Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 24 sep 2025, 20:24

Wimo schreef: 24 sep 2025, 08:00 In 2021 bleek uit CBS-cijfers dat zonder subsidies ruim 40% van de boerenbedrijven verlies zou lijden.
Is de bron niet meer te vinden of had je het uit je duim gezogen?
Want ik zie geen enkele reactie op mijn verzoeken tot bronvermelding.

Daarom post ik bij voorbaat een bronvermelding bij mijn postings, dat voorkomt rare discussies. :angel:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 24 sep 2025, 21:21

Ik kan er niet direct iets over vinden. Sluit het een het andere uit?
Je kan een prima inkomen hebben doordat je op subsidie draait. Dat haalt niet direct de stelling dat ze zonder subsidie verlies draaien onderuit. Een bron is in deze wel noemenswaardig, helemaal met je eens.

JP

Bericht door JP » 24 sep 2025, 21:28

Boodschappen in Nederland volgens Karremans niet duurder dan over de grens

DEN HAAG - De boodschappen in Nederlandse supermarkten zijn volgens demissionair minister Karremans (Economische Zaken) helemaal niet duurder dan over de grens. Hij laakt de discussie die onder meer voormalig NSC-leider Omtzigt op de kaart werd gezet. Maar die deed volgens de VVD-bewindsman aan ’letterlijk selectief shoppen met potjes appelmoes’.

Dat zegt Karremans in een debat over de hoge inflatie in Nederland. Daarin gaat het politieke debat vaak over de prijzen van de boodschappen in onze supermarkten, waarin Kamerleden stellen dat producten hier vaker veel duurder zijn. Omtzigt illustreerde dat onder meer aan de hand van de prijzen van potjes appelmoes van Hak, die volgens hem in de Nederlandse supermarkten veel duurder zijn dan in België. Maar ook vanuit GL/PvdA en Karremans’ eigen VVD wordt gemopperd over duurdere boodschappen in Nederland.

Maar Karremans wil niet zomaar mee in die klachten vanuit de Kamer. Volgens hem gaat het om ’letterlijk selectief shoppen met potjes appelmoes’. Volgens hem zijn boodschappen in den brede in Nederland niet per se duurder, ook omdat er in ons land vaak veel aanbiedingen zijn. Geconfronteerd met een vergelijking van Denk-Kamerlid Ergin over de prijzen van wasmiddel in Nederland en Duitsland, wijst hij er bijvoorbeeld op dat het product deze week bij supermarkt Plus in de aanbieding is (‘twee plus drie gratis’) en dan niet meer duurder is dan in de buurlanden.

Waakhond ACM start onderzoek naar supermarktprijzen: signalen dat producten in Nederland duurder zijn dan in buurlanden

Er zijn signalen dat de prijzen van sommige boodschappen in Nederland hoger zijn dan in omringende landen.
Dat neemt niet weg dat er volgens Karremans ’wel degelijk een probleem’ is: „Maar dat gaat wel over sommige producten. Dat moet je goed uit elkaar halen.” Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt start daar een onderzoek naar. „We zien echt wel signalen van hoe de markt hier en daar hapert.” Karremans kijkt onder meer naar algemene etiketten die op producten kunnen worden geplakt, zodat die in meerdere Europese landen verkocht kunnen worden. Dat zou voorkomen dat Nederlandse supermarkten een hogere inkoopprijs moeten betalen.

Vrachtwagens op biobrandstof maakt cola duurder

Karremans noemt als ander voorbeeld de in Nederland duurdere Coca-Cola ten opzichte van Duitsland. Dat komt volgens hem bijvoorbeeld omdat de frisdrank in Nederland in volledig gerecyclede flessen zit en wordt vervoerd in vrachtwagens die op biobrandstof rijden in plaats van diesel. Omdat dat allemaal duurder is, is de prijs in de supermarkt ook hoger.
https://www.telegraaf.nl/politiek/boods ... 99114.html

Oh.....:bag:

jos_br

Bericht door jos_br » 24 sep 2025, 21:33

JP schreef: 24 sep 2025, 21:28

DEN HAAG - De boodschappen in Nederlandse supermarkten zijn volgens demissionair minister Karremans (Economische Zaken) helemaal niet duurder dan over de grens. Hij laakt de discussie die onder meer voormalig NSC-leider Omtzigt op de kaart werd gezet. Maar die deed volgens de VVD-bewindsman aan ’letterlijk selectief shoppen met potjes appelmoes’.

Dat zegt Karremans in een debat over de hoge inflatie in Nederland. Daarin gaat het politieke debat vaak over de prijzen van de boodschappen in onze supermarkten, waarin Kamerleden stellen dat producten hier vaker veel duurder zijn. Omtzigt illustreerde dat onder meer aan de hand van de prijzen van potjes appelmoes van Hak, die volgens hem in de Nederlandse supermarkten veel duurder zijn dan in België. Maar ook vanuit GL/PvdA en Karremans’ eigen VVD wordt gemopperd over duurdere boodschappen in Nederland.

Maar Karremans wil niet zomaar mee in die klachten vanuit de Kamer. Volgens hem gaat het om ’letterlijk selectief shoppen met potjes appelmoes’. Volgens hem zijn boodschappen in den brede in Nederland niet per se duurder, ook omdat er in ons land vaak veel aanbiedingen zijn. Geconfronteerd met een vergelijking van Denk-Kamerlid Ergin over de prijzen van wasmiddel in Nederland en Duitsland, wijst hij er bijvoorbeeld op dat het product deze week bij supermarkt Plus in de aanbieding is (‘twee plus drie gratis’) en dan niet meer duurder is dan in de buurlanden.

Waakhond ACM start onderzoek naar supermarktprijzen: signalen dat producten in Nederland duurder zijn dan in buurlanden

Er zijn signalen dat de prijzen van sommige boodschappen in Nederland hoger zijn dan in omringende landen.
Dat neemt niet weg dat er volgens Karremans ’wel degelijk een probleem’ is: „Maar dat gaat wel over sommige producten. Dat moet je goed uit elkaar halen.” Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt start daar een onderzoek naar. „We zien echt wel signalen van hoe de markt hier en daar hapert.” Karremans kijkt onder meer naar algemene etiketten die op producten kunnen worden geplakt, zodat die in meerdere Europese landen verkocht kunnen worden. Dat zou voorkomen dat Nederlandse supermarkten een hogere inkoopprijs moeten betalen.

Karremans noemt als ander voorbeeld de in Nederland duurdere Coca-Cola ten opzichte van Duitsland. Dat komt volgens hem bijvoorbeeld omdat de frisdrank in Nederland in volledig gerecyclede flessen zit en wordt vervoerd in vrachtwagens die op biobrandstof rijden in plaats van diesel. Omdat dat allemaal duurder is, is de prijs in de supermarkt ook hoger.

Hoeverkunjevandewereldstaan.nl

Jos.

Wimo

Bericht door Wimo » 24 sep 2025, 22:24

Elise schreef: 24 sep 2025, 20:24
Wimo schreef: 24 sep 2025, 08:00 In 2021 bleek uit CBS-cijfers dat zonder subsidies ruim 40% van de boerenbedrijven verlies zou lijden.

Daarom post ik bij voorbaat een bronvermelding bij mijn postings, dat voorkomt rare discussies. :angel:
Ik heb de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt.. soms heb ik wat tijd nodig om de uitkeringen en aowtjes te compenseren.
Inkomen met subsidie
Een gemiddeld boerengezin had in 2020 een inkomen uit bedrijf van ~ €78.000 per jaar. Van dat bedrag kwam ongeveer €19.000 uit subsidie / toeslagen.

https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... s-subsidie?
Een op de drie Nederlandse boeren heeft ondanks de EU-steun een bedrijfsinkomen onder het bruto wettelijk minimumloon.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... inimumloon?
Zonder subsidies zou volgens een artikel van NOS “ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt.”
Subsidie
Van het Brusselse EU-budget gaat ongeveer een derde naar de landbouwbegroting. In de periode 2021-2027 is dat bijna 390 miljard euro. Ruim 70 procent daarvan wordt als directe inkomenssteun uitgekeerd. Het oorspronkelijke idee erachter: de EU moet wat voedsel betreft zelfvoorzienend zijn. En dat mag wat kosten.

In 2021 ontving Nederland 825 miljoen euro subsidie voor boeren. Voor het overgrote deel ging het om steun voor boeren met een laag inkomen. Vooral bij de kleinste boerenbedrijven wordt er weinig verdiend: 63 procent van de boeren in die groep krijgt minder dan de lage-inkomensgrens.
https://nos.nl/artikel/2508370-de-boer- ... n-sectoren?
Zonder die Europese subsidies zou vijf jaar geleden ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt. Door de inkomenssteun is dat teruggebracht tot een derde.
Dit is nog zonder de fiscale voordelen op rode diesel, goedkope buitenlandse handjes (he die kennen we nog uit dat hoge instroom aantal!) enz . Het is gewoon kansloos voor de meesten.

We exporteren als postzegel 3.6miljard kg aan vlees per jaar. Miljard! :coffee:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 sep 2025, 23:04

Mee eens, en de mest blijft hier. Is redelijk onhoudbaar. Ik geloof dat land en tuinbouw 1,5 pct van gdp voor rekening nemen. Dat is echt niks. Met toeleveranciers erbij zal meer zijn maar blijft 2 x niks. Dan is er natuurlijk ook de industrie die draait op landbouwproducten (kaas/worst) etc maar dat zal net zo goed gaan op geïmporteerde producten. De benzine die we hoer maken komt ook niet van ruwe olie uit onze grond.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 25 sep 2025, 00:04

Rode diesel voordeel is er al even niet meer.

Ik denk dat de innovatie sector op vee, landbouw en sierteelt wel fors is in vergelijking met andere EU landen. Juist omdat we hier vaak toch wel gedwongen worden ons aan regelgeving te houden en efficient om moeten gaan met de ruimte die we hebben.

Importeren verplaatst het probleem, net zoals alle “vieze” industrie die hier weggepest word. Ja het lost problemen lokaal op. De insteek is naar mijn idee idealistisch gedreven en de praktijk is anders.

De cijfers nooit opgezocht maar vanwege het aanhalen van buitenlandse handjes. Ja we voelen ons te goed/willen het als NL’er niet doen. Maar wat moet de praktische Nederlander doen straks? Enig protectionisme op dat vlak mag wat mij betreft ook wel. NL in de WW omdat een oostblokker het goedkoper kan is toch ook niet houdbaar?
Zet al die logistieke dozen dan ook maar neer in het oostblok. Kunnen we hier misschien een paar huizen bouwen.

Als je naar de transport sector kijkt neem ik aan dat de goedkope handjes best wel eens forse/lompe schades rijden. Wie betalen dit? Bedrijven de winst van goedkope handjes en verzekeraars de pineut?

Kilometterheffing ben ik niet direct fan van, maar de vrachtwagenheffing en het geld terug laten stromen naar NL’se subsidies in de transportsector vind ik dan wel weer aardig gevonden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 sep 2025, 06:10

^ eensch

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 sep 2025, 06:41

jos_br schreef: 24 sep 2025, 21:33
JP schreef: 24 sep 2025, 21:28

Hoeverkunjevandewereldstaan.nl

Jos.
Ik zou zeggen: tot hoe ver wordt er gelogen bedrogen en gemanipuleerd met cijfertjes bij Instituties en aanverwante? Letterlijk niet te geloven dit…

Oh ja mijn ‘ vraag ‘ is retorisch

JP

Bericht door JP » 25 sep 2025, 07:45

Karremans houdt gewoon al zijn opties open voor een volgende baan bij Unilever :ongeveer als:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 25 sep 2025, 08:45

Wimo schreef: 24 sep 2025, 22:24
Ik heb de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt.. soms heb ik wat tijd nodig om de uitkeringen en aowtjes te compenseren.
:lol:

Elise

Bericht door Elise » 25 sep 2025, 09:22

Wimo schreef: 24 sep 2025, 22:24
Elise schreef: 24 sep 2025, 20:24

Inkomen met subsidie
Een gemiddeld boerengezin had in 2020 een inkomen uit bedrijf van ~ €78.000 per jaar. Van dat bedrag kwam ongeveer €19.000 uit subsidie / toeslagen.

https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... s-subsidie?
Een op de drie Nederlandse boeren heeft ondanks de EU-steun een bedrijfsinkomen onder het bruto wettelijk minimumloon.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... inimumloon?
Zonder subsidies zou volgens een artikel van NOS “ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt.”
Subsidie
Van het Brusselse EU-budget gaat ongeveer een derde naar de landbouwbegroting. In de periode 2021-2027 is dat bijna 390 miljard euro. Ruim 70 procent daarvan wordt als directe inkomenssteun uitgekeerd. Het oorspronkelijke idee erachter: de EU moet wat voedsel betreft zelfvoorzienend zijn. En dat mag wat kosten.

In 2021 ontving Nederland 825 miljoen euro subsidie voor boeren. Voor het overgrote deel ging het om steun voor boeren met een laag inkomen. Vooral bij de kleinste boerenbedrijven wordt er weinig verdiend: 63 procent van de boeren in die groep krijgt minder dan de lage-inkomensgrens.
https://nos.nl/artikel/2508370-de-boer- ... n-sectoren?
Zonder die Europese subsidies zou vijf jaar geleden ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt. Door de inkomenssteun is dat teruggebracht tot een derde.
Dit is nog zonder de fiscale voordelen op rode diesel, goedkope buitenlandse handjes (he die kennen we nog uit dat hoge instroom aantal!) enz . Het is gewoon kansloos voor de meesten.

We exporteren als postzegel 3.6miljard kg aan vlees per jaar. Miljard! :coffee:

Wat je bedoelde maar niet schreef:
In 2021 bleek uit CBS-cijfers dat zonder subsidies ruim 40% van de boerenbedrijven een bedrijfsinkomen onder het bruto wettelijk minimumloon hebben.
Verlies lijden en een inkomen onder het minimumloon zijn 2 heel verschillende dingen.

Verder wel eens dat we belachelijk veel exporteren, maar dat vonden we jaren mooi en fantastisch. Maar om dan nu eenvoudig met de vinger naar de boeren te wijzen en die de stront in de schoenen te schuiven is gewoon verre van correct.

Wimo

Bericht door Wimo » 25 sep 2025, 09:36

Ik zal me corrigeren inderdaad. Het is financieel aantrekkelijker om hamburgers te flippen bij Mcdonalds dan daadwerkelijk het gebruikte vlees te verkopen. Beter?

350 Z

Bericht door 350 Z » 25 sep 2025, 09:39

Karremans is totaal wereldvreemd, een goede vriendin van mij haalt 1x per maand haar boodschappen in Duitsland. Dezelfde merken en spulletjes heeft ze hier na gegaan en zouden hier bijna het dubbele kosten. Ze gaat altijd naar Goch net over de grens en komt terug met haar hele auto Fiat 500 volgeladen tot het dak. En ze tankt er natuurlijk ook meteen.

JP

Bericht door JP » 25 sep 2025, 10:10

Cola is duurder doordat de flessen gerecyled zijn en de vrachtwagens op HVO rijden, maar we weten dan nu ook waarom andere boodschappen duurder zijn geworden. Toiletpapier wordt tegenwoordig met de hand genaaid, zuivel is duurder geworden doordat de koeien allemaal nu dagelijks gemasseerd moeten worden, voor meer leefbaarheid. De prijs van brood is gerezen, doordat de bakker alleen bij volle maan nog maar kan bakken. Fruit kost meer omdat het pas geoogst mag worden als ze vrijwillig van de boom zijn gevallen, op een bodem van Auping-gras.

JP

Bericht door JP » 25 sep 2025, 11:06

Wilders is weer on fire tegen Timmertrans en Njetten...... debat over het Els-protest :coffee:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 25 sep 2025, 12:04

"Moeder van in Capelle doodgeschoten Jerryson (15) doet aangifte van doodslag"
Gerard Roethof heeft zich alweer aangeboden.

https://nos.nl/artikel/2583931-moeder-v ... n-doodslag

Jerryson, wordt Jerry$on.

Knot

Bericht door Knot » 25 sep 2025, 12:08

Kan beter die tijd besteden aan de opvoeding.... Als je een fatbike jat, bedreigingen, en met een alarmpistool rondloopt zou je recht op een aanklacht moeten verbieden.

MParallel

Bericht door MParallel » 25 sep 2025, 12:10

Ipv aangifte zou je als moeder nog een schop na moeten geven. "Zo heb ik je niet opgevoed!".

Oh wacht dat heb je ook niet :lol:

JP

Bericht door JP » 25 sep 2025, 12:27

Werkt die Roethof op een no cure no pay-basis of hoe kan men zo'n advocaat betalen ? Had ze hem ook een fatbike kunnen kopen.....
De biologische moeder van de jongen woont op Curaçao, legt de advocaat uit in de talkshow. "Omdat ze heimwee had naar dat land is ze terugverhuisd, maar ze wilde haar oudste kinderen een betere toekomst geven door ze in Nederland te laten", zegt hij. Ook is bekend dat de jongen pleegouders in Nederland had.

Je kinderen op 1 zetten is maar weer eens overschat, denk aan jezelf en de kroost, ach die redt zichzelf wel. Zo kweek je eelt en weerbaarheid. Ze zijn dan sneller volwassen en leeftijd is altijd maar een getal....... :kikker:

Knot

Bericht door Knot » 25 sep 2025, 12:40

En dan dat wel of niet in de rug geschoten, WTF maakt het uit, bedreigingen, diefstal, wapenbezit, moet je dan wachten tot ie zich omdraait, dat wapen op een agent richt en dan in het voorhoofd schieten, maakt dat het verhaal beter? Of moet politie maandelijks op training om alle wapens van elkaar te kunnen onderscheiden en mogen ze pas schieten als minimaal een .44 op hun gericht wordt? :shock:

Eric Z

Bericht door Eric Z » 25 sep 2025, 13:14

Nee, gewoon wachten op de shoot-out in de McDonalds.

Wimo

Bericht door Wimo » 25 sep 2025, 13:38

Ach, hebben die boeren weer een beetje actie.

MParallel

Bericht door MParallel » 25 sep 2025, 13:40

Voor Roethof niks meer dan gratis publiciteit, aanschuiven bij talkshows e.d.
Dat levert meer op dan z'n uurloon.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2025, 13:51

JP schreef: 25 sep 2025, 12:27 Werkt die Roethof op een no cure no pay-basis of hoe kan men zo'n advocaat betalen ? Had ze hem ook een fatbike kunnen kopen.....
Percentage van schadevergoeding? Wat een ontzettende engnek is die Roethof toch ook. Hij heeft zijn uitstraling al niet mee maar hij lijkt vooral te genieten van zeer controversiële zaken.

Plaats reactie