BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Obbe
Berichten: 743
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: BMW M2

Bericht door Obbe » 13 feb 2025, 10:05

Iemand ervaring met de CS software op een OG M2? Lees positieve verhalen over het sturen, schakelen en later ingrijpen bij glijden. Voor €200,- een leuke upgrade?

Op een downpipe na is de M2 standaard. eerste aanpassing gaat de chargepipe zijn. Daarna misschien een kleine tune. Beek zit in de buurt en heeft een goede reputatie. Andere suggesties?

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 13 feb 2025, 10:42

@Obbe: Misschien de koeling? Ik heb een paar keer heatsoak gehad op Autobahn(was ook 30 graden C buitentemp ) en op Assen toendertijd.

https://www.bimmerworld.com/Cooling/Coo ... 2-N55.html

Obbe
Berichten: 743
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: BMW M2

Bericht door Obbe » 13 feb 2025, 13:17

Robin schreef: 13 feb 2025, 10:42 @Obbe: Misschien de koeling? Ik heb een paar keer heatsoak gehad op Autobahn(was ook 30 graden C buitentemp ) en op Assen toendertijd.

https://www.bimmerworld.com/Cooling/Coo ... 2-N55.html
Grotere/betere intercooler kan ook nog inderdaad alhoewel ik met trappen in de Alpen geen problemen heb ervaren ondanks de hoge buitentemp. Circuit durf ik toch niet aan met deze auto.

@Robin, heb jij de CS software nooit overwogen?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3314
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: BMW M2

Bericht door ADV » 13 feb 2025, 13:26

Obbe schreef: 13 feb 2025, 10:05 Iemand ervaring met de CS software op een OG M2? Lees positieve verhalen over het sturen, schakelen en later ingrijpen bij glijden. Voor €200,- een leuke upgrade?

Op een downpipe na is de M2 standaard. eerste aanpassing gaat de chargepipe zijn. Daarna misschien een kleine tune. Beek zit in de buurt en heeft een goede reputatie. Andere suggesties?
Hoe doe je CS software op een N55? Neem aan dat het gewoon een tune is.. Dan zou ik zelf eerder een MHD met intercooler + chargepipe overwegen.. Ik heb het tunen van een OG M2 nooit begrepen, kost zoveel relatief gezien per PK..

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6189
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW M2

Bericht door matthyssie » 13 feb 2025, 13:29

Gaat om servotronic, bak en diffsoftware neem ik aan?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4866
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M2

Bericht door Philipoo » 13 feb 2025, 14:01

matthyssie schreef: 13 feb 2025, 13:29 Gaat om servotronic, bak en diffsoftware neem ik aan?
Ja. N55 met "cs software" slaat natuurlijk als een lul op een drumstel.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13419
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M2

Bericht door Tristan » 13 feb 2025, 14:09

ADV schreef: 13 feb 2025, 13:26
Hoe doe je CS software op een N55? Neem aan dat het gewoon een tune is.. Dan zou ik zelf eerder een MHD met intercooler + chargepipe overwegen.. Ik heb het tunen van een OG M2 nooit begrepen, kost zoveel relatief gezien per PK..
Valt wel mee toch? Ik was voor een downpipe en stage 2 niet zoveel kwijt. En het extra vermogen was meer dan duidelijk.

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 13 feb 2025, 14:13

@Obbe ik heb toen wel alles 'onderzocht' en overwogen, maar kwam tot de conclusie dat een S55 meer potentieel heeft. En een CS=S55:)

Obbe
Berichten: 743
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: BMW M2

Bericht door Obbe » 13 feb 2025, 14:13

Philipoo schreef: 13 feb 2025, 14:01
matthyssie schreef: 13 feb 2025, 13:29 Gaat om servotronic, bak en diffsoftware neem ik aan?
Ja. N55 met "cs software" slaat natuurlijk als een lul op een drumstel.
Heb er geen ervaring mee. Vandaar de vraag :D
Op de bekende fora zijn veel positieve reviews te lezen, bijvoorbeeld: https://f87.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1911622
ADV schreef: 13 feb 2025, 13:26
Obbe schreef: 13 feb 2025, 10:05 Iemand ervaring met de CS software op een OG M2? Lees positieve verhalen over het sturen, schakelen en later ingrijpen bij glijden. Voor €200,- een leuke upgrade?

Op een downpipe na is de M2 standaard. eerste aanpassing gaat de chargepipe zijn. Daarna misschien een kleine tune. Beek zit in de buurt en heeft een goede reputatie. Andere suggesties?
Hoe doe je CS software op een N55? Neem aan dat het gewoon een tune is.. Dan zou ik zelf eerder een MHD met intercooler + chargepipe overwegen.. Ik heb het tunen van een OG M2 nooit begrepen, kost zoveel relatief gezien per PK..
Geen idee hoe het werkt. Hier doen ze het: https://www.bimmercodes.nl/bmw-modellen ... ie/f22-f23

Van 370pk naar 410/420 voor een euro of 600 is toch best netjes? Schijnt vooral wel lekker te zijn bij hogere toeren. Kakt nu een beetje in bovenin.

Obbe
Berichten: 743
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: BMW M2

Bericht door Obbe » 13 feb 2025, 14:14

Tristan schreef: 13 feb 2025, 14:09
ADV schreef: 13 feb 2025, 13:26
Hoe doe je CS software op een N55? Neem aan dat het gewoon een tune is.. Dan zou ik zelf eerder een MHD met intercooler + chargepipe overwegen.. Ik heb het tunen van een OG M2 nooit begrepen, kost zoveel relatief gezien per PK..
Valt wel mee toch? Ik was voor een downpipe en stage 2 niet zoveel kwijt. En het extra vermogen was meer dan duidelijk.
Heb jij de intercooler ook meegenomen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13419
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M2

Bericht door Tristan » 13 feb 2025, 14:15

Obbe schreef: 13 feb 2025, 14:14
Tristan schreef: 13 feb 2025, 14:09
ADV schreef: 13 feb 2025, 13:26
Hoe doe je CS software op een N55? Neem aan dat het gewoon een tune is.. Dan zou ik zelf eerder een MHD met intercooler + chargepipe overwegen.. Ik heb het tunen van een OG M2 nooit begrepen, kost zoveel relatief gezien per PK..
Valt wel mee toch? Ik was voor een downpipe en stage 2 niet zoveel kwijt. En het extra vermogen was meer dan duidelijk.
Heb jij de intercooler ook meegenomen?
Nee, heb nooit echt last gehad van heatsoak, al deed ik er ook geen trackdays mee. Was mijn daily.

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 22 feb 2025, 11:43

Nankang CR-S eronder, mooi strak sturend, soundje, mooi rondje. Rechtelijnsnelheid zie ik er geen '460pk' in, maar voor de rest toppie:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1964
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 23 feb 2025, 10:56

Deze al voorbij gekomen. Ik vind het een hele grote verbetering voor de G87!!

Laatst gewijzigd door Erik op 23 feb 2025, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1964
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 23 feb 2025, 11:03

Robin schreef: 13 feb 2025, 10:42 @Obbe: Misschien de koeling? Ik heb een paar keer heatsoak gehad op Autobahn(was ook 30 graden C buitentemp ) en op Assen toendertijd.

https://www.bimmerworld.com/Cooling/Coo ... 2-N55.html
Ik had met mijn f80 M3 ook heatcreep (!) op de Autobahn tijdens hoge snelheden (280+kmh, stage 1,5 bootmod3).
Heb dat wel eens gelogd en je ziet dat de TMIC het tot 280kmh precies doet zoals ie moet doen en het erboven niet meer redt, denk ook 1 van de redenen dat die auto met drivers package op die snelheid begrensd is (met marge want 20% minder vermogen dan mijn bootmod3 stage 1.5 destijds). Aa het einde van de rit is het gewoon een energie balans die je verstoort door te tunen. Met een CS tune zou ik denken dat het ook nog goed gaat, die is immers niet met een speciale IC geleverd destijds.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4866
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M2

Bericht door Philipoo » 23 feb 2025, 13:04

Erik schreef: 23 feb 2025, 11:03
Robin schreef: 13 feb 2025, 10:42 @Obbe: Misschien de koeling? Ik heb een paar keer heatsoak gehad op Autobahn(was ook 30 graden C buitentemp ) en op Assen toendertijd.

https://www.bimmerworld.com/Cooling/Coo ... 2-N55.html
Ik had met mijn f80 M3 ook heatcreep (!) op de Autobahn tijdens hoge snelheden (280+kmh, stage 1,5 bootmod3).
Heb dat wel eens gelogd en je ziet dat de TMIC het tot 280kmh precies doet zoals ie moet doen en het erboven niet meer redt, denk ook 1 van de redenen dat die auto met drivers package op die snelheid begrensd is (met marge want 20% minder vermogen dan mijn bootmod3 stage 1.5 destijds). Aa het einde van de rit is het gewoon een energie balans die je verstoort door te tunen. Met een CS tune zou ik denken dat het ook nog goed gaat, die is immers niet met een speciale IC geleverd destijds.
De CS klep op de mijne hielp dan goed, ik heb namelijk nooit ergens last van gehad. Alle temperaturen bleven keurig!

Jan1979
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 dec 2020, 16:50
Auto: Mini Cooper S

Re: BMW M2

Bericht door Jan1979 » 27 feb 2025, 21:40

BMW M2 blijft een gave auto om te zien. :D

ErikS
Berichten: 18899
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW M2

Bericht door ErikS » 28 feb 2025, 22:29

Robin schreef: 22 feb 2025, 11:43 Nankang CR-S eronder, mooi strak sturend, soundje, mooi rondje. Rechtelijnsnelheid zie ik er geen '460pk' in, maar voor de rest toppie:
Ik vind 'm bijzonder vlot voor 460 pk.
Erg lekkere auto, zo te zien.

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 07:59

100-200 is niet '460pk' vlot ook al is 't een handbak, dat bedoel ik.

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 22 mar 2025, 12:44


Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27045
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 22 mar 2025, 14:03

^Wat een idioot.

coolfan
Berichten: 344
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M2C/997.2 GT3/e36M3/Rotax DD2

Re: BMW M2

Bericht door coolfan » 22 mar 2025, 16:04

Daarom gaan steeds meer merken naar automaten.gaat te vaak mis tegenwoordig... en mensen rijden liever lui en makkelijk snel in rechte lijn en ook bijna geen vraag mert naar. M2C schakelt perfect.

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 24 mar 2025, 07:38

Deze 'lichtelijk getunede' Comp gaat blijkbaar in de noodloop na Parabolica? :P
Ding sjouwt 'wel door, dit lijkt wel minimaal '550pk'(?)



Mede door dit soort filmpjes- behalve die limp mode natuurlijk- ben ik nog héél blij met de mijne. Topauto.

Wimo
Berichten: 2423
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW M2

Bericht door Wimo » 24 mar 2025, 13:52

Auto is duidelijk niet gemaakt voor het vermogen in deze vorm. Lekker stock houden!

Robin
Berichten: 54324
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 25 mar 2025, 07:03

Ik weet niet wat er aan de hand is in bovenstaand filmpje , maar de S55 (incl CHF) is een beresterke motor die veel meer aankan dan wat er in bovenstaande gebeurt. Weet iemand de toedracht? Info?

Edit:
lack of draft due to centrifugal force
Misschien toch een dry sump plaatsten?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2845
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW M2

Bericht door FreudeamFahren » 25 mar 2025, 07:45

Wat zou dry sump moeten helpen dan? Olie tekort schiet ie (meestal) niet van in de noodloop, want dan komt ie smering tekort, met alle gevolgen van dien. Met "lack of draft" bedoelt ie denk ik een brandstof tekort. Lange bocht, semi's, waarschijnlijk laag brandstof peil: dan zuigt de pomp lucht aan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast