probleem quickrelease stuur

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
theo300pk+

probleem quickrelease stuur

Bericht door theo300pk+ » 29 sep 2024, 23:32

Nu weer een andere vervelende niggle.
Heb een Sabelt racestuurtje van de naaf met quick release afgehaald en wil deze er later weer opzetten.
Is de meest simpele quick release met een naaf met rondom vertanding.
Stuur met ring er achter die je naar je toe trekt om in de interne cilinder met idem vertanding bolletjes in de wand terug te trekken.
Krijg de cilinder echter niet rondom de naaf.

Mis ik iets wat ik moet doen. Want het is de eerste keer dat ik het stuurtje van de naaf heb getrokken.
Er af ging natuurlijk easy.

Theo

SlowCo

Re: probleem quickrelease stuur

Bericht door SlowCo » 30 sep 2024, 01:10

Je knijpt wel de ring naar je toe terwijl je hem weer op de naaf schuift, hoop ik?

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 30 sep 2024, 13:20

SlowCo schreef: 30 sep 2024, 01:10 Je knijpt wel de ring naar je toe terwijl je hem weer op de naaf schuift, hoop ik?
Idd net zoals er af halen.
Is recht toe recht aan mechaniek.
Knijpen en er af trekken en knijpen er er op drukken.
Te gek voor woorden. Ik krijg de vertanding in het stuurwiel niet in de vertanding van het asje geduwd.
Je hebt een eerste gedeelte waarbij je het stuurwiel met knijpen eerst over het bovenste niet-vertande deel van het asje schuift. Dus het stuurwiel zit er al omheen. Echter het laatste stuk waarbij beide vertandingen in elkaar behoren te grijpen krijg ik niet langs elkaar geduwd.

Niet dat ik er ooit van heb gehoord maar misschien kan door ouderdom en slijtage misschien iets van speling optreden waardoor je de vertanding niet meer goed uitgelijnd langs elkaar kan leggen.
In dat geval is het alleen een kwestie van een nieuwe quick-release.
Naar de garage of autosport winkel rijden zit er echter niet bij zonder stuur. Kan nergens naar toe.

Iemand bekend met iemand die reparatie e/o montage voor de deur uitvoert. Ik denk daarbij het eerst naar een autosport bedrijf omdat deze dergelijke artikelen voert. Bijvoorbeeld zoiets als Autosport Company maar die zit helaas op meer dan een uur rijden.
Ken geen reguliere dealers of autobedrijven die ervaring hebben met een quick-release.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 30 sep 2024, 14:22

Er zit meestal ook een 'blind' stuk vertanding op zodat het stuur maar in 1 stand erop past. Kan het zijn dat je het stuur iets verdraaid naar links of rechts eraf hebt gehaald en hem nu 'recht' (12 uur) erop probeert te schuiven?

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 30 sep 2024, 20:57

SlowCo schreef: 30 sep 2024, 14:22 Er zit meestal ook een 'blind' stuk vertanding op zodat het stuur maar in 1 stand erop past. Kan het zijn dat je het stuur iets verdraaid naar links of rechts eraf hebt gehaald en hem nu 'recht' (12 uur) erop probeert te schuiven?
Stuur is iets naar links gedraaid en moet idd stuur iets ook naar links draaien om het stuur over het blinde stukje over de as schuift.
Vanavond weer eindeloos tevergeefs geprobeerd en ben er inmiddels helemaal klaar mee .......... :wtf:

Morgen daarom kijken voor vervanging want de hardware kost de kop niet.
Adapter met asje moet volgens mij wel specifiek passen op de auto, maar elke andere hub zou daar over heen moeten passen.
Zal wel eerst bellen voor de zekerheid anders zit ik mogelijk binnenkort weer met een ander probleem in de auto te worstelen. :wink:

Jlijp
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30

Bericht door Jlijp » 30 sep 2024, 23:09

Ik heb er één zonder vertanding die erg prettig is, deze kan ik je aanraden.
https://www.biesheuvel.nl/nl/ltec-quick ... zwart-goud

JP

Bericht door JP » 30 sep 2024, 23:11

Gooi er eens een foto in, Theo ?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 okt 2024, 08:41

Staat niet gewoon de naaf gedraaid en probeer je het stuur er recht op te duwen?

Bjeffindividual
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Bericht door Bjeffindividual » 01 okt 2024, 20:01

Maak eens een foto van de naaf en stuurwiel a.u.b.

Ik heb een Quick release waarmee je het stuur erop draait zodat deze vergrendeld. Los klikken is recht middels een ring achter het stuurwiel.
Laatst gewijzigd door Bjeffindividual op 01 okt 2024, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 01 okt 2024, 21:35

Vandaag nog een keer overdag en zonder regen het het stuur bezig geweest.
Vorige keren waren in het donker buiten op straat met regen dus geen favoriete omstandigheden om lekker in de auto te experimenteren.
En dat heeft zijn vruchten opgeleverd.

Stuur zit er weer op. En gaat nooooiiit meer eraf.

Het vastzetten is niet alleen een kwestie van het stuur de juiste uitslag geven want de wielen stonden gedraaid.
Ook moest ik rekening houden met de speling die ik had om het stuur in de juiste richting te duwen.
Zolang deze richting niet 100% goed was stuikten de vertandingen op elkaar.
Dus het was een kwestie van bij iedere geprobeerde stuuruitslag de juiste richting uitproberen.
En dat iedere keer weer stukje bij stukje een nieuwe positie innemen en duwen.
Tot op een gegeven moment bij de juiste stuur uitslag en juiste insteek positie het wel lukte. :headbang:

Dat het mij zolang niet lukte ligt eerlijk gezegd niet alleen aan het gevoelige insteeksysteem maar moet ik erkennen dat ik niet de juiste eigenschappen heb om langere tijd mm voor mm iedere positie stelselmatig te proberen.
Kost tijd maar dan moet het dus idd lukken.
Ik heb daarvoor talloze keren steeds random geprobeerd in te steken. Daardoor steeds niet alle posities beproefd.
Daarom ben ik ook geen goede geduldige klusser voor een optimaal resultaat.

Achteraf moet ik bekennen dat ik veel stennis heb gemaakt om in feite iets futiels. :bag:
In ieder geval top bedankt voor jullie adviezen want kan me voorstellen dat niet iedereen zich geroepen voelt op mijn loos alarm te reageren. :wink:

Plaats reactie