EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28246
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2024, 12:34

De levenscyclus van een auto is ook gewoon lang daardoor gaat vernieuwen traag.

Maar “we” zouden ook niet anders willen anders wordt de afschrijving curve nog extremer en daarmee auto rijden onbetaalbaarder.

Stel dat een auto net zo snel vernieuwd als een mobiel of laptop. In 5jr tijd hopeloos verouderd en daarna waard 0eur :)


Verder eens met Robin en Tom door idioot overheidsbeleid en regels zelf gecreëerd zonder goed te overzien hoeveel impact dit gaat hebben op totale economie en daarmee ook belasting inkomsten en dus financiering van zorg, openbare orde, veiligheid én sociale vangnetten waar de groene zo voorstander van zijn.

Bombadil
Berichten: 741
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bombadil » 21 sep 2024, 20:19

Philipoo schreef: 20 sep 2024, 13:37 In het buitenland zelfs al vanaf 55K.. Maar wil je het hebben als het niet betaalt wordt door de baas?
Valt me op dat gebruikte EV`s in Duitsland flink goedkoper zijn. Normaal kan je wijzen naar BPM maar dat is (nog) niet van toepassing op de EV`s. Je zou toch denken dat prijzen dan redelijk gelijk zijn.. Kan dat verschil niet begrijpen, iemand een idee?

Bijv: Kia Nio EV 2023:
Marktplaats begint bij €34.235 (20.000km `okt 2023, Kia dealer)
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/kia ... INCREASING|

Op Mobile.de:
Begint bij €28.450 (24.000km `aug2023, Kia dealer). Dat ritje naar DE verdient zich snel terug..
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... b=p&vc=Car

Tesla Model 3 (2021)
Marktplaats & mobile: Beiden vanaf €23.000, Model Y in NL duurder maar lagere Km`s dus niet goed vergelijkbaar.

BMW i4 35
Marktplaats: €45.000
Mobile: €39.000 (eentje nog 2 K lager)

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 447
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door De fiscalist » 22 sep 2024, 10:14

in Duitsland moeten ze ze niet...?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33741
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 22 sep 2024, 15:15

"Wir abschaffen das ? "

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 24 sep 2024, 11:24

Dit vind ik dan wel weer hi tech futuristisch eigenlijk:)
https://www.ad.nl/auto/de-zonneauto-kom ... ~a9f44ff3/

65km is niks, maar woon werk....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42531
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 24 sep 2024, 11:51

Hij kan ook ‘aan de stekker’ en haalt dan ~1600km. Maar toch; laamaa :coffee:

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 24 sep 2024, 12:01

Arthur schreef: 24 sep 2024, 11:51 Hij kan ook ‘aan de stekker’ en haalt dan ~1600km. Maar toch; laamaa :coffee:
Je bedoelt laa(dt)maa(r)?

Dit vind ik wel 'leuk' worden!

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 27 sep 2024, 11:02

Hier maar even.
https://www.nu.nl/economie/6329590/nede ... html#nujij
De Chinezen krijgen staatssteun, maar 'wij' (EU/USA) ook , nog meer (Corona etc), dus dit artikel vindt 't allemaal wat pot-verwijt-ketel, zo lees ik 't.

TLDR: Wij zijn (net zo) 'slecht', China is goed(bezig).... :goodnight:
Nu.nl dan weet je 't wel. *schudt met z'n hoofd*

SlowCo
Berichten: 4253
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 03 okt 2024, 15:21

Lijkt best geslaagd de nieuwe Renault 5 EV:


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33741
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 09 okt 2024, 01:26

Koopje ?
Model 3 Long Range nu met 700 km range, voor minder geld!
(...)
Scherm­afbeelding 2024-10-09 om 01.25.24.png
Scherm­afbeelding 2024-10-09 om 01.25.24.png (148.99 KiB) 877 keer bekeken
https://www.autoblog.nl/nieuws/model-3- ... ld-6959377

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28246
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 09 okt 2024, 06:47

Absoluut veel auto (en range!) voor het geld

Wimo
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 09 okt 2024, 09:08

Koopje.. fantastische auto.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12601
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Downforce Hans » 09 okt 2024, 15:20

JP schreef: 09 okt 2024, 01:26 Koopje ?
Model 3 Long Range nu met 700 km range, voor minder geld!
(...)
Scherm­afbeelding 2024-10-09 om 01.25.24.png

https://www.autoblog.nl/nieuws/model-3- ... ld-6959377
Bij Tesla weet je alleen niet wat die auto over een maand kost wanneer Elon het weer op zijn heupen krijgt.

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 07:48

Bijzonder verhaal:
https://nos.nl/artikel/2540488-europa-s ... an-de-hand
Europa's hoop voor de accumarkt bijna failliet, wat is er aan de hand?


De onderneming zou Europa onafhankelijk moeten maken van Chinese batterijen en een belangrijke schakel zijn om de auto-industrie op het continent te elektrificeren. De Zweedse accumaker Northvolt heeft meer dan 15 miljard dollar aan financiering binnengehaald. Een Europees record voor niet-beursgenoteerde bedrijven, volgens de Britse zakenkrant Financial Times.

Toch hapert het. Maandag moet Northvolt 25 miljoen euro aan vorderingen betalen aan de Zweedse belastingdienst. Doet het dat niet, dan kan de belastingdienst een faillissementsaanvraag indienen bij de rechtbank. Eerder deze week werd bekend dat een dochteronderneming in de Northvolt-groep failliet gaat. Vorig jaar boekte de accumaker 1,1 miljard euro aan verlies.

In aanloop naar maandag is de sfeer onder de fabrieksmedewerkers in Skelleftea onrustig, vertelt Lena Lundgren van vakbond IF Metall. "Mensen willen vooral uit de onzekerheid: mogen ze hun baan houden of niet? Ze zijn hierheen verhuisd uit de hele wereld omdat ze geloven in de groene omwenteling van de industrie. Ze hopen heel erg dat ze ook morgen een baan hebben. Want ze geloven in Northvolt", zegt Lundgren.

Onverklaarbare doden
Problemen met het betalen van salarissen en leveranciers zijn niet de enige zorgen. Vorig jaar overleden twee medewerkers door ongelukken op de fabrieksvloer. Ook zijn vier medewerkers buiten werktijd onder onduidelijke omstandigheden overleden.

De politie onderzoekt of dat gekoppeld kan worden aan hun werk, bericht de lokale omroep SVT Västerbotten. In de accufabriek in het noorden van Zweden worden veel chemische stoffen gebruikt.

Ook liet Northvolt recent weten dat 1600 werknemers misschien worden ontslagen, ongeveer een kwart van het personeel. Wat gaat er allemaal mis bij het bedrijf waar de Europese investeringsbank zoveel in geloofde dat ze er een klein miljard euro in stopte?

Een verklaring is dat de vraag naar elektrische auto's tegenvalt in Europa, zegt Rico Luman, analist automarkt bij ING Economisch Bureau. "Autofabrikanten zoals Volkswagen en BMW maken zich ook zorgen over hun toeleveringsketens en doen een pas op de plaats. Dan is de afzetmarkt voor de batterijen van Northvolt kleiner, en moeten ze bezuinigen."

Zo trok BMW dit jaar een Northvolt-order ter waarde van 2 miljard euro terug, omdat de Zweedse batterijmaker zijn batterijen niet op tijd kon leveren.


AFP
Het Zweedse fabriekscomplex van accumaker Northvolt
Northvolt heeft snel willen groeien en in korte tijd veel geld uitgegeven aan fabrieken en het aannemen van mensen. De groeipijn heeft het onmogelijk gemaakt om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen, zei vakkoepel LO tegen de lokale omroep.

Eigenaar is ook klant
Het zijn in totaal zes bedrijven binnen Northvolt die maandag een fors bedrag moeten betalen aan de Zweedse fiscus. Waar het geld vandaan moet komen is dit weekend nog onduidelijk.

Vrijdag berichtte persbureau Reuters dat het bedrijf aan het onderhandelen is met geldschieters over een lening van 200 miljoen euro. Northvolt wilde daar vrijdag nog geen commentaar op geven, aldus het persbureau.

Als Northvolt zijn schulden bij de fiscus niet op tijd aflost, betekent dat niet dat het bedrijf failliet gaat. Het betekent vooral dat de schuldeiser kan overwegen om een faillissementsaanvraag in te dienen bij de rechtbank. "Over of, en zo ja: wanneer, wij een faillissementsaanvraag gaan indienen wil ik niet in speculeren", zegt Tomas Envall van de Zweedse belastingdienst.

Er bestaat de hoop dat het bedrijf de Europese auto-industrie naar een nieuw tijdperk had kan meenemen, denkt Luman van ING. Als voordeel noemt hij dat aandeelhouders zoals BMW en Volvo ook klanten zijn bij Northvolt. "Er is dus een vraag."

Strengere EU-regels "cruciaal"
Wat er gebeurt in Brussel is ook belangrijk voor de Scandinavische batterijmaker. Europese automakers moeten steeds groener worden, anders kunnen ze enorme boetes krijgen. Merken zoals Renault en Fiat protesteerden eerder deze week tegen de steeds strengere EU-regels voor CO2-uitstoot.

Volgens Luman is het cruciaal dat Europese beleidsmakers juist vasthouden aan het huidige beleid. "Alleen als de strenge doelen voor uitstoot blijven, groeit de vraag naar elektrische auto's in Europa. Dat is niet alleen belangrijk voor Northvolt. Als Europese automakers willen concurreren met bijvoorbeeld China moeten ze nu aanpassingen maken. Onderdeel daarvan is lagere uitstoot."
'We' zitten echt in een spagaat en 'Brussel' is dus blijkbaar een grote bepalende factor terwijl vele autofabrikanten niet mee willen...

Kortom marktwerking weer eens bepaald door overheden, maar doen 'ze' niks, wordt China nog meer de baas.

Ik vraag me dan echt af of we wel de goeie weg zijn ingeslagen met EV's en alle maatschappelijke problemen(banen op de tocht bij bovenstaande en VW etc)

Kortetermijnpolitiek, maakbaarheid, globalistisch denken.....geen fan van op dit moment.

:coffee:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16509
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 12 okt 2024, 09:54

We hebben gewoon keihard zitten slapen, in China wordt feest gevierd!

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 09:59

Dat weet ik niet Bram. EV's etc hebben hun nut nog niet bewezen, integendeel, zie hierboven. De politiek/overheden heeft ons in de mangel...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16509
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 12 okt 2024, 11:00

Dat zal China worst wezen :)

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 11:03

Bram schreef: 12 okt 2024, 11:00 Dat zal China worst wezen :)
Nauw zeg!

Tom
Berichten: 22180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 12 okt 2024, 11:41

Ik zou haast zeggen, dat krijg je met globalisten en idealisten in regeringen. De globalisten doen niet aan het beschermen van de eigen belangen (tot de oorlog met Rusland uitbrak, toen een 180 graden draai). De idealisten doen aan wensdenken en denken zo de wereld om hun ideeën te vormen, zonder een al te groot realiteitsbesef. De eisen voor 2030 zijn onhaalbaar voor grote autofabrikanten, die moeten een olietanker van koers zien te veranderen. Had gekozen voor 2040 of 2050 en geleidelijk met beter haalbare targets werken. Het hele idee dat anders de wereld vergaat moet lekker in Hollywood blijven. De Duitse autoindustrie hangt straks aan een zijden draadje, met de duizenden toeleveranciers. Je praat over honderdduizenden banen en honderden miljoenen aan belastinginkomsten die mogelijk wegvallen, wat simpelweg ten kostte gaat aan iets anders van je overheidsuitgaven. Het was een goed draaiende sector en letterlijk de economische motor voor Duitsland, inmiddels bijna de nek om gedraaid door politici. Play stupid games, win stupid prizes.

Richardt.
Berichten: 6725
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 12 okt 2024, 12:02

Ik denk dat het weinig uitmaakt wat we hier in Europa beslissen. Zelfs als besloten wordt dat alle auto’s verplicht diesels moeten worden of de Europese autofabrikanten het helemaal zelf voor het zeggen krijgen, dan nog acht ik de Chinezen veel wendbaarder.

Die passen zich in no time aan en blijven een volwaardig concurrent. Die worden ipv gehinderd door hun eigen overheid juist gestimuleerd.

Bokkepoot
Berichten: 321
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bokkepoot » 12 okt 2024, 12:12

Tom schreef: 12 okt 2024, 11:41 Ik zou haast zeggen, dat krijg je met globalisten en idealisten in regeringen. De globalisten doen niet aan het beschermen van de eigen belangen (tot de oorlog met Rusland uitbrak, toen een 180 graden draai). De idealisten doen aan wensdenken en denken zo de wereld om hun ideeën te vormen, zonder een al te groot realiteitsbesef. De eisen voor 2030 zijn onhaalbaar voor grote autofabrikanten, die moeten een olietanker van koers zien te veranderen. Had gekozen voor 2040 of 2050 en geleidelijk met beter haalbare targets werken. Het hele idee dat anders de wereld vergaat moet lekker in Hollywood blijven. De Duitse autoindustrie hangt straks aan een zijden draadje, met de duizenden toeleveranciers. Je praat over honderdduizenden banen en honderden miljoenen aan belastinginkomsten die mogelijk wegvallen, wat simpelweg ten kostte gaat aan iets anders van je overheidsuitgaven. Het was een goed draaiende sector en letterlijk de economische motor voor Duitsland, inmiddels bijna de nek om gedraaid door politici. Play stupid games, win stupid prizes.
Klopt, maar vergis je er ook niet erin dat die Duitse merken ook veel van hun producten en machines in China lieten maken omdat die hun werk kochten.

Het was algemene kennis dat als je lasmallen en lasmachines uit China haalde je wat meer opstart problemen had en dat het wat langer duurde voordat de machines draaiden, maar daar stonden wel fors goedkopere machines tegenover.

En daarvan is een boel kennis ook toegepast in de huidige auto's uit China. Het is echt niet alleen te wijten aan de overheden, die bedrijven zijn ook zelf voor winst maximalisatie gegaan.

Tom
Berichten: 22180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 12 okt 2024, 12:20

Marktwerking en marktmanipulatie is wel wat anders.
Ik ben voor marktwerking. En daar gaan jullie voorbeelden over. China een technologische voorsprong waardoor onze bedrijven aan de bak mogen (moet er wel vraag naar zijn trouwens): dat is marktwerking. Onze fabrikanten die daar inkopen en de afweging maken tussen inkoopprijs vs hogere kosten calibratie: wederom marktwerking. Heel gezond en goed.

Het gaat over serieuze marktmanipulatie door de overheid. Daar is niet goed over nagedacht. Het ideaal wat ze nastreven is goed, als het resultaat is dat je hele markt/belangrijk deel van je economie aan een zijden draadje hangt ben je volgens mij niet heel slim bezig... :) (doet niet af dat de Duitse autoindustrie een ouderwetse trage bedoening is).

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 12:29

Inderdaad marktmanipulatie Tom. Ook je post van 11: 41am mee eens!

Buiten dat is any auto-industrie 'traag'. Ik zei 't kortgeleden al, wat moet je veranderen/verbeteren aan een vierwielig voertuig met boeardcomp/satnav, tig airbags, gordels/kreukelzones aircon etc?

Van ICE naar EV werd wel eens afgedaan met: Vroeger wilde ook niemand een mobieltje...
Maar die analogie klopt niet: We hadden géén mobieltjes en opeens waren daar de mobieltjes mid 90s ofzo.
We hebben al 130 jaar het (ICE) automobiel en ook zo ongeveer de EV(die niet al te praktisch bleek, daarbij de oliereuzen die de markt bepaalden en voila)

Maar een EV is geen mobieltje.

Bokkepoot
Berichten: 321
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bokkepoot » 12 okt 2024, 12:52

Absoluut maar die bedrijven hebben hier keihard aan meegewerkt, iedereen wist dat dit zou gebeuren bij producten uit China te halen. In het begin is het slecht, en stukje bij beetje verbeteren

Europese bedrijven worden bewust klein gehouden en kennis word verspreid over meerdere leveranciers om niet afhankelijk te zijn van 1 leverancier. Daar zijn terecht hele goede strategieën voor.

Totdat de Chinezen fors onder die prijs gingen hangen. Toen was die moreel opeens ver te zoeken. Dit is een beslissing gemaakt puur om het geld. En nu worden die Chinezen steeds beter in auto's bouwen.

Bedrijven willen ook weg uit de automotive omdat het zo ontzettend instabiel is. Ontzettende golf bewegingen door inderdaad de overheid en economie.

Robin
Berichten: 54444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 12:58

inderdaad

Maar hoe nu verder? China krijgt mij veel teveel macht...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten