EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Booooh » 26 aug 2024, 14:41

Nou bij aflevering zei de verkoper dat je de 230v lader die we er nu even bijgenomen hebben beter niet zo in weer en wind moet laten liggen want dan gaat ie kapot, nu denk ik dat het wel meevalt, bovendien ligt dat ding alleen buiten als je de wagen oplaadt. Een extra buiten stopcontact op een al dan niet eigen groep dacht ik ook al aan als voorlopig alternatief.

Het enige is dat het een beetje gedoe is tov een laadpaal met vaste stekker, ik had hem vannacht met een verlengsnoer aan de tuingroep hangen maar dat was geen goed idee, de spa pakt af en toe ook een beetje stroom :mrgreen: , gevolg een gesmolten stopcontact ...

ANWB contract is inderdaad met uurtarieven, voor warmte moeten we gebruik maken van de stadsverwarming

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2024, 14:42

Dan is die niet goed afgezekerd op 16A als het al smelt.

Ik laad hier al 3 jaar een Polestar 2 dagelijks 8 uur lang en daar komen netaan wat sporen van slijtage op de stekker en het stopcontact. Zet je op dezelfde groep een waterkoker aan klapt hij er direct uit.

Maar als je een spa kunt betalen kan die laadpaal er ook wel af denk?

https://slimmelaadpunt.nl/products/de-a ... aste-kabel?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 aug 2024, 14:53

Booooh schreef: 26 aug 2024, 14:41 Nou bij aflevering zei de verkoper dat je de 230v lader die we er nu even bijgenomen hebben beter niet zo in weer en wind moet laten liggen want dan gaat ie kapot, nu denk ik dat het wel meevalt, bovendien ligt dat ding alleen buiten als je de wagen oplaadt. Een extra buiten stopcontact op een al dan niet eigen groep dacht ik ook al aan als voorlopig alternatief.

Het enige is dat het een beetje gedoe is tov een laadpaal met vaste stekker, ik had hem vannacht met een verlengsnoer aan de tuingroep hangen maar dat was geen goed idee, de spa pakt af en toe ook een beetje stroom :mrgreen: , gevolg een gesmolten stopcontact ...

ANWB contract is inderdaad met uurtarieven, voor warmte moeten we gebruik maken van de stadsverwarming

Laadpaal heeft ook minder laadverlies i.v.m. een 220v stopcontact lader.

https://slimmelaadpunt.nl/products/de-a ... aste-kabel

Deze heb ik ook en wordt veel gebruikt in de zakelijke markt.

Degelijk ding en met load-balancer (zou ik wel nemen) heb je nooit meer omkijken naar overbelasting van je hoofdzekeringen in de meterkast.
Slaat bijvoorbeeld de spa aan en heb je nog wat stroomvreters aanstaan in huis dan regelt hij tijdelijk de laadpaal terug tot er weer voldoende ruimte is op je hoofdgroep om op te schalen in laadstroom.

Booooh

Bericht door Booooh » 26 aug 2024, 14:56

Volgens mij is die groep 24A voor zover ik weet (zal het morgen eens vragen aan de elektriciën) , verder was de aardlek voor die groep wel geactiveerd.

De laadpaal is meer voor het gemak dus die komt er wel ook al zijn we bezig om hier weg te gaan, dat gaat zeker nog wel 1,5 / 2 jaar duren, bedankt voor de links :thumbup: , ga me er even in verdiepen ...

Booooh

Bericht door Booooh » 26 aug 2024, 15:17

Martijn_bmw schreef: 26 aug 2024, 14:53

Degelijk ding en met load-balancer (zou ik wel nemen) heb je nooit meer omkijken naar overbelasting van je hoofdzekeringen in de meterkast.
Slaat bijvoorbeeld de spa aan en heb je nog wat stroomvreters aanstaan in huis dan regelt hij tijdelijk de laadpaal terug tot er weer voldoende ruimte is op je hoofdgroep om op te schalen in laadstroom.
Load-balancer lijkt me wel noodzakelijk inderdaad, paal/box komt aan de garage te hangen en is uitsluitend voor privé gebruik (heb geen zakelijke auto's), lijkt me onhandig als we dan ook nog een laadpas moeten gaan gebruiken (niet nodig want het is op eigen grond) of kun je dat zelf eenvoudig in- en uitschakelen voor als je eens wat langer weg bent en je niet wilt dat de buurman/vrouw even bij jou komt laden :hmmm: ...

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2024, 17:27

Je kunt er ook gewoon geld aan verdienen als je een berg panelen hebt en je stelt je laadpaal publiek ter beschikking.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 aug 2024, 17:28

Ja, lijkt me heerlijk. Thuiskomen en willen parkeren op je eigen oprit, eventueel even laden maar staat de buurman net op jouw oprit!

Kun je zelf opzoek naar een parkeerplek in de straat, maar wel weer een paar dubbeltjes verdiend :lol:

WJ

Bericht door WJ » 26 aug 2024, 17:28

Schakelaar ertussen is de wereld niet, zou ik iig wel doen. Stel dat binnen brand is, of de auto zelf ofzo.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 26 aug 2024, 18:40

waarom niet gewoon de Tesla Wallbox? Die kost met €535 de helft en doet, neem ik aan, ook andere merken opladen?

edit: 535
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector
Laatst gewijzigd door Bombadil op 26 aug 2024, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 26 aug 2024, 18:56

Dat is inderdaad een dure, die ik heb was 600 en als je de aardlek uitzet is de paal ook uit.
Ik heb er een met vaste kabel, ideaal.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 26 aug 2024, 19:07

Vaste kabel aan je laadpunt is wel fijn om te hebben, dan hoef je niet met de kabel in de weer telkens. Parkeren, inpluggen en klaar.

Ik heb een eenvoudige ratio zonder loadbalancing, wat lager afgeregeld op 3x10 ampere (dat kun je gewoon zelf instellen op de ratio) Dat is voldoende om in een nacht vol te laden. Mij maakt het niet uit dat ie om 06:30 klaar is met laden ipv 03:30.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 aug 2024, 19:08

Booooh schreef: 26 aug 2024, 15:17

Load-balancer lijkt me wel noodzakelijk inderdaad, paal/box komt aan de garage te hangen en is uitsluitend voor privé gebruik (heb geen zakelijke auto's), lijkt me onhandig als we dan ook nog een laadpas moeten gaan gebruiken (niet nodig want het is op eigen grond) of kun je dat zelf eenvoudig in- en uitschakelen voor als je eens wat langer weg bent en je niet wilt dat de buurman/vrouw even bij jou komt laden :hmmm: ...
Het verrekenen met laadpassen kan je idd uitzetten.
Ik dacht meer voor wellicht de toekomst als je wel ook zakelijk wil kunnen laden en verrekenen dan is zo’n paal de benchmark.

Als je nu en in de toekomst alleen privé laad en geen kWh registratie/verrekening nodig hebt zijn er ook zat goedkopere oplossingen die ook uit te zetten zijn door de groep in de meterkast uit te doen. (Bijvoorbeeld om illegaal laden te voorkomen terwijl je op vakantie bent).

Loadbalancer zou ik idd altijd nemen.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 26 aug 2024, 19:10

Je kunt er ook gewoon een stroommeter tussen zetten en op basis daarvan afrekenen met je eigen onderneming indien nodig.

Luco

Bericht door Luco » 26 aug 2024, 19:19

Martijn_bmw schreef: 26 aug 2024, 19:08
Booooh schreef: 26 aug 2024, 15:17

Het verrekenen met laadpassen kan je idd uitzetten.
Ik dacht meer voor wellicht de toekomst als je wel ook zakelijk wil kunnen laden en verrekenen dan is zo’n paal de benchmark.

Als je nu en in de toekomst alleen privé laad en geen kWh registratie/verrekening nodig hebt zijn er ook zat goedkopere oplossingen die ook uit te zetten zijn door de groep in de meterkast uit te doen. (Bijvoorbeeld om illegaal laden te voorkomen terwijl je op vakantie bent).

Loadbalancer zou ik idd altijd nemen.
Een verzegelde tussenmeter kost 60 euro en wordt geaccepteerd door de belastingdienst, die heb ik er ook tussen omdat de Mustang alleen zakelijk gereden wordt verreken ik de kwh's.

Booooh

Bericht door Booooh » 26 aug 2024, 19:20

Oke helder verhaal, alles uitsluitend voor privé gebruik.

Die Tesla Wallbox lijkt wel OK, is volgens mij ook direct met een soort van loadbalancer, of lees ik dat niet goed?
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector

Zag ook nog andere wallboxen
https://slimmelaadpunt.nl/collections/wallbox

Morgen komt een bevriende elektricien langs, zal het voorleggen :thumbup: ...

Will F.

Bericht door Will F. » 26 aug 2024, 20:53

Benieuwd waar je op uitkomt Booh, mijn zusje heeft n ford explorer in bestelling en zit met dezelfde vraag. Ook alleen prive gebruik en thuisladen Krijgt via mobilitics via de dealer n alfen aangeboden, lokale electroboer komt ook met alfen. Allemaal behoorlijk aan de prijs. Heb jij n tesla of wat anders in aantocht?

Luco

Bericht door Luco » 26 aug 2024, 21:01

Ik heb deze, als je er wat aan hebt
Besen Besen 22 kW type 2 | fase 3 - 32A | smartcharge
6 meter laadkabel
B20-BC-22KW-APP 1x 21% €849,00 €0,00 €849,00
Digitale KWH meter 3 fase 80A | MID gekeurd 1x 21% €89,00 €0,00 €89,00

edit, nu nog maar 509 euro de 22kw

Fabian

Bericht door Fabian » 26 aug 2024, 21:19

Ik had dit gezien, leek me wel wat: https://shop.go-e.com/en/wallbox/go-e-c ... lex-11-kw/

Luco

Bericht door Luco » 26 aug 2024, 21:27

Fabian schreef: 26 aug 2024, 21:19 Ik had dit gezien, leek me wel wat: https://shop.go-e.com/en/wallbox/go-e-c ... lex-11-kw/
moet je wel een 380 stopcontact hebben en nog een laadkabel kopen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 26 aug 2024, 23:12

Ik heb een Wallbox met vaste kabel. Die kan je gewoon via de app uit en aanzetten. Op vakantie zou ik de schakelaar in de meterkast ook nog uit kunnen zetten. Maar hij hangt bij mij in de garage. Enyaq staat voor de garage en kabel onder dichte garagedeur in de auto. Dan kan ik, als er ooit een EV daily komt de auto in de garage ook opladen.

Gr Ron

Booooh

Bericht door Booooh » 27 aug 2024, 00:32

Will F. schreef: 26 aug 2024, 20:53 Benieuwd waar je op uitkomt Booh, mijn zusje heeft n ford explorer in bestelling en zit met dezelfde vraag. Ook alleen prive gebruik en thuisladen Krijgt via mobilitics via de dealer n alfen aangeboden, lokale electroboer komt ook met alfen. Allemaal behoorlijk aan de prijs. Heb jij n tesla of wat anders in aantocht?
Wat anders en die is er al :wink: , Range Rover Evoque Hybride/Benzine, nog geen volledig elektrisch iets voorlopig :mrgreen: ...
IMG_4489.jpeg
IMG_4489.jpeg (309.34 KiB) 1018 keer bekeken
Ik laat het hier wel even weten, hoef geen laadpas ondersteuning, wel voorkeur voor app ondersteuning WiFi/Bluetooth ...
RS-Ron schreef: 26 aug 2024, 23:12 Ik heb een Wallbox met vaste kabel. Die kan je gewoon via de app uit en aanzetten. Op vakantie zou ik de schakelaar in de meterkast ook nog uit kunnen zetten. Maar hij hangt bij mij in de garage. Enyaq staat voor de garage en kabel onder dichte garagedeur in de auto. Dan kan ik, als er ooit een EV daily komt de auto in de garage ook opladen.

Gr Ron
Hier neig ik voorlopig ook naar zo'n Wallbox, het aanbod is gigantisch van die laadpalen, it's a jungle out there :duh: Morgen maar eens kijken waar de elektriciën mogelijk mee komt ...

Gijzert

Bericht door Gijzert » 27 aug 2024, 07:23

Booooh schreef: 26 aug 2024, 13:52 Nou MdV is ook aan de hybride (Evoque, met een elektrisch bereik van wel 58 km ;) ... Wil nu gaan kijken voor een laadpaal aan de gevel, hoeft niet super snel te zijn want lees dat je ongeveer 20km per uur kan laden met een 1 fase paal, zal even overleggen met de elektriciën of we niet beter direct naar 3 fasen kunnen voor het geval dat ook dochterlief switcht naar een hybride.

Ben via dit topic op zoek naar wat advies voor de paal, nemen sinds 2021 stroom af bij de ANWB (variabel contract), voor zover dat er toe doet, bedankt alvast voor de reacties ...
Das een flinke investering voor een hybride welke je niet terugverdient.
Indien het met een normale stekker kan dan altijd doen.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 27 aug 2024, 08:41

Booooh schreef: 27 aug 2024, 00:32
Will F. schreef: 26 aug 2024, 20:53 Benieuwd waar je op uitkomt Booh, mijn zusje heeft n ford explorer in bestelling en zit met dezelfde vraag. Ook alleen prive gebruik en thuisladen Krijgt via mobilitics via de dealer n alfen aangeboden, lokale electroboer komt ook met alfen. Allemaal behoorlijk aan de prijs. Heb jij n tesla of wat anders in aantocht?
Wat anders en die is er al :wink: , Range Rover Evoque Hybride/Benzine, nog geen volledig elektrisch iets voorlopig :mrgreen: ...
IMG_4489.jpeg
Ik laat het hier wel even weten, hoef geen laadpas ondersteuning, wel voorkeur voor app ondersteuning WiFi/Bluetooth ...
RS-Ron schreef: 26 aug 2024, 23:12 Ik heb een Wallbox met vaste kabel. Die kan je gewoon via de app uit en aanzetten. Op vakantie zou ik de schakelaar in de meterkast ook nog uit kunnen zetten. Maar hij hangt bij mij in de garage. Enyaq staat voor de garage en kabel onder dichte garagedeur in de auto. Dan kan ik, als er ooit een EV daily komt de auto in de garage ook opladen.

Gr Ron
Hier neig ik voorlopig ook naar zo'n Wallbox, het aanbod is gigantisch van die laadpalen, it's a jungle out there :duh: Morgen maar eens kijken waar de elektriciën mogelijk mee komt ...
Ik ben benieuwd, houd ons maar op de hoogte. Hier binnenkort ook een plug-in hybride.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 27 aug 2024, 14:44

k33z

Bericht door k33z » 28 aug 2024, 07:28

https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/telesta ... &utm_term=

Weet niet of het wat is, goedkoop is het wel

Plaats reactie