Robin schreef: 04 feb 2025, 16:49 Is er 'hier' of bij anderen wel eens iemand letterlijk stil komen staan met 'n EV want accu totaal leeg? En wat is dan het protocol
EV auto's (elektrische)
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Re: EV auto's (elektrische)
-
Er zit een hoop in je verhaal hierboven wat echt in de categorie "beginnersfouten" past. Neemt niet weg dat echt een achilleshiel is voor veel mensen om zich comfortabel te voelen met een EV. En zoals al vaker hier geschreven, zonder (werkende) paal voor je deur is sowieso heel veel voordeel van een EV weg in dagelijks gebruik.sitechris schreef: 02 feb 2025, 12:11 Mijn eerste roadtrip met een EV (BMW i4 eDrive 40e). Bestemming Straatsburg en Zwarte Woud.
https://driveaholic.nl/roadtrip-ev/
My 2 cents: ik ben nog weinig ervaren met dit soort trips met een EV. Dus houd dat in gedachten. Dus wel even stom dat ik niet de accu preconditioneer bij de eerste keer laden. Maar los van dat beginnersfoutje, de techniek is imo nog niet betrouwbaar. Bij de ene snellader pak je wel 180 kW, bij de andere (met alle juiste settings) kom je niet verder dan 40. En zelfs als je snel kunt laden, sta je toch al snel 20-30 minuten te wachten. Natuurlijk kun je dan een bakkie koffie pakken, maar die heb je na 10 minuten ook wel op. Dus ben je toch net wat langer aan het wachten dan je lief is. Mij irriteert dat, want ik wil dan snel weer verder. En ook onderweg merk ik dat ik eigenlijk continu bezig ben met de range en de volgende laadpaal en dat ik eigenlijk langzamer rijd dan ik zou willen. Veel langzamer zelfs. Dat irriteert me eigenlijk het meest. Los van de i4, wat best een fijne daily is. Maar bij sportief rijden mis ik toch weer de connectie en de klik met de auto. Wat ik met de 330i en M340i wel had. Motor, geluid, versnellingsbak, gewicht etc spelen dan toch echt een rol.
Ik wil zeker niet de EV bashen. Voor je woonwerk is het echt dikke prima. Maar voor de leukere trips is het imo echt suboptimaal.
Maar de ene EV is de ander ook niet, en dat beschrijf je in je artikel goed:
Vind de i5 echt klote auto voor de lange afstanden, helemaal nu in de winter en herken je verhaal volledig. Daarin was de E-Tron GT echt brilliant, maakte niet uit of je nou zin had om te knallen en 3x15minuten moest laden, of gewoon relaxed rijdt en keertje minder laadt, maakte gewoon niet uit in reistijd en de extra wachttijd was heel erg te overzien op lange afstanden. Vindt het een mega verschil om 15 minuten te laden of 30 minuten in de praktijk. BMW heeft echt z'n shit niet op orde in de praktijk met de EV technologie.Kun je er plezier mee hebben op de Autobahn?
Nee, absoluut niet. Bij 192 op teller is de koek op en je ziet het rijbereik direct fors krimpen. Dus schakel je al snel een paar tandjes terug en rijd je met max 130 km/h met het overige verkeer mee. Niet de allerleukste kilometers, maar gelukkig is de BMW i4 wel heel erg stil en comfortabel.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Oké, ik had het fout… het moet de brandweer zijn

-
Met laadverliezen en koude winter periode red je never nooit 14kwh/100km. Laadverliezen zitten tussen de 10-20%.Martijn_bmw schreef: 03 feb 2025, 20:02Dan heb je niet goed gelezen, want 99% van de tijd rij je geen 400km rit en kijk je dus überhaupt niet naar de range. En rij je wel een route langer dan dat dan rekent de ingebouwde navi die zaken uit en volg je dus gewoon je navi zoals altijd. Enkel heb je dus wat tussenstops die wat meer tijd kosten. En of de paal nog vrij is dat weet je navi ook.Alexsti schreef: 03 feb 2025, 19:39 Ik zou er niet tegen kunnen dat je de hele tijd naar je range wat je nog kan rijden zit te gluren en uit gaat zitten rekenen/bepalen waar te laden en hoe lang....en of er een paal vrij is in de buurt als je thuiskomt of op plek van bestemming.
Nogmaals het is niet allemaal hosanna maar ook niet zo rampzalig als de gemiddelde ICE rijder zich voorstelt gebaseerd op allerlei aannames.
Nog een leuk feitje iedereen klaagt over de benzineprijzen maar als de EV gebasht kan worden is dat ineens geen enkel argument meer
Snelladers 70cnt per kWh > 14eur per 100km
Benzine snelweg 2,2L > 22eur per 100km
- ADV
Kennis van mij, 300m voor de supercharger.. dat is dus kut want hij doet niks meer..
-
Mijn vrouw met de iPace, midden op een kruispunt, ze had 'm echt net en dacht - in de winter - dat met 5km de school-run van 2km nog wel ff kon. Leeg = leegRobin schreef: 04 feb 2025, 16:49 Is er 'hier' of bij anderen wel eens iemand letterlijk stil komen staan met 'n EV want accu totaal leeg? En wat is dan het protocol, startaccu wagen erbij? Wie doet zoiets?

Kortom, ben ook wel benieuwd hoe dat nu gaat.
- Martijn_bmw
Ik schrijf toch nergens 14kwh/100km?Kadett schreef: 04 feb 2025, 17:55
Met laadverliezen en koude winter periode red je never nooit 14kwh/100km. Laadverliezen zitten tussen de 10-20%.
-
Sorry het is laat, je hebt gelijkMartijn_bmw schreef: 04 feb 2025, 18:14Ik schrijf toch nergens 14kwh/100km?Kadett schreef: 04 feb 2025, 17:55
Met laadverliezen en koude winter periode red je never nooit 14kwh/100km. Laadverliezen zitten tussen de 10-20%.

-
Jij rijdt wel veel langere afstanden?zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 17:43
Vind de i5 echt klote auto voor de lange afstanden, helemaal nu in de winter en herken je verhaal volledig. Daarin was de E-Tron GT echt brilliant, maakte niet uit of je nou zin had om te knallen en 3x15minuten moest laden, of gewoon relaxed rijdt en keertje minder laadt, maakte gewoon niet uit in reistijd en de extra wachttijd was heel erg te overzien op lange afstanden. Vindt het een mega verschil om 15 minuten te laden of 30 minuten in de praktijk. BMW heeft echt z'n shit niet op orde in de praktijk met de EV technologie.
Ik heb van de week dus voor het eerst aan de lader onderweg gestaan. 173kwh. Na 10 minuten ging dat wel stevig naar beneden trouwens.
Is dat dan wel typerend voor BMW in jouw ogen?
-
25kwh/100km komt eerst. En dan de laadverliezen nog.Kadett schreef: 04 feb 2025, 18:17Sorry het is laat, je hebt gelijkMartijn_bmw schreef: 04 feb 2025, 18:14Ik schrijf toch nergens 14kwh/100km?Kadett schreef: 04 feb 2025, 17:55
Met laadverliezen en koude winter periode red je never nooit 14kwh/100km. Laadverliezen zitten tussen de 10-20%.![]()

-
Afgesleept als in afgevoerd op een trailer/flatbed neem ik aan.
Zijn er eigenlijk EV's die daadwerkelijk gesleept mogen worden?
En over wat voor afstand mag dat dan.
Serieuze vraag.
-
1. Ja, en dan bijna altijd door Duitsland, voor werk (collega's in NRW) & privé (huis in Alpen)ErikS schreef: 04 feb 2025, 18:40Jij rijdt wel veel langere afstanden?zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 17:43
Vind de i5 echt klote auto voor de lange afstanden, helemaal nu in de winter en herken je verhaal volledig. Daarin was de E-Tron GT echt brilliant, maakte niet uit of je nou zin had om te knallen en 3x15minuten moest laden, of gewoon relaxed rijdt en keertje minder laadt, maakte gewoon niet uit in reistijd en de extra wachttijd was heel erg te overzien op lange afstanden. Vindt het een mega verschil om 15 minuten te laden of 30 minuten in de praktijk. BMW heeft echt z'n shit niet op orde in de praktijk met de EV technologie.
Ik heb van de week dus voor het eerst aan de lader onderweg gestaan. 173kwh. Na 10 minuten ging dat wel stevig naar beneden trouwens.
Is dat dan wel typerend voor BMW in jouw ogen?
2. Ja, zelfs de Q8 E-Tron valt niet zo terug als de i5 doet, die laadcurve is echt best beroerd, had ik beter moeten checken, haha
-
Goede vraag! Opgezocht in de handleiding van de i5, daar staat met uitroepteken "Auto niet wegslepen". Zal even kijken of ik export van die pagina kan maken voor alle details.Elise schreef: 04 feb 2025, 18:52Afgesleept als in afgevoerd op een trailer/flatbed neem ik aan.
Zijn er eigenlijk EV's die daadwerkelijk gesleept mogen worden?
En over wat voor afstand mag dat dan.
Serieuze vraag.
- Martijn_bmw
Volgens mij mag geen enkele EV gesleept worden.
Er is geen koppeling en optie om de auto vrij te zetten voor slepen en dan zou de motor met slepen ongewenst stroom gaan opwekken.
Er is geen koppeling en optie om de auto vrij te zetten voor slepen en dan zou de motor met slepen ongewenst stroom gaan opwekken.
-
Als de baterij leeg is, is het niet ongewenst lijkt meMartijn_bmw schreef: 04 feb 2025, 20:39 Volgens mij mag geen enkele EV gesleept worden.

- JP
Elke EV heeft een trucje om hem vrij te zetten. De ANWB gebruikt die ook. Zal wel alleen zijn om hem op een trailer te trekken te zijn. Anders hebben ze ook nog een tweede trucje als die echt niet los te krijgen is.
Altwin legt het ff uit. Hij kreeg hem niet in de 'tow'-mode
https://www.youtube.com/watch?v=EBzAlZTcIXg&t=955s
Altwin legt het ff uit. Hij kreeg hem niet in de 'tow'-mode
https://www.youtube.com/watch?v=EBzAlZTcIXg&t=955s
-
En om mezelf te quoten: vanavond een nieuwe A6 E-Tron meegekregen van de dealert. Heeft geen eigen draadje dus hier maar ff.
Helaas nog geen S6 beschikbaar want dat vergelijkt wat beter met mijn i5 M60. Hoewel de vonk niet helemaal overspringt (zit te hoog/koets is te laag), best een toffe auto. Voelt 500kg lichter dan de BMW, lijkt eerder op een M340i met rwd dan een i5 om te rijden, best wel tof voor een familie EV (maar verwacht geen sportauto hè mensen). Deze die ik nu heb is achterwielaandrijver. Kon even niet de tijd, rust of ruimte vinden voor te kijken wat er kan met alle systemen uit, maar realiseerde me dat dit de eerste Audi is die ik ooit heb gereden die voelt als een achterwiel aandrijver. Fijne relatief lichtvoetig aanvoelende auto. Hebben eindelijk een sprong gemaakt met digitale deel van de auto, gat voelt minder groot met BMW wat dan aan gaat. Was Nokia vs Apple, nu Android vs Apple, dus bij de tijd maar anders. Camera spiegels zal echt wel heel veel tijd kosten eer je daar aan went. Efficienter bij 160km/h dan de i5 bij 130km/h. Achterin wel wat "knusser". In snelle bochten wel paar keer bijsturen, rolt wat naar buiten anders.
Benieuwd naar de S6! Chris moet maar het echte vergelijkend warenonderzoek doen.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Ja A6 of S6 staan hoog op verlanglijstje
-
Thanks.KoenM schreef: 02 feb 2025, 15:07 Leuk stukje weer, en logisch dat de auto niet gemaakt is voor / aansluit bij jouw verbruik.
Maar als je er even doorheen leest, had je met de juiste voorbereiding onderweg niet hoeven te laden (vol heen, hotel met lader). Als je echt hard had willen rijden had je ook even 10 min aan de snellader gekunt om te zorgen dat je toch thuis komt. Met de M2 (die overigens twee keer zoveel kost) red je ook geen retourtje lijkt me? Heb nu zelf een Q4 en zou veel liever een M2, 340i of 540i hebben. Maar is niet helemaal vergelijkbaar hè![]()
Zelf speciaal voor Gijzert dit weekend even het verbruik getest in een Q4 voor retourtje van 130km enkele reis.
Heen cc op 120, 33% verbruikt (theoretisch 390km bereik). Terug cc op 130 en 38% verbruikt (theoretisch 340km bereik). Dan zou je dus net het dagelijkse retourtje van 270km kunnen zijn zonder te laden (van 90 naar 10%).
Dan is er toch wel wat degradatie na 5 jaar en 100k op mijn Tesla.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Interessante info allemaal, dank.
Ik ben iets minder enthousiast(voor zover ik dat dan wel al was) over 'een EV'. Die paal is eerste vereiste en ik word 'n beetje 'huiverig' voor het woordje 'voorbereiden'. Kan aan mij liggen.
Ik ben iets minder enthousiast(voor zover ik dat dan wel al was) over 'een EV'. Die paal is eerste vereiste en ik word 'n beetje 'huiverig' voor het woordje 'voorbereiden'. Kan aan mij liggen.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
In jouw situatie (voor zover ik die ken Robin) zou ik nooit een EV overwegen. Je hebt je bedrijf in je eigen woonplaats en hoeft daar amper om te rijden dus. Alle andere ritjes lekker je M2 (of een andere liefhebbersauto kopen) daarvoor pakken. Je bent eigen baas, geen company policy oid. die je verplicht in zo'n stekkerding te rijden.Robin schreef: 05 feb 2025, 08:33 Interessante info allemaal, dank.
Gewoon genieten van een leuke ICE met dikke motor zolang het nog kan.
-
Tesla Model 3, met duizend verlaagd naar € 39.990.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -e40-0000/
Denk verdere verlaging ook nog wel in het vat zit in afwachting van een model 2. Voor particuliere verkopers mist de betaalbare hatchback toch heel erg. De facelift Y vooralsnog duur en de sedan-vorm is gewoon onhandig en weinig populair. Dan wijken ze uit naar Kia EV3, EX30 en Elroq.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -e40-0000/
Denk verdere verlaging ook nog wel in het vat zit in afwachting van een model 2. Voor particuliere verkopers mist de betaalbare hatchback toch heel erg. De facelift Y vooralsnog duur en de sedan-vorm is gewoon onhandig en weinig populair. Dan wijken ze uit naar Kia EV3, EX30 en Elroq.
-
-
- Auto: Fun Damn Mentally

@Wouter klopt eigenlijk wel, maar ik vond iD3 iD4 toen zo lekker rijden....
- Arthur
- Auto: Nr.51
Met wat reclame erop door de stad tuffen en voor de deur plempenElise schreef: 05 feb 2025, 09:35 Echt iets voor Robin![]()
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... cht-retro/
![]()