Hierbij mijn projectje…
Dit betreft een BMW E87 die geboren is als een 116i met een N45B16 motor. Deze auto aangeschaft met een “tik” in de motor, met als doel deze te vervangen voor een 6 cilinder.

Stap 1 is natuurlijk die 1.6 4 cilinder er uit… dat ging vrij snel.

Toen kon het grondig schoonmaken van de motorruimte beginnen.

Dan natuurlijk de nieuwe motor, mijn keuze is hierbij gevallen voor een M54B30.
Deze gaat er natuurlijk niet in zonder de nodige onderhoud:
- Alle denkbare pakkingen
- Waterpomp
- Thermostaat
- Carterontluchting
- Drijfstanglagers
- Bougies
- Olie en filter
- Borgen oliepomp moer

Toen kwamen de motorsteunen aan bod voor de swap welke natuurlijk niet beschikbaar zijn, uitgekomen op een design met E30 rubbers.

Toen moest de versnellingsbak gekoppeld worden aan de M54B30. De versnellingsbak waar het om gaat is de originele van de auto een GS6-17BG. Wat beter bekend staat als een 6 bak van getrag. Deze kon zonder enig probleem aan de M54 gekoppeld worden enkel moest ik een passende plaat vinden omdat deze bak 22 tands was in plaats van de 10 tands M54.
Uiteraard is dit ook gelukt met een 240mm plaat en drukgroep van een E60 met het vliegwiel van een 5bak M54.

Uiteindelijk zat de M54B30 gekoppeld aan de GS6-17BG en gemonteerd in de E87.
Nu kon ik verder met het verbinden van de kabelboom wat een makkie was gezien de oude en de huidige ECU Siemens ECU’s waren. EWS vrij gemaakt en het beestje draaide.

Ondertussen heb ik nog even snel mijn stuur opnieuw bekleed in de stijl van een performance stuur en velgen van een X3 F25 gemonteerd met Nankang AR1 banden in de maat 225/45/17.

Hierna een 6 cilinder E87 front geregeld zodat de voorkant met koelers er op terug gemonteerd kunnen worden. Dit was uiteindelijk ook nog wel een klusje waar tijd in ging zitten in verband met de juiste Koelslangen en stuurbekrachtigingslangen.

Hierna kwam de uitlaat aan bod, hierbij gekozen voor 2x 2,25” vanaf de spruitstukken waarna het over in demper gaat naar 3”.

Toen mocht ik met het onderstel bezig, gekozen voor een ST XTA schroefset gecombineerd met M3 draagarmen aan de voorkant. Ook de remmen mochten niet vergeten worden, hier gekozen voor M140i Brembo klauwen met Brembo schijven en Textar M2 blokken.

Hierna was de swap van 116i naar 1M54 voltooid.
Inmiddels ook al met deze combinatie op Assen gereden, maar dat houdt ik jullie nog even te goed!

Groeten uit het hoge noorden.