Ik zal jouw draadjes eens helemaal uit mijn hoofd leren, dan word ik vast heel veel wijzer nog
Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Dank je Philip.
Ik zal jouw draadjes eens helemaal uit mijn hoofd leren, dan word ik vast heel veel wijzer nog
.
Ik zal jouw draadjes eens helemaal uit mijn hoofd leren, dan word ik vast heel veel wijzer nog
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4940
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Ney, 3600€ is ook teveel voor 2 uurtjes op circuitPhilipoo schreef: 07 mei 2024, 14:27 Dan zal ik je wel helpen:
https://www.rrwheels.nl/webshop/AXE-vel ... F1GB625108
11J, 5x108, 20 inch wiel. 3e hit op google. Juiste maat, juiste breedte om een 305 kwijt te kunnen en ruim onder de 4-5K. Sterker nog:
https://trackday.tires/semi-slicks/nank ... 0-103y-xl/ zelfs met een set van het meest plakkerige rubber wat er te koop is kom je nog onder de 4K uit. Dan blijft je auto tenminste ook nog fatsoenlijk rijden
Graag gedaan![]()
Voor mij dan toch, voor sommigen speelt geld geen rol
Let op, nu komt er een opmerking dat ik beter een clio rs koop o.i.d. omdat het goedkoper is
- yorick
- Berichten: 994
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Mooi dat je zelf het probleem hebt vastgesteld en de motor nu weer goed loopt. Dat moet toch wel een beetje voldoening geven.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Dat zeker Yorick
.
Nu vooral veel tanken, maar daar krijg je tenminste wat voor terug
De enorme hoeveelheid grip achter geeft overigens ook voldoening. Niet meer dat vol ingrijpen van traction control, maar heel onmerkbaar hier en daar waar nodig.
Echt op de limiet rijden qua lange bochten lukt me niet op de openbare weg dus of de 12,5mm meer afstand tussen wegdek en vooras het weggedrag heel nadelig beinvloed kan ik niet goed beoordelen nog.
ET voor is gewoon bijna stock, dus zou geen nadeel opleveren lijkt me.
Morgen de standaard wielen er weer op want voor dagelijks gebruik wat minder uhhh...opzichtig?
Nu vooral veel tanken, maar daar krijg je tenminste wat voor terug

De enorme hoeveelheid grip achter geeft overigens ook voldoening. Niet meer dat vol ingrijpen van traction control, maar heel onmerkbaar hier en daar waar nodig.
Echt op de limiet rijden qua lange bochten lukt me niet op de openbare weg dus of de 12,5mm meer afstand tussen wegdek en vooras het weggedrag heel nadelig beinvloed kan ik niet goed beoordelen nog.
ET voor is gewoon bijna stock, dus zou geen nadeel opleveren lijkt me.
Morgen de standaard wielen er weer op want voor dagelijks gebruik wat minder uhhh...opzichtig?
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Toch zijn er mensen die nog meer power en torque willen...(en een beter geprogrammeerde gasresponse)
https://youtu.be/WvB82LWroSg?si=K5lmWwzA-lZrmqJ3
https://youtu.be/WvB82LWroSg?si=K5lmWwzA-lZrmqJ3
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Hopelijk komende vrijdag een paar droge rondjes op CPZ doen met de Jaaaggg
.
De auto is nog steeds helemaal stock (en veel wil ik er ook niet aan veranderen overigens)
Ik wilde remkoeling eerst op orde brengen maar dat is niet op tijd gelukt helaas, dus nu gewoon as-is...een nulmeting zeg maar
.
Ik moet een set wielen kiezen want geen 2e auto mee naar Zandvoort..
Ik ga toch voor de niet originele 21" velgen set, met iets te grote wielomtrek.
Daarop achter 315-30 en voor 255-35.. (zou 25 en 30 moeten zijn idealiter)
Wat zou een goede koude bandespanning zijn bij deze zware auto? (1750kg)
2,2Bar ofzo?
En warme bandenspanning?
Onder de 2,8Bar brengen?
Ik heb geen idee (en niet veel ervaring)
.
De auto is nog steeds helemaal stock (en veel wil ik er ook niet aan veranderen overigens)
Ik wilde remkoeling eerst op orde brengen maar dat is niet op tijd gelukt helaas, dus nu gewoon as-is...een nulmeting zeg maar
Ik moet een set wielen kiezen want geen 2e auto mee naar Zandvoort..
Ik ga toch voor de niet originele 21" velgen set, met iets te grote wielomtrek.
Daarop achter 315-30 en voor 255-35.. (zou 25 en 30 moeten zijn idealiter)
Wat zou een goede koude bandespanning zijn bij deze zware auto? (1750kg)
2,2Bar ofzo?
En warme bandenspanning?
Onder de 2,8Bar brengen?
Ik heb geen idee (en niet veel ervaring)
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
misschien overrheen gelezen maar wat voor banden? pilot sport straatbanden? semi slicks? slicks?
ook weinig ervaring mee maar kan me voorstellen dat dat wel verschil maakt voor de koude (en warme) spanning
ook weinig ervaring mee maar kan me voorstellen dat dat wel verschil maakt voor de koude (en warme) spanning
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
O.ja, inderdaad.
Achter Michelin Cup2 voor Pirelli PZ MGT.
Op circuit rij je geloof ik beter met lagere druk.
Hoe laag vraag ik.mij af..
Achter Michelin Cup2 voor Pirelli PZ MGT.
Op circuit rij je geloof ik beter met lagere druk.
Hoe laag vraag ik.mij af..
-
OnlineOpa
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Wat ik meest probeerde was om op dezelfde druk uit te komen als waar je mee op straat rijdt.
Ik reed bijv. met ongeveer 2,3 bar op de openbare weg en dan ging ik ongeveer 0,5 bar lager met koude banden op het circuit, 1,8 bar dus.....na een aantal ronden was de bandentemperatuur dan meest wel 0,5 bar opgelopen door de warmte en reed ik daar dus ook met 2,3 bar.
Ligt natuurlijk aan verschillende dingen, hoe zwaar is de auto, wat is je rijstijl, hoe warm is de buitentemperatuur en de baantemperatuur, RWD, AWD, FWD, enz....Ik reed toentertijd met een Impreza van ongeveer 1230kg en AWD, al had ik de laatste jaren wel DCCD(+ sper achter) en reed ik dus meest met wat meer aandrijving op de achterwielen(ongeveer 35-65%)
Als het dus wat warmer was dan zette ik de druk op 1,6 bar en kwam dan na een aantal ronden ook op ongeveer 2,3 bar uit, er is dus ook geen vaste vuistregel voor, het is gewoon een kwestie van uitproberen.
Maar dat is hoe ik het deed in het verleden, er zullen er vast zijn hier die het weer heel anders doen.
Ik reed bijv. met ongeveer 2,3 bar op de openbare weg en dan ging ik ongeveer 0,5 bar lager met koude banden op het circuit, 1,8 bar dus.....na een aantal ronden was de bandentemperatuur dan meest wel 0,5 bar opgelopen door de warmte en reed ik daar dus ook met 2,3 bar.
Ligt natuurlijk aan verschillende dingen, hoe zwaar is de auto, wat is je rijstijl, hoe warm is de buitentemperatuur en de baantemperatuur, RWD, AWD, FWD, enz....Ik reed toentertijd met een Impreza van ongeveer 1230kg en AWD, al had ik de laatste jaren wel DCCD(+ sper achter) en reed ik dus meest met wat meer aandrijving op de achterwielen(ongeveer 35-65%)
Als het dus wat warmer was dan zette ik de druk op 1,6 bar en kwam dan na een aantal ronden ook op ongeveer 2,3 bar uit, er is dus ook geen vaste vuistregel voor, het is gewoon een kwestie van uitproberen.
Maar dat is hoe ik het deed in het verleden, er zullen er vast zijn hier die het weer heel anders doen.

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Thx!
Misschien gewoon eerst met 2 Bar beginnen (koud) en na eerste stint even meten.
Bedenk me ineens dat ik met de iCarsoft realtime bandenspanning kan aflezen
.
Rare druk getallen wel dan, normaal 330kpa nu, zal ik atmosferische druk af moeten trekken ofzo.
Slingert dat uitleesding wel door de auto dus ook niet ideaal.
Heb wel nog zo'n accupompje besteld net om druk wat op te hogen voor de rit thuiswaarts ook. (mochten dan alleen de banden wat te plat zijn en de rest van de auto niet..
)
Misschien gewoon eerst met 2 Bar beginnen (koud) en na eerste stint even meten.
Bedenk me ineens dat ik met de iCarsoft realtime bandenspanning kan aflezen
Rare druk getallen wel dan, normaal 330kpa nu, zal ik atmosferische druk af moeten trekken ofzo.
Slingert dat uitleesding wel door de auto dus ook niet ideaal.
Heb wel nog zo'n accupompje besteld net om druk wat op te hogen voor de rit thuiswaarts ook. (mochten dan alleen de banden wat te plat zijn en de rest van de auto niet..
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Fietspomp met autoventielaansluiting werkt ook prima om wat tiendes erbij te pompen.
- Estoque
- Berichten: 1067
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Gewoon Makita accupomp met 18v accu.
Werkt perfect.

Werkt perfect.

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Ja fietspomp kan natuurlijk.ook gewoon.
Ik probeer zo'n cheap-ass pompje op accu.
Kan eigenlijk niks zijn natuurlijk
.
Ik probeer zo'n cheap-ass pompje op accu.
Kan eigenlijk niks zijn natuurlijk
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Wat is er aanstaande vrijdag dan, donderdag is er RSZ een trainingsdag dat weet ik wel....
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Is een club die ik ook niet echt ken eigenlijk..
Het is.slechts 2 uur en dat past me momenteel nog wel.
Halve dag is wat veel voor een testritje.
Kweeni of ik hier een link mag plaatsen.
Drifticated heten ze, maar ook af en toe open pitlane zonder gedrift.
4 Okt 17:00 tot 19:00, nog 16 plaatsen over zie ik.
Het is.slechts 2 uur en dat past me momenteel nog wel.
Halve dag is wat veel voor een testritje.
Kweeni of ik hier een link mag plaatsen.
Drifticated heten ze, maar ook af en toe open pitlane zonder gedrift.
4 Okt 17:00 tot 19:00, nog 16 plaatsen over zie ik.
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Dacht dat je RSZ vrijrijden bedoelde, die was er niet die dag...deze club wel idd.JagOnTrack schreef: 30 sep 2024, 21:05 Is een club die ik ook niet echt ken eigenlijk..
Het is.slechts 2 uur en dat past me momenteel nog wel.
Halve dag is wat veel voor een testritje.
Kweeni of ik hier een link mag plaatsen.
Drifticated heten ze, maar ook af en toe open pitlane zonder gedrift.
4 Okt 17:00 tot 19:00, nog 16 plaatsen over zie ik.
Dan zie ik je miss. vrijdagavond.

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Haha, ja top!
Ik moet toegeven, het is mijn 3e keer op een circuit...
3e keer CPZ ook, en intussen al echt een tijd geleden.
Best spannend eigenlijk (eerlijk gezegd
).
Ik vond het lastig om op tijd te zien dat er een veel snellere auto voorbij kwam...zag ze regelmatig niet aankomen.
En rempunt aan het eind rechte stuk...ook lastig. Beetje trauma van rem fading denk ik.
Ik remde vol en zo laat mogelijk, om vervolgens te constateren dat ik toen maar 50% vertraagde met een bibberende en schuddende auto onder mij...
Maar ik kan het niet weerstaan, het blijft toch trekken.
Dus rustig opbouwen en hopen dat iedereen de boel wil heelhouden.
Een rondetijd als doel stellen.is dom begreep ik, dus dat doel ga ik voor mezelf houden
.
Ik verwacht wel veel onderstuur eigenlijk.
De voorbandjes zijn gewoon wegbandjes en veel minder rubber dan achter..
Maar ik hoop dat het e-diff helpt om het zware ding de bocht om te krijgen zoals het in 2010 in de folder stond
. (Torque vectoring o.i.d, buitenste achterwiel meer koppel, zelfs bij niet spinnen van het binnenste wiel?)
Als de 315 cup2s zijn opgewarmd verwacht ik daar wel wat extra grip van.
Maar vooral hoop ik dat het fun is en ik het ding weer mee naar huis kan nemen
Ik moet toegeven, het is mijn 3e keer op een circuit...
3e keer CPZ ook, en intussen al echt een tijd geleden.
Best spannend eigenlijk (eerlijk gezegd
Ik vond het lastig om op tijd te zien dat er een veel snellere auto voorbij kwam...zag ze regelmatig niet aankomen.
En rempunt aan het eind rechte stuk...ook lastig. Beetje trauma van rem fading denk ik.
Ik remde vol en zo laat mogelijk, om vervolgens te constateren dat ik toen maar 50% vertraagde met een bibberende en schuddende auto onder mij...
Maar ik kan het niet weerstaan, het blijft toch trekken.
Dus rustig opbouwen en hopen dat iedereen de boel wil heelhouden.
Een rondetijd als doel stellen.is dom begreep ik, dus dat doel ga ik voor mezelf houden
Ik verwacht wel veel onderstuur eigenlijk.
De voorbandjes zijn gewoon wegbandjes en veel minder rubber dan achter..
Maar ik hoop dat het e-diff helpt om het zware ding de bocht om te krijgen zoals het in 2010 in de folder stond
Als de 315 cup2s zijn opgewarmd verwacht ik daar wel wat extra grip van.
Maar vooral hoop ik dat het fun is en ik het ding weer mee naar huis kan nemen
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4940
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Met die combi van voor/achterbanden, zware auto, standaard remmen en veel roterende massa zou ik rustig aan doen als ik jou was. zou eerder je normale banden pakken want dan is je zwakste punt in ieder geval voor/achter verdeeld. De combinatie van de banden op die karrenwielen gaat je extreem veel onderstuur geven
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Inderdaad, die cup2's gaan niet loslaten, en dan voor minder grip op grote zware wielen maakt elke stuurinput bij voorbaat kansloos.Philipoo schreef: 01 okt 2024, 10:27 Met die combi van voor/achterbanden, zware auto, standaard remmen en veel roterende massa zou ik rustig aan doen als ik jou was. zou eerder je normale banden pakken want dan is je zwakste punt in ieder geval voor/achter verdeeld. De combinatie van de banden op die karrenwielen gaat je extreem veel onderstuur geven
Zou inderdaad lekker standaard wielen/banden gaan rijden. Heeft de auto de beste balans, dan hou je het ook makkelijker op de baan.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Ik denk dat je gelijk hebt.
De banden die nu op de standaard wielen zitten zijn echter nog meer kansloos..(Of je moet graag driften
)
Een setje 255-40-19 / 285-35-19 Cup2s zou mooi zijn snap ik.
Past nog net op de standaard velgen.
De banden die nu op de standaard wielen zitten zijn echter nog meer kansloos..(Of je moet graag driften
Een setje 255-40-19 / 285-35-19 Cup2s zou mooi zijn snap ik.
Past nog net op de standaard velgen.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Ja bij nader inzien..Philipoo schreef: 01 okt 2024, 10:27 Met die combi van voor/achterbanden, zware auto, standaard remmen en veel roterende massa zou ik rustig aan doen als ik jou was. zou eerder je normale banden pakken want dan is je zwakste punt in ieder geval voor/achter verdeeld. De combinatie van de banden op die karrenwielen gaat je extreem veel onderstuur geven
Voor nu moet het maar.
De 21" voorwielen zijn niet enorm veel zwaarder dan de originele wiel/band combi overigens, maar toch wel een dingetje idd. (380 gram)
Er zitten nu driftkwaliteit op de standaard velgen, is ook geen optie vrees ik.
Hoop is nu gevestigd op het e-diff
Maar ook gewoon rustig aan idd.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Lekker in een ritme komen en vertrouwen krijgen is het belangrijkste nu en voldoende om lekker lol te hebben op de baan. Blijf een zwak voor dit model Jag hebben! Beetje een “poor man’s Aston” Al klinkt dat onverdiend negatief 

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)
Dank!Niels schreef: 01 okt 2024, 12:00 Lekker in een ritme komen en vertrouwen krijgen is het belangrijkste nu en voldoende om lekker lol te hebben op de baan. Blijf een zwak voor dit model Jag hebben! Beetje een “poor man’s Aston” Al klinkt dat onverdiend negatief![]()
Ja zo is het!
Qua auto, is idd poor mans Aston! (Die Aston wel mooier, dat wel)
Zeker letterlijk poor mans in dit geval
Het gekke ding heeft wel veel meer power en torque dan een Aston V8 van dezelfde periode...(de 4.3)
Echt leuk om mee te rijden! Maar er is wel een verschil tussen rijbeleving en snelle tijden rijden denk ik. (Gepubliceerde XKR testtijd op Nordsleife is geen toptijd)
Maar zelfs bij heel lage toeren word je na elke keer opschakelen gelanceerd, erg verslavend.
Daarnaast stuurt ie ook zeer direct en de aluminium body is heul stijf gebouwd ook.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 01 okt 2024, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: WillemBoer en 12 gasten