Voorstellen met wat speelgoed (A110. Corvette, 124 Spider, ...)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Panhard-stang
Auto: A110, 124 Spider, Corvette, ..

Voorstellen met wat speelgoed (A110. Corvette, 124 Spider, ...)

Bericht door Panhard-stang » 05 dec 2025, 16:29

Na regelmatig op dit forum te zijn beland via Google (veel goede info en discussie hier) dan ook maar eens voorstellen.

Ik heb wel een auto-tik en kan heel erg genieten van een bochtige weg in een auto die je of veel vertrouwen geeft of uitdaagt. Het hoeft niet altijd hard te gaan. Ik heb dit een tijdje in de klassiekers gezocht maar op een paar favorieten na ben ik dit wat aan het afbouwen (heeft heel veel tijd en aandacht nodig).

Wat blijft er in ieder geval aan klassiekers:
-AlfaSud (1e serie) - geen TI, gewoon een L die net zo goed stuurt.
-Panhard 24 (vandaar de gebruikersnaam)
-Alfa Romeo 164 - een 4-cilinder want die zijn veel meer in balans

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarnaast heb ik ooit een Corvette C4 gekocht met Z52 pakket. Dit is natuurlijk al wat ouder maar het was wel een eerste stap in het rijden van een sportwagen. De C4 was de eerste Corvette die echt afscheid nam van Muscle-cars en werd meer een benchmark tegen Porsche. Qua torsiestijfheid met het dak eraf trouwens niet, wat serieuzer sturen kan pas als je het dak weer vastzet (het zit met 4 dikke bouten gemonteerd - affabriek kreeg je een ratel erbij). Nu is die Corvette ontzettend leuk en het kan ook allemaal best hard en precies. Maar met zoveel koppel en als automaat (en alleen ABS) blijf je wel altijd met wat reserves rijden. Ik heb er een keer een slipcursus mee gedaan en het is echt een lastige auto om op te vangen wanneer het glijden eenmaal begint. Omdat dit wel de jongensdroom auto was (alleen al dat digitale dashboard) blijft deze wel altijd.
Afbeelding

En toen maakte ik een proefrit in een Alpine A110. Een sportauto die ook op de wat slechtere wegen hier in de omgeving volledig vertrouwen en feedback geeft. En net als de Corvette ook op rustig tempo veel precisie geeft (met allebei vlieg ik graag over een rotonde). Enkel de soundtrack van de Alpine is echt minder dan die van de Corvette. Dus natuurlijk moest die A110 er komen. Ik gebruik deze als een soort 2e dagelijkse auto en buiten echte winterse condities ook het hele jaar door in gebruik. Trips van een week naar Kroatië, Zwitserland en de Ardennen zijn ook al eens gemaakt. Meestal is de regel dat hoe leuker qua bochten een weg is (en rustiger) hoe slechter het wegdek is, maar de Alpine die geeft daar helemaal niets om en blijft stabiel. Ik ben er ook een keer het circuit van Spa op geweest met een training waarbij je in colonne de lijnen van het circuit leert kennen. Voor een circuitdag vindt ik het in ieder geval best een dure auto en dus zocht ik iets meer voorspelbaar. Op zo'n circuit komt de A110 heel goed uit de verf (standaard remmen en redelijk versleten standaard banden hielden 2 uur lang zonder problemen vol) al snap ik daar wel dat de iets stijvere vering van een A110S net iets trefzekerder is en wat minder lichte overstuur zal hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen kwam de twijfel naar iets anders, en of dat dan erbij zou moeten zijn of in plaats van. Ik keek naar een Maserati 3200GT wat een wat ruimere en krachtigere sportwagen is. Toch kwam dit wat te dicht bij de Corvette qua "fragiel/oud" en zeker met de automaat. Het voordeel van een redelijke achterbank is er natuurlijk wel - maar ik bedacht me dat de Alfa 164 dat ook heeft. Maar vooral wat ik ervoor wilde betalen (samen met de reservering voor reparaties) paste niet echt bij wat er te koop was (en ik ben nog kieskeurig ook qua kleuren). Ik heb een Lotus Evora S geprobeerd wat heel gaaf was, veel sterker maar ook zwaarder voelend dan een Alpine, maar ook een auto die je maar heel soms hard genoeg kan rijden om er echt plezier mee te hebben. En een week na de proefrit had ik niet het gevoel dat ik een klik ermee had. Los daarvan; een Evora is behoorlijk duur en de oudere versies (die ik het mooiste vind) hebben toch al wel wat gebruikssporen en slijtage. De fantastische handbak van de Evora heeft me wel op het spoor gezet dat ik een echt fijn schakelende handbak wil. Niets ten nadele van de beide Alfa's maar die schakelen allebei "Goed", maar niet "Fantastisch".

Een ritje in een cabrio heeft me samen met die wens voor een fantastische handbak uiteindelijk op het goede spoor gezet. Open rijden is geweldig maar in de Corvette maak je die keuze alleen als je zeker weet dat het heel erg goed weer blijft. En dan moet je ook wat meer kiezen voor touren. Iets uit de BMW Z-reeks spreekt me niet zo heel erg aan. Met Porsche heb ik meer dat het imago belangrijker is dan de auto. Een Mazda MX-5 klopt eigenlijk helemaal maar persoonlijk vindt ik die niet zo mooi. En zo kwam ik op de FIAT 124 Spider - een MX-5 maar dan met een Italiaanse body en motor. Geen Abarth, want die komt wat te dicht tegen de Alpine aan en die wil ik toch echt ook erbij houden.
Nog geen foto's beschikbaar...

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Voorstellen met wat speelgoed (A110. Corvette, 124 Spider, ...)

Bericht door Arthur » 05 dec 2025, 16:55

Welkom, leuke collectie heb je en wat een dilemma’s ;)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 dec 2025, 17:10

Welkom!
Gaaf speelgoed :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2025, 17:16

Welkom leuke intro post en gave auto’s heb je! :df:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 dec 2025, 18:01

Welkom!

A110_Bleu_Sierra
Auto: Alpine A110 (2023)

Bericht door A110_Bleu_Sierra » 05 dec 2025, 21:32

Welkom Panhard-stang.

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2025, 22:04

Welkom, gave collectie.

HJ2

Bericht door HJ2 » 06 dec 2025, 08:40

Die qual der wahl!

Toffe collectie zo zeg 👌🏻
Ik denk trouwens dat je een Lotus M100 ook heel leuk zou vinden sturen

Panhard-stang
Auto: A110, 124 Spider, Corvette, ..

Bericht door Panhard-stang » 06 dec 2025, 09:47

Dank! En ik zie hier zelfs een bekende tussen :)

Het is inderdaad een aardige collectie. Ik heb in 2009 voor het eerst een hobby auto gekocht en langzaam groeit dat dan door.

Die 164 heb ik zelfs ooit van een lot als onderdelendonor gered en daar 7 jaar aan moeten werken. Met een geheel nieuw onderstel (alles OEM) is dat een echte sportsedan geworden. Torque steer blijft echter de beperking van dit platform. De AlfaSud heeft dezelfde vooras en geometrie maar is lichter en heeft minder power. Qua voorwielaandrijvers heb ik wel aardig de grens bereikt, al is zo'n M100 (een bekende heeft er een) ook een heel goede. Samen met de MGF klikte die echter ook niet voor me.

Mijn vrouw heeft nog een Renault Wind maar ik kan niet echt mijn draai vinden in die auto. Het RS onderstel is absoluut prima maar samen met het zware gewicht is het een auto die alleen leuk is op goed wegdek. Qua het rijden over drempels en op slecht wegdek scoort deze een stuk slechter dan Corvette en Alpine.

De FIAT komt pas in januari, dus het duurt nog even tot er meer foto's zijn. In de zoektocht veel gehad aan het lezen van ervaringen hier op het forum, ook vooral om auto's uit te sluiten.

jos_br

Bericht door jos_br » 06 dec 2025, 18:24

Welkom, en "............en langzaam groeit dat dan door." vindt ik eentje voor op een tegeltje hier op DF.

Jos.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 dec 2025, 09:37

Welkom hier! Leuke gevarieerde collectie!

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 08 dec 2025, 07:04

Welkom! Supertoffe collectie heb je :)

Martin*

Bericht door Martin* » 08 dec 2025, 10:10

Welkom!
Hele gave verzameling auto’s hoor :thumbup:

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 10 dec 2025, 12:24

Hey! Welkom hier! Blijft een heerlijke verzameling wat je hebt opgebouwd de laatste tijd!

Plaats reactie