Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ooit wil ik vanuit de UK of uit Japan zelf een auto importeren. Uiteraard is het proces wat lastig, maar ik ben even benieuwd naar het RHD aspect. Ik heb ooit in een rechtsgestuurde auto gereden en het is even wennen, maar dat is te leren.
Wat zijn nou de voor- en nadelen van het hebben van een RHD auto in NL? Behalve de drive thru
Ooit heeft iemand aan mij verteld dat RHD auto's extra belasting of regels hebben in NL, maar dat klopt naar mijn weten niet.
Het is natuurlijk niet heel handig zo'n auto te hebben. Hoe zit het op het gebied van veiligheid met rijden?
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen/DF'ers met een RHD auto.
Wat zijn nou de voor- en nadelen van het hebben van een RHD auto in NL? Behalve de drive thru
Ooit heeft iemand aan mij verteld dat RHD auto's extra belasting of regels hebben in NL, maar dat klopt naar mijn weten niet.
Het is natuurlijk niet heel handig zo'n auto te hebben. Hoe zit het op het gebied van veiligheid met rijden?
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen/DF'ers met een RHD auto.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Vroeger werd een voertuig volgens mij gewogen bij import. En kwam het gewicht hoger uit dan via regulier kopen van een nieuwe. Dus meer wegenbelasting.
Qua zicht is het soms ruk natuurlijk. Inhalen aan de kant waar je niet zit. Maargoed, adapt..
Qua zicht is het soms ruk natuurlijk. Inhalen aan de kant waar je niet zit. Maargoed, adapt..
-
OnlineJaws
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ik heb 12 jaar geleden een TVR 350c zelf uit de UK gehaald. Met links schakelen leer je gemakkelijk aan. Qua zicht is het in sommige situaties wat lastiger inschatten, maar als je de auto eenmaal kent is dat ook geen groot probleem. Het heeft mij in het begin een kras op een linkervelg gekost. Het lastigst zijn parkeerterreinen met slagbomen en kaartjes. Er waren destijds TVR rijders met een afvalgrijper in de auto, om daarmee zonder uit te stappen een kaartje te kunnen trekken.
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Rij nu in een Elise met het stuur aan de verkeerde kant, enige lastige kan zijn het inhalen maar als je wat afstand houdt valt het wel mee en kan je er omheen kijken.
Enja de eerder aangehaalde parkeerterreinen ed. kan lastig zijn.
En mensen die met je meerijden, vinden het soms vreemd/raar als ze op de plek van de bestuurder zitten maar geen stuur voor zich hebben.
Enja de eerder aangehaalde parkeerterreinen ed. kan lastig zijn.
En mensen die met je meerijden, vinden het soms vreemd/raar als ze op de plek van de bestuurder zitten maar geen stuur voor zich hebben.
- Baboulah
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Vergeet inrijden van parkeergarages niet, dat vond ik zelf het vervelendste van RHD rijden in EU. Opgelost met de eerder genoemde afvalgrijper.
-
OnlineOpa
- Berichten: 6251
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- Arthur
- Berichten: 39817
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Gaat het om het importeren uit Japan en/of UK, of om RHD. Anders zoek je daar een LHD, zijn daar ook wel verkocht.
-
Online
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ik heb 2 RHD Engelse kit cars gehad. Omdat die enkel gebruikt werden om van A naar A rond te boenderen, waren de nadelen niet al te groot.
Maar ik zou geen RHD wagen willen als je ook gewoon een LHD versie ervan kunt kopen.
Maar ik zou geen RHD wagen willen als je ook gewoon een LHD versie ervan kunt kopen.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Rotondes zijn niet moeilijker? Met een lhd in Engeland was dat altijd uitkijken, lijkt me een rhd in het vasteland hetzelfde effect
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Nee rotondes zijn geen probleem, en Mac drive of parkeergarages kom ik niet met de Lotus.
Betalen bij tolwegen of het kaartje trekken daarvoor is wel lastig.
Betalen bij tolwegen of het kaartje trekken daarvoor is wel lastig.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Inhalen lijkt me lastiger, maar ook weer makkelijker aangezien je dichterbij de auto zit die je inhaalt (uiteraard links inhalen).Alexsti schreef: ↑20 apr 2024, 15:48 Rij nu in een Elise met het stuur aan de verkeerde kant, enige lastige kan zijn het inhalen maar als je wat afstand houdt valt het wel mee en kan je er omheen kijken.
Enja de eerder aangehaalde parkeerterreinen ed. kan lastig zijn.
En mensen die met je meerijden, vinden het soms vreemd/raar als ze op de plek van de bestuurder zitten maar geen stuur voor zich hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen vaak kijken dat je aan de andere kant van de auto zit met je stuur.
Het gaat om importeren uit Japan, met eventueel de UK als brug als de auto daar al te vinden is. Ze hebben daar al veel auto's uit Japan.
De meeste modellen waar ik interesse in heb waren alleen voor de Japanse markt, maar LHD versies van sommige zijn wel te vinden in Europa. Echter vaak lastig of een stuk duurder.
- Philipoo
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ik vond dit bij mijn elise nooit zo'n probleem. Vooral omdat dat auto'tje zo klein is, schuif je zo van de ene naar de andere stoel om het kaartje te kunnen pakken!
- Emiel
- Berichten: 3876
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Kleine auto als de elise is vrij makkelijk met RHD. Te klein om het een issue te laten zijn en op een 50/70/80km weg kun je meer afstand tot voorganger houden om overzicht te hebben voor inhalen of op een bochtige weg via de andere kant voorruit kijken.
In mijn EVO VI (japan grade 4 destijds) was het soms wel lastig. Is toch wat groter weer maar prima te doen. Parkeergarages en dergelijke zijn niet fun in een dergelijk formaat auto.
In mijn EVO VI (japan grade 4 destijds) was het soms wel lastig. Is toch wat groter weer maar prima te doen. Parkeergarages en dergelijke zijn niet fun in een dergelijk formaat auto.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ten tijde van het maken van dit topic had ik 2 RHD auto's op het oog, die zijn beide nu verkocht.
1 van die auto's was een simpele Honda handbak uit de UK die ik had willen gebruiken als "oefening" voor het echte RHD werk.
Enig idee waar ik goedkope RHD auto's kan vinden? €1500 max zo'n beetje, aangezien het aanbod in NL uiteraard klein is.
Of gewoon een keertje zelf een auto van de UK naar hier rijden? Voor mij is het fijn een tussenstap te hebben voor ik het echte werk ga beginnen bij importeren uit Japan.
1 van die auto's was een simpele Honda handbak uit de UK die ik had willen gebruiken als "oefening" voor het echte RHD werk.
Enig idee waar ik goedkope RHD auto's kan vinden? €1500 max zo'n beetje, aangezien het aanbod in NL uiteraard klein is.
Of gewoon een keertje zelf een auto van de UK naar hier rijden? Voor mij is het fijn een tussenstap te hebben voor ik het echte werk ga beginnen bij importeren uit Japan.
- Harrie D
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Rechtsgestuurde (RHD) auto voordelen/nadelen?
Ik rij nu even in een Ierse huurauto, links schakelen stelt geen drol voor.
Rijden ook niet trouwens, je moet alleen je referentiepunt van links naar rechts verleggen.
Dus je kijkt: past de auto hier doorheen?
Nee: Niet doen
Ja: zorgen dat je aan de rechterkant (bestuurderskant dus) zo min mogelijk ruimte over hebt, dan past links vanzelf wel.
Rijden ook niet trouwens, je moet alleen je referentiepunt van links naar rechts verleggen.
Dus je kijkt: past de auto hier doorheen?
Nee: Niet doen
Ja: zorgen dat je aan de rechterkant (bestuurderskant dus) zo min mogelijk ruimte over hebt, dan past links vanzelf wel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Alex, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 5 gasten