Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 dec 2024, 11:08

Arthur schreef: 31 dec 2024, 10:41 Nu heb ik wel begrepen dat je wat wolken nodig bent voor de beste opbrengst, maar moet de zon wel schijnen.
Waarom zou je wolken willen hebben?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 dec 2024, 11:15

Meende ik eens gelezen te hebben… maar net ff gegoogled en blijkt niet zo te zijn :)
Zonnepanelen werken het meest efficiënt bij een lage temperatuur. Een stralend zonnige en koude dag in maart of april is dan ook perfect voor de opbrengst van zonnepanelen.
Alhoewel, als ik verder google.
De algemene regel luidt dat zonnepanelen het best werken bij een strak blauwe lucht, maar dit blijkt niet helemaal te kloppen. Uit nieuw onderzoek van Wageningen University and Research (WUR) blijkt namelijk dat zonnepanelen meer opwekken tijdens een licht bewolkte dag dan op een heldere dag.
https://www.tpsolar.nl/bewolkte-dagen-o ... nepanelen/

Elise

Bericht door Elise » 31 dec 2024, 11:43

Tja, dat staat wel mooi op die website met een link naar de WUR, maar die link bestaat (niet meer).

Ik heb wel deze gevonden
https://www.resource-online.nl/index.ph ... nneschijn/
Een wolk die voor de zon schuift, zorgt voor een dipje in de productie van zonne-energie. Maar die wolk kan juist ook voor overproductie zorgen, legt Van Heerwaarden uit. ‘Dat komt doordat de wolk een deel van het opvallend zonlicht naar het zonnepaneel weerkaatst. De opbrengst wordt daardoor hoger dan bij onbewolkt weer.’ Dat effect wordt tot nu toe niet meegenomen in de modellen die zonne-energie voorspellen.
Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat zodra er, op een kraakheldere blauwe hemel, een wolk voor de zon verschijnt bij mijn panelen een dip in de opwekking te zien is en zeker geen +22% hogere piek.

Wat wel duidelijk is, is dat warmte van invloed is. Deze temperatuurcoëfficiënt is terug te vinden in de specificaties van een paneel.
Voor het uitrekenen van de maximale stringspanning moet je ook rekening houden met deze temperatuurcoëfficiënt, omdat je anders het risico loopt dat op een kraakheldere dag bij -10 graden de stringspanning hoger is dan je panelen/omvormer aankan.

Arthur

Bericht door Arthur » 31 dec 2024, 11:48

Ik vind het goed hoor :thumbup: Ik dacht ik zet het er ff bij voordat er iemand voorbij komt die het beter weet en zegt dat een wolkje erbij ook prima is :) Maar of dat nu wel of niet zo is maakt me weinig uit. Ging me er meer meer om dat met minder zon minder opbrengst best logisch is :P

Elise

Bericht door Elise » 31 dec 2024, 11:57

Snap ik dat het je niet uitmaakt, jij hebt geen panelen :lol:

Bifacial panelen moeten het wel (deels) hebben van reflectie, het zou natuurlijk kunnen dat juist die in die testopstelling staan.....

vester86

Bericht door vester86 » 31 dec 2024, 12:29

8% minder dan vorig jaar (47,7 om 51,5 kwh) en 31% minder dan dec 2022 (69,1kwh)

2 goeie dagen in mei/juni/juli en het verschil is alweer teniet gedaan.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 31 dec 2024, 13:09

Ik heb wel panelen en al die cijfers, ik geloof het wel. Ze liggen er (jaren te laat helaas) en als de zon schijnt doen ze hun ding. Kan er verder toch niets aan veranderen.

Arthur

Bericht door Arthur » 31 dec 2024, 13:27

Zo is dat, goede instelling :D :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2024, 14:14

wordt tijd voor een accu met AI :tooth:

JP

Bericht door JP » 31 jan 2025, 21:08

Panelen in Duitsland goedkoper dan hout ? :coffee:

Afbeelding

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 01 feb 2025, 09:58

Zo wordt balletje trappen tegen de schutting van de buren veel leuker.... ;-)

JP

Bericht door JP » 17 feb 2025, 18:54

Eneco NL verhoogt terugleverkosten voor zonnepanelen met 3 cent per kWh
(...)
Overigens gaat de terugleververgoeding ook licht omhoog. Deze stijgt van 0,1730 euro per kWh naar 0,1823 euro voor een variabel of éénjarig contract, of van 0,1830 naar 0,1923 euro voor een driejarig contract. Netto krijgen deze klanten dus 2 cent minder, omdat de terugleverkosten meer stijgen dan de terugleververgoeding.
https://tweakers.net/nieuws/231958/enec ... r-kwh.html

Elise

Bericht door Elise » 17 feb 2025, 19:36

^^
Als ik nu ergens voor zou moeten kiezen zou ik geen contract kiezen wat doorloopt tot na 1 jan 2027 (datum einde saldering). Dan zou ik eerst eens willen zien wat er voor contracten t.z.t. worden aangeboden zonder de saldering. Ik denk wel dat de terugleverkosten blijven bestaan, ook als de saldering eraf is.

Dynamisch kan ook een mooie oplossing zijn, dan heb je geen last van terugleverkosten. Het is wel opletten als de stroomprijs negatief wordt. Afschakelen van omvormers bij een negatieve stroomprijs vind ik nog wel een dingetje. Wanneer er sprake is van een negatieve prijs draaien de omvormers op flink vermogen, dan zomaar de boel uitzetten is volgens mij (aanname) niet bevorderlijk voor de levensduur van de elektronica die erin zit.

Vandaag een mooie dag hier met 40,8 kWh.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 17 feb 2025, 20:31

Wij werken thuis allebei bij de overheid en krijgen sinds dit jaar een extra budget per persoon voor verduurzaming van de woning. Dit is voor vloerisolatie- heb ik al, muurisolatie - heb ik al, dakisolatie, je voelt hem al aankomen, ik heb al de isolatie al zelf gedaan twee jaar geleden. Dus wat nu te doen, heb al 26 panelen en overweeg nu een thuisaccu, dan worden we voor bijna 4K gesponsord. Iemand al ervaring met een thuisaccu ? We laden de EV thuis dus ik wil wel een beetje opslag capaciteit. We werken overdag dan kan de EV in de avond mooi opgeladen worden.

Gr Ron

Bombadil

Bericht door Bombadil » 17 feb 2025, 20:37

RS-Ron schreef: 17 feb 2025, 20:31 Wij werken thuis allebei bij de overheid en krijgen sinds dit jaar een extra budget per persoon voor verduurzaming van de woning.
wat dacht je van zonwering, valt onder de toegestane maatregelen en werkt comfort verhogend?

Hybride cv ketel?

Pdirekt:

Onder verduurzaming woning valt:• Isolatie (bijvoorbeeld gevel, spouwmuur, dak, vloer, zolder- en vlieringvloer, bodem, isolerende deuren en isolerende raambekleding, HR++ glas, HR+++ glas, vacuümglas)• Duurzaam verwarmen, koelen en ventileren (bijvoorbeeld (hybride) warmtepomp, zonneboiler, installaties voor warmteterugwinning, CO2-gestuurde ventilatie, aansluiting op warmtenet, reflecterende en schaduwdaken, zonwering)• Duurzame energie (bijvoorbeeld aanschaf zonnepanelen)• Klimaatbestendig maken en biodiversiteit versterken (bijvoorbeeld groene daken en gevels, waterdaken, regenpijp afkoppelen)• Bewustwording (bijvoorbeeld energiemonitor met slimme meter, maatwerkadvies)• Kleine maatregelen (bijvoorbeeld radiatorfolie en -ventilator, tochtstrippen en -borstels, kozijnfolie, waterbesparende douchekop, sensoren voor lampen en kranen, efficiënter maken van bestaande verwarming)

Niet onder verduurzaming van uw woning valt bijvoorbeeld:• Verduurzaming van recreatiewoningen• Inrichting van de woning (met uitzondering van isolerende raambekleding)• Kosten voor energiecontracten• Elektrisch plaatselijk verwarmen (bijvoorbeeld kachel, infraroodpanelen)• Vloerverwarming)• Elektrisch koken (bijvoorbeeld inductiekookplaat)• Ledlampen• Cv-ketels (hr-ketel, vr-ketel etc.)• Airconditioning (mobiel en vast/split)• Kosten van leningen voor verduurzaming

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 17 feb 2025, 21:02

Ik heb een compacte biomassa centrale in de woonkamer. Airco zou ik ook prima vinden. Maar de valt er niet onder. Ik zal eens kijken naar zonwering.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 17 feb 2025, 21:31

RS-Ron schreef: 17 feb 2025, 20:31 overweeg nu een thuisaccu, dan worden we voor bijna 4K gesponsord.
Ik ben benieuwd naar het rekensommetje.

Daarnaast zou ik goed oppassen welke regels er tijdens het spel aangepast kunnen worden om te voorkomen dat je jezelf flink in de vingers snijdt. Want met een beetje opslagcapaciteit is het een aardige investering die je moet doen.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 17 feb 2025, 21:50

Zelf geen ervaring of in verdiept, maar sprak laatst iemand die een thuisaccu heeft laten plaatsen. niet voor eigen gebruik maar maakt via IA gebruik van de onbalans markt.

wanneer de energie prijs laag is, of bijvoorbeeld op laad via zonnepanelen en dan automatisch verkoopt wanneer de prijs hoog is.

Elise

Bericht door Elise » 18 feb 2025, 08:42

erwin20vt schreef: 17 feb 2025, 21:50 Zelf geen ervaring of in verdiept, maar sprak laatst iemand die een thuisaccu heeft laten plaatsen. niet voor eigen gebruik maar maakt via IA gebruik van de onbalans markt.

wanneer de energie prijs laag is, of bijvoorbeeld op laad via zonnepanelen en dan automatisch verkoopt wanneer de prijs hoog is.
Over dat handelen op de onbalansmarkt, m.b.v. een thuisbatterij, had Radar een uitzending.
https://radar.avrotros.nl/artikel/fragm ... idee-61179
https://radar.avrotros.nl/artikel/fragm ... laar-61181
https://radar.avrotros.nl/artikel/kun-j ... erij-61175

Bij dat handelen op de onbalansmarkt, waarbij je oplaadt vanaf het net bij lage tarieven en teruglevert bij hoge tarieven, moet je al een prijsverschil van bijna 13 cent per kWh hebben ter compensatie van de energiebelasting die je moet betalen voor iedere kWh die je van het net trekt. De momenten dat dat prijsverschil zo groot is zijn sporadisch. En dan zijn de omzetverliezen van AC==>DC==>AC nog niet meegenomen in de berekening.

Thuisbatterij gebruiken om je eigen opgewekte stroom te gebruiken voor je EV zie ik dan veel meer heil in.

Nu ik de WP heb draaien loopt het percentage aan "opgewekte stroom van de panelen gelijk verbruiken" flink op.
Oktober 18%
November 46%
December 60%
Januari 58%

(Al is het maar een schijntje wat er daadwerkelijk wordt opgewekt ivm de zomermaanden, wat ik in nov/dec/jan gezamenlijk opwek staat gelijk aan één week in het voorjaar of de zomer)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 feb 2025, 08:56

Elise schreef: 18 feb 2025, 08:42

Thuisbatterij gebruiken om je eigen opgewekte stroom te gebruiken voor je EV zie ik dan veel meer heil in.

Tsja. 15k betalen om een 20kwh batterij te plaatsen. Schiet niet heel erg op met een 75kwh accu in de auto.

Elise

Bericht door Elise » 18 feb 2025, 09:03

Gijzert schreef: 18 feb 2025, 08:56

Tsja. 15k betalen om een 20kwh batterij te plaatsen. Schiet niet heel erg op met een 75kwh accu in de auto.
Hoezo? Het restant wat geladen moet worden kan toch gewoon van het net getrokken worden?
Sterker nog, om de investering rendabel te maken moet je ervoor zorgen dat je voldoende opwekt om die batterij iedere dag vol te krijgen.
Je gaat geen batterij van 75 kWh plaatsen omdat je auto een 75kWh accu heeft terwijl je dagelijks slechts 20kWh opwekt.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 feb 2025, 09:10

Elise schreef: 18 feb 2025, 09:03
Gijzert schreef: 18 feb 2025, 08:56

Hoezo? Het restant wat geladen moet worden kan toch gewoon van het net getrokken worden?
Sterker nog, om de investering rendabel te maken moet je ervoor zorgen dat je voldoende opwekt om die batterij iedere dag vol te krijgen.
Je gaat geen batterij van 75 kWh plaatsen omdat je auto een 75kWh accu heeft terwijl je dagelijks slechts 20kWh opwekt.
Om een investering rendabel te maken moet er veel meer gebeuren dan je eigen gebruik compenseren.
Dan moet je bijna handelaar worden. Met de dubbele belasting die je gaat betalen kan het helemaal niet uit.

Prima om geld uit te geven aan zo'n ding. Maar een terugverdientijd is er dan niet meer.

Elise

Bericht door Elise » 18 feb 2025, 09:18

Gijzert schreef: 18 feb 2025, 09:10 Om een investering rendabel te maken moet er veel meer gebeuren dan je eigen gebruik compenseren.
Dan moet je bijna handelaar worden. Met de dubbele belasting die je gaat betalen kan het helemaal niet uit.

Prima om geld uit te geven aan zo'n ding. Maar een terugverdientijd is er dan niet meer.
Had je gelezen wat ik had geschreven over het handelen op de onbalansmarkt?
:coffee:

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 18 feb 2025, 09:38

Voor mezelf eens een snelle som gemaakt mbt een thuisaccu.
Een kleine accu ~2-2.5 kWh om het sluipverbruik over de nacht te compenseren (in de zomer) is enigzins rendabel te krijgen.
Heb pas sinds midden November de warmtepompen aan het draaien, dat zou de vorige som kunnen veranderen.
Maar ik denk dat je veel meer batterij capaciteit niet terugverdient krijgt.

Wat ik eventueel nog een interessante vind: een accu die tijdelijk off-grid zou kunnen opvangen. Zoals de Haier smart cube.
Stel dat in de toekomst het net te zwaar belast gaat worden met storingen tot gevolg... zou dat een fijne garantie tegen bevriezen vd de monoblok WP'en zijn.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 feb 2025, 09:41

Gewoon een schade Tesla op de kop tikken en die als thuisaccu gebruiken. Wss net zo duur en veel meer capaciteit. Of kunnen die alleen maa laden en niet afgeven? Dan een ander merk als schade auto halen.
:coffee:

Plaats reactie