Assetto Corsa EVO

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Assetto Corsa EVO

Bericht door Robin » 17 jan 2025, 06:51

Ha, ik was de M4CSL vergeten qua proefrit. 2 laps Imola. Ik vergelijk 'm met z'n broertje M2CSR(slicks) en als concurrent van de Giulia GTAM. Eerste indruk: Zwabberbak, maar wel snel.
Bak schakelt 'vloeiend' alsof je weet dat het écht een asutomaat irl is.
Dus niet bam,bam, bam zoals M2 en Alfa. Dat maakt 'm alweer qua immersion meer remote vind ik. S58 klinkt als de S55 in M2CSR, kan ik mee leven.

Maar vooral aanremmen op ABS1 stand erg tailhappy, beetje alles of niets, echt throttle control focussen met TC OFF. Wel leuk.

M2CSR, meer 'race beleving' qua bak, 'traag' qua power en snelheid, maar wel een stabielere auto in alles(maarja slicks)

Dan de Giulia. Bijna net zo snel in rechte lijn als M4CSL, maar is overall stabieler(ik reed de Giulia nét na de M4) op Imola. Ik denk, ok wat een downforce/tractie door die rear wing. Bleek de TC nog op1 te staan....*zucht* daarna werd ie wel tailhappier natuurlijk, maar je kunt 'm op de milimeter sturen/gasgeven en mooie gecontroleerde slides maken. Mijn favoriet totnutoe!

Zal binnenkort de 992 Cup eens meer proberen. Nu weer koffietijd!

Edit 992 Cup even kort rondje Brands Hatch gedaan en bij de trage Druids 'drift' bocht (2e versnelling vaak) daar even in 2 gasgeven, een nanoseconde drukt ie 'm TOCH in het bekende Elfer onderstuur om meteen daarbij de kont wat om te gooien. Zó hoort 't (imho!) Maar ook gas calibratie is niet stabiel nog, zie begin filmpje vorige pagina...

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 17 jan 2025, 07:41

ABS +1 of +4 het maakt niet uit bij bijv de weergaloze(want ook op de milimeter (tegen) te sturen) maar raar en naar klinkende 296.
Je komt op Imola vanuit Rivazza Start Finish straight op 300 ervoor . Vol remmend bij 200m ofzo. Rem los Eerste bocht naar links Tamburello in. Top.
Dan recht stukje op naar Variante Villeneuve. Probeer je net trailbrakend (stuur aantal graden naar links) remmend die bocht in te gaan, ABS1 of 5 je bent 'm kwijt 8 van de 10 keer. De hekken in:)

Afbeelding

Afbeelding

Daar hebben heel veel autootjes last van, ik zou 'n 296 op dat soort sloffen achter stabieler verwachten, ook omdat ie vanaf 300kmh vóór Tamburello heel stabiel remt. Rembalans is nog niet instelbaar btw.

Imgur upload /Ibb etc pakt deze jpg afbeelding bij mij niet? Hoe kan dit?

Edit hij doet 't.

Edit 2:

Regen moet ik nog proberen. Ben heel benieuwd!

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 17 jan 2025, 14:10

Hoe ervaar jij de FFB op kerbs Robin? Ik voel helemaal niets als ik over kerbs rijd in mijn stuur...

Robin

Bericht door Robin » 17 jan 2025, 14:15

Joël D. schreef: 17 jan 2025, 14:10 Hoe ervaar jij de FFB op kerbs Robin? Ik voel helemaal niets als ik over kerbs rijd in mijn stuur...
Ik voel 'wel zeker iets. Ik heb wat zitten prutsen met die instellingen en vind 'm nog steeds te zwaar contra(terug)sturen(weight nogwat heb ik nu op 50) , en damping die drie op 30, Gain op 65 dacht ik. MAAR ik heb een derderangs G923. :P

Kortom, naast de baan voel je wel meer, maar kerbs een beetje. Ik weet niet hoe je dat beter(harder) kunt instellen. Nu hoef ik ook niet de zwaarste FFB, het voelt(ik heb het) al zwaarder dan AC/ACC/AMS2/RF2/LFS/iRacing etc.

Robin

Bericht door Robin » 18 jan 2025, 09:46

Ik kom qua FPS met dingen op low en medium behalve car detail high op een FPS van 35 met 1 autootje....Gamers met dikkere/nieuwere kaarten zitten daar ook op. Ja het is Early Access weet ik ook wel. Nu ben ik écht toe aan een nieuwe dikke videokaart, maar in AC1 waar 't er ongeveer net zo mooi grafisch uitziet(vaak nog wel mooier) haal ik 100-120 makkelijk...

Edit prachtig filmpje :

https://www.facebook.com/share/v/1EVkvW ... tid=UalRPS

Robin

Bericht door Robin » 18 jan 2025, 13:12

Interessant flimpje, deze Challenge coureur irl vind de physics van de 488 Challenge heel dicht bij z'n real life experience komen. Vanavond die maar eens rijden:

WJ

Bericht door WJ » 18 jan 2025, 13:33

Dit werkt voor sommige;

VR is nog niet lekker, dus ik heb hem gekocht en heel even geprobeerd maar ik wacht nog wel een paar patches. :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 18 jan 2025, 13:43

Dank WJ voor meedenken qua FPS. Hij zegt dat eventueel je GPU damaged kan worden. Dus dat doe ik even niet:)
Binnenkort een betere videokaart en toehoren, het is nog winter....

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 18 jan 2025, 20:31

GPU of CPU damage kan alleen als je voltages gaat veranderen, dit doe je niet met windows taskmanager settings. Ik heb het overigens geprobeert en heeft 0 effect. Ik had de priority op realtime gezet.

Dit is in ieder geval mogelijk met 22 auto's op ultra settings (wel met DLSS aan, dus dat is een beetje fps smokkelen), rond de 120fps met mijn huidige setup.
Bijlagen
Screenshot 2025-01-18 202229 (2).jpg
Screenshot 2025-01-18 202229 (2).jpg (348.44 KiB) 10025 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 19 jan 2025, 07:38

Woah da's heel hoog:) DLSS heeft mijn 1080 niet(even gekeken wat 't inhoudt) :dood:

Ik moet echt naar een 4070/4090 ofzo? Minimaal, of die nieuwe 5xxx

Ik haal soms 50FPS 1 autootje. Maar ook in de regen.

Over regen. De physics.
Zo goed als de Giulia op droog is zo onvoorspelbaar is hij op nat. Vind ik niet écht aanvoelen, valt mij tegen. ook bijzonder in z'n 1 een 180 graden of donut, doet ie niet.
Zo ook de Alpine 110 vaag weggedrag, vage 'sperwerking'(ik noem 't zo) soms wel soms niet. Heeft natuurlijk een middenmotor hè.

Dan de GR86, die voelt dus juist zoals 't hoort imho, heel leuk.
M4 CSL idem(vaak) zwabberen bij voluit accellereren, maar controleerbaar en donuts.
M2CSR natuurlijk ook, mooi op de grens, maar wel abrupter 'aan de beurt dan de M4', gauwer controleverlies

Maar goed, early access

Robin

Bericht door Robin » 19 jan 2025, 08:08

Misha's racemaat heeft een '4090', die kost>2 mille.

https://www.alternate.nl/Grafische-kaar ... n/RTX-4090

Wat is 't verschil tussen Asus en Nvdia bij '4090' alleen de chipnaam?

Ik moet me daar meer in gaan verdiepen. Dit kan zo niet langer:)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 19 jan 2025, 16:24

@Robin, misschien dat je hier wat wijzer van kunt worden: https://tweakers.net/best-buy-guide/videokaarten/

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 19 jan 2025, 18:04

Hou er rekening mee dat je bij de wat vlottere kaarten, je misschien wel je hele systeem moet vervangen. Anders krijg je zgn 'cpu bottleneck' en haal je niet het maximale uit de kaart/investering. Ik moest helaas mijn hele pc inruilen, alleen een nieuwe 4090 kaart zou mij niet helpen.

Hier kan je wat wijzer worden: https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/

Ik moet zeggen dat de gewone assetto corsa met alle Mods en maximaal aantal AI auto's heerlijk te spelen is (nu), geen spijt van de upgrade gehad. Daarnaast ook genieten met flightsim, trucksim en call of duty. Ik ben nu aan het wachten om een 5k2k Oled monitor aan te schaffen.

Robin

Bericht door Robin » 20 jan 2025, 08:14

Ok jongens dank voor de info/links en idd m'n computerman zei al ongeveer wat @veejay zegt in de eerste alinea, maar die toebehoren doen we erbij. Eerst even kijken hoeveel $$$ ik kwijt ben en of ik dat nu(deze maanden) wel wil, óf dat ik dat doe als in het najaar ACE 1.0 er is....

En dit is dus AC1.... :duh:

WJ

Bericht door WJ » 20 jan 2025, 12:33

Laat maar weten als je toe bent aan een nieuwe PC of upgrade, dan kunnen we kijken wat je hebt en of je dat upgraden kan of dat je echt het best alles nieuw kan kopen. Je zit namelijk ook met aansluitingen enzo van de nieuwe grafische kaarten.
En zolang je niet op VirtualReality of drie monitoren gamed zijn die 2000€ kaarten ook niet echt nodig, daar bouw je bijna een hele pc voor die AC Evo en elke andere racegame met gemak draait.
Eind vd maand komt de 5000serie van Nvidia uit, een mooi systeem zou een nieuwe RTX5080 zijn met een AMD 9800x3d.

Hier een lijst van 62 auto’s die al gevonden zijn in de software;
IMG_6531.jpeg
IMG_6531.jpeg (337.54 KiB) 9683 keer bekeken

WJ

Bericht door WJ » 20 jan 2025, 17:37

77 auto’s gevonden nu;
IMG_6532.png
IMG_6532.png (217.73 KiB) 9623 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2025, 07:16

Gaan we doen WJ. :thumbup:

Vanochtend even wat laps op Bathurst gedaan. Scenery spreekt mij aan, de baan zélf niet meteen, maar nu ik daar wat laps op heb zitten ben ik wel wat meer een Bathurst fan. Je wil toch 'beter' worden in simracen, of iig niet de reespees verliezen. En Bathurst is nou nét dat circuit dat alle ellende bij mekaar heeft. Extreme topsnelheden( Met de 296 heb ik er 330kmh ofzo voor) en zo'n krap daar met die boardings daar boven.

Respect voor de real life drivers daar. Wel intens zo'n zwabberende 296 op Bathurst; foutloos is nu bijna mogelijk:)

Die 296 is natuurlijk te gek voor woorden, máár daarmee worden de 992 Cup, 488 en M2 opeens redelijk tembare auto's....
Die AMG is trouwens ook een lekkere lompe 'dweil':)

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 30 jan 2025, 08:40

Patch 0.1.4 kwam gisteravond uit, buiten het smoothere UI verloop(denk ik?) heb ik een 'zoom' in het stuur G923PC/PS ook bij rechtuit rijden.

Dynamic Damping had ik op '15', naar '0', Idem Minimum Damper gedaan, Damper Gain ook. Die zoom, die minimieme 'trilfrequentie' blijft. TrueFORCE staat altijd uit/0 bij mij.

Zelfs de totale Gain van 65 naar 45 gebracht. En Elke auto doet 't (adhv mijn CBS onderzoek door twee te testen: 296 en Giulia)

Zal een patch issue zijn denk ik? Stuur moet gewoon nul/geen gevoel geven bij rechtuitstand rijdend; geen 'mmmmmm' (overdreven)
Version 0.1.4. is now live. This includes:

AUDIO:
- reworked music system to result in better reliability and improved fading
- new music for menu, gameplay and ending sessions
- fixed potential issue when audio device is lost
- tweaked Mount Panorama audio reverb zones
- tuned audio slip ratio logic and feedback
- fixed BMW M4 CSL backfire audio playing in idle
- fixed Lotus Emira compressor sound
- fixed Chevrolet Camaro ZL1 compressor sound

CONTROLS/UI:
- localization updates
- fixed responsiveness issue in Manage Preset UI
- fixed mirrors toggling in multi-mirror (with right mirror disabled by default)
- Showroom: fixed car instrumentation inconsistencies via the car controls widget
- Showroom: fixed missing lights on showroom scene change
- Showroom: fixed incomplete dash display render
- implemented function to listen to concurrent devices: if multiple devices are responsible for the same input
One device can be active, the other device will sleep until they are moved by a margin, replacing the active one
- fixed controller steering assist affecting direct input devices when both devices were connected
- mouse cursor now disappears after a few seconds of inactivity
- changed default FOV of driving cameras (default button now resets to 55)
- fixed overlap between game version and online status in localization
- enabled axis visualization in the controls page
- added 0.2s repeated function for L/R/U/D in controllers
- fixed inconsistency behaviour when making quick turning inputs with a controller
- fixed an issue with garage cars visibility with Italian localization
- increased mirror yaw limits
- fixed an issue with double startup scene loading

RENDERING:
- fixed black screen at Imola and other tracks in triple screen
- disabled TV camera movements in VR
- reduced VRAM usage
- fixed VR and triple screen missing undercar shadows, artefacts on probes, veil flicker etc.
- fixed VR flickering on the sky box
- optimized VR GPU performance
- optimized triple screen GPU performance
- improved car reflections to be more cubemap resolution independent (notably medium setting has an improved quality)
- fixed an issue on resource indexing (fixes some of the minor AMD-specific glitches)

GRAPHICS:
- fixed missing mesh skinning from the Alfa Romeo Junior front springs
- fixed minor visual issues on the Alfa Romeo Giulia GTAm
- fixed Hyundai i30 N LOD issues with lights
- fixed an issue with the AMG GT2 lights colour inherit
- fixed a missing default rim customization definition of a Toyota GR86 configuration

PHYSICS:
- fixed BMW M4 CSL ride height limits
- fixed BMW M4 CSL launch control
- raised minimum pressure in setup limits
- adjusted minimum tyre pressure limits

Updates to server infrastructure to enable online mode for all will be arriving soon.

Thank you for participating in the Early Access Program.

Plaats reactie