[11-03-2025] Motorfiets Trackday @ Circuit Meppen deel I

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[11-03-2025] Motorfiets Trackday @ Circuit Meppen deel I

Bericht door Peter Tunissen » 03 feb 2025, 11:24

Afbeelding

Op dinsdag 11 maart organiseert Driving-Fun voor de eerste keer een circuitdag voor motorfietsen op Circuit Meppen. Deze trackday is een open pitlane sessie. Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige maar vooral hele leuke manier alles uit je motor te halen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 17:00 | inschrijven
17:00 - 21:00 | open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele sessie (17:00 - 21:00) kost €200 per motor.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Rondje Meppen
Een rondje Meppen is 2600 meter lang en in deze tijd zul je nauwelijks tijd hebben om op adem te komen. Het is een constante achtbaan, waarbij je hard moet werken achter het stuur. Je komt over start-finish aan de linkerkant van de baan, zo dicht mogelijk tegen de pitmuur aan en moet vrijwel meteen oversteken naar de rechterkant van de baan voor de eerste remzone. Positioneer je auto zo ver mogelijk naar rechts (over de witte lijn) en rem zo diep mogelijk de bocht in. Omdat het rechte stuk één van de snelste stukken van het circuit is, kun je veel tijd winnen door hier zo laat mogelijk te remmen. De eerste linkerbocht neem je zo dicht mogelijk tegen de betonnen muur aan, maar let op: van veel auto’s kan de achterkant nogal licht worden in deze bocht, dus zorg dat je een beetje marge houdt om dat op te kunnen vangen. Na deze lange linkerbocht met een relatief late apex, gaat het volgas over een heuveltje naar rechts, waarna je in rechte lijn aanremt voor de volgende bocht en de auto tegelijkertijd naar de linkerkant van de baan laat lopen. De volgende lange doordraaier naar rechts is het belangrijk om te zorgen voor een optimale exit, erna volgt immers een relatief lang recht stuk, dus hoe eerder je op je gas kunt, des te beter het is. Vroeger leidde dit rechte stuk naar een supersnelle rechts-links chicane, maar in het voorjaar van 2022 is er een nieuwe bocht aangelegd, waardoor het rechte stuk significant verlengd is. Aan het eind van dit rechte stuk zul je de hoogste snelheid tijdens je ronde Meppen bereiken (200km/u+ is mogelijk in de snellere raceauto's), waarna een heftige remzone volgt, die je naar de nieuwe kombocht leidt. Omdat je snelheid op het rechte druk zo hoog is en er na de kombocht maar een heel kort recht stuk volgt, wil je hier zo laat mogelijk remmen, wat betekent dat je voor een groot deel in de bocht naar rechts zult moeten remmen: erg lastig om dit precies goed te krijgen en zo laat mogelijk te remmen zonder je wielen te blokkeren. Na het uitkomen van deze kombocht volgt zoals gezegd een kort recht stuk, waarna we de langzaamste bocht van het circuit krijgen, een haarspeldbocht naar links. Deze bocht heeft tevens een behoorlijke nagatieve verkanting, waardoor de achterkant van je auto - zeker bij achterwielaangedreven auto's zonder veel grip - nogal de neiging kan hebben om uit te breken in de laatste fase van deze bocht. De knik naar rechts die volgt is met de meeste auto's op droog volgas en de snelheid die je daaruit meeneemt zorgt ervoor dat je helemaal links tegen de betonnen muur uit komt. Zodra je stuur recht staat, moet je vrijwel meteen al weer aanremmen voor de volgende bocht. Deze bocht blijft maar doordraaien, vandaar dat je hem ook heel diep in kunt remmen. Je rempunt voor deze bocht ligt hierdoor ook net iets later dan je in eerste instantie zou verwachten. De apex vind je een vijftal meter voor het eind van de curbstones en vervolgens laat je de auto helemaal naar buiten lopen. Je haalt het dan net niet meer om helemaal naar de rechterkant van de baan over te steken voor de volgende bocht, maar dat is niet erg. Na een korte remzone stuur je de lange linkerbocht in en komt halverwege de eerste curbstone al weer helemaal binnen de linkerkant. Laat je auto vervolgens zo ver naar buiten lopen dat je in rechte lijn aan kunt remmen voor de volgende rechterbocht. Je bevindt je nu duidelijk in het technische gedeelte van het circuit. De volgende rechterbocht is het belangrijk om je auto bij het uitkomen niet naar rechts te laten lopen, maar zoveel mogelijk binnen te houden. Je moet langer remmen dan je verwacht voor de hierop volgende linkerbocht, omdat deze heel erg off camber bij de exit is. Hier moet je dus ook extra voorzichtig zijn met weer op je gas gaan, want voordat je het weet breekt de achterkant uit of sta je achterstevoren. Als je hier goed doorgekomen bent laat je de auto helemaal naar links lopen en rem je kort aan voor de volgende 180-graden rechterbocht. Na een late apex probeer je hier zo vroeg mogelijk weer gas te geven om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen de bocht uit. Op de limiet kom je hier helemaal links uit, bijna tegen de betonnen muur aan. Tijd om op adem te komen is er echter niet, wacht vrijwel meteen volgt een rechterbocht met een flinke banking. Afhankelijk van hoe snel je auto is, is deze volgas of moet je een beetje liften en zo kom je met een flinke snelheid weer over start finish en zit een rondje over het vernieuwde Circuit Meppen erop.



DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en elleboog aan elleboog door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner op zijn straatmotor en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Deelnemers
1. SF Training - ?
2. SF Training - ?
3. SF Training - ?
4. SF Training - ?
5. Carsten Schroeter - ?
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1897
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: [11-03-2025] Motorfiets Trackday @ Circuit Meppen deel I

Bericht door Jules » 03 mar 2025, 15:16

Erg leuk dat er iets georganiseerd wordt voor motoren ook! Mag dit met een motor zonder kenteken?

Had toevallig via de website ook gereageerd maar nu zie ik dat er een topic is.
Hoe zie je dit voor je met een open pitlane tot 21:00 terwijl om 18:30 de zon onder gaat?
Denk dat er dan nog weinig rijders de baan op willen, vooral als het nog koud is.

Lijkt me een leuke seizoensopener als de temperatuur het toe laat! Maar wel jammer dat je (of nou ja; ik dan) maar zo kort zou kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [11-03-2025] Motorfiets Trackday @ Circuit Meppen deel I

Bericht door Peter Tunissen » 09 mar 2025, 12:28

Ah, ik reageer net op je privé-bericht!
Maar het weer zit inmiddels wel mee; volgens mij zit het vandaag in Meppen tegen de 20 graden.
Zonder kenteken meedoen mag ook, geen probleem.
We zetten ook lampen op het terrein, maar verlichting op de motor is altijd beter om te hebben inderdaad. :df:
Wat mij betreft mag je ook met twee motoren deelnemen; dan rij je tot het donker wordt met de racer en daarna met een straatmotor, dat zou ook kunnen. :beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten