Gisteravond was Annemarie van Gaal (ben niet zo'n fan van haar) te gast bij VI.De fiscalist schreef: 13 feb 2025, 07:35 Ik snap het geklaag over de raad v state eigenlijk niet zo. Faber maakt een wet waarvan gelijk duidelijk is dat er meer beoordeeld en geoordeeld moet gaan worden door de IND (want meer beoordelingsmomenten). Ook komt er een tweede rangsstatus waarvan je vooraf wel kunt bedenken dat mensen daartegen op zullen komen.
Dan heb je dus meer uitvoeringscapaciteit nodig in de keten. maar nu juist daar zijn grote bezuinigingen ingeboekt.
Dan is het toch niet gek dat een adviserend orgaan als de raad van state daar op wijst.
Wetgeving is leuk, maar het is de uitvoering die telt. De wetgeving moet de gewenste uitvoering mogelijk maken en faciliteren. Anders heb je er niets aan
Die vertelde dat de afgelopen 8 jaar (u weet wel, gedurende de kabinetten Rutte) de bevolking is gegroeid met 5%, maar het aantal ambtenaren met 35% is toegenomen (als ik me de cijfers goed herinner).
Dan zou je zeggen dat er ruimschoots voldoende ambtenaren zijn om beleid uit te voeren

Verder natuurlijk niet de taak van de RVS om zich te bemoeien en of te oordelen of er voldoende uitvoeringscapaciteit aanwezig is.
RVS moet toetsen of iets wettelijk kan/mag en daarna houdt het voor hun op, ze moeten niet op de stoel van de minister/kabinet gaan zitten vwb uitvoerbaarheid.