Lamborghini Temerario

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Tom

Lamborghini Temerario

Bericht door Tom » 17 aug 2024, 18:55

Het heeft eventjes geduurd, maar de opvolger van de Lamborghini Huracán is hier. De Lamborghini Temerario is de nieuwe instapper van het merk uit Sant’Agata Bolognese. Het is een compleet nieuwe auto met totaal afwijkende techniek. Daar houden we bij TopGear wel van: lekker eigenwijs.

Voordat we beginnen over de techniek die om van te smullen is, eerst even het uiterlijk van de Lamborghini Temerario. Het is 100 procent een Lamborghini. Laag, gedrongen, macho en breed. Vol drama, heerlijk. Dan gaat het voornamelijk om de proporties, want het lijnenspel is eigenlijk relatief eenvoudig. In een tijd waarin ontwerpen drukker en chaotischer worden is een clean ontwerp een verademing.

Voorwielaandrijving
Dan de techniek van de Lamborghini Temerario. Zoals gezegd is deze heel erg bijzonder. De Temerario heeft maar liefst vier motoren. Twee op de vooras, voor elk voorwiel eentje. Dan zit er een elektromotor tegen de transmissie aan. In ‘EV-modus’ heeft de Temerario voorwielaandrijving! Daar is het de eerste Lamborghini die dat kan. Het lijkt op het systeem uit de Revuelto, maar er zijn verschillen.

De Revuelto heeft een fysieke achteruit in de transmissie, deze Temerario niet. De achteruit is namelijk puur elektrisch, waardoor de versnellingsbak alleen voorwaartse verzetten kent. Het is een automaat met dubbele koppeling met acht versnellingen. Tegen de automaat zit dan nóg een elektromotor. Deze is puur ter ondersteuning van de V8.

Die verbrandingsmotor is dan meteen een pareltje. De voorganger van de Temerario heeft die geweldige V10, maar de Temerario heeft een 4.0 liter V8 met twee turbo’s. Het bijzondere is dat deze motor 10.000 toeren kan draaien. Normaliter is het rond de 6.500-7.000 wel uit met de pret, maar deze motor gaat nog eventjes door. Het blok is goed voor 800 pk, waardoor het systeemvermogen 920 pk bedraagt.

Prestaties Lamborghini Temerario
De prestaties zijn dan ook bizar voor een instapper. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 2,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 343 km/u. De elektrische actieradius is beperkt, want het accupakket is vrij klein: 3,8 kWh. De elektromotoren dienen echt ter ondersteuning van de performance en het maskeren van het turbogat, zodat de Lamborghini Temerario lekker giftig op het gas reageert.

Uiteraard heeft Lamborghini meteen al een extra pakket in de aanbieding voor mensen die hun Temerario willen aankleden. Dat kan met het ‘Allegrita’-pakket. Dan krijg je een lading koolstofvezel, waarmee je dik 12 kilogram kunt besparen. Over gewicht gesproken: de Temerario weegt 1.690 kilogram.

Tenslotte nog even het interieur. Dat is wederom vrij strak en opgeruimd. Dat niet alleen, het is ook een stuk ruimer qua opzet. Volgens Lamborghini kunnen mensen met twee meter met een helm op erin. De Huracán was redelijk krap voor de langere mensen onder ons, dus goed om te weten dat ze nu ook Lamborghini kunnen rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: Lamborghini Temerario

Bericht door EvdP » 17 aug 2024, 19:00

Ik vind deze echt een stuk mooier dan de Huracán.

Franswa
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS

Bericht door Franswa » 17 aug 2024, 20:38

Prachtige auto!

350 Z

Bericht door 350 Z » 17 aug 2024, 23:45

Mooi!

Turbo

Bericht door Turbo » 18 aug 2024, 03:48

In de regen of op een weg met losse steentjes zal je best veel afstand houden vd Temerario gezien de beperkte afscherming vd achterwielen , anders zorgt steenslag dat je klantenkaart bij Carglass-center krijgt

sitechris
Auto: BMW M2 (G87)

Bericht door sitechris » 18 aug 2024, 07:06

Heel dik!

Geertmans

Bericht door Geertmans » 18 aug 2024, 20:38

Aardig instapmodelletje

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2024, 20:52

Echt een heel mooie dikke auto :) en 10.000tpm redline zal wel lekker klinken :df:

ErikS

Bericht door ErikS » 19 aug 2024, 08:01

Martijn_bmw schreef: 18 aug 2024, 20:52 Echt een heel mooie dikke auto :) en 10.000tpm redline zal wel lekker klinken :df:
Hij klinkt geweldig, maar als ik hoorde hoe 'gemaakt' de toeren lopen en langzaam terug lopen.....
Dan doet Porsche ed het toch beter.
Mijn eerste indruk was dat het erg gekunsteld klinkt.

Waar een GT3 rev happy is en die toeren ook gewoon gelijk laat zakken, zeg maar.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 19 aug 2024, 12:00

Ik vind het een te tam ogende auto voor een Lambo, de voorkant is gewoon saai gestyled, midden stuk is net een huracan voor mij, alleen de achterkant vind ik wel gaaf, dat ze de diffuser zo open gemaakt hebben dat je de bandbreedte goed kan zien van achteren. Voordeel is Lambo kennende komen er nog wat meer uitbundige versies dat hij in mijn ogen ook wel echt nodig heeft

WBT motor, ik had liever gehoord dat ze een N/A blok met Hybrid technologie erin hadden gehangen en dan wat minder power dan de huidige setup met turbo's, van wat ik online heb kunnen vinden klinkt het voor geen meter, te gedempt. Ben benieuwd hoe dat straks in het echt is en wat de uitlaat bedrijven ermee kunnen gaan doen, die 10K toeren zou mooi moeten gillen natuurlijk

Zed240

Bericht door Zed240 » 19 aug 2024, 18:00

Ik vind hem wat te druk ogen, maar dat hebben de moderne Ferrari's ook allemaal. Ik denk dat ik echter vooral die V10 ga missen, echt een bizar gaaf geluid in het echt. Alles trilt gewoon als zo'n auto voorbij rijdt.
ErikS schreef: 19 aug 2024, 08:01
Martijn_bmw schreef: 18 aug 2024, 20:52 Echt een heel mooie dikke auto :) en 10.000tpm redline zal wel lekker klinken :df:
Hij klinkt geweldig, maar als ik hoorde hoe 'gemaakt' de toeren lopen en langzaam terug lopen.....
Dan doet Porsche ed het toch beter.
Mijn eerste indruk was dat het erg gekunsteld klinkt.

Waar een GT3 rev happy is en die toeren ook gewoon gelijk laat zakken, zeg maar.
Dat lijkt mij gewoon een dyno simulatie. Dat schakelen lijkt me namelijk gewoon een simulatie, een echte DCT is veel sneller.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 aug 2024, 18:09

Voorkant tikje saai (voor een Lamborghini), achterkant wel erg bruut (vooral dat je die achterbanden zo ziet), specs motor indrukwekkend maar wat ik op een filmpje hoorde klinkt het niet erg bijzonder.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 aug 2024, 08:25

Ik vind de Huracan irl de 'mooiste Lambo' sinds de OG Countach, Dit is net wat meer naar Ferrari toe( frontje) , maar 10.000rpm voor een 4.0 turbomotor? WTF?

En Profil: de eenvoud van strakke lijnen, prima proporties. :headbang:

Plaats reactie