Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
- veejay
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Tja, ik kreeg afgelopen zaterdag bij de Peugeot/Opel/Fiat/Alfa/Jeep dealert te horen dat de Peugeot 208 met 1.2 torretje na een prijsverhoging bijna de 40K(!) aantikt. Gewoon een inflatiecorrectie vanuit Stellantis want dat vinden ze nodig. Niet eens vanuit de overheid wat ik in de eerste instantie dacht.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29011
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Of de Chinese (auto) industrie rechtstreeks wordt gesubsidieerd is nog niet bewezen maar wat sowieso natuurlijk wel in hun voordeel is de (kinder)arbeid en zeer goedkoop productie personeel dat 6dgn per week 12u per dag werkt voor een grijpstuiver. Maar dat is niet alleen met auto’s zo maar met alles. Zo’n beetje elk ander product wat wij hier kopen is daar gemaakt, werd het daar niet gemaakt was het 5x zo duur en onze gemiddelde welvaart veel lager geweest dus tja ligt het aan de overheid of onze mentaliteit van veel spullen willen hebben, weinig willen werken en enkel tegen hoge salarissen. Er is in zo’n wereldeconomie nooit 1 schuldige natuurlijk maar altijd een combinatie van vele factoren.Robin schreef: 12 aug 2025, 15:51 Was het niet zo dat de Chinese auto industrie gesubsidieerd wordt(min of meer) door de Chinese overheid en dat de EU autobouwers juist keer op keer financieel zeer hard op hun vingers werden getikt omdat ze niet de 'politiek correcte weg' van het EV verhaal volgen wilden/konden(kosten)? En ook niet wat de consument wil/kan betalen(?)
De boel omdraaien is wel leuk en aardig, maar de realiteit is dat 'de politiek' aan de basis staat van dit verhaal. En op een imho negatieve manier.
Wat Tom dus zegt in zijn relaas hierboven. Vingerwijzen naar de industrie die miljoenen gezinnen van werk voorziet al decennia. Het zal allemaal wel.
In ieder geval buiten de EU zijn schuld om is door de veranderende vraag in China en het daar niet op inspelen van de Duitse auto industrie nu zo dat die Duitse auto’s niet meer de status hebben die ze hadden in China en daardoor de verkopen met 20% in elkaar gezakt zijn. In USA met 10-15% door de Trump heffingen. En een autofabrikant is log en duur je hebt bezetting van je productie lijnen nodig om geld te verdienen, 10% minder productie is 50% minder winst door alle vaste kosten die gewoon doorgaan.
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
^Martijn klopt, armoe troef daar in China:Verschil arm rijk. Dochterlief heeft vóór coronatijd 6 mind in Sjanghai gewoond. Politiestaat, vies, arm & rijk door mekaar.
En tuurlijk is er niet één schuldige: Het zijn álle overheden, banken en de media bij elkaar:)
En tuurlijk is er niet één schuldige: Het zijn álle overheden, banken en de media bij elkaar:)
-
Wimo
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Noodlijdende Duitse autobouwers willen behoud brandstofauto, Nederland kijkt met argusogen naar topoverleg in Berlijn
https://archive.ph/9cuaW
https://archive.ph/9cuaW
-
Andre
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ja die zag je al aankomen!
De meeste willen geen EV. Het is of de brandstof motor of massa ontslagen en china neemt de markt over!
Mensen blijven mooi rijden in oud spul tja daar heeft de auto industrie niks aan. Dus tegenvallende verkopen.
De meeste willen geen EV. Het is of de brandstof motor of massa ontslagen en china neemt de markt over!
Mensen blijven mooi rijden in oud spul tja daar heeft de auto industrie niks aan. Dus tegenvallende verkopen.
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Deze kan er wel bij;
Shell, BP en TotalEnergies: raffinagebedrijven verdwijnen overal als hart van industrie Europa, ’honderdduizenden banen op het spel
https://archive.ph/k8pPC
Shell, BP en TotalEnergies: raffinagebedrijven verdwijnen overal als hart van industrie Europa, ’honderdduizenden banen op het spel
https://archive.ph/k8pPC
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Hieronder wordt treffend het terminale einde van de EU, in het bijzonder de Duitse auto industrie beschreven. Het is klaar, over en uit.
Vooral voor Duitse auto’s hou je je hart vast
OPINIE
Auto’s
Wie wil er een dure elektrische Porsche, als je uit China een even goede maar veel goedkopere auto kunt halen? Bas van Putten vraagt zich af of klassieke Europese automerken een toekomst hebben.
https://archive.ph/YCcra
Vooral voor Duitse auto’s hou je je hart vast
OPINIE
Auto’s
Wie wil er een dure elektrische Porsche, als je uit China een even goede maar veel goedkopere auto kunt halen? Bas van Putten vraagt zich af of klassieke Europese automerken een toekomst hebben.
https://archive.ph/YCcra
-
Kadett
- Berichten: 5311
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Het is toch niet zo gek dat de Dacia Sandero de best verkochte auto in heel Europa is. Niet alleen voor de prijs maar gross van de mensen wil gewoon een auto voor a naar b zonder allemaal foefjes en gimmicks.
Wat erbij niet helpt zijn de verplichte nannies op een auto. In 2006 had je een A segmenter voor 7000 euro. Zat dan ook weinig op dat wel. Goedkoopste Picanto nu begint bij wat... 20k?
Wat erbij niet helpt zijn de verplichte nannies op een auto. In 2006 had je een A segmenter voor 7000 euro. Zat dan ook weinig op dat wel. Goedkoopste Picanto nu begint bij wat... 20k?
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Tja. Dus de EU /D autoindustrie 'verdwijnt' en de hele wereld gaat aan de Chinese EV. Als ze bijna gratis zijn, de netwerken ok zijn en alles logistiek op orde. De EU burger is niet helemáál gek natuurlijk....
We zitten nu dik 5 jaar in een 'wereld' wat niet had gehoeven. Maarja achteraf....
We zitten nu dik 5 jaar in een 'wereld' wat niet had gehoeven. Maarja achteraf....
- Martijn_bmw
- Berichten: 29011
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Maar ligt dat nu aan die fabrikant of de inflatie.Kadett schreef: 18 okt 2025, 08:01 Het is toch niet zo gek dat de Dacia Sandero de best verkochte auto in heel Europa is. Niet alleen voor de prijs maar gross van de mensen wil gewoon een auto voor a naar b zonder allemaal foefjes en gimmicks.
Wat erbij niet helpt zijn de verplichte nannies op een auto. In 2006 had je een A segmenter voor 7000 euro. Zat dan ook weinig op dat wel. Goedkoopste Picanto nu begint bij wat... 20k?
Vergelijken met Bitcoin is wel heel onredelijk maar bijvoorbeeld vergelijken met de goudprijs.
In 2006 was die A segmenter dan 500gr goud
Nu kost een picanto 170gr goud
Kortom het ligt niet alleen aan de autoprijs / huisprijs / koffie prijs enz. Ik ben dan wel geen Bitcoin fan zoals Wouter maar ben wél met hem eens dat de onderliggende geld ontwaarding van Euro veel hoger is dan het officiële inflatiecijfer en dus zijn we qua koopkracht de laatste 20jr gewoon netto hard achteruit gehold en dat merk je als eerste bij dure aankopen zoals huizen en auto’s.
- Elise
- Berichten: 9163
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Deze meneer heeft een ander verhaalMartijn_bmw schreef: 18 okt 2025, 08:14 Kortom het ligt niet alleen aan de autoprijs / huisprijs / koffie prijs enz. Ik ben dan wel geen Bitcoin fan zoals Wouter maar ben wél met hem eens dat de onderliggende geld ontwaarding van Euro veel hoger is dan het officiële inflatiecijfer en dus zijn we qua koopkracht de laatste 20jr gewoon netto hard achteruit gehold en dat merk je als eerste bij dure aankopen zoals huizen en auto’s.
https://www.cbs.nl/nl-nl/video/f4b5ce16 ... 88e20bfb25
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Dat qua koopkracht de laatste 20j netto achteruitgehold zijn, wat Martijn beschrijft; ik had 't er gisteravond met wat maten nog over, exact waar Martijn 't over heeft. Eentje zat in de bankwereld en heeft 't later onafhankelijk héél goed gedaan met vakantiehuizenverhuur etc op één der waddeneilanden. Die zei: Kijk naar de betere wijken hier in onze woonplaats. 30ers met kasten van huizen , 2 nieuwe 'dikke' auto's. de kids erbij; Je ziet die mensen nooit/amper in bijv de horeca (en ook niet in mijn winkeltje) want hun kostenplaatje is vaak 'hoog' en hun koopkracht mede daardoor 'laag'. Maar goed in stenen hebben ze wat(geldt ook voor mij, maar ik heb geen hypotheek meer dus dat scheelt)
EDIT: Aan de andere kant gaan ze wél vaak een paar keer per jaar op vakantie, dus wordt 't ergens anders besteed...en men leeft comfortabeler qua 'alles' tov de boomer tijd...
Anyway. Die vergelijking met de goudprijs kén natuurlijk ook niet, maar goed, voor de beeldvorming.
EDIT 2: Ik klik dat videootje van Elise aan en krijg Piet Hein in beeld. Zit gvd net aan de Hüttenkäse
EDIT 3: PH's verhaal kan ik weinig gaten in schieten, maar is dat filmpje van < 2020.?
EDIT: Aan de andere kant gaan ze wél vaak een paar keer per jaar op vakantie, dus wordt 't ergens anders besteed...en men leeft comfortabeler qua 'alles' tov de boomer tijd...
Anyway. Die vergelijking met de goudprijs kén natuurlijk ook niet, maar goed, voor de beeldvorming.
EDIT 2: Ik klik dat videootje van Elise aan en krijg Piet Hein in beeld. Zit gvd net aan de Hüttenkäse
EDIT 3: PH's verhaal kan ik weinig gaten in schieten, maar is dat filmpje van < 2020.?
- Elise
- Berichten: 9163
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
In het algemeen gesproken zie ik v.w.b. de horeca toch echt veel meer gelegenheden erbij gekomen om wat te eten/drinken (denk aan winkels in een winkelstraat wat nu horeca is). En in tegenstelling tot zeg 20 jaar geleden zit het overal bom en bomvol. Vroeger geen probleem om gewoon ergens binnen te wandelen voor een tafeltje, maar tegenwoordig reserveren......
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ook waar. Maar de klaagzang hoe 'duur' het allemaal niet is(geworden) daar weten aan Piet Hein/CBS/NOS en aanverwante alles van zogenaamd, maar/en ligt óók aan de beleving van de burger en z'n portemonnee. Terwijl diezelfde burger wel luxer en comfortabeler is gaan leven door de decennia heen, even zwart/wit.Elise schreef: 18 okt 2025, 08:57In het algemeen gesproken zie ik v.w.b. de horeca toch echt veel meer gelegenheden erbij gekomen om wat te eten/drinken (denk aan winkels in een winkelstraat wat nu horeca is). En in tegenstelling tot zeg 20 jaar geleden zit het overal bom en bomvol. Vroeger geen probleem om gewoon ergens binnen te wandelen voor een tafeltje, maar tegenwoordig reserveren......
Terugkomend op het topic thema. De EU staat natuurlijk al klaar met plannen om het niet zover(bankroet etc) te laten komen in de Europese autoindustrie terwijl ze er zélf mede debet aan zijn....
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- Andry
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
In de (petro)chemie worden behoorlijk veel grondstoffen geproduceerd voor oa. de energietransitie waar EV accu's en andere moderne tech. onder vallen, maar ook kunststoffen die in de automobielindustrie worden gebruikt. Zie de exodus van theroretische- en productiekennis uit Europa: als deze schakel straks echt weg is en nog meer grondstoffen import worden zijn EU geproduceerde automobielen ongeacht de aandrijving helemaal niet meer te betalen. Volgens mij is een bepaalde balans tussen kennis en productie noodzakelijk en de EU heeft straks echt niets meer als ze zo doorgaan. India en bepaalde Afrikaanse worden of zijn al een interessantere handelspartner is wel te lezen.
Maar is dit niet juist de bedoeling? Geen chemie noch maak industrie is minder uitstoot vervolgens kunnen ze zich weer op de borst kloppen dat ze zo goed en groen bezig zijn...
Maar is dit niet juist de bedoeling? Geen chemie noch maak industrie is minder uitstoot vervolgens kunnen ze zich weer op de borst kloppen dat ze zo goed en groen bezig zijn...
- JP
- Berichten: 35019
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Stel je eens voor hoeveel plek er straks is om huizen te bouwen als al die fabrieken en industriegebieden leeg komen
Wel een kwestie van een beetje grond saneren en wie kan die huizen dan nog kopen als straks die tienduizenden werknemers, inclusief toeleveranciers werkeloos zijn. Opvang van asielzoekers kan altijd, bespaar je mogelijk nog op het eerst saneren van de grond 
-
SlowCo
- Berichten: 4538
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
- Arthur
- Berichten: 43774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Dus bij ICE willen we wel de (te) dure Porsches rijden als statussymbool? En als EV niet? Wat is er veranderd in de gedachtengang van de entrepreneurs?romo schreef: 18 okt 2025, 07:32 Hieronder wordt treffend het terminale einde van de EU, in het bijzonder de Duitse auto industrie beschreven. Het is klaar, over en uit.
Vooral voor Duitse auto’s hou je je hart vast
OPINIE
Auto’s
Wie wil er een dure elektrische Porsche, als je uit China een even goede maar veel goedkopere auto kunt halen? Bas van Putten vraagt zich af of klassieke Europese automerken een toekomst hebben.
https://archive.ph/YCcra
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Arthur schreef: 18 okt 2025, 11:54
Dus bij ICE willen we wel de (te) dure Porsches rijden als statussymbool? En als EV niet? Wat is er veranderd in de gedachtengang van de entrepreneurs?![]()
Ik zou de analogie kunnen maken met quartz horloges vs mechanische klokken. Die laatste zijn er nog steeds mede door de high end merken....
EDIT: Laat een Chinese fabrikant een GT3 RS achtig iets fabriceren, of een Patek /Lange achtige klok: Het zal ze wel lukken, maar niet tegen een lage prijs op den duur ben ik bang....
-
Wouter81
- Berichten: 9527
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Exact romo!romo schreef: 18 okt 2025, 07:32 Hieronder wordt treffend het terminale einde van de EU, in het bijzonder de Duitse auto industrie beschreven. Het is klaar, over en uit.
Vooral voor Duitse auto’s hou je je hart vast
OPINIE
Auto’s
Wie wil er een dure elektrische Porsche, als je uit China een even goede maar veel goedkopere auto kunt halen? Bas van Putten vraagt zich af of klassieke Europese automerken een toekomst hebben.
https://archive.ph/YCcra
Ik ervaar het zelf. Afgelopen week mijn nieuwe Chinese SUV opgehaald hier op Curaçao. Het zit allemaal erg prima in elkaar, rijdt gewoon heel erg goed. OK, qua Engelse vertalingen in de interface mogen ze nog even op les
De piek qua auto's was voor mij de periode van zo ongeveer 2014 - 2021. Alles daarna: ik vind het niet zo interessant meer. OK. Toyota kwam met de GR86 die ik heb gekocht en heel soms zit er nog eens iets leuks tussen. Maar met die EV transitie die door de politiek door onze keel wordt geduwd is het onderscheidend vermogen helemaal weg. Geen enkele reden meer om een enorme premium te betalen om dan een BMW of Porsche te rijden, als je uit Azië iets haalt voor de helft van de prijs wat nagenoeg even goed is.
En dan die peperdure en kansloze 'energietransitie' eroverheen (deels 'we moeten duurzaam', deels 'geen energie van dictator Putin meer') erover heen waardoor produceren hier onbetaalbaar is geworden (elke succesvolle maatschappij in de geschiedenis heeft goedkope energie nodig), een falend project als de EU met zijn collectivistische waanzin en een falende euro met zijn torenhoge inflatie eroverheen en je hebt de perfect storm.
Europa is een prachtig continent (na veel reizen over de hele wereld zeg ik zelfs: het mooiste continent ter wereld qua onderscheid, culturen, landschappen en verscheidenheid qua natuur) maar het wordt in rap tempo een openlucht museum. Leuk om op vakantie te gaan, niet meer om te ondernemen, in te investeren of om in te produceren.
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Laatste alinea, helaas ^
Wat was ik altijd 'trots' op Europa en hun geschiedenis, nog steeds op hun geschiedenis, onze voorouders, uitvindingen, ontdekkingen, know how etc , maar alles voor niets als je ziet wat de toekomst hier gaat worden als we zo doorgaan
Wat was ik altijd 'trots' op Europa en hun geschiedenis, nog steeds op hun geschiedenis, onze voorouders, uitvindingen, ontdekkingen, know how etc , maar alles voor niets als je ziet wat de toekomst hier gaat worden als we zo doorgaan
-
TLRS
- Berichten: 3072
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Tjonge, best wat diepgang in de discussie hier. En meerdere perspectieven
Lijkt me goed, niet teveel vasthouden aan wat ten onder lijkt te gaan. Wat deels zou kunnen komen omdat mensen, ondernemers, zelfstandigen en misschien wel een groot deel van de maatschappij.. proberen lessen toe te passen die ze niet zelf hebben opgestoken. En de fijngevoeligheid ontbreekt om te kunnen inschatten of we die lessen nog wel goed toepassen. Als we daar in blijven hangen gaan we dezelfde kant op als religie, leegloop. Verhalen die steeds simpeler worden, oppervlakkiger en daardoor leeg. Zoals je kunt zien bij sommige jeugd die denken met niets rijk te kunnen worden als prof voetballer, trader, influencer etc. Want dat is wat ze zien op social media. En rijkdom = geluk/hemel. Betaald met.. aandacht, volgen. Participatie onbelangrijk.
Heb het al eens tegen Wouter gezegd volgens mij. Volg de golf van dit systeem die zich verspreidt op andere plekken op de wereld. Of innoveer, pionier en ontdek nieuwe kansen. Ontwikkel vindingrijkheid. Herevalueer resultaat.
Heb het al eens tegen Wouter gezegd volgens mij. Volg de golf van dit systeem die zich verspreidt op andere plekken op de wereld. Of innoveer, pionier en ontdek nieuwe kansen. Ontwikkel vindingrijkheid. Herevalueer resultaat.
Want een chinees merk moet een geschiedenis van oude modellen onderhouden, moet dure showrooms hebben om de boomers te lokken en moet alle decennia aan ontwikkeling zelf ondergaan? Misschien is de vraag in deze wat een gt3 kost aan grondstoffen.Robin schreef: 18 okt 2025, 11:58 EDIT: Laat een Chinese fabrikant een GT3 RS achtig iets fabriceren, of een Patek /Lange achtige klok: Het zal ze wel lukken, maar niet tegen een lage prijs op den duur ben ik bang....
-
Robin
- Berichten: 56162
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Nee dat niet TLRS ^
Het is meer dat een goede/prima EV bouwen 'eenvoudiger' is dan een top of the bill ICE auto. Zo bedoel ik 't. Chinezen kunnen veel, maar door 'jatwerk' kunnen ze dat vaak:)
China en ICE = non-historie, hebben ze ook nooit aan willen beginnen dacht ik.
Het is meer dat een goede/prima EV bouwen 'eenvoudiger' is dan een top of the bill ICE auto. Zo bedoel ik 't. Chinezen kunnen veel, maar door 'jatwerk' kunnen ze dat vaak:)
China en ICE = non-historie, hebben ze ook nooit aan willen beginnen dacht ik.
