Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2024, 16:25

Opa schreef: 30 apr 2024, 16:22 Wij hadden afgelopen zondag best wel veel stroom verbruikt(voor ons doen dan, 11,26 kWh) en kwamen uit op €-0,16. :lol:
:tooth:

Zo'n dynamisch contract is helemaal mooi met een EV, als ik die oplaad trek je zo 90kwh in 8u uit het net :D
(Alleen heb ik zelf een vast contract vanwege zonnepanelen en zekerheid)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6253
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 30 apr 2024, 17:19

Ja, ik zit net vooruit te kijken en morgen duikt ie ook weer onder €0,00 tussen 10:00 en 17:00 uur, met zelfs €-0,24 tussen 13:00 en 15:00 uur. :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39835
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 30 apr 2024, 18:15

Is mij te veel gedoe om bij te houden. Wil iets doen wanneer ik dat wil doen. En niet steeds hoeven loeren of t wel uit kan. En het is handig dat je thuis bent. Of je moet al alles ‘slim’ hebben.
Ik heb net een nieuw dak en wilde zonnepanelen laten plaatsen maar had dat al ff on hold gezet vanwege wat extra kosten. Zoals het nu lijkt wacht ik nog maar ff wat langer mee. Kosten zijn nu ook te behappen. Nog ff de kat uit de boom kijken.
Laatst gewijzigd door Arthur op 30 apr 2024, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15891
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bram » 30 apr 2024, 18:15

Begrijpelijk.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2024, 18:19

Arthur schreef: 30 apr 2024, 18:15 Is mij te veel gedoe om bij te houden. Wil iets doen wanneer ik dat wil doen. En niet steeds hoeven loeren of t wel uit kan. En het is handig dat je thuis bent. Of je moet al alles ‘slim’ hebben.
Ik heb net een nieuw dak en wilde zonnepanelen laten plaatsen maar had dat al ff on hold gezet vanwege wat extra kosten. Zoals het nu lijkt wacht ik nog maar ff wat langer mee. Kosten zijn nu ook te behappen. Nog ff de kat uit de boom kijken.
Ik zou precies hetzelfde doen

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 30 apr 2024, 18:24

Arthur schreef: 30 apr 2024, 18:15 Is mij te veel gedoe om bij te houden. Wil iets doen wanneer ik dat wil doen. En niet steeds hoeven loeren of t wel uit kan. En het is handig dat je thuis bent. Of je moet al alles ‘slim’ hebben.
Ik heb net een nieuw dak en wilde zonnepanelen laten plaatsen maar had dat al ff on hold gezet vanwege wat extra kosten. Zoals het nu lijkt wacht ik nog maar ff wat langer mee. Kosten zijn nu ook te behappen. Nog ff de kat uit de boom kijken.
Jij bent slim

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 30 apr 2024, 19:05

Arthur schreef: 30 apr 2024, 18:15 Is mij te veel gedoe om bij te houden. Wil iets doen wanneer ik dat wil doen. En niet steeds hoeven loeren of t wel uit kan. En het is handig dat je thuis bent. Of je moet al alles ‘slim’ hebben.
Ik heb net een nieuw dak en wilde zonnepanelen laten plaatsen maar had dat al ff on hold gezet vanwege wat extra kosten. Zoals het nu lijkt wacht ik nog maar ff wat langer mee. Kosten zijn nu ook te behappen. Nog ff de kat uit de boom kijken.
Wasmachine, wasdroger en vaatwasser een schop geven rond een uur of 12 (uitgesteld start) lijkt me redelijk eenvoudig.
Ik denk als ik nu voor de keuze zou staan, ik zou kiezen voor een dynamisch contract zonder panelen.

Voor mensen die wel aan panelen gaan beginnen, zou ik aanraden om eerst een nieuw contract voor minimaal 3 jaar af te sluiten.


Ook nieuwe kozijnen? :tooth:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2255
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Will F. » 30 apr 2024, 22:11

Voordat je panelen neemt bedoel je? Verbreek je waarschijnlijk contract op het moment dat je ze aansluit....
Maar inderdaad eerst kijken welke opbrengst je maximaal vast kan leggen.

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 01 mei 2024, 08:15

Will F. schreef: 30 apr 2024, 22:11 Voordat je panelen neemt bedoel je? Verbreek je waarschijnlijk contract op het moment dat je ze aansluit....
Maar inderdaad eerst kijken welke opbrengst je maximaal vast kan leggen.
Juist een contract aangaan waarin staat opgenomen dat je panelen hebt en aan teruglevering doet en om het helemaal kloppend te maken zou je ook alvast een registratie bij www.energieleveren.nl kunnen doen.

Het is nu echt een tijd waarin van alles kan wijzigen, dus je wilt niet het risico lopen dat als je panelen eenmaal liggen, en je eerst de laatste maanden van je huidige contract wilt uitdienen om daarna pas een contract voor langere tijd wilt aan te gaan, je ineens geconfronteerd wordt met terugleververgoedingen of andere zaken die je terugverdientijd negatief beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld verhoogde maandelijkse leveringskosten.
Ik zou er dus voor kiezen om een lopend contract te beëindigen en een eventuele boete voor lief te nemen. Een nieuw contract zou ik ook voor 3 jaar aangaan waarbij het enige risico is dat in die komende 3 jaar de saldering op de schop gaat, al verwacht ik niet dat onze huidige minister daar nog een keer zijn handen aan gaat branden, dat wordt wachten op een nieuwe regering/minister.

Mijns inziens is het wachten op Eneco / Vattenfall en hun dochterondernemingen die ook terugleververgoedingen gaan vragen.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6170
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door EvdP » 01 mei 2024, 11:20


Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Jaws » 01 mei 2024, 11:38

Toevallig ben ik bezig met de aanschaf van een warmtepomp. Nu lees ik eea over “grid ready”, waarbij de warmtepomp op zonnige dagen de teveel opgewekte energie van de zonnepanelen gebruikt om de watertemperatuur in een boilervat te verhogen. Hiermee voorkom je zoveel mogelijk dat je teruglevert. Maar het kost natuurlijk weer extra knaken…

Tom
Berichten: 21758
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 01 mei 2024, 11:44

Jaws schreef: 01 mei 2024, 11:38 Maar het kost natuurlijk weer extra knaken…
Geen idee van de meerprijs maar heb je ontwikkelaars in je kennissenkring? Klinkt als een relatief klusje voor iemand die code kan kloppen (mits je de waarden van je zonnepanelen realtime kunt uitlezen via een API). In de app van mijn zonnepanelen zie ik het PV-surplus, indien die positief is heb ik energie over. Als die warmtepomp ook aan te sturen is verhoog je het getal bij een surplus, verlaag je de ondergrens als het negatief is.

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Jaws » 01 mei 2024, 11:52

Ja zoiets dacht ik ook met mijn boerenverstand. Aangezien de boel nog besteld en aangelegd moet worden, lijkt me dit iets voor de installateur om in te regelen

Wimo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 01 mei 2024, 12:21

Elise schreef: 01 mei 2024, 08:15
Will F. schreef: 30 apr 2024, 22:11 Voordat je panelen neemt bedoel je? Verbreek je waarschijnlijk contract op het moment dat je ze aansluit....
Maar inderdaad eerst kijken welke opbrengst je maximaal vast kan leggen.
Juist een contract aangaan waarin staat opgenomen dat je panelen hebt en aan teruglevering doet en om het helemaal kloppend te maken zou je ook alvast een registratie bij www.energieleveren.nl kunnen doen.

Het is nu echt een tijd waarin van alles kan wijzigen, dus je wilt niet het risico lopen dat als je panelen eenmaal liggen, en je eerst de laatste maanden van je huidige contract wilt uitdienen om daarna pas een contract voor langere tijd wilt aan te gaan, je ineens geconfronteerd wordt met terugleververgoedingen of andere zaken die je terugverdientijd negatief beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld verhoogde maandelijkse leveringskosten.
Ik zou er dus voor kiezen om een lopend contract te beëindigen en een eventuele boete voor lief te nemen. Een nieuw contract zou ik ook voor 3 jaar aangaan waarbij het enige risico is dat in die komende 3 jaar de saldering op de schop gaat, al verwacht ik niet dat onze huidige minister daar nog een keer zijn handen aan gaat branden, dat wordt wachten op een nieuwe regering/minister.

Mijns inziens is het wachten op Eneco / Vattenfall en hun dochterondernemingen die ook terugleververgoedingen gaan vragen.
Dit heb ik dus net gedaan.. 3 jaar vast via Greenchoice zojuist. Betere tarieven en die paar euro "boete" per maand is geen probleem.

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 01 mei 2024, 12:36

Tom schreef: 01 mei 2024, 11:44
Jaws schreef: 01 mei 2024, 11:38 Maar het kost natuurlijk weer extra knaken…
Geen idee van de meerprijs maar heb je ontwikkelaars in je kennissenkring? Klinkt als een relatief klusje voor iemand die code kan kloppen (mits je de waarden van je zonnepanelen realtime kunt uitlezen via een API). In de app van mijn zonnepanelen zie ik het PV-surplus, indien die positief is heb ik energie over. Als die warmtepomp ook aan te sturen is verhoog je het getal bij een surplus, verlaag je de ondergrens als het negatief is.
Als je de P1 poort van de slimme meter uitleest weet je precies hoeveel overschot als je hebt.

Maar het kan ook zijn dat die warmtepomp zelf de "intelligentie" heeft om e.e.a. te regelen, beetje vergelijkbaar met een loadbalancer.
Daarvoor trekken ze dan meetdraden naar de meterkast.

stoomsensoren.jpg
stoomsensoren.jpg (58.37 KiB) 825 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7045
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 01 mei 2024, 12:49

EvdP schreef: 01 mei 2024, 11:20 Was gisteren in het nieuws:

https://nieuws.eneco.nl/eneco-introduce ... nepanelen/

En Vattenfall ook:

https://www.ad.nl/economie/net-als-enec ... ~ad8f4d19/
Als ik dit lees is het iets minder zwart/wit dan gesteld wordt in de Media. Je krijgt dus feitelijk nog 3 cent voor je teruglevering. Maar nog steeds echt absurd. Of lees ik het helemaal verkeerd?


------------------------
Vanaf juni 2024 gaan klanten van Eneco met een variabel stroomcontract en zonnepanelen betalen voor de kosten van het terugleveren van elektriciteit. De terugleverkosten zijn vastgesteld op 11,5 cent per kilowattuur (kWh) aan stroom die wordt teruggeleverd aan het net.

Aangezien de terugleverkosten geen onderdeel meer uitmaken van het stroomtarief, is straks ruim driekwart van de Eneco klanten financieel voordeliger uit. Voor klanten die terugleverkosten gaan betalen, geldt dat zij dit alleen doen voor de daadwerkelijk teruggeleverde kWh. Hoe meer zelfopgewekte stroom klanten direct verbruiken, hoe minder terugleverkosten worden berekend.

Voor de stroom die klanten met zonnepanelen meer terugleveren dan verbruiken op jaarbasis, blijven zij natuurlijk een terugleververgoeding ontvangen. Deze bedraagt 14,5 cent per kWh voor klanten die vanaf juni te maken krijgen met een tariefswijziging.

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 01 mei 2024, 12:57

Fabian schreef: 01 mei 2024, 12:49 Als ik dit lees is het iets minder zwart/wit dan gesteld wordt in de Media. Je krijgt dus feitelijk nog 3 cent voor je teruglevering. Maar nog steeds echt absurd:
Kort samengevat, alles wat je saldeert kost je 11,5ct per kWh en wat buiten de saldering valt levert je 3ct op.
Dus saldeer je 3500kWh op jaarbasis, kost dit geintje je €402,50

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3682
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 01 mei 2024, 13:09

Wimo schreef: 01 mei 2024, 12:21Dit heb ik dus net gedaan.. 3 jaar vast via Greenchoice zojuist. Betere tarieven en die paar euro "boete" per maand is geen probleem.
Begrijp ook niet zo goed dat vele mensen blijven wachten want dit soort extra kosten voor paneelbezitters is al enige tijd gaande en het wordt er niet beter op. Dat was voor mij reden om medio februari al bij Greenchoice een vast contract voor 3 jaar af te sluiten (ingaande per 1 juli) met een TLV van 11 ct/kWh (sinds eind feb 5 ct) voor mijn overschot van ca 5.000 kWh. De tijd van 89 ct TLV ligt achter ons, maar 11 cent voor de komende drie jaar vind ik prima. De verwaarloosbaar hogere maandlasten (4,50€) bij Greenchoice als zonnepanelenbezitter neem ik voor lief. Vast contract voor 3 jaar vind je overigens niet op hun site, maar wel via deze link.

Wimo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 01 mei 2024, 13:25

Die link heb ik ook gebruikt. Ik had nog een 'oud' tweejarig contract a 41 cent per kWh. Nu dus weer 3 jaar vast voor ~31 cent en hopelijk wat rust. Over een paar weken nog wat panelen erbij om de 50 grens te doorbreken.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7045
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 01 mei 2024, 13:38

Elise schreef: 01 mei 2024, 12:57
Fabian schreef: 01 mei 2024, 12:49 Als ik dit lees is het iets minder zwart/wit dan gesteld wordt in de Media. Je krijgt dus feitelijk nog 3 cent voor je teruglevering. Maar nog steeds echt absurd:
Kort samengevat, alles wat je saldeert kost je 11,5ct per kWh en wat buiten de saldering valt levert je 3ct op.
Dus saldeer je 3500kWh op jaarbasis, kost dit geintje je €402,50
ok,thnx. Dat is helder.

We zijn gek geworden met zn allen.

maurizio
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 01 mei 2024, 13:46

Jaws schreef: 01 mei 2024, 11:38 Toevallig ben ik bezig met de aanschaf van een warmtepomp. Nu lees ik eea over “grid ready”, waarbij de warmtepomp op zonnige dagen de teveel opgewekte energie van de zonnepanelen gebruikt om de watertemperatuur in een boilervat te verhogen. Hiermee voorkom je zoveel mogelijk dat je teruglevert. Maar het kost natuurlijk weer extra knaken…
Ik vraag me af of je hier echt veel/wat mee wint, dit gaat alleen wat opleveren als je flink overschot aan zonnestroom hebt.

Stel jezelf de volgende vraag: Welke maanden heb je na installatie WP nog een stroom overschot en stook je nu nog gas.
Dat is vast lente en de herfst, dus neem een COP van 4 ==> m3 gas / 2 = kW stroom nodig voor je warmtepomp.

Ervaring vorige huis hybride WP en het aantal zonnepanelen (gericht op het zuiden) dekte net het verbruik met salderen.
Jaarverbruik ~1500 m3 gas.
Feb, mrt, sept en eerste deel van oktober was opwek vs gebruik gelijk.
Resume: pas overschot als het stookseizoen voorbij is

Dus het gaat er alleen voor zorgen dat je ww (warm tapwater, met dezelfde WP?) maken efficient wordt.
Dat kan ook simpel: door die ww run te doen op de optimale opbrengsttijd vd zonnepanelen (is vast met een tijdslot tussen bijv 12u en 16u ofzo aan te geven).

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7045
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 01 mei 2024, 13:51

Paskal schreef: 01 mei 2024, 13:09
Wimo schreef: 01 mei 2024, 12:21Dit heb ik dus net gedaan.. 3 jaar vast via Greenchoice zojuist. Betere tarieven en die paar euro "boete" per maand is geen probleem.
Begrijp ook niet zo goed dat vele mensen blijven wachten want dit soort extra kosten voor paneelbezitters is al enige tijd gaande en het wordt er niet beter op. Dat was voor mij reden om medio februari al bij Greenchoice een vast contract voor 3 jaar af te sluiten (ingaande per 1 juli) met een TLV van 11 ct/kWh (sinds eind feb 5 ct) voor mijn overschot van ca 5.000 kWh. De tijd van 89 ct TLV ligt achter ons, maar 11 cent voor de komende drie jaar vind ik prima. De verwaarloosbaar hogere maandlasten (4,50€) bij Greenchoice als zonnepanelenbezitter neem ik voor lief. Vast contract voor 3 jaar vind je overigens niet op hun site, maar wel via deze link.
thnx, ziet er goed uit. Vanavond even verder kijken en eventueel afsluiten, zit nu variabel bij Delta, maar zelfde maandlast. Dan liever 3 jaar zekerheid

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 01 mei 2024, 15:11

maurizio schreef: 01 mei 2024, 13:46
Jaws schreef: 01 mei 2024, 11:38 Toevallig ben ik bezig met de aanschaf van een warmtepomp. Nu lees ik eea over “grid ready”, waarbij de warmtepomp op zonnige dagen de teveel opgewekte energie van de zonnepanelen gebruikt om de watertemperatuur in een boilervat te verhogen.
Dat kan ook simpel: door die ww run te doen op de optimale opbrengsttijd vd zonnepanelen (is vast met een tijdslot tussen bijv 12u en 16u ofzo aan te geven).
Je hebt helemaal gelijk en daarnaast heb je ook wekelijks de boiler desinfectering voor legionella.

Maar ik zit ook te bedenken dat het zinloos is om de watertemperatuur te verhogen, want als met een "normale" watertemperatuur de inhoud van de boilervat toereikend is (daarop zou je systeem moeten zijn uitgerekend), dan is het verhogen van de temperatuur weggooien van energie.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 01 mei 2024, 23:38

Dit vat de huidige gekte op de energiemarkt voor mij wel samen. Bij negatieve prijzen schakelen de panelen uit, geen powerplay vergoeding zoals zonneplan dat noemt, maar wel weer als het energienetwerk toch tekort komt. Dan krijg je dus alsnog een grotere vergoeding dan dat je aan kosten maakt voor het aanhebben van de panelen. :gek:
Bijlagen
IMG_6451.png
IMG_6451.png (926.27 KiB) 568 keer bekeken

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 02 mei 2024, 07:45

Gert-jan schreef: 01 mei 2024, 23:38 Dit vat de huidige gekte op de energiemarkt voor mij wel samen. Bij negatieve prijzen schakelen de panelen uit, geen powerplay vergoeding zoals zonneplan dat noemt, maar wel weer als het energienetwerk toch tekort komt. Dan krijg je dus alsnog een grotere vergoeding dan dat je aan kosten maakt voor het aanhebben van de panelen. :gek:
Dus stel er is sprake van een negatieve prijs van 11:00 ~ 17:00 uur en Zonneplan schakelt je panelen uit en in die tijd komt het ook niet voor dat er een tekort is aan stroom (dus geen powerplay) dan krijg je over dat gehele tijdstip geen enkele vergoeding?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten