Nu nr.3, de Utopia. Wat een kudtnaam......en het lijkt wel alle voorgaande designs in een blender gegooid en dan komt dit ? nog niet.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -werelden/(...)
Heeft de Utopia meer gemeen met zijn voorgangers? Zeker! Ook achter de voorstoelen van het nieuwste geesteskind van Horacio Pagani en zijn kornuiten ligt namelijk weer een twaalfcilinder. Het is een 6.0 liter V12 die Mercedes-AMG speciaal voor de Italianen heeft gebouwd. De met twee turbo's uitgeruste 6.0 levert 864 pk en 1.100 Nm, vermogen dat via een door Xtrac ontworpen gerobotiseerde handbak met zeven versnellingen naar de achterwielen wordt gestuurd. Waarom geen automaat met dubbele koppeling? Volgens Pagani haalt dat het gevoel uit de acceleratie. Voor de hardcore puristen heeft Pagani overigens ook een handgeschakelde bak op de lijst staan en ook dat is een transmissie met zeven versnellingen.
De Utopia is gebouwd rond een chassis van koolstofvezel en titanium en legt 1.280 kilo in de schaal. Hij staat op lichtgewicht wielen die voor 21 inch en achter 22 inch meten. Eromheen is speciaal Pirelli-rubber gevouwen en achter de bijzonder vormgegeven wielen houdt zich heftige remmerij van Brembo schuil die een op stoom gejaagde Utopia weer fatsoenlijk tot bedaren moet kunnen brengen. De Utopia is een kleine 11 procent stijver dan elke andere straatlegale versie van de Zonda of Huayra - en dat waren er een heleboel - en kost ongetwijfeld een klein godsvermogen. De eerste serie van 99 exemplaren is al uitverkocht, al volgen er meer. Leuk weetje: naast een klein schermpje recht voor de bestuurder vind je in de Utopia geen digitale displays of andere virtuele kijkdozen. Meer dus dan een Utopia voor wie een beetje moe wordt van al dat gescherm met schermen.