Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 apr 2025, 17:11

Gisteren was het hier 65kWh, dus met 80 en 100kWh zitten jullie daar ruim boven.

Elise

Bericht door Elise » 03 apr 2025, 17:16

Wimo schreef: 03 apr 2025, 11:00 Hoe staan jullie tegenover accu's in huis? Of maar gewoon in de schuur plaatsen?
Ik heb het helemaal niet op batterijen in huis, maar als ik ze neem dan wil ik LiFePO4 batterijen, die zijn een stuk veiliger.
Verder in de schuur waar het koud is lijkt me niet heel goed voor het rendement van die dingen.

Ben wel benieuwd in rekensommetjes waaruit blijkt dat het rendabel is, want voorlopig kan het volgens mij never nooit uit met de huidige prijzen. Rekensommetjes ook weer afhankelijk van wat voor contract als daar bij hoort, ik zou zeggen dat als je voor opslag gaat je moet overstappen naar een dynamisch contract (dus zonder terugleverkosten). Overdag wanneer de stroomprijs negatief wordt (ik gok ergens tussen 10:00 en 17:00 uur?) laden en zodra je stroomprijs weer positief wordt de boel terugleveren.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 apr 2025, 19:16

Het enige interessante is een kabel naar de buren leggen, en het ze voor 20 cent per kWH verkopen.

Geertmans

Bericht door Geertmans » 03 apr 2025, 20:03

De buren hebben ook zonnepanelen

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 apr 2025, 20:40

Bitcoin miners laten draaien

Elise

Bericht door Elise » 03 apr 2025, 22:06

smiley schreef: 03 apr 2025, 19:16 Het enige interessante is een kabel naar de buren leggen, en het ze voor 20 cent per kWH verkopen.
Je buren een poot uitdraaien is niet erg verstandig, ik zou (vanaf jan 2027) tevreden zijn met 5 cent.
Dat is nog altijd 20 keer meer dan de 0,25 cent die Greenchoice in het vooruitzicht stelt.

smiley

Bericht door smiley » 03 apr 2025, 23:21

Ik heb geen zonnepanelen, en zou best 20 cent per kWH af willen tikken, ipv de 39 die ik nu doe.

Kadett

Bericht door Kadett » 04 apr 2025, 03:19

Elise schreef: 03 apr 2025, 22:06
smiley schreef: 03 apr 2025, 19:16 Het enige interessante is een kabel naar de buren leggen, en het ze voor 20 cent per kWH verkopen.
Je buren een poot uitdraaien is niet erg verstandig, ik zou (vanaf jan 2027) tevreden zijn met 5 cent.
Dat is nog altijd 20 keer meer dan de 0,25 cent die Greenchoice in het vooruitzicht stelt.
Poot uidraaien is overdreven want het is nog steeds goedkoper dan via welke energie leverancier dan ook.

Zou eerder zeggen, kom je EV opladen voor xx bedrag. Hoef je geen kabel naar de buren te trekken :)

Elise

Bericht door Elise » 04 apr 2025, 08:47

Vandaag tussen 11:00 en 17:00 uur ligt de prijs per kWh al onder de 20 cent incl. alle belastingen, die tijdspanne gaat alleen maar groter worden in de zomer als de zon hoger staat en langer schijnt.
Groot kans dat op bepaalde momenten van de dag de prijs per kWh incl. belastingen zelfs negatief gaat worden.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 apr 2025, 11:27

Elise schreef: 02 apr 2025, 19:36
Kadett schreef: 02 apr 2025, 17:55 Wat ik mij afvraag, wordt je als bezitter van een windmolen (voornamelijk bij boeren van belang dunkt mij) net zo hard genaaid met terugleveren als met zonnepanelen?
Terugleveren = terugleveren, daarin zit geen verschil tussen zonnepanelen en een windmolen.
Daarnaast is hoe hard je genaaid wordt ook afhankelijk van het soort contract dat je met je energieleverancier hebt. Over het algemeen kun je zeggen dat contracten die voor langere tijd zijn afgesloten je een terugleverboete moet betalen, dus houd je netto niet heel veel meer over van wat je teruglevert.
Heb je een dynamisch contract, dan loop je het risico dat je moet betalen voor wat je teruglevert bij negatieve prijzen.
En van negatieve prijzen heb je natuurlijk veel meer last van als je zonnepanelen hebt (voorjaar/zomer) dan dat je een windmolen hebt (najaar/winter).

Dus het soort contract (vast/model/dynamisch) is heel erg belangrijk voor de mate waarin je genaaid wordt.
De boeren krijgen veelal een vast bedrag van een partij die de windmolen er geplaatst heeft.
Of een collectief aan boeren hebben een paal zelf geplaatst en worden energie producent.

Terugleveren in de zin van terugleveren als consument kun je dit niet noemen.

Kadett

Bericht door Kadett » 04 apr 2025, 12:27

Gijzert schreef: 04 apr 2025, 11:27
Elise schreef: 02 apr 2025, 19:36
Kadett schreef: 02 apr 2025, 17:55 Wat ik mij afvraag, wordt je als bezitter van een windmolen (voornamelijk bij boeren van belang dunkt mij) net zo hard genaaid met terugleveren als met zonnepanelen?
Terugleveren = terugleveren, daarin zit geen verschil tussen zonnepanelen en een windmolen.
Daarnaast is hoe hard je genaaid wordt ook afhankelijk van het soort contract dat je met je energieleverancier hebt. Over het algemeen kun je zeggen dat contracten die voor langere tijd zijn afgesloten je een terugleverboete moet betalen, dus houd je netto niet heel veel meer over van wat je teruglevert.
Heb je een dynamisch contract, dan loop je het risico dat je moet betalen voor wat je teruglevert bij negatieve prijzen.
En van negatieve prijzen heb je natuurlijk veel meer last van als je zonnepanelen hebt (voorjaar/zomer) dan dat je een windmolen hebt (najaar/winter).

Dus het soort contract (vast/model/dynamisch) is heel erg belangrijk voor de mate waarin je genaaid wordt.
De boeren krijgen veelal een vast bedrag van een partij die de windmolen er geplaatst heeft.
Of een collectief aan boeren hebben een paal zelf geplaatst en worden energie producent.

Terugleveren in de zin van terugleveren als consument kun je dit niet noemen.
Ik bedoel natuurlijk niet enorme windmolens maar die kleinere van 15/20 meter hoog. Die worden door boer zelf aangekocht. Bij die grote jongens krijgt een landeigenaar inderdaad jaarlijkse vergoeding. Eens gelezen 50/60k voor een grote windmolen op jaarbasis.

Elise

Bericht door Elise » 04 apr 2025, 15:19

Kadett schreef: 04 apr 2025, 12:27 Ik bedoel natuurlijk niet enorme windmolens maar die kleinere van 15/20 meter hoog. Die worden door boer zelf aangekocht. Bij die grote jongens krijgt een landeigenaar inderdaad jaarlijkse vergoeding. Eens gelezen 50/60k voor een grote windmolen op jaarbasis.
Deze zie je veel, van die 2 bladige erfmolens.
https://windenergysolutions.nl/wes/wind ... 0/?lang=nl

Afbeelding

JP

Bericht door JP » 04 apr 2025, 15:26

Wouter81 schreef: 03 apr 2025, 20:40 Bitcoin miners laten draaien
Of wat Cannabis Sattiva Hollandica in de kelder :coffee:

m3e30_chris

Bericht door m3e30_chris » 05 apr 2025, 07:52

smiley schreef: 03 apr 2025, 23:21 Ik heb geen zonnepanelen, en zou best 20 cent per kWH af willen tikken, ipv de 39 die ik nu doe.
Voor consumenten zonder panelen zijn er aanbieders die zelfs ruim onder de 20ct per kWh rekenen. Inclusief belastingen uiteraard.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 apr 2025, 10:37

Wie dan? Moet dit jaar weer een keuze maken.

Elise

Bericht door Elise » 08 apr 2025, 08:59

Zonne-energiesector tegen massaclaim om einde salderingsregeling
Bedrijven in de zonne-energiesector zijn geen voorstander van een massaclaim tegen de overheid om het stopzetten van de salderingsregeling. „We begrijpen dat het wegvallen van de salderingsregeling vragen oproept bij mensen die in zonnepanelen hebben geïnvesteerd. Maar de massaclaim is niet de oplossing”, laat branchevereniging Holland Solar weten. „De regeling zou altijd stoppen. Het is nu tijd om vooruit te kijken en consumenten te helpen om hun zelf opgewekte stroom slimmer te gebruiken.
Die zien kans om nog wat batterijen voor veel geld te slijten.
:lollerdelol:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 apr 2025, 01:52

Zijn er hier al ervaringen met een Zonneplan contract ? Eind mei moet ik of een nieuw contract of een verlenging. Bij Zonneplan ben ik met een overproductie van 1500 kw/u verreweg het goedkoopste uit.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2025, 09:11

RS-Ron schreef: 09 apr 2025, 01:52 Zijn er hier al ervaringen met een Zonneplan contract ? Eind mei moet ik of een nieuw contract of een verlenging. Bij Zonneplan ben ik met een overproductie van 1500 kw/u verreweg het goedkoopste uit.

Gr Ron
Pas je op dat je jezelf niet rijk rekent Ron?

Even snel gekeken naar de extra's die Zonneplan geeft bovenop hun dynamische tarief zijnde +€0,02 en een bonus van 10%.
Voorwaarde is dat je die bonus alleen overdag krijgt van zonsopkomst tot zonsondergang én de marktprijs + € 0,02 een positief bedrag is.

En daar wringt hem de schoen een beetje voor mij. Ik denk dat je in het voorjaar/zomer zo vaak met negatieve prijzen wordt geconfronteerd dat je onder aan de streep gewoon geld moet toeleggen.
Bij het mooie weer van de afgelopen dagen is het bij mij zo dat van 11:00 ~ 17:00 uur ongeveer 75% van de dagelijkse opbrengst wordt opgewekt. Kijk ik van 10:00 ~ 18:00 uur is dat zelfs 90%. En dat zijn wel de tijden dat je geconfronteerd gaat worden met negatieve prijzen, betalen dus.
Afgelopen zondag (weekend is berucht voor negatieve prijzen) betaalde je tussen 14:00 ~ 15:00 uur 11,5 ct/kWh voor teruglevering (dynamisch frankenergie), dan gaat het geld hard van je af!!!

Mijn inschatting is dat je in het voorjaar/zomer ver weg moet blijven van dynamische tarieven en wellicht beter een modelcontract kunt afsluiten. Dynamisch zie ik echt iets voor het najaar/winter periode waarin je geen last hebt van negatieve prijzen.
Tenzij je accu's hebt, dan zou je die beginnen te laden om 10:00 uur en beginnen met ontladen vanaf zeg 18:00 uur, dan verdien je nog wat aan het dynamische tarief. Maar dat is volgens mij nog lang niet rendabel.

Ik gok dat ik op jaarbasis +/- 10.000kWh teruglever aan het net. Stel dat ik dat kan terugleveren á 10 cent/kWh. Dat levert dan €1000 op per jaar. Stel even dat ik op een mooie zomerdag 100kWh opwek, dat ik daarvan dan 80% moet opslaan betekent een batterij van 80kWh. Is de investering €10.000 (conservatieve schatting) dan duurt het dus al 10 jaar voordat ik die heb terugverdient. Ik vind die periode al extreem lang en gezien de beleidsvoering van onze overheid kan er in die 10 jaar heel veel veranderen.....

Hier nog wat info over dynamische prijzen (ook historisch)
https://jeroen.nl/dynamische-energie

negatief.jpg
negatief.jpg (21.28 KiB) 1986 keer bekeken

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 apr 2025, 10:56

Dank ! Helder, ik zoek nog ff verder......... heb nu vast contract, geen dynamisch of variabel. Maar het wordt wel een puzzel om weer een vast contract te vinden en ook nog te krijgen vrees ik.....

Gr Ron

Luco

Bericht door Luco » 09 apr 2025, 12:31

eneco

smiley

Bericht door smiley » 09 apr 2025, 12:32

Als ik er zo naar google is een 80kwh thuisaccu al snel richting de 30k.
Het enige wat volgens mij effectief is, is heel veel slimmigheid tussen de grote accu van de electrische auto ingeprikt (met aanname dat je veel thuis bent) en een kleinere accu. (waar we volgens mij zeker nog niet zijn)

Met bijna elke berekening die ik voor Jan Doorsnee doe met zijn 10 paneeltjes, is een kleine accu vullen om de avond/nacht door te komen, en zodra die vol is, de panelen maar uit te schakelen.
Wat een zooitje.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 09 apr 2025, 12:47

smiley schreef: 09 apr 2025, 12:32 Als ik er zo naar google is een 80kwh thuisaccu al snel richting de 30k.
Het enige wat volgens mij effectief is, is heel veel slimmigheid tussen de grote accu van de electrische auto ingeprikt (met aanname dat je veel thuis bent) en een kleinere accu. (waar we volgens mij zeker nog niet zijn)

Met bijna elke berekening die ik voor Jan Doorsnee doe met zijn 10 paneeltjes, is een kleine accu vullen om de avond/nacht door te komen, en zodra die vol is, de panelen maar uit te schakelen.
Wat een zooitje.
Oude Tesla aan de muur hangen. Kan het voor de helft.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 apr 2025, 12:55

Tja, met mijn 26 panelen en een EV die overdag op het werk staat zit er bij mij wel een omslagpunt waar ik besluit de panelen dan maar uit te zetten. Ik overweeg nog een airco om het huis te koelen als er sprake is van veel opgewekte stroom die dus geld kost op warme zonnige dagen maar de kerk moet wel een beetje in het midden blijven. Via de werkgever kan ik nog een verduurzaming subsidie krijgen voor een thuisbatterij dus ik voel er steeds meer voor om zo’n ding in de garage te zetten. Overdag in voorjaar/zomer/najaar ding overdag volladen en in de avonduren EV eraan, inductie koken en airco aan om huis op 21/22 graden te houden. Is ie vol, panelen uit. Ik zou iets overcapaciteit willen, dan kom ik ook de iets minder zonnige dagen door. Nou nog in de jungle van thuisbatterij-aanbieders een betrouwbare zien te vinden. Zal eens informeren bij het bedrijf wat mijn panelen heeft geplaatst.

Gr Ron

Gijzert

Bericht door Gijzert » 09 apr 2025, 13:28

RS-Ron schreef: 09 apr 2025, 12:55 Tja, met mijn 26 panelen en een EV die overdag op het werk staat zit er bij mij wel een omslagpunt waar ik besluit de panelen dan maar uit te zetten. Ik overweeg nog een airco om het huis te koelen als er sprake is van veel opgewekte stroom die dus geld kost op warme zonnige dagen maar de kerk moet wel een beetje in het midden blijven. Via de werkgever kan ik nog een verduurzaming subsidie krijgen voor een thuisbatterij dus ik voel er steeds meer voor om zo’n ding in de garage te zetten. Overdag in voorjaar/zomer/najaar ding overdag volladen en in de avonduren EV eraan, inductie koken en airco aan om huis op 21/22 graden te houden. Is ie vol, panelen uit. Ik zou iets overcapaciteit willen, dan kom ik ook de iets minder zonnige dagen door. Nou nog in de jungle van thuisbatterij-aanbieders een betrouwbare zien te vinden. Zal eens informeren bij het bedrijf wat mijn panelen heeft geplaatst.

Gr Ron
Die airco denk ik dan ook aan. Alleen de vraag of dat dan niet gewoon weer extra stroom kost.....

Luco

Bericht door Luco » 09 apr 2025, 13:33

Hoe je het ook doet, als je panelen hebt gaan de kosten gewoon behoorlijk omhoog, zeker als het salderen eraf gaat.
Ik hoop dat Eneco bij zakelijke contracten dezelfde voorwaarden blijft houden (geen terugleververgoeding betalen)
Dan krijg je nog iets terug voor je opgewekte stroom en hoef je de panelen niet uit te zetten.

Plaats reactie