Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 07:46

De fiscalist schreef: 13 feb 2025, 07:35 Ik snap het geklaag over de raad v state eigenlijk niet zo. Faber maakt een wet waarvan gelijk duidelijk is dat er meer beoordeeld en geoordeeld moet gaan worden door de IND (want meer beoordelingsmomenten). Ook komt er een tweede rangsstatus waarvan je vooraf wel kunt bedenken dat mensen daartegen op zullen komen.

Dan heb je dus meer uitvoeringscapaciteit nodig in de keten. maar nu juist daar zijn grote bezuinigingen ingeboekt.

Dan is het toch niet gek dat een adviserend orgaan als de raad van state daar op wijst.

Wetgeving is leuk, maar het is de uitvoering die telt. De wetgeving moet de gewenste uitvoering mogelijk maken en faciliteren. Anders heb je er niets aan
Gisteravond was Annemarie van Gaal (ben niet zo'n fan van haar) te gast bij VI.
Die vertelde dat de afgelopen 8 jaar (u weet wel, gedurende de kabinetten Rutte) de bevolking is gegroeid met 5%, maar het aantal ambtenaren met 35% is toegenomen (als ik me de cijfers goed herinner).
Dan zou je zeggen dat er ruimschoots voldoende ambtenaren zijn om beleid uit te voeren :coffee:

Verder natuurlijk niet de taak van de RVS om zich te bemoeien en of te oordelen of er voldoende uitvoeringscapaciteit aanwezig is.
RVS moet toetsen of iets wettelijk kan/mag en daarna houdt het voor hun op, ze moeten niet op de stoel van de minister/kabinet gaan zitten vwb uitvoerbaarheid.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 feb 2025, 08:23

Oh is dat zó? 5% vs 35%?

Laatste alinea : Zo kun je 't ook bekijken.

Zojuist deze besteld.
https://www.amazon.de/-/en/Switzerland- ... B076392J17

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 feb 2025, 08:35

tomgtr schreef: 12 feb 2025, 17:21 Als Elise, Robin, Philip en ik het op dezelfde dag eens zijn mogen we dat wel tot een DF feestdag uitroepen niet?
Wat een prachtige dag. Heb er een wijntje op gedronken en aan jullie allen gedacht :bloemetje:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 13 feb 2025, 08:52

Robin schreef: 13 feb 2025, 07:45 Goed punt/uitleg Fiscalist.

Nu vind ik wél dat het 'wetgeving--->uitvoeringsverhaal' bij heel veel ook belangrijke zaken door de tijd heen niet 'getoetst' zijn bij RvS /rechtbank. Die waren blijkbaar niet belangrijk genoeg?( AOW leeftijd bijvoorbeeld hoe zat dat?) En nu opeens wél?

Mijn punt: Als het bij wijze van spreken allemáál via RvS /rechtbank etc. moet is Nederland vandaag nog bankroet.

Dus ik heb nog steeds mijn bedenkingen betreffende de neutraliteit RvS(met aan het hoofd D66er Thom de Graaff)
Weet dat je het niet kan lezen, maar toch. AOW Leeftijd geeft bij de RvS toch echt meerdere hits waar ze echt wel wat van vonden.
https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@1 ... erwachting.

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 5ec6d9/pdf

Verder volledig eens met de Fiscalist, we kunnen wel zeuren over de RvS of een rechtbank die wetsvoorstellen afraden of afkeuren. Maar het probleem zit hier ook grotendeels bij Faber, die dient wetsvoorstellen in waarvan het (bijna bewust) lijkt dat ze onhaalbaar en/of onethisch zijn.

Als je daar een complottheorie op zou loslaten zou je kunnen stellen dat ze juist graag tegengehouden wordt, zodat het huidige kabinet kan zeggen dat hun falen niet door eigen toedoen komt, maar doordat ze tegenhouden worden.

Elise

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 08:55

Robin schreef: 13 feb 2025, 08:23 Oh is dat zó? 5% vs 35%?
Net nog even teruggekeken en ze zegt inderdaad 5% en 35%
(geen idee of die percentages kloppen).

https://www.vandaaginside.nl/uitzending ... aag-inside
Seizoen 7, aflevering 18 vanaf 40 minuten.

Elise

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 09:01

Sabberjoch schreef: 13 feb 2025, 08:52 onethisch
Weet je wat onethisch is, alles wat hier komt doodknuffelen en de mensen die achterblijven laten verrekken (zoals ik gisteren ook al schreef).

Ik word echt helemaal gallisch van dit soort opmerkingen.
Gezeik en gezeur over rechten van de mens en meer van dat soort geleuter, we zouden het eens moeten hebben over de plichten van de mensen die hier komen.
Ik neem nog een bakkie :coffee:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 feb 2025, 09:23

Ik vond het gisteren gezelliger. Ik sluit het forum weer af

350 Z

Bericht door 350 Z » 13 feb 2025, 09:48

Elise schreef: 13 feb 2025, 08:55

Ze vertelde ook dat de IND bestaat uit maar liefst 12.500 medewerkers. Ofwel iedere medewerker hoeft per jaar slechts 4 aanvragen te verwerken en dan zeggen ze dat ze het niet kunnen bijbenen :shock: ambtenaren zijn prinsjes in dit land in een bedrijf werden ze er allang uitgeschopt.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 feb 2025, 09:56

Het is tijd voor de DF factchecker. De stupiditeit van sommigen die klakkeloos dingen aannemen is echt niet meer te doen.

De IND had (laatste officiele cijfers) eind 2023 5067 FTE in dienst en 972 FTE aan externe inhuur. Het lijkt me stug dat dat aantal verdubbeld is in de tussentijd.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 13 feb 2025, 10:00

350 Z schreef: 13 feb 2025, 09:48
Ze vertelde ook dat de IND bestaat uit maar liefst 12.500 medewerkers. Ofwel iedere medewerker hoeft per jaar slechts 4 aanvragen te verwerken en dan zeggen ze dat ze het niet kunnen bijbenen :shock: ambtenaren zijn prinsjes in dit land in een bedrijf werden ze er allang uitgeschopt.
Volgens de jaarcijfers hebben ze grofweg 6000FTE, waarvan meer dan 900FTE inhuur betreft.
Denk je zelf dat elke IND medewerker als functieomschrijving heeft staan dat ze aanvragen moeten verwerken? Of zullen ze daar ook te maken hebben met allerlei randzaken? Weet niet hoe het bij jou zit, maar waar ik werk schrik ik nog regelmatig van hoeveel tijd we kwijt zijn aan werkzaamheden die niet de core business betreffen. En nee, ik ben geen ambtenaar.

Ken genoeg ambtenaren, meerdere die aansluiten op jouw beeld, maar ook enorm harde werkers. Beide fenomenen zie ik ook in "gewone" bedrijven.

Elise

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 10:04

Philipoo schreef: 13 feb 2025, 09:23 Ik vond het gisteren gezelliger. Ik sluit het forum weer af
Elkaar lekker naar de mond praten is meer jouw ding?

Elise

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 10:06

350 Z schreef: 13 feb 2025, 09:48
Elise schreef: 13 feb 2025, 08:55

Oh gossie, wat een kapitale vout maak jij hier zeg.
Annemarie heeft het over 6000 bij de IND en 6500 bij het COA en die 2 durf jij zomaar bij elkaar op te tellen, foei foei foei, dikke schande.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 13 feb 2025, 10:13

Die beide instanties vervullen een hele andere functie. Die 6500 van het CoA doen helemaal niks met de aanvragen. Maar dat weet je zelf ook. Maar het is natuurlijk mooier om het op te tellen om lekker tegen alles aan te schoppen.

Het topic heet natuurlijk "Nederland gaat naar de haaien" en niet "Nederland is eigenlijk best prima"

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2025, 11:36

Elise schreef: 10 feb 2025, 18:34
Joël D. schreef: 10 feb 2025, 17:51 Ja, wat moet je met gezond, veilig, schoon water.
Philipoo schreef: 10 feb 2025, 17:53 Booeeehhhh water kwaliteit. Links geneuzel
Kunnen we, als Nederland zijnde, niet zelf bepalen of ons water schoon genoeg is?
Waarom moet de EU ons hierover op de vingers tikken?
Stoppen met de EU.
Al zijn ze daar bij de buren ook niet per definitie beter van geworden.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 feb 2025, 12:25

ErikS schreef: 13 feb 2025, 11:36
Elise schreef: 10 feb 2025, 18:34
Joël D. schreef: 10 feb 2025, 17:51 Ja, wat moet je met gezond, veilig, schoon water.
Philipoo schreef: 10 feb 2025, 17:53 Booeeehhhh water kwaliteit. Links geneuzel
Kunnen we, als Nederland zijnde, niet zelf bepalen of ons water schoon genoeg is?
Waarom moet de EU ons hierover op de vingers tikken?
Stoppen met de EU.
Je ziet bij eigenlijk alle landen om ons heen dat iedereen nationalistischer aan het worden is, maar ook de problemen die dat oplevert. Iedereen wil wel de voordelen van de EU hebben; vrije handel, vrij verkeer etc. Dat zijn namelijk de voorbeelden die we zien. Wat er op de achtergrond nog allemaal speelt aan samenwerking op het gebied van veiligheid, justitie, privacy en milieuregelingen en de invloed die we op mondiaal vlak kunnen hebben door wel als 1 EU op te treden worden dan weggelaten. Aan het einde van de dag gaan de voordelen de nadelen nog niet overtreffen.

Elise

Bericht door Elise » 13 feb 2025, 14:54

ErikS schreef: 13 feb 2025, 11:36 Stoppen met de EU.
Is ook een lange weg om alles weer op de rit te krijgen Erik, UK is pas 5 jaar uit de EU.
Kijk naar ons eigen land, wat er allemaal is (weg)bezuinigd op GGZ, bejaarden, gevangenissen etc. door de vorige kabinetten Rutte. Ook dat gaat vele jaren duren voordat we dat weer op een ordentelijke manier voor elkaar hebben.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 13 feb 2025, 21:27

Sabberjoch schreef: 13 feb 2025, 08:52
Robin schreef: 13 feb 2025, 07:45 Goed punt/uitleg Fiscalist.

Nu vind ik wél dat het 'wetgeving--->uitvoeringsverhaal' bij heel veel ook belangrijke zaken door de tijd heen niet 'getoetst' zijn bij RvS /rechtbank. Die waren blijkbaar niet belangrijk genoeg?( AOW leeftijd bijvoorbeeld hoe zat dat?) En nu opeens wél?

Mijn punt: Als het bij wijze van spreken allemáál via RvS /rechtbank etc. moet is Nederland vandaag nog bankroet.

Dus ik heb nog steeds mijn bedenkingen betreffende de neutraliteit RvS(met aan het hoofd D66er Thom de Graaff)
Weet dat je het niet kan lezen, maar toch. AOW Leeftijd geeft bij de RvS toch echt meerdere hits waar ze echt wel wat van vonden.
https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@1 ... erwachting.

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 5ec6d9/pdf

Verder volledig eens met de Fiscalist, we kunnen wel zeuren over de RvS of een rechtbank die wetsvoorstellen afraden of afkeuren. Maar het probleem zit hier ook grotendeels bij Faber, die dient wetsvoorstellen in waarvan het (bijna bewust) lijkt dat ze onhaalbaar en/of onethisch zijn.

Als je daar een complottheorie op zou loslaten zou je kunnen stellen dat ze juist graag tegengehouden wordt, zodat het huidige kabinet kan zeggen dat hun falen niet door eigen toedoen komt, maar doordat ze tegenhouden worden.
Oh ja, Raad van State is een beetje verwarrend iets.
Er is een adviserende tak, die dus als taak heeft om te adviseren over wetsvoorstellen van het kabinet, nog voordat het wetsvoorstel aan de tweede kamer aangeboden kan worden. Dit is een min of meer politiek orgaan, maar er wordt in het algemeen toch best serieus naar de voorstellen gekeken in een breder juridisch en maatschappelijk perspectief.

Er is echter ook een rechtsprekende tak die als hoogste rechter optreed in bepaalde typen geschillen (bestuursrechtelijk als ik het goed heb) Dat is dan weer de evenknie van de Hoge Raad die de hoogste rechter is voor alle andere typen geschillen. Twee hoogste rechterlijke instanties is natuurlijk niet ideaal maar kennelijk lukt het maar niet de beide te fuseren.

De rechter legt gewoon het recht uit, die kun je weinig verwijten. Als de uitkomst je niet aan staat, dan is dat gewoon een fout van de wetgever. Die had betere wetgeving moeten maken, dan was de beslissing van de rechter anders geweest.

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2025, 06:14

Dan ga ik voor jouw laatste alinea/zin @Fiscalist. De wetgeving is deels niet meer van deze tijd blijkbaar.

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2025, 07:28

Het moet professioneler en en serieuzer. Nu ben ik écht niet anti Bontenbal en naast Wilders de enige échte profi in de Tweede Kamer wat mij betreft
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/255574 ... -serieuzer

Maar ik meen me Kabinet Rutte IV te herinneren met een groot deel van de poppetjes(partijen) die dit kabinet van 'niet serieus' zijn betichten.
Beetje Pot & Ketel.
Nu ben ik niet de grootste fan van dit kabinet, verre van, maarja het roer moest tóch om? En met al die splinterpartijen en rechtzaken is 't wachten op weer naar de stembus....

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 14 feb 2025, 07:36

De politiek geeft graag de rechter de schuld, maar de rechter legt slechts het recht uit wat de wetgever (regering, tweede kamer en eerste kamer) heeft gecreëerd.

Als de overheid de eigen wetten gewoon uitvoert dan zijn er veel minder problemen in dit land.

Pak nu die fabike discussie, die los je op met handhaven.

Rijdt er iemand op een fiets met hoge snelheid zonder te trappen? Dan is het ws geen fiets (met trapondersteuning) maar een gemotoriseerd voertuig (brommen / snorfiets). Die neem je in beslag, want voldoet niet aan de eisen. De bestuurder geef je boetes voor:
- onverzekerd rijden
- geen rijbewijs
- geen helm
- te jong

Lekker verder te voet.

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2025, 08:14

Tja, maar politieapparaat heeft te weinig poppetjes om dat te handhaven, cellen zitten weer eens overvol...
Maar ik blijf erbij dat de wetgeving deels aangepast moet worden. Want nu komt bijna niks voor elkaar hè. En dat schiet helemáál niks op.

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2025, 09:28

De fiscalist schreef: 14 feb 2025, 07:36 Lekker verder te voet.
en die fatbike krijg je als pakketje thuisgestuurd.

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 14 feb 2025, 14:50

Robin schreef: 14 feb 2025, 08:14 Tja, maar politieapparaat heeft te weinig poppetjes om dat te handhaven, cellen zitten weer eens overvol...
Maar ik blijf erbij dat de wetgeving deels aangepast moet worden. Want nu komt bijna niks voor elkaar hè. En dat schiet helemáál niks op.
1 keer een dagje door heel Amsterdam wat je ziet pak je aan. Dat levert er 20 ofzo op. Die vertellen hun vriendjes die hun vriendjes weer vertellen en in no time is het probleem zo goed als opgelost.

Zo niet, doe je het nog eens een dagje. Zo veel capaciteit hoeft dat niet te kosten.

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2025, 15:21

...en de in beslag genomen fatbikes demonteren we en 't staal gaat naar de oorlogsindustrie tegen Putin. :beer:

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 14 feb 2025, 19:45

We sturen de hele fatbike naar Oekraïne, zodat de militairen daar zich lekker snel en stil kunnen verplaatsen

Wie stuurt dit idee naar Barry??

Plaats reactie