BMW 1M54 (E87/M54B30)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 14 okt 2025, 21:29

Heren en Dames,

Hierbij mijn projectje…

Dit betreft een BMW E87 die geboren is als een 116i met een N45B16 motor. Deze auto aangeschaft met een “tik” in de motor, met als doel deze te vervangen voor een 6 cilinder.
Afbeelding

Afbeelding

Stap 1 is natuurlijk die 1.6 4 cilinder er uit… dat ging vrij snel.
Afbeelding

Toen kon het grondig schoonmaken van de motorruimte beginnen.
Afbeelding

Dan natuurlijk de nieuwe motor, mijn keuze is hierbij gevallen voor een M54B30.
Deze gaat er natuurlijk niet in zonder de nodige onderhoud:
- Alle denkbare pakkingen
- Waterpomp
- Thermostaat
- Carterontluchting
- Drijfstanglagers
- Bougies
- Olie en filter
- Borgen oliepomp moer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwamen de motorsteunen aan bod voor de swap welke natuurlijk niet beschikbaar zijn, uitgekomen op een design met E30 rubbers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen moest de versnellingsbak gekoppeld worden aan de M54B30. De versnellingsbak waar het om gaat is de originele van de auto een GS6-17BG. Wat beter bekend staat als een 6 bak van getrag. Deze kon zonder enig probleem aan de M54 gekoppeld worden enkel moest ik een passende plaat vinden omdat deze bak 22 tands was in plaats van de 10 tands M54.
Uiteraard is dit ook gelukt met een 240mm plaat en drukgroep van een E60 met het vliegwiel van een 5bak M54.
Afbeelding

Uiteindelijk zat de M54B30 gekoppeld aan de GS6-17BG en gemonteerd in de E87.
Nu kon ik verder met het verbinden van de kabelboom wat een makkie was gezien de oude en de huidige ECU Siemens ECU’s waren. EWS vrij gemaakt en het beestje draaide.
Afbeelding

Ondertussen heb ik nog even snel mijn stuur opnieuw bekleed in de stijl van een performance stuur en velgen van een X3 F25 gemonteerd met Nankang AR1 banden in de maat 225/45/17.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna een 6 cilinder E87 front geregeld zodat de voorkant met koelers er op terug gemonteerd kunnen worden. Dit was uiteindelijk ook nog wel een klusje waar tijd in ging zitten in verband met de juiste Koelslangen en stuurbekrachtigingslangen.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam de uitlaat aan bod, hierbij gekozen voor 2x 2,25” vanaf de spruitstukken waarna het over in demper gaat naar 3”.
Afbeelding

Afbeelding

Toen mocht ik met het onderstel bezig, gekozen voor een ST XTA schroefset gecombineerd met M3 draagarmen aan de voorkant. Ook de remmen mochten niet vergeten worden, hier gekozen voor M140i Brembo klauwen met Brembo schijven en Textar M2 blokken.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna was de swap van 116i naar 1M54 voltooid.

Inmiddels ook al met deze combinatie op Assen gereden, maar dat houdt ik jullie nog even te goed!
Afbeelding

Groeten uit het hoge noorden.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3671
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door RJK » 14 okt 2025, 22:14

Gaaf project zeg! Leuk dat je het hier laat zien. De bekende M54 issues zoals Vanos en Disa ook meteen meegepakt?

SlowCo
Berichten: 4520
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door SlowCo » 14 okt 2025, 22:30

Serieuze ombouw en upgrade! :df:
Ga je hem ook nog laten keuren bij de RDW om de 3 liter 6 cilinder op kenteken te krijgen? Dan kun je een andere DF-er misschien helpen met dit proces:viewtopic.php?t=45412

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 14 okt 2025, 23:34

RJK schreef: 14 okt 2025, 22:14 Gaaf project zeg! Leuk dat je het hier laat zien. De bekende M54 issues zoals Vanos en Disa ook meteen meegepakt?
Allereerst bedankt.

De Disa heb ik gecontroleerd en was nog in goede staat, eveneens is het plan om straks over te gaan op een N54 inlaat met N62B44 gasklep.

Wat betreft de Vanos, deze heb ik gecontroleerd middels INPA en ik zie geen afwijken. Mijn motto is dan ook wat goed is moet je van af blijven!

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 14 okt 2025, 23:38

SlowCo schreef: 14 okt 2025, 22:30 Serieuze ombouw en upgrade! :df:
Ga je hem ook nog laten keuren bij de RDW om de 3 liter 6 cilinder op kenteken te krijgen? Dan kun je een andere DF-er misschien helpen met dit proces:viewtopic.php?t=45412
Momenteel staat deze auto geschorst en niet in de planning om er een geldig kenteken op te krijgen omdat ik deze auto alleen voor het circuit rijden gebruik.
Twijfel nog wel of ik het een kans ga geven bij het RDW.
Vriend van mij is met dezelfde swap bezig en die wil het überhaupt proberen, houdt jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 56037
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Robin » 15 okt 2025, 06:45

Mooi project Jordy. Top. Zit er (al) een sperdiff onder?

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 15 okt 2025, 08:06

Robin schreef: 15 okt 2025, 06:45 Mooi project Jordy. Top. Zit er (al) een sperdiff onder?
Thanks, nee momenteel zit er geen sper onder. En acht ik het ook nog niet nodig want ik kan op Assen de strubben en GT uitkomen zonder dat het binnenste wieltje spint. Die AR1 banden plakken verbazingwekkend goed.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 56037
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Robin » 15 okt 2025, 08:18

OK snap ik, maar misschien op de langere duur in de pipeline denk ik?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28971
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Martijn_bmw » 15 okt 2025, 09:06

Gave ombouw en leuk opgeschreven topic!
vanwaar de keuze voor M54 en niet N52 aangezien die standaard zou passen in de 1-serie koets en meer vermogen levert?

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 15 okt 2025, 09:37

Martijn_bmw schreef: 15 okt 2025, 09:06 Gave ombouw en leuk opgeschreven topic!
vanwaar de keuze voor M54 en niet N52 aangezien die standaard zou passen in de 1-serie koets en meer vermogen levert?
Terechte vraag!
Mijn keuze voor de M54 zijn door een aantal zaken:
- Beschikbaarheid
- MS43 ECU waar een hele community achter zit
- Bewezen vermogens upgrades zoals inlaten en chargers.
- Toch wel een stukje gevoel, had hiervoor een E46 328i met de M52TUB28 welke mij erg goed beviel. Toen ik eenmaal met een E91 over de baan was gegaan was ik er van overtuigd dat ik ook een E8X of E9X reeks wou voor op de baan. Ik vernam zoveel meer grip en stuur gevoel ten opzichte van de E46.

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30) [circuit update]

Bericht door JordyHulst » 15 okt 2025, 10:08

Op naar mijn eerste circuit dag na de ingrijpende ombouw, altijd spannend zoiets.

De eerste heat verliep uitstekend vooral een beetje rustig aan gedaan om alles aan te voelen of het goed in elkaar zat en maar even wat km te maken. Dit bleek allemaal in orde. Geen aanlopende geluiden of gebonk en geen temperaturen die de pan uit vlogen.

Op naar de tweede heat en het tempo wat verhogen. Hier kwam ik er al snel achter dat bij een stevige bocht naar rechts mijn motor naar links verschoof en dus met het carter tegen het subframe aan kwam. Heat maar lekker rustiger naar rechts uitgereden en op naar een volgende dag.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal thuis gekeken onder de auto en inderdaad zoals ik vermoede kwam het Carter tegen het subframe aan. Mijn oplossing was ook al vrij snel want momenteel had ik originele E30 M20 rubbers gemonteerd welke ik al erg “slap” vond. Dus nieuwe rubbers besteld van garagistic en dan de 80a variant, zo gezegd zo gedaan en gemonteerd en ietsje overdreven naar rechts verplaats de motor.
Wat direct opviel is dat de motor meteen vele malen stijver in de auto lag met minimale resonanties in de auto, dit zou absoluut nog voor dagelijks kunnen zelfs.

Op naar de tweede circuit dag.
Ook deze begon vrijwel direct met onzekerheid want na de eerste ronde kreeg ik de melding koelwaterniveau laag. Dus ik meteen er af en kijken onder de kap of ik iets zien kon. Dit was niet het geval en de Koelslangen waren nog zacht, dus dop er maar af en kijken. Ja hoor niveau gewoon op maximaal…. Miswijzing dus.
Heat goed afgemaakt en geen last meer van een aanlopende Carter tegen het subframe.
De volgende sessie RaceChrono ook maar eventjes aan gezet en meteen met veel belovende tijden.
Mijn snelste ronde was een 2:09 met druk verkeer en passagier. Dat belooft nog wat want met de E46 328i kwam ik niet voorbij die 2:10 zonder passagier en zonder verkeer…
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ging het die dag niet zonder een schrammetje want ik was net even te krap door de ruskenhoek gegaan waardoor ik het stapeltje banden aan had getikt…
Afbeelding

Maar gelukkig deed een polijstmachine en wat wetsanden wonderen.
Afbeelding

Dat was het voor eerst, binnenkort weer rijden en daarna ga ik verder met het interieur:
- strippen interieur
- volledig kooi
- kuipstoelen
- 6 punts gordels

Mooi klusje voor van het winter.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 56037
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Robin » 15 okt 2025, 10:49

:thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40775
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Knot » 15 okt 2025, 11:30

Fraai project en gaaf dat je het zo grondig aanpakt.. maar wel een hoop moeite voor en 116i waar je ook een 130i had kunnen kopen natuurlijk.

M54 klinkt wel mooier, diepere grom maar de N52 heb je weer de 7000/7300 redline wat op circuit lekker is met doorhalen voor de beleving.

Over dat sper, dat je geen wielspin hebt betekent niet dat je niets laat liggen natuurlijk, ook een deels aandrijving verliezend wiel laat je tijd en meters mee liggen, hij zal er altijd sneller maar vooral voorspelbaarder van gaan rijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28971
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Martijn_bmw » 15 okt 2025, 12:12

JordyHulst schreef: 15 okt 2025, 09:37
Martijn_bmw schreef: 15 okt 2025, 09:06 Gave ombouw en leuk opgeschreven topic!
vanwaar de keuze voor M54 en niet N52 aangezien die standaard zou passen in de 1-serie koets en meer vermogen levert?
Terechte vraag!
Mijn keuze voor de M54 zijn door een aantal zaken:
- Beschikbaarheid
- MS43 ECU waar een hele community achter zit
- Bewezen vermogens upgrades zoals inlaten en chargers.
- Toch wel een stukje gevoel, had hiervoor een E46 328i met de M52TUB28 welke mij erg goed beviel. Toen ik eenmaal met een E91 over de baan was gegaan was ik er van overtuigd dat ik ook een E8X of E9X reeks wou voor op de baan. Ik vernam zoveel meer grip en stuur gevoel ten opzichte van de E46.
Snap ik ook wel weer! Ben zelf ook nog altijd groot fan van de M54. Vele kilometers mee gemaakt in diverse E46’s :)

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 15 okt 2025, 20:39

Knot schreef: 15 okt 2025, 11:30 Fraai project en gaaf dat je het zo grondig aanpakt.. maar wel een hoop moeite voor en 116i waar je ook een 130i had kunnen kopen natuurlijk.

M54 klinkt wel mooier, diepere grom maar de N52 heb je weer de 7000/7300 redline wat op circuit lekker is met doorhalen voor de beleving.

Over dat sper, dat je geen wielspin hebt betekent niet dat je niets laat liggen natuurlijk, ook een deels aandrijving verliezend wiel laat je tijd en meters mee liggen, hij zal er altijd sneller maar vooral voorspelbaarder van gaan rijden.
Voor het geld waarvoor ik deze “130” bouw kan ik de goedkoopste 130i niet van marktplaats halen, plus dat er nu ook meteen zaken geupgrade zijn welke je anders ook alsnog zou moeten doen.

Wat betreft de sper, in die theorie ga ik mij eens verdiepen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1114
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Jeroen » 16 okt 2025, 12:14

Mooi project! Vroeger tijdens de racecurus op Assen kregen wij de opdracht om zo dicht mogelijk langs de bandenstapels te gaan. Als de strepen op de auto stonden (zoals bij jou) was de opdracht geslaagd.

Verder zit ik ook in kamp sper; ga maar eens in nattere condities rijden. Eigenlijk een onmisbare upgrade.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 56037
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Robin » 16 okt 2025, 12:27

Jeroen schreef: 16 okt 2025, 12:14

Verder zit ik ook in kamp sper; ga maar eens in nattere condities rijden.
Dit. Ik had dat vanochtend nog willen typen, maar kwam wat tussen.:)

En als je op den duur meer vermogen/koppel wil/krijgt: Idd onmisbaar....

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3105
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door 328Ti » 16 okt 2025, 13:47

JordyHulst schreef: 14 okt 2025, 21:29
Toen moest de versnellingsbak gekoppeld worden aan de M54B30. De versnellingsbak waar het om gaat is de originele van de auto een GS6-17BG. Wat beter bekend staat als een 6 bak van getrag. Deze kon zonder enig probleem aan de M54 gekoppeld worden enkel moest ik een passende plaat vinden omdat deze bak 22 tands was in plaats van de 10 tands M54.
Uiteraard is dit ook gelukt met een 240mm plaat en drukgroep van een E60 met het vliegwiel van een 5bak M54.
Afbeelding

Uiteindelijk zat de M54B30 gekoppeld aan de GS6-17BG en gemonteerd in de E87.
Gaaf project en goed dat deze config is geslaagd. Zelf ook de zelfde bak liggen. Destijds lopen klungelen met diesel koppelingsplaten etc. Mooi dat het is gelukt. Kloppen de overbrengingen ook en houdt de bak het vermogen goed? Het is natuurlijk een bak van een 4cil qua Nm

JordyHulst
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2025, 17:52
Auto: E87 M54B30

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door JordyHulst » 16 okt 2025, 16:29

328Ti schreef: 16 okt 2025, 13:47 Gaaf project en goed dat deze config is geslaagd. Zelf ook de zelfde bak liggen. Destijds lopen klungelen met diesel koppelingsplaten etc. Mooi dat het is gelukt. Kloppen de overbrengingen ook en houdt de bak het vermogen goed? Het is natuurlijk een bak van een 4cil qua Nm
De overbrengingen liggen juist hartstikke mooi in elkaar, eventueel heb ik daar wel een filmpje van dan kun je het wel horen. Wat betreft het differentieel rijdt ik met een 3,73 verhouding, vrij kort dus.

Hij houdt het uitstekend en had begrepen dat deze bakken vanuit de fabriek maximaal 320nm hebben mogen.

Mocht je deze bak er nog achter willen monteren moet je het maar even aangeven dan geef ik je de juiste onderdeelnummers.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5026
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Eeuwe » 16 okt 2025, 16:53

Gaaf project! Een M54 in een E87 doet niet iedereen, dus leuk te lezen zo!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3105
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door 328Ti » 16 okt 2025, 20:15

JordyHulst schreef: 16 okt 2025, 16:29
328Ti schreef: 16 okt 2025, 13:47 Gaaf project en goed dat deze config is geslaagd. Zelf ook de zelfde bak liggen. Destijds lopen klungelen met diesel koppelingsplaten etc. Mooi dat het is gelukt. Kloppen de overbrengingen ook en houdt de bak het vermogen goed? Het is natuurlijk een bak van een 4cil qua Nm
Mocht je deze bak er nog achter willen monteren moet je het maar even aangeven dan geef ik je de juiste onderdeelnummers.
Graag!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 917
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW 1M54 (E87/M54B30)

Bericht door Andry » 17 okt 2025, 00:19

Leuk project en misschien wel het leukst om een instapper als basis te pakken. De verbetering van elke mod merk je als het goed is des te meer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten