Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 30 apr 2024, 10:42

Niels schreef: 30 apr 2024, 00:48 Het olie verbruik is erg zuur naar zo'n build maar hoeft niet direct te wijzen op een groot/duur probleem. Ik hoop het iig! Heb je ook een olie catch tank gemonteerd? Dat zou wat kunnen zeggen over de zuiger/cilinder staat/passing.

Het vermogen is heel erg netjes hoor. Atmosferisch zit je bij minder dan 7000RPM op bijna 100pk/l. De kop is zondermeer netjes getuned en heeft een erg goede vullingsgraad daar je voor 100pk/l over de 7000RPM moet gaan (valt gewoon uit te rekenen, altijd leuk wanneer mensen claimen met een atmo meer vis uit de vijver weten te halen dan er in zit :tooth: ). Wil je hoger top vermogen dan zul je voor extremere nokken moeten gaan.
Ja, heb een oil catch can en deze is mooi schoon. 160pk is ook een mooi getal.
Maar met een compleet standaard 106 GTi blok (120pk) met catcams zit je al op 150-155pk. Dan ben je voor 1000 euro klaar. Daarom lijkt 160pk voor een compleet verbouwd blok erg weinig. Als je puur naar de cijfers kijkt is het weinig, maar de motor is kwa rijden echt wel een complete verandering. Ik heb wel paar on-board filmpjes met de telefoon gemaakt. Zal deze binnenkort ff uploaden.
Wout309t schreef: 30 apr 2024, 08:56 Wat balen zeg!
Eerste ingeving zou zijn dat er iets met de zuigerveren niet lekker zit. Verkeerde veren of verkeerd om gemonteerd. Het zou ook nog kunnen dat het honen van de cilinderwanden niet helemaal juist is gedaan.
Ja, aan dit denk ik dus ook.
Martijn_bmw schreef: 30 apr 2024, 10:05 Balen zeg Stefan, kan het hoge olieverbruik niet ook een oorzaak zijn van het "tegenvallende" vermogen.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.

sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.
Pieter gaf aan dat het blok echt heel mooi en prima liep. Je zou zeggen dat de verbranding niet lekker moet zijn als ie zoveel olie verbruikt. Eigenlijk zou de auto continue blauwe rook moeten geven, maar dat is niet te zien. Ik denk dat als we de bougies eruit trekken dat je al iets zou moeten zien.

Bedankt allemaal! Het is inderdaad even een domper, maar soms is het goed om hem even weg te zetten en later weer door te gaan. Uiteindelijk zal het wagentje gewoon rijden. Gisteren was het geweldig weer op de ring. Zo jammer dat ik niet kon rijden.
Ik zal hem nu verplaatsen naar november (eerdere data kan ik niet). Hopen dat ik geen winterbanden nodig heb :mrgreen:

BartMS
Berichten: 514
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door BartMS » 30 apr 2024, 11:15

Erg raar dat je niks ziet aan rook uit je uitlaat bij zo'n hoog verbruik. Is je uitlaat zelf mooi schoon of is die wel helemaal zwart geblakerd??

HSR
Berichten: 5292
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door HSR » 30 apr 2024, 11:42

Niels schreef: 30 apr 2024, 00:48 Het olie verbruik is erg zuur naar zo'n build maar hoeft niet direct te wijzen op een groot/duur probleem. Ik hoop het iig! Heb je ook een olie catch tank gemonteerd? Dat zou wat kunnen zeggen over de zuiger/cilinder staat/passing.

Het vermogen is heel erg netjes hoor. Atmosferisch zit je bij minder dan 7000RPM op bijna 100pk/l. De kop is zondermeer netjes getuned en heeft een erg goede vullingsgraad daar je voor 100pk/l over de 7000RPM moet gaan (valt gewoon uit te rekenen, altijd leuk wanneer mensen claimen met een atmo meer vis uit de vijver weten te halen dan er in zit :tooth: ). Wil je hoger top vermogen dan zul je voor extremere nokken moeten gaan.
Goede analyse. Bijna 100k/l onder de 7K rpm is een prima prestatie dus dat kopje lijkt me mooi gebouwd. Ik moet er ook bij zeggen dat ik de originele claims van atmosferisch 170-180PK voor zo'n klein motortje zonder zeer pittige nokkenassen wel erg positief vind. Olieverbruik is een dikke vette domper en kan me de teleurstelling heel goed voorstellen. Als er geen visuele indicatoren zijn voor olieverbruik dan denk ik aan carterventilatie. Maar goed, de olie gaat dus ergens het blok uit dus dat moet te traceren zijn. Heb je al een rooktestje gedaan?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 30 apr 2024, 13:45

BartMS schreef: 30 apr 2024, 11:15 Erg raar dat je niks ziet aan rook uit je uitlaat bij zo'n hoog verbruik. Is je uitlaat zelf mooi schoon of is die wel helemaal zwart geblakerd??
Ja uitlaatsierstukje is wel zwart, maar dat wordt de Laptorr onder de 130i ook :)
HSR schreef: 30 apr 2024, 11:42 Goede analyse. Bijna 100k/l onder de 7K rpm is een prima prestatie dus dat kopje lijkt me mooi gebouwd. Ik moet er ook bij zeggen dat ik de originele claims van atmosferisch 170-180PK voor zo'n klein motortje zonder zeer pittige nokkenassen wel erg positief vind. Olieverbruik is een dikke vette domper en kan me de teleurstelling heel goed voorstellen. Als er geen visuele indicatoren zijn voor olieverbruik dan denk ik aan carterventilatie. Maar goed, de olie gaat dus ergens het blok uit dus dat moet te traceren zijn. Heb je al een rooktestje gedaan?
Nee, alle testjes moeten nog gedaan worden. Zodra de garage tijd heeft, dan gaat de auto rechtstreeks van de stalling naar de garage.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 30 apr 2024, 16:41


HSR
Berichten: 5292
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door HSR » 30 apr 2024, 18:35

StefanW schreef: 30 apr 2024, 13:45
BartMS schreef: 30 apr 2024, 11:15 Erg raar dat je niks ziet aan rook uit je uitlaat bij zo'n hoog verbruik. Is je uitlaat zelf mooi schoon of is die wel helemaal zwart geblakerd??
Ja uitlaatsierstukje is wel zwart, maar dat wordt de Laptorr onder de 130i ook :)
HSR schreef: 30 apr 2024, 11:42 Goede analyse. Bijna 100k/l onder de 7K rpm is een prima prestatie dus dat kopje lijkt me mooi gebouwd. Ik moet er ook bij zeggen dat ik de originele claims van atmosferisch 170-180PK voor zo'n klein motortje zonder zeer pittige nokkenassen wel erg positief vind. Olieverbruik is een dikke vette domper en kan me de teleurstelling heel goed voorstellen. Als er geen visuele indicatoren zijn voor olieverbruik dan denk ik aan carterventilatie. Maar goed, de olie gaat dus ergens het blok uit dus dat moet te traceren zijn. Heb je al een rooktestje gedaan?
Nee, alle testjes moeten nog gedaan worden. Zodra de garage tijd heeft, dan gaat de auto rechtstreeks van de stalling naar de garage.
Laat de motor is stationair lopen met een stuk keukenrol of wit tshirt achter de uitlaat? Als ie echt zo flink olie verbruikt kan het ook onverbrand de motor uit en dan moet je al gauw veel soot kunnen waarnemen. Maar goed, dan moet je met een endoscoop ook vrij makkelijk natte zuigers kunnen zien. Of zuigers die al heel fors verkoold zijn in zo'n kort periode.
Laatst gewijzigd door HSR op 30 apr 2024, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3876
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Emiel » 30 apr 2024, 19:44

Zuur Stefan! Kost bakken met geld voor onzekerheid.

Knap dat je door blijft gaan met geld gooien in auto’s, eerst de 130i ellende (de vorige) en nu een blok laten bouwen en maar afwachten hoe en wat. Ik ken er vele die het bijltje erbij neer hebben gegooid na het falen, of zwaar financieel hebben moeten investeren, in hun uitbestede project(en)

Hopelijk valt het mee en kun je er snel probleemloos mee rijden. Is je gegund!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27961
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Luco » 30 apr 2024, 19:48

zwaar balen zeg van het olieverbruik.

Vermogen vind ik erg netjes voor een 1600 hoor, cafepks heb je niks aan.

Wij gaan altijd naar Tovami die schijnt ook niet teveel aan te geven, blok op koppel is zeker fijn, ik zou niet anders meer willen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 30 apr 2024, 22:26

Emiel schreef: 30 apr 2024, 19:44 Zuur Stefan! Kost bakken met geld voor onzekerheid.

Knap dat je door blijft gaan met geld gooien in auto’s, eerst de 130i ellende (de vorige) en nu een blok laten bouwen en maar afwachten hoe en wat. Ik ken er vele die het bijltje erbij neer hebben gegooid na het falen, of zwaar financieel hebben moeten investeren, in hun uitbestede project(en)

Hopelijk valt het mee en kun je er snel probleemloos mee rijden. Is je gegund!
Ja, de oude 130i was echt een drama. Als het blok niet kapot ging, was ik daar ook verder mee gegaan.
Eerst maar even de diagnose afwachten van de 106 :)

Filmpje 3e en 4e versnelling, dit was zonder kat, dus echt wel herrie


Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9727
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door frank de jonge » 30 apr 2024, 23:02

Loopt goed door!

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2055
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Godspeed » 01 mei 2024, 20:38

Over de snelheid weinig te klagen, lijkt me?! Echter wel erg jammer die tegenvallende resultaten en dat olieverbruik. Nog even de schouders eronder, moet toch wel goedkomen?!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 02 mei 2024, 09:36

Ik vind hem echt een stuk rapper geworden, ondanks dat het maar 15pk extra is. Het hogere koppel is goed te voelen.
Het vergelijk is niet helemaal eerlijk, want met de originele ECU is de auto een paar keer op een andere vermogensbank geweest. Er zal altijd verschil zitten in de dyno's.
Het doel is altijd geweest om een sub8 te rijden met de 106. Er moet 17 seconden van de tijd, als dat met 160/170/180pk is maakt mij niet uit.
Ik denk dat de 106 tot 180km/h de 130i wel kan bijhouden. Daarboven verwacht ik dat de 130i wegtrekt. Eigenlijk zou ik het een keer moeten testen.

Vandaag, 2 mei 2015, kocht ik de 106 van Ilja (macboy) via dit forum :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2024, 11:08

^^ die tijd is ook omgevlogen zeg, 9 jaar geleden alweer

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2055
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Godspeed » 02 mei 2024, 12:51

Je doet die sticker ten minste eer aan! Al is ‘ie er nu niet meer :tooth:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 907
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Estoque » 02 mei 2024, 13:40

Vervelend verhaal Stefan, had nog geen tijd gehad om alle topics hier weer door te lezen.
Bank van Pieter viel mijn kameraad ook ietwat tegen. Zeker gezien de dyno die pieter hiervoor ook al niet heel optimistisch was. Maar daar was hij heel eerlijk over en net wat jij zegt, helder en eerlijk verhaal. Maar die zure na-smaak, die verdwijnt er niet mee.

Wel indrukwekkende filmpjes, zeker voor zo'n klein blokje. Ziet er echt uit als een pleziermobiel <3

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27961
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Luco » 02 mei 2024, 13:46

Minder gewicht is alles, wat weegt die 106 nu?

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door TLRS » 02 mei 2024, 16:06

Internet pk's vergelijken is niet te doen. Mensen die de meeste pk's hebben zijn natuurlijk heel blij en zetten dat graag overal op internet. En wat zegt het.. uiteindelijk weet je het nooit precies. Dyno operators zijn ook niet gek. Die willen mensen blij maken en met wat gefoefel aan parameters kunnen ze altijd de grafiek boosten. Misschien dat circuitrubber op een testbank wel wat pk kost. Of de uitlijning. Of de manier waarop de auto zit vast gesjord. Het belangrijkste is de vooruitgang ten opzichte van hoe het was :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 971
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door yorick » 02 mei 2024, 22:22

De maximum waarden zijn leuk om te delen, bijv. In de kroeg. Maar de kromme zegt veel meer. Denk niet dat een gti zo'n koppelkromme heeft?

Als je doortrekt tot de 6800rpm dan val je in toeren terug, tot net iets voor het maximale koppel.

Olieverbruik is wel vervelend, hoop dat de oorzaak daarvan snel gevonden wordt.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12759
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2024, 11:16

StefanW schreef: 30 apr 2024, 10:42 Maar met een compleet standaard 106 GTi blok (120pk) met catcams zit je al op 150-155pk. Dan ben je voor 1000 euro klaar. Daarom lijkt 160pk voor een compleet verbouwd blok erg weinig. Als je puur naar de cijfers kijkt is het weinig, maar de motor is kwa rijden echt wel een complete verandering.
Ik heb even een rollenbank-grafiek van een 106 GTi met nokkenassen/spruitstuk opgeduikeld en over jouw grafiek heen gelegd... geeft met name qua koppel en "oppervlakte onder de curve" wel een ander beeld dan de droge cijfers doen vermoeden. :)
53686870742_69d4454df7_k.jpg
53686870742_69d4454df7_k.jpg (638.68 KiB) 342 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2024, 11:19

Dat koppel is inderdaad wel van een compleet andere orde :)
En juist koppel merk je veel van met rijden :df:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 03 mei 2024, 12:07

Luco schreef: 02 mei 2024, 13:46 Minder gewicht is alles, wat weegt die 106 nu?
875kg met een halve tank.
Er zou nog winst te halen zijn met bijvoorbeeld plastic ramen en een carbon kap. Plastic ramen vind ik niet praktisch en dan wordt het echt verschrikkelijk warm in de auto. De motorkap is iets van 20kg. Maar ik vind het gewicht eigenlijk wel best zo.
TLRS schreef: 02 mei 2024, 16:06 Internet pk's vergelijken is niet te doen. Mensen die de meeste pk's hebben zijn natuurlijk heel blij en zetten dat graag overal op internet. En wat zegt het.. uiteindelijk weet je het nooit precies. Dyno operators zijn ook niet gek. Die willen mensen blij maken en met wat gefoefel aan parameters kunnen ze altijd de grafiek boosten. Misschien dat circuitrubber op een testbank wel wat pk kost. Of de uitlijning. Of de manier waarop de auto zit vast gesjord. Het belangrijkste is de vooruitgang ten opzichte van hoe het was :)
De dyno van pieter zit gelijk op je as. Daardoor heb je "geen" wielverlies.
Liever een bank die te weinig aan geeft, dan teveel :)

Afbeelding
MartijnGizmo schreef: 03 mei 2024, 11:16

Ik heb even een rollenbank-grafiek van een 106 GTi met nokkenassen/spruitstuk opgeduikeld en over jouw grafiek heen gelegd... geeft met name qua koppel en "oppervlakte onder de curve" wel een ander beeld dan de droge cijfers doen vermoeden. :)
53686870742_69d4454df7_k.jpg
Thanks Martijn! Hier is het goed te zien. De lijn van het koppel klopt niet helemaal. Denk dat het 145nm (stock 106 gti) moet zijn, maar je ziet dat mijn blok ruim 25Nm meer heeft over het hele gebied. Dat merk je ook in de auto. In het filmpje zie je mij in de 4e versnelling wegtrekken en de auto trekt gelijk weg. Met het oude blok moest ie weer ff toeren opbouwen, duurde het gewoon ff, nu gaat ie instant weg.

NA tuning kost gewoon een hoop geld voor weinig pk's. Maar nog steeds ben ik wel blij met de beslissing. Ik hoop niet dat ik straks het onderblok opnieuw moet laten bouwen (fingers crossed). Ik had er voor hetzelfde geld een K20 in kunnen hangen. Dan had ik 240pk gehad, maar 20kg meer op de neus wil ik niet. De balans van de auto is perfect en wil ik behouden.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27961
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Luco » 03 mei 2024, 12:22

Accu naar achteren en kunststof motorkap en je hebt die 20 kilo terug :tooth:

Geintje natuurlijk, zou erg zuur zijn als je het blok opnieuw op moet laten bouwen.

Er zijn volgens mij maar echt weinig bouwers die een NA motor goed kunnen bouwen met meer vermogen.
Ik geloof dat ik blij mag zijn met mijn blokje en de bouwer ervan.

Online
SlowCo
Berichten: 3573
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door SlowCo » 03 mei 2024, 12:46

MartijnGizmo schreef: 03 mei 2024, 11:16 Ik heb even een rollenbank-grafiek van een 106 GTi met nokkenassen/spruitstuk opgeduikeld en over jouw grafiek heen gelegd... geeft met name qua koppel en "oppervlakte onder de curve" wel een ander beeld dan de droge cijfers doen vermoeden. :)
Appels met peren, of in dit geval lb-ft met Nm vergelijken/verwisselen, levert een 'beetje' vertekend beeld op... :ongeveer als:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1782
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door StefanW » 03 mei 2024, 12:52

SlowCo schreef: 03 mei 2024, 12:46
MartijnGizmo schreef: 03 mei 2024, 11:16 Ik heb even een rollenbank-grafiek van een 106 GTi met nokkenassen/spruitstuk opgeduikeld en over jouw grafiek heen gelegd... geeft met name qua koppel en "oppervlakte onder de curve" wel een ander beeld dan de droge cijfers doen vermoeden. :)
Appels met peren, of in dit geval lb-ft met Nm vergelijken/verwisselen, levert een 'beetje' vertekend beeld op... :ongeveer als:
Je hebt gelijk. Koppel ligt daardoor gelijk aan mijn lijn.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12759
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2024, 13:30

StefanW schreef: 03 mei 2024, 12:07 Thanks Martijn! Hier is het goed te zien. De lijn van het koppel klopt niet helemaal. Denk dat het 145nm (stock 106 gti) moet zijn, maar je ziet dat mijn blok ruim 25Nm meer heeft over het hele gebied. Dat merk je ook in de auto. In het filmpje zie je mij in de 4e versnelling wegtrekken en de auto trekt gelijk weg. Met het oude blok moest ie weer ff toeren opbouwen, duurde het gewoon ff, nu gaat ie instant weg.
Oh ja, Engelse grafiek, dus zal wel in lb/ft zijn, dan is 114 zo'n 150 Nm.

EDIT:
SlowCo schreef: 03 mei 2024, 12:46 Appels met peren, of in dit geval lb-ft met Nm vergelijken/verwisselen, levert een 'beetje' vertekend beeld op... :ongeveer als:
Dit dus :zwijntje:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: artandre, Bart_k, Bing [Bot], Bokkepoot, CRZ, Godspeed, jopie95, Marc Sierra, maurizio, Redis, Tom V, WJ en 12 gasten