Audi A3 Sportback 30TFSI S edition -> Golf eHybrid?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Cuprafan_123

Re: Audi A3 Sportback 30TFSI S edition

Bericht door Cuprafan_123 » 23 jul 2025, 15:29

Knot schreef: 20 jul 2025, 15:01 Is eigenlijk voer voor een ander topic maargoed, als je je kinderen wat na wil laten moet je optijd beginnen, elk jaar een beetje overhevelen voor zolang dat nog mogelijk blijft. Als ik ergens een t****hekel aan heb is het loonbelasting betalen, daarna erfbelasting en dan weer btw bij aankopen, ga maar een andere kip plukken.

Meest verstandige is volgens mij ook nog een bulk cash totdat het pinnen helemaal belast gaat worden of de limieten nog verder omlaag gaan. Beter geen 2% rente pakken maar wel 50% erfbelasting mislopen.
Wat je ook kan doen is het geld overzetten naar rekeningen in Duitsland en Belgie. Daar kan je nog grote bedragen contant bestellen. In België per bestelling 25000 en in Duitsland 50000 als ik het me goed herinner. Dat scheelt gezeur met pinlimieten

nielsdf
Auto: 991

Bericht door nielsdf » 24 jul 2025, 11:09

Knot schreef: 23 jul 2025, 11:15 Zat nog even terug te lezen, die 2012 2.7 die Twist had (verkocht in 2018) hier, daar moest al een nieuwe PDK bak in..... is het niet het IMS lager dan wel de PDK bak..... is het echt zo erg ook met de meer recente porsches?

https://www.autowereld.nl/porsche/boxst ... tails.html

Zoiets spreekt me dan wel aan, de 2.7 schijnt beter te klinken/oppakken maar de 3.4 heeft wel net wat meer power. Opties geen idee ben ik niet zo in thuis, pasm wil je, de 14 of 18way stoelen, sport chrono en voor een sper moet je ptv optie hebben? Zal wel bijna nergens op zitten ben ik bang.

Of moet je juist naar een 2.7 handbak zoeken bijvoorbeeld?
Of het echt zo erg is qua versnellingsbakken bij de meeste Porsches valt volgens mij wel mee. Ook op Rennlist zie je weinig PDK issues voorbij komen. Wat een enkele keer voorkomt is dat er een afstandsensor in de bak kapot gaat waardoor, volgens Porsche, de hele bak vervangen moet worden. Inmiddels zijn er al meer dan genoeg alternatieven die alleen deze sensor kunnen vervangen en er dus flink lagere kosten zijn dan voor een hele nieuwe PDK-bak.

Onderstaand de verschillende bak- en diffverhoudingen van PDK en handbak. In de PDK bak zit tussen een S en een non-S dus geen enkel verschil. De handbak van een 2.7 is wat korter en de motor schijnt wat meer toeren nodig te hebben wat net weer wat meer beleving geeft.

2.7 man 2.7PDK S man S PDK
1 3.67 3.91 3.31 3.91
2 2.05 2.29 1.95 2.29
3 1.46 1.65 1.41 1.65
4 1.13 1.3 1.13 1.3
5 0.97 1.08 0.95 1.08
6 0.84 0.88 0.81 0.88
7 0.62 0.62
Diff 3.89 3.25 3.89 3.25

Het mooiste zou zijn om een auto te vinden waar nog Porsche Approved garantie op zit, dit is fabrieksgarantie vanuit Porsche en kan op auto's tot 15 jaar oud bijgekocht worden en is overdraagbaar naar de volgende eigenaar.

Persoonlijk zou ik de 4-way of 18-way stoelen willen hebben, de andere stoelen zijn wat minder gevormd. Heb de 14 way gehad en nu de 4-way, de laatste geeft veel meer steun als je we voor gaat zitten. Verder zouden Sport Chrono (voor de Sportplus stand niet voor het klokje), PASM en Bose must-have opties zijn. Voor beleving is een PSE (sportuitlaat) ook wel een pluspunt, handbak of PDK zou mij om het even zijn, het tussengas en de schakelsnelheid maken PDK ook leuk om mee te rijden.

Ergo: ik zou vooral zoeken naar een auto met de juist historie en opties, welke combi het dan is handbak/PDK en non-s/S zou qua rijbeleving niet zoveel uitmaken. Maar als ik een non-S zou kopen zou er in mijn achterhoofd altijd de drang naar een S blijven denk ik.

JP

Bericht door JP » 04 aug 2025, 12:30

Even quoten vanuit het 'koopjes'-draadje.
Knot schreef: 01 aug 2025, 19:33 Die style is 601 op 10.000km of 644 op 15.000km dat valt me ook nog mee.

Een life is 467 op 10k of 507 op 15k maar onduidelijk wanneer je naar de hogere categorie gaat als je op 10k afsluit en jaarlijks een foto moet sturen van je kmstand.

Wat ik apart vind, per 1aug gaat het nieuwe modeljaar in en nieuwe prijzen maar dat zou ook zijn voor voorraad auto’s op het parkeerterrein die nog geen kenteken hebben? 🧐
Knot schreef: 03 aug 2025, 21:26 Kleur maakt op de golf niet uit, hoop hebben al 18inch en trekhaak. Wil zelf de ergo stoelen en liefst comfort pakket (stoel en stuur verwarming). Lastige is dat dit pakket standaard is/wordt maar niemand weet in welke bestelde auto het wel of niet zit.
Vanwaar de keuze om na de A3 opeens een Golf te leasen ? Hetzelfde pak, maar een ander laken?

Lijkt het dan goedkoper om ± €500 elke maand af te tikken, dat is ook €6k afschrijving per jaar.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 13:06

De A3 was ook zeker 350 afschrijving, 60 verzekering, 70 mrb, 40 onderhoud, zit je ook op 520 per maand en rij je niet eens een nieuwe auto maar van 1 jaar oud naar 3 jaar oud plus gezeik met verkopen op marktplaats, inruil was de afschrijving ruim over de 400.

Zag deze deal voorbij komen anders was ik er niet eens langsgegaan, 3000 korting vanuit de importeur en nog eens 50/mnd vanuit Pouw snelle aanmelders.

Net even gereden in Rotterdam hier met een standaard auto, die stoelen zou ik nog mee kunnen leven maar liever de ergoactive sport/comfortstoel. Dingen lopen superzuinig de ehybrid 204pk, 13kwh/100km was geen enkele moeite om te halen. Het is allemaal net voldoende, audio iig met tweeters in de a-stijl, onderstel zijn de veren iets soft maar het dempt wel, deze was 17inch, met 18inch zal het nog ietsje beter worden denk. Standaard geen navigatie maar is op te lossen met carplay/waze wat in feite ook de betere is. Standaar usb-c achterin etc, kan Audi nog wat van leren.

Auto die ik wilde hebben zat een reservering op, die verloopt vandaag dus hoop dat die mensen ervanaf zien of de financiering oid niet doorgaat. Nieuwe modellen komen met een hele andere rekensom, ondanks nagenoeg gelijke aanschafprijs, komt soms 60 per maand duurder uit.

Gaat mij om een deal tot 500/mnd voor 24mnd dat is nog leuk nieuw rijden en zit je er niet te lang aan vast, blijft het geld lekker op de bank staan. Kan ik even goed kijken of dat stekkeren nou echt wat is. Cuore naar de camping ging prima, lekker 1 op 23, alle zooi kon mee, maar om nou te zeggen dat je echt comfortabel zit... nee.

Fernando

Re: Audi A3 Sportback 30TFSI S edition -> Golf eHybrid?

Bericht door Fernando » 04 aug 2025, 13:36

Is dit niks voor je, zag deze bij Dusseldorp:
Private Lease jouw nieuwe MINI Aceman nu vanaf € 399,-* per maand op basis van 18 maanden en 10.000 km per jaar. Langere looptijd of meer kilometers? Geen probleem! Wij maken graag een passend voorstel.

Met MINI Private Lease heb je voor een scherp all-in maandbedrag vanaf € 399,-* een gloednieuwe elektrische MINI Aceman van de nieuwe generatie voor de deur staan. Vrijwel alles is inbegrepen in het maandbedrag: rente, afschrijving, houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud en reparatie. Alleen laadkosten en komen daar nog bij.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 13:42

Dat was de andere optie idd die aangehaald werd in het koopjes topic maar vind die aceman een raar ding, die wielen, dat ronde scherm etc.

De VW is dan vertrouwd gebied maar moet het niks worden met die voorraad auto's kijk ik er misschien alsnog naar.
Vind het principe plug-in hybride wel fijn dat je alle kanten op kan. Met die 20kwh accu is er echt een stuk af te leggen en toch het vangnet met benzine erachter, plus gecombineerd ging het voor 204pk best van zn plek met die 1649kg (rijklaar).

Pak je een Audi A3 sportback 40tfsi-e van 48k gaat de pon deal niet op en is het € 932 voor 24mnd.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 16:24

Wel grappig, een kaal ding van 39.990 kost 459 -> 409 per maand bij 24mnd/10.000km

Meer km kost 6ct/km behalve als je opties gaat aanvinken dan zit je ineens op 8.29ct/km

18inch 30ct/meerkm extra
ergoactive stoel 90ct/meerkm extra
trekhaak 82ct/meerkm extra
comfortpack 22ct/meerkm extra

Ook hoop voorraad auto's lijken er te staan maar zijn nog in de fabriek.

Bijna nog meer uitzoekwerk dan het hele marktplaats verkoop gebeuren.

Ze willen dan dat je een kale voorraad kip neemt?

En nog een leuke "Door de afbouw van de korting op de MRB stijgt uw leaseprijs de komende jaren. Voor meer informatie, vraag uw dealer, contactpersoon of kijk op de website van de Belastingdienst."

Zal toch niet zo zijn dat er niet met voltarief gerekend is vanaf 2026? Dus dat je bedrag dan sowieso een paar tientjes omhoog gaat tov de paar maanden 75% tarief die nu nog gelden? :shock:

Wimo

Bericht door Wimo » 04 aug 2025, 16:32

Klinkt wel als een slim addertje.. staat vast in de kleine lettertjes

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 16:36

Het is maar 22,50 per maand op 90 voltarief maar paar tientjes hier, paar tientjes daar, paar duizend extra km... en je kunt weer beter zelf kopen.

Hoe moeilijk is dat om in je rekentool mee te nemen? Vast weing/niemand die daarop let en het uitzoekt, allemaal wel klagen daarna uiteraard :lol:

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 16:39

14. Mag de leasemaatschappij het termijnbedrag na ondertekening van het leasecontract wijzigen?

De leasemaatschappij mag het termijnbedrag na de totstandkoming van de leaseovereenkomst alleen wijzigen in de volgende
gevallen:

Als na ondertekening van het leasecontract belastingen of heffingen in verband met het bezit of gebruik van het voertuig
gewijzigd worden. Voorbeelden van deze belastingen zijn de motorrijtuigenbelasting, de btw en assurantiebelasting.
Deze verhogingen van het termijnbedrag kunnen ook plaatsvinden binnen 3 maanden na ondertekening van het
leasecontract.

Als na ondertekening van het leasecontract nieuwe belastingen of heffingen in verband met het bezit of het gebruik
van de auto worden ingevoerd. Ook deze verhogingen kunnen plaatsvinden binnen 3 maanden na ondertekening van
het leasecontract.

Als tussen de ondertekening van het leasecontract en de aflevering van het voertuig de aanschafprijs van het voertuig
wordt verhoogd. Als het termijnbedrag op deze grond wordt verhoogd, dan kunt u de leaseovereenkomst zonder
verdere kosten schriftelijk ontbinden binnen 14 dagen nadat de leasemaatschappij u van die verhoging op de hoogte
heeft gesteld. Deze verhoging kan ook plaatsvinden binnen 3 maanden na ondertekening van het leasecontract.

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 04 aug 2025, 16:42

MRB zal altijd later worden opgeplust / gewijzigd.

Geertmans

Bericht door Geertmans » 04 aug 2025, 16:48

Wel een behoorlijk scherpe aanbieding. Mijn ouder rijden een e-hybrid Golf en ik moet zeggen dat het een erg prettige auto is.
Zou ik voor €500 in de maand ook overwegen.

Wat een armoe trouwens, met een heel gezin in een Cuore op pad. Tijd dat je zaken gaat doen!

Kadett

Bericht door Kadett » 04 aug 2025, 16:51

Al die berekeningen, koop gewoon iets van 10-15 jaar oud. Al genoeg afgeschreven, onderhoud bij een uni garage waar je niet leeg loopt en je niet een excelsheet hoeft bij te houden dat ie 0,005 ct per km duurder of minder duur is dan een andere auto/optie. :)

JP

Bericht door JP » 04 aug 2025, 17:03

Velgen kun je ook zo wel wisselen, hoeft de lease-maatschappij niet te weten. Trekhaak idemdito....

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 18:30

Mooie van lease is juist een ding uitzoeken wat redelijk naar wens is, 2 jaar rijden en dan weer inleveren zonder al dat gekloot.

Auto's van 10 jaar oud ben ik ook beetje klaar mee, X1 die klepdekselpakking, ketting-rek, schoonouders met Renault de kachelmotor defect enz enz, doe mij maar een fris ding nieuw of maximaal 5 jaar oud.

Vind die 1.5tsi/e-hybrid aandrijflijn echt fijn rijden en erg zuinig met een relatief groot accupakket van 20kwh. Alleen was in de veronderstelling dat we er afgelopen weekend een hadden maar toen we richting de uitgang liepen met de aanvraag ingediend bleek die auto toch al gereserveerd, lossen we wel op hoor je dan..... reservering die vandaag zou verlopen verliep niet want wachten of die mensen alles getekend indienen en krediet toetsing enz.... lekkere chaos weer, past precies bij mij.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 18:32

Geertmans schreef: 04 aug 2025, 16:48 Wel een behoorlijk scherpe aanbieding. Mijn ouder rijden een e-hybrid Golf en ik moet zeggen dat het een erg prettige auto is.
Zou ik voor €500 in de maand ook overwegen.

Wat een armoe trouwens, met een heel gezin in een Cuore op pad. Tijd dat je zaken gaat doen!
Tsja, de rest van het gezin hoor je niet, en idd de Golf zou de gezinsauto worden dan net ff wat meer auto zodat ik geen 981 ga kopen is het idee.

Kleur boeit me niet eens zo, stoelverwarming, stuurverwarming ook niet maar je moet er wel goed in zitten als je afentoe dan een lange rit van 2x 3 uur pakt op een dag.

Zal ook eens kijken bij Skoda en Seat, leveren dezelfde aandrijflijn, alleen dit was gewoon een mooie actie met 3k van de importeur en 50/mnd van de dealer voor een korte looptijd. Audi heeft bijv weer niet die uitklapbare trekhaak, dat is een must voor het gezin met fietsen/school etc.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 19:08

JP schreef: 04 aug 2025, 12:30 Lijkt het dan goedkoper om ± €500 elke maand af te tikken, dat is ook €6k afschrijving per jaar.
Nieuwprijs 42.850, zeg 7% korting kom je op 40k rond.

90 mrb en 60 allrisk is 150, blijft er van die 500 nog 350 afschrijving over, onderhoud hoeft precies niet als het goed is.

Schrijf je hem 8400 af in 24mnd, geen enkele garantie dat iemand mij 31.600 gaat geven voor een 2 jaar oude auto.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2025, 19:16

Ik denk dat ik je garantie kan geven dat ze die 31k níet gaan geven. Eerder iets in de buurt van 24k

En nee ze willen natuurlijk niet dat je die kale kip neemt, dat is het loktarief zonder marge wellicht zelfs verlies. Ze willen dat je daarop afkomt vervolgens opties aanvinkt andere looptijd en kilometers neemt zodat ze er ook iets aan gaan verdienen :tooth:

En wat betreft die HSB (en andere belastingen) die mogen en worden idd altijd aangepast zodra de overheid deze aanpast. Zijn ook geen verdien componenten enkel doorgeef post tegen kostprijs. En aangezien de overheid zo lekker betrouwbaar is :tooth: is dus altijd de passage opgenomen in de voorwaarden dat aangepaste belastingen 1 op 1 worden doorgevoerd in het leasetarief.

JP

Bericht door JP » 04 aug 2025, 19:21

90mrb is voor een A3/Golf erg hoog. Ik zit op 72 elke maand, scheelt toch een flesje Hugo in de week.
Behoud je ook je schadevrije jaren ?

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 19:23

Het is 1549kg leeg dat gaat volgend jaar volgens mij gewoon € 90 kosten in Zuid-Holland.

Schadevrije jaren maakt niet uit al heb je er nul prijs blijft hetzelfde in de private lease. Ik heb 25 jaar en 15 jaar zoiets. Die moet ik alleen binnen drie jaar even een keer activeren. Als je geen schade hebt kan je een formulier laten sturen zodat je twee extra jaren bij je huidige op kunt tellen als die verzekeraar ook accepteert.

Kadett

Bericht door Kadett » 04 aug 2025, 20:18

Knot schreef: 04 aug 2025, 18:30 Mooie van lease is juist een ding uitzoeken wat redelijk naar wens is, 2 jaar rijden en dan weer inleveren zonder al dat gekloot.

Auto's van 10 jaar oud ben ik ook beetje klaar mee, X1 die klepdekselpakking, ketting-rek, schoonouders met Renault de kachelmotor defect enz enz, doe mij maar een fris ding nieuw of maximaal 5 jaar oud.

Ik rij al een tijd Japans en dat is banden filters en olie. En na 100.000 km in mijn bezit een roestige remleiding. Afschrijving 25,- per maand.

Maar dit jaar wel kijkend naar wat jongers en spannenders. Nieuwste Clio is op paar cm na afmeting van een Golf 6 en heeft nog genoeg knoppen in interieur.

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2025, 20:24

De Cuore doet ook niks fout op een koppeling en uitlaat spruitstuk na maar luxe is anders. Gewoon zin in een nieuwe auto voor een paar jaar zonder er 40-50k in te investeren.

Martin*

Bericht door Martin* » 04 aug 2025, 21:50

Wacht even, want ik dacht in eerste instantie dat je de mild hybride Golf wil, maar je hebt het toch over de Golf GTE plug in hybrid?
Die heeft standaard toch al sportstoelen en de rest van de opties is ook prima lijkt mij.
Dat ding kan al ruim 143 volledig elektrisch rijden(zegt VW). Dat is erg netjes. Thuis laden met zonnepanelen of op kantoor misschien, en je hebt praktisch geen brandstofkosten.

JP

Bericht door JP » 04 aug 2025, 21:56

Martin*

Bericht door Martin* » 04 aug 2025, 22:02

Aha, thanks JP. Ze hebben nog een andere variant van de plug in hybride. Nooit geweten.

Plaats reactie