BMW 1600ti “upgraden”
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 jan 2025, 12:45
- Auto: BMW 1600 touring
BMW 1600ti “upgraden”
Redelijk nieuw hier en in bezit van 1600 touring uit 1972. Heb alles liggen om er een 1600ti van te maken. Tips om er wat meer PK’s uit te halen zijn van harte welkom.
Vr gr
Eric
Vr gr
Eric
-
- Berichten: 53689
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 1600ti “upgraden”
Welkom, heb je foto's? Oom van me had ook zoiets toendertijd herinner ik me.
- Joy
- Berichten: 10853
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW 1600ti “upgraden”
The best thing you can do is leave it stock.
I've tried bolting on all types of things on to my 1600s over the past 41 years, But, in the end I came to the conclusion that the stock single barrel carb works best with this motor. Side drafts are a big headache. Alpina made bolt-on kits with properly jetted Weber DCOE side draft carbs for the stock motor. But, it just yielded an additional 10hp. And, good luck finding one of these kits unless you want to duplicate one by ordering the Aplina prescribed jets and other components for the 40DCOE carbs. The factory 1600ti had side draft Solexes with 9.5/ 1 compression ratio pistons which yielded an additional 20hp. Both, the standard 1600-2 and 1600ti use the same cam. Bolting on larger carburation on a stock motor doesn't help much. Fuel mileage suffers significantly, less 5-10MPG with side drafts. I've also tried the two barrel 32/36 Weber, but its only advantage is at full throttle. Your bottom end torque will suffer and you will loose 5mpg. Adding a header will also kill low end torque and decrease mileage. And, the same applies to free flow exhaust. You can use a sport resonator, but you got to use a stock muffler to maintain back pressure. The only bolt on item that helps and increases torque is the factory non-smog exhaust manifold. I've noticed a difference immediately. You can only source it in the US from the 1967 1600-2, which had no smog equipment. The 1600 motor produces less torque in comparison to the 2.0L, but it is much smoother and revier, mainly due to the short stroke crank and lighter components. If you got the smog air pump installed, get rid of it. It robs a lot of power.
- De fiscalist
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 1600ti “upgraden”
Leuk nog een 02 rijder..
Als het echt krachtiger moet, dan is het beste om er een 2 liter in te hangen, daar kunnen je carbs ook op. Samen met een goede uitlaat en een sneller nokkenas, gaat dat je een stuk levendiger autootje opleveren…;)

Als het echt krachtiger moet, dan is het beste om er een 2 liter in te hangen, daar kunnen je carbs ook op. Samen met een goede uitlaat en een sneller nokkenas, gaat dat je een stuk levendiger autootje opleveren…;)
- Martijn_bmw
- Berichten: 27874
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 1600ti “upgraden”
Foto’s graag
leuk die 02 serie!

- Philipoo
- Berichten: 4724
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW 1600ti “upgraden”
LS swappen zorgt voor veel extra vermogen 

-
- Berichten: 5439
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 1600ti “upgraden”
Door dit topic realiseer ik me opeens dat ik nog een 2 liter kop heb liggen met BMW motorsport 300gr nokkenas. Kopen?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 jan 2025, 12:45
- Auto: BMW 1600 touring
Re: BMW 1600ti “upgraden”
Bestanden foto’s te groot om te uploaden. Zal eens zien hoe ik dit moet doen. NB; dank voor de tips. Ga er zaterdag mee aan de slag. Heb een 2.0ltr blok liggen. Wat wil je voor die kop HSR?
- Martijn_bmw
- Berichten: 27874
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], smiley en 10 gasten