DF kinderadvies
- Luco
Re: DF kinderadvies
Juist, en dat terugschroeven valt natuurlijk niet mee, want we willen minimaal 3 keer op vakantie, elke 10 jaar een nieuwe keuken en badkamer, elke twee jaar een nieuwe auto en elk volgend huis moet groter zijn dan het huidige.Joy schreef: 23 feb 2026, 20:27 Wij hebben bewust gekozen om terug te gaan naar 1 inkomen zodat mijn vrouw er 100% van de tijd voor de kleine man is. We zijn niet afhankelijk van oppas of kinderdagverblijf. De rust die dat geeft voor het kind en ons huishouden is ongekend. Ik heb het zelf ook altijd zo meegemaakt toen ik klein was en wist dat, indien mogelijk, ik later hetzelfde wilde voor mijn kind. Iedereen in mijn klas op de basisschool (1985-1993) had een ouder thuis.
Nu is dat vandaag de dag helaas niet vanzelfsprekend meer maar het zou wel echt goed zijn als er weer een generatie ouders met volle aandacht hun kind kon groot brengen. En ja daar zou de overheid financieel in kunnen bijdragen, maar het zal toch ook voor een deel uit het terugschroeven van verwachtingen moeten komen bij de ouders zelf.
Kinderen ja, tuurlijk, maar inleveren ho maar.
-
Wimo
Moet je voorstellen.. dat allemaal willen EN het pensioengat en de zorg voor al die oudjes betalen. Allemaal de schuld van die hele generatie zelf uiteraard!
- Luco
Zonder kinderen hou je geld over om je pensioengat te vullen 
-
Wimo
Verstandig, voordeel is ook nooit aow gaat ontvangen als je pensioen hebt.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ja, zo werkt het overal inderdaad.Luco schreef: 23 feb 2026, 21:44Juist, en dat terugschroeven valt natuurlijk niet mee, want we willen minimaal 3 keer op vakantie, elke 10 jaar een nieuwe keuken en badkamer, elke twee jaar een nieuwe auto en elk volgend huis moet groter zijn dan het huidige.Joy schreef: 23 feb 2026, 20:27 Wij hebben bewust gekozen om terug te gaan naar 1 inkomen zodat mijn vrouw er 100% van de tijd voor de kleine man is. We zijn niet afhankelijk van oppas of kinderdagverblijf. De rust die dat geeft voor het kind en ons huishouden is ongekend. Ik heb het zelf ook altijd zo meegemaakt toen ik klein was en wist dat, indien mogelijk, ik later hetzelfde wilde voor mijn kind. Iedereen in mijn klas op de basisschool (1985-1993) had een ouder thuis.
Nu is dat vandaag de dag helaas niet vanzelfsprekend meer maar het zou wel echt goed zijn als er weer een generatie ouders met volle aandacht hun kind kon groot brengen. En ja daar zou de overheid financieel in kunnen bijdragen, maar het zal toch ook voor een deel uit het terugschroeven van verwachtingen moeten komen bij de ouders zelf.
Feit is dat met één inkomen (anderhalf maal modaal in ons geval) een normaal huis, in een normale wijk (zoals wij hebben, gewoon een fatsoenlijk, zeker niet belachelijk groot rijtjeshuis in een normale woonwijk), één auto en een gezin met twee kinderen dat jenevernooitniet betaald kan worden. En nee, dat lukt ook niet als ik de M3 de deur uit trap. De afgelopen vijf jaar zijn we denk ik 2x op vakantie geweest, de andere drie keer dat we niet gingen was daar helemaal geen geld voor.
Ga ik niet over zitten janken trouwens, maar de argumenten die ik hier voorbij zie komen lijken me wat kort door de bocht. We leveren meer dan genoeg in, dat hoort er ook bij, en dat accepteren we ook. Maar de overheid maakt het ouders op dit vlak zeker niet makkelijker de laatste jaren, terwijl dat wel al heel lang beloofd (gratis kinderopvang, vereenvoudigen toeslagensysteem) wordt.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Dat moeten die ouders toch echt zelf weten. Net zoals iemand zelf moet weten dat 'ie een hond uit het buitenland haalt terwijl de asiels/asielen hier overvol zitten. Maar ook daar vindt iemand wel wat van...Luco schreef: 23 feb 2026, 18:57 nee als je bewust voor kinderen kiest moet je daar ook wat voor laten en ze niet zoveel mogelijk bij opa, oma, tante, nicht of kinderopvang dumpen.
Waar doet het pijn? Laat de mensen lekker doen wat ze willen.Luco schreef: 23 feb 2026, 21:44 Juist, en dat terugschroeven valt natuurlijk niet mee, want we willen minimaal 3 keer op vakantie, elke 10 jaar een nieuwe keuken en badkamer, elke twee jaar een nieuwe auto en elk volgend huis moet groter zijn dan het huidige.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Eigenbaat is in de minder rijke landen nog steeds 'n dingetje: De kids zijn er óók om op latere leeftijd voor hun oudjes te zorgen en de rest wat Martijn zegt +1Martijn_bmw schreef: 23 feb 2026, 15:38Is toch al door meerdere leden voorbij gekomen, uiteraard is eigenbaat de reden al dan niet vanuit de natuur voorgeprogrammeerd in ons brein dat men kinderen krijgt.Elise schreef: 23 feb 2026, 14:53Het is een eenvoudige vraag waar schijnbaar geen eenvoudig antwoord op te geven is.
Wellicht schuilt dat in het feit dat men eigenbaat niet graag als argument aandraagt.
Kinderen nemen omdat anders de Islam in 2040 aan de macht is vind ik ook niet echt een hele goede reden![]()
De discussie begon echter dat de overheid/heden het vreemd vinden dat het geboortecijfer terugloopt en daarop gaf ik aan:
"Overheid alles moet regelen maar als de overheid niks of dingen matig regelt moet de overheid niet daarna verbaasd zijn dat het geboorte cijfer naar beneden gaat."
- Elise
Ik denk dat er tegenwoordig maar weinig mensen in Nederland bereid zijn de zorg op zich te nemen of daartoe bereid zijn als het zover is.Robin schreef: 24 feb 2026, 07:07 De kids zijn er óók om op latere leeftijd voor hun oudjes te zorgen
Ouders in huis nemen, wat je veel in het buitenland ziet, gebeurt in Nederland niet zoveel.
-
Andre
De kinderopvang denk je dat die goed voor je kinderen zorgen? Die daar werken zijn het gezeur van andermans kinderen al lang zat. De dag maar uitzitten met minimale inspanning voor jou kids. Ook zij heeft een dubbel inkomen nodig. En zo is de cirkel weer rond.
Een 2e inkomen is nodig? Dat is vaak niet de enige reden. Vrouw wil ook graag werken om liever niet de hele dag thuis te zijn en kinderen opvoeden. Lekker op kantoor zitten is meer relaxed dan kinderen opvoeden. Die taak word vaak onderschat! Breng ze maar naar de opvang, opa en oma etc. Mensen die allemaal niks extra doen voor je kids. Eventueel je kinderen extra bijles geven of overhoren is er niet bij en dan vreemd vinden dat het helaas niet zo goed gaat op school!
Het is inmiddels zo erg dat als beide ouders vrij zijn brengen ze de kids nog naar de opvang toe. Nee dan heb je het helaas niet begrepen wat het nemen van kinderen voor verantwoordelijkheid wel niet is. Vele denken leuk kinderen maar er komt heel wat bij kijken en je moet het echt willen en ook echt voor gaan. De meeste kunnen hun eigen leven er niet voor opgeven. Door de weeks naar de kinderopvang weekends naar opa en oma. Want weekendje met vriendinnen weg moet ook gewoon doorgaan. Ik heb voorbeelden genoeg gezien. Wintersport weer de kids naar een klasje. S middags zuipen en de kinderen worden gewoon vergeten te worden opgehaald. Zelfs op vakantie willen ze de kids niet.
Ze willen de kinderen zoveel mogelijk wegbrengen lijkt het wel. Als je ook ziet hoe het bij allerlei sporten gaat. Bij de tennisbaan verbaas ik mij ook elke dag. De auto’s rijden af en aan om de kids maar weer bij tennis training te brengen. Niet, omdat het talenten zijn nee dan hebben de ouders ze niet meer zeurend thuis. De tennis leraren/school is gewoon een veredelde kinderopvang geworden. Zo gaat dat bij meer sporten.
Het lijkt wel dat vele er niet goed over nadenken wat kinderen nemen inhoud. Ze willen de leuke momenten maar de opvoeding zorgt ook vele nare momenten en die willen ze liever bij een ander brengen. En kom even liever niet aan onze vrije tijd die hebben we ook nodig.
1 goeie raad als je er zo in staat neem ze niet. De kinderen zijn de dupe, omdat jij er niet all the way voor gaat!
Een 2e inkomen is nodig? Dat is vaak niet de enige reden. Vrouw wil ook graag werken om liever niet de hele dag thuis te zijn en kinderen opvoeden. Lekker op kantoor zitten is meer relaxed dan kinderen opvoeden. Die taak word vaak onderschat! Breng ze maar naar de opvang, opa en oma etc. Mensen die allemaal niks extra doen voor je kids. Eventueel je kinderen extra bijles geven of overhoren is er niet bij en dan vreemd vinden dat het helaas niet zo goed gaat op school!
Het is inmiddels zo erg dat als beide ouders vrij zijn brengen ze de kids nog naar de opvang toe. Nee dan heb je het helaas niet begrepen wat het nemen van kinderen voor verantwoordelijkheid wel niet is. Vele denken leuk kinderen maar er komt heel wat bij kijken en je moet het echt willen en ook echt voor gaan. De meeste kunnen hun eigen leven er niet voor opgeven. Door de weeks naar de kinderopvang weekends naar opa en oma. Want weekendje met vriendinnen weg moet ook gewoon doorgaan. Ik heb voorbeelden genoeg gezien. Wintersport weer de kids naar een klasje. S middags zuipen en de kinderen worden gewoon vergeten te worden opgehaald. Zelfs op vakantie willen ze de kids niet.
Ze willen de kinderen zoveel mogelijk wegbrengen lijkt het wel. Als je ook ziet hoe het bij allerlei sporten gaat. Bij de tennisbaan verbaas ik mij ook elke dag. De auto’s rijden af en aan om de kids maar weer bij tennis training te brengen. Niet, omdat het talenten zijn nee dan hebben de ouders ze niet meer zeurend thuis. De tennis leraren/school is gewoon een veredelde kinderopvang geworden. Zo gaat dat bij meer sporten.
Het lijkt wel dat vele er niet goed over nadenken wat kinderen nemen inhoud. Ze willen de leuke momenten maar de opvoeding zorgt ook vele nare momenten en die willen ze liever bij een ander brengen. En kom even liever niet aan onze vrije tijd die hebben we ook nodig.
1 goeie raad als je er zo in staat neem ze niet. De kinderen zijn de dupe, omdat jij er niet all the way voor gaat!
-
Robin
Dat klopt hier.Elise schreef: 24 feb 2026, 07:38Ik denk dat er tegenwoordig maar weinig mensen in Nederland bereid zijn de zorg op zich te nemen of daartoe bereid zijn als het zover is.Robin schreef: 24 feb 2026, 07:07 De kids zijn er óók om op latere leeftijd voor hun oudjes te zorgen
Ouders in huis nemen, wat je veel in het buitenland ziet, gebeurt in Nederland niet zoveel.
Ik maak het helaas weer wat te globaal
- Philipoo
Wat een heerlijk boomer-topic weer! Huizen zijn van 3-4x een modaal salaris naar 10x een modal salaris gegaan, maar jan modaal moet wel in z'n eentje z'n vrouw en kinderen kunnen onderhouden? En dan roepen er type's hier die geen kinderen hebben of hun kinderen niet meer zien, maar wel mooi gebruik maken van alle zorg die we in dit land leveren (en die door onze kinderen betaald moeten worden), dat de mensen met kinderen alles verkeer doen op het moment dat ze een oppas of kinderopvang hebben. De oogkleppen zijn gigantisch.
Wat een heerlijk niveau weer hier! Ik ga koffie halen.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Precies. Ik vind de kinderopvang (de kleinste gaat daar 2x per week naartoe) trouwens een essentieel onderdeel van de opvoeding. Daar leren ze hoe ze zich horen te verhouden in een groep met andere kinderen. Dat krijgen ze van opa en oma of van de vader of moeder die vrij is en thuis met de kinderen niet mee.
Ik persoonlijk vind het wel anders als je de kinderen daar vijf dagen per week aflevert, en ik vermoed dat dat ook bedoeld wordt in dit topic.
En ja, wij brengen absoluut de kleinste in de vakantie gewoon naar de opvang. Kunnen we met iets doen met de oudste.
Ik persoonlijk vind het wel anders als je de kinderen daar vijf dagen per week aflevert, en ik vermoed dat dat ook bedoeld wordt in dit topic.
En ja, wij brengen absoluut de kleinste in de vakantie gewoon naar de opvang. Kunnen we met iets doen met de oudste.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Nee, nee, nee, dat doen/zien jullie fout

-
Robin
Wie zei ook weer: Het leven is als een langspeelplaat; alles draait om het gaatje.
Stevie kon het gaatje wel vinden overigens:)
https://people.com/all-about-stevie-wonder-kids-7501918
-
OnlineKasteel
Ja dit is echt een goed beeld van de gemiddelde jonge oudersLuco schreef: 23 feb 2026, 21:44
Juist, en dat terugschroeven valt natuurlijk niet mee, want we willen minimaal 3 keer op vakantie, elke 10 jaar een nieuwe keuken en badkamer, elke twee jaar een nieuwe auto en elk volgend huis moet groter zijn dan het huidige.
-
TLRS
Lol, ik heb het over zeeland. Niet echt prime jetset toch? Hoe is dat in jouw omgeving dan, kun je in nieuwe wijken nog kleine huisjes vinden?Elise schreef: 23 feb 2026, 20:48 Snap ik, het blijft behelpen in Bloemendaal, Wassenaar, Laren en Blaricum.
-
Andre
Je brengt je vrouw toch ook niet bij de buurman, omdat je er zelf geen tijd voor vrijmaakt 
Bram die kinderen word een ipad in de fikken gedrukt bij de opvang. Als ze maar stil zijn:)
Bram die kinderen word een ipad in de fikken gedrukt bij de opvang. Als ze maar stil zijn:)
Laatst gewijzigd door Andre op 24 feb 2026, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elise
Ha Zeeland, daar moest ik een paar jaar terug zijn, De Tuinderij in Vlissingen, en ik had het idee dat die hele nieuwbouwwijk uit alleen maar grote woningen bestond. Dat ik het nu nog weet geeft ook wel een beetje aan dat het, mijns inziens, afwijkend is van de rest van de nieuwbouwwijken in Nederland waar ik geweest ben de afgelopen jaren.
- JP
Nou…..je zou ze de kost moeten geven……of alimentatie nadienAndre schreef: 24 feb 2026, 16:09 Je brengt je vrouw toch ook niet bij de buurman, omdat je er zelf geen tijd voor vrijmaakt![]()
-
Andre
Pedagogisch onderzoek.
Dit rapport biedt een eerste voorzichtig antwoord op de vraag naar de effecten van deelname aan kinderopvang op cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op de middellange en lange termijn. Om deze vraag te beantwoorden zijn een internationaal literatuuronderzoek en nieuwe analyses op bestaande pre-COOL data gedaan. Uit het internationale literatuuronderzoek blijkt dat heel vroege intensieve deelname, tot 1 à 1,5 jaar, aan kinderopvang risico's voor de ontwikkeling met zich meebrengt. De risico's zijn groter naarmate de kwaliteit van de opvang lager is. Met betrekking tot het beleidsvoornemen om de kinderopvang binnenkort nagenoeg gratis te maken, waarschuwen de onderzoekers dat intensief gebruik alleen wenselijk is wanneer de kwaliteit van de opvang voldoende is.
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om een eerste, voorlopig antwoord te geven op de vraag naar de effecten van kinderopvang op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op middellange en lange termijn. Het belang van de kwaliteit van de opvang en de invloed van kindgebonden sociaal-emotionele en sociaaleconomische risicofactoren is hierin meegenomen.
Dit rapport biedt een eerste voorzichtig antwoord op de vraag naar de effecten van deelname aan kinderopvang op cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op de middellange en lange termijn. Om deze vraag te beantwoorden zijn een internationaal literatuuronderzoek en nieuwe analyses op bestaande pre-COOL data gedaan. Uit het internationale literatuuronderzoek blijkt dat heel vroege intensieve deelname, tot 1 à 1,5 jaar, aan kinderopvang risico's voor de ontwikkeling met zich meebrengt. De risico's zijn groter naarmate de kwaliteit van de opvang lager is. Met betrekking tot het beleidsvoornemen om de kinderopvang binnenkort nagenoeg gratis te maken, waarschuwen de onderzoekers dat intensief gebruik alleen wenselijk is wanneer de kwaliteit van de opvang voldoende is.
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om een eerste, voorlopig antwoord te geven op de vraag naar de effecten van kinderopvang op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op middellange en lange termijn. Het belang van de kwaliteit van de opvang en de invloed van kindgebonden sociaal-emotionele en sociaaleconomische risicofactoren is hierin meegenomen.
- Elise
Als ik de oogkleppen hier even af doe en kijk naar hoe de woonlasten drukken op wat er maandelijks binnenkomt is het niet zo heel veel veranderd de afgelopen decennia.Philipoo schreef: 24 feb 2026, 08:57 Wat een heerlijk boomer-topic weer! Huizen zijn van 3-4x een modaal salaris naar 10x een modal salaris gegaan, maar jan modaal moet wel in z'n eentje z'n vrouw en kinderen kunnen onderhouden? En dan roepen er type's hier die geen kinderen hebben of hun kinderen niet meer zien, maar wel mooi gebruik maken van alle zorg die we in dit land leveren (en die door onze kinderen betaald moeten worden), dat de mensen met kinderen alles verkeer doen op het moment dat ze een oppas of kinderopvang hebben. De oogkleppen zijn gigantisch.
Hoge hypotheekrente ==> lage huizenprijzen
Van eenverdieners naar tweeverdieners ==> hogere huizenprijzen
Feitelijk maakt het allemaal geen zak uit, grof gezegd gaan mensen gaan naar een hypotheekadviseur die uitrekent hoeveel ze maximaal kunnen verhypothekeren en voor dat geld gaan ze de huizenmarkt op. Zo is het al decennia lang.
-
TLRS
Zijn die kleine nieuwe huisjes er bij jouw in de omgeving wel? Als ik op maps kijk naar de tuinderij dan denk ik man waar heb je het over, dat is amper meer dan een straat. Er zijn dorpen waar ze grotere wijken hebben gebouwd met zoveel grote huizen. Laat staan zoiets als de mortiere, middelburg.Elise schreef: 24 feb 2026, 16:18 Ha Zeeland, daar moest ik een paar jaar terug zijn, De Tuinderij in Vlissingen, en ik had het idee dat die hele nieuwbouwwijk uit alleen maar grote woningen bestond. Dat ik het nu nog weet geeft ook wel een beetje aan dat het, mijns inziens, afwijkend is van de rest van de nieuwbouwwijken in Nederland waar ik geweest ben de afgelopen jaren.
-
TLRS
Dit soort onderwerpen staan te laag op de publieke agenda. Mensen hebben te weinig benul van de impact van de afstandelijkheid tussen mensen. Ik zou haast zeggen dat het in nederland onderontwikkeld lijkt als je het vergelijkt met allerlei andere onderwerpen zoals economie en techniek en dergelijke.Andre schreef: 24 feb 2026, 16:33 Pedagogisch onderzoek.
- JP
Misschien moet dat ook eens meer tegen het licht gehouden hebben. €1000 op afbetaling bij de Wehkamp heeft wel invloed op de hoogte van de te verkrijgen hypotheek, maar een bijdrage VvE of (dit topicgerelateerd;) een kinderwens zou ook meegenomen moeten/kunnen worden. En dan notarieel vasteleggen, eerste 5 jaar geen kinderen nemen......hoogachtend, Xi JPingElise schreef: 24 feb 2026, 16:33 (...)
Feitelijk maakt het allemaal geen zak uit, grof gezegd gaan mensen gaan naar een hypotheekadviseur die uitrekent hoeveel ze maximaal kunnen verhypothekeren en voor dat geld gaan ze de huizenmarkt op. Zo is het al decennia lang.