij. Via de banken mss, geen idee. En dat met een pensioen rekenen vanaf 57 zal best. M’n schoonouders konden een paar jaar terug nog gewoon makkelijk een hypotheek krijgen op hun pensioen, en die is helemaal niet heel hoog ofzo. En daarbij dekte het appartement sowieso de hypotheek, dan is er al geen probleem. De enigen met een probleem, later, zijn idd die mensen die Martijn beschrijft, met een 100% aflosvrije hypotheek die de woning niet dekt.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 01 apr 2026, 09:59

JP schreef: 01 apr 2026, 09:49 Ik kijk het niet elke week, maar de laatste aflevering toevallig wel, van Kijken Zonder Kopen (of zoiets)
Iedere keer weer verwonderd over de wensenlijst van de kopers, de kopers blijkbaar geen factor kosten-koper kennen, het gemak waar Bob dan de 'resterende' €52k uitgeeft, maar toch nog even €10-15k lospeutert om wat puntjes op de i te zetten. Waar halen ze het toch elke keer vandaan ?

Krijg je wel bronzen kranen voor :verveeld:

https://www.linda.nl/media/fragment-gem ... -fragment/
Maar dat is toch heel wat anders, JP? Dit zijn dertigers die iets willen en als ze daar het geld voor bij elkaar krijgen, prima toch? Tegenwoordig moet je sowieso aflossen dus dat komt vast wel goed, ze moeten nog ff. En als hun wensen ingewilligd (kunnen) worden, ook prima toch? Inclusief de brozen kranen :wink:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 apr 2026, 10:08

Ach, zeiken om het zeiken is ook een manier van leven hè...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 apr 2026, 10:14

Patricia Paaij schreef: 01 apr 2026, 10:08 Ach, zeiken om het zeiken is ook een manier van leven hè...
:ongeveer als:

Elise

Bericht door Elise » 01 apr 2026, 10:24

Martijn_bmw schreef: 01 apr 2026, 09:32
veejay schreef: 01 apr 2026, 09:17 Volgende Hypothek/huizenmarkt fiasco: https://radar.avrotros.nl/artikel/aflos ... niet-62525
Geloof niet dat dit een 2008 effect kan hebben, hoeveel mensen hebben nog een 100% aflossingsvrij hypotheek die een LTV van (tegen) de 100% heeft denk zo goed als niemand
Het zal zeker geen 2008 effect hebben en het zal ook heel geleidelijk verlopen, want voor iedereen is de afloopdatum van de rentevast periode anders.
Wat natuurlijk voor veel mensen wel een probleem gaat worden, is dat ze maximaal €150.000 aflossingsvrij mogen hebben bij oversluiten, daarboven aflossen. Dat heeft natuurlijk ook hele negatieve consequenties voor mensen die bijvoorbeeld hun huis willen opeten.

Wat mij het meeste stoort aan het hele verhaal is dat het vanuit de EU wordt opgelegd omdat Nederland de vreemde eend in de bijt is, geen ander land heeft het fenomeen aflossingsvrije hypotheek blijkbaar. Waar bemoeien die rukkers zich toch mee.... de dwangbuis wordt weer stakker gezet. :bag:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 apr 2026, 10:31

Als je na 20+ jaar aflossingsvrij het niet dusdanig georganiseerd hebt dat je niet in de problemen komt dan heb je het toch een groot deel van die 20+ jaar verkeerd gedaan. Dit signaal hoor/lees ik al jaren dus zal toch ook bekend moeten zijn bij de mensen met zo'n hypotheek.

Als dan je eigen situatie niet dusdanig is dat je daar, bij het aflopen van je aflossingsvrije periode, op kunt acteren is dat toch wel enigszins je eigen schuld. Dan moet je dus, voordat dat moment komt, je toko verkopen en iets goedkopers weer kopen.

Ik zeg niet dat men er altijd iets aan kan doen, pechgevallen zijn er altijd maar je hoeft het niet op de laatste dag aan laten komen. Grootste gros van de mensen heeft ook 20+ jaar kunnen profiteren van het voordeel (maximaal HRA trekken), lage maandlasten en dus (als ze slim zijn geweest) na verloop van tijd ook een stukje opzij hebben gezet om af tzt af te lossen/over te sluiten/andere oplossing.

NL kennende zullen er wel weer een aantal moord en brand schreeuwen, want zielig. Politiek een hoop discussie en komt er wel weer iets van een vangnet...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2026, 10:43

Het stuk van Elise over opeten is wel een valide wat mij betreft.
Wat nou als je geen ervende kinderen hebt of je wil gewoon je hele vermogen zelf opmaken… dan moet je toch gewoon de optie hebben om na pensionering een aflossingsvrije hypotheek te nemen van zeg maximaal 80% LTV. Het is uiteindelijk je eigen geld en als je die maandlasten van rente kan betalen zeker als je dat doet na pensionering om je kapitaal op te maken bij leven moet je die optie toch hebben.

Elise

Bericht door Elise » 01 apr 2026, 10:44

@Richardt

Je zult je huis netjes hebben afgelost met de gedachte om dat huis later als pensioenvoorziening voor je oude dag op te eten.
Wordt je middels deze nieuwe regels flink een oor aangenaaid.
Boven de 150k moet je dus gaan aflossen, dus je opeet-hypotheek moet groter zijn omdat je die ook weer moet aflossen. Mag jij even uitrekenen hoeveel je dat op je oude dag extra gaat kosten :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2026, 10:50

Ergens anders las ik trouwens eerder dat de regel alleen geldt voor de grootste banken om aan regulering te voldoen.

Kleinere banken hoeven hier niet aan te voldoen dus misschien daar wel meer aflossingsvrij hypotheek mogelijk

Elise

Bericht door Elise » 01 apr 2026, 10:54

^^
Klopt, die regiepartijen (die beleggen voor o.a. pensioenfondsen en verzekeraars) vallen nu inderdaad nog niet onder de regeling, maar je kunt er vergif op innemen dat ook die zich aan de regels moeten gaan houden in de toekomst.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 01 apr 2026, 12:30

Martijn_bmw schreef: 01 apr 2026, 09:32
veejay schreef: 01 apr 2026, 09:17 Volgende Hypothek/huizenmarkt fiasco: https://radar.avrotros.nl/artikel/aflos ... niet-62525
Geloof niet dat dit een 2008 effect kan hebben, hoeveel mensen hebben nog een 100% aflossingsvrij hypotheek die een LTV van (tegen) de 100% heeft denk zo goed als niemand
Kijk het filmpje maar voor parktijkvoorbeelden van jan modaal, heeft niet te maken met die 100% LTV, zelfs 50% is nog steeds een probleem. Met de huidige huizenprijzen hebben mensen al snel nog tonnen 50% LTV openstaan.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 apr 2026, 14:49

Richardt. schreef: 01 apr 2026, 10:31 Ik zeg niet dat men er altijd iets aan kan doen, pechgevallen zijn er altijd maar je hoeft het niet op de laatste dag aan laten komen. Grootste gros van de mensen heeft ook 20+ jaar kunnen profiteren van het voordeel (maximaal HRA trekken), lage maandlasten en dus (als ze slim zijn geweest) na verloop van tijd ook een stukje opzij hebben gezet om af tzt af te lossen/over te sluiten/andere oplossing.
Lagere lasten = hoger bedrag kunnen lenen. Althans, dat idee heb ik erbij. Heb de cijfers niet ofzo maar volgens mij willen de mensen een zo duur mogelijk huis. Misschien dat er daarom de afgelopen twintig jaar ook zo weinig kleine nieuwe huizen zijn gezet.

Verder valt er iets te zeggen over de hoeveelheid mensen die dit soort dingen niet serieus lijkt te nemen. De andere kant is dat mensen jaren lang op school zitten en zulke onderwerpen kennelijk onbelangrijk zijn ten opzichte van bijvoorbeeld scheikunde of frans of duits. Hoe meer ik daar over nadenk, hoe vreemder ik het vind.

Plaats reactie