Nee klopt, maar een Fransman zo ver krijgen dat ie hm naar NL opstuurt valt soms ook niet mee...
Algemene draai en verspaantopic
- Rolf205
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
-
Online
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
Re: Algemene draai en verspaantopic
Voor E120,- /stuk is het een no-brainer.
De vloeigrens van geharde metalen liggen een flink stuk hoger dan materialen zonder een warmtebehandeling. Alleen het stukje dat het vloeit is heel kort
Dus ver onder de vloeigrens blijven.... zeker bij dit soort dingen zou ik een flinke veiligheid marge willen hebben.
- Rolf205
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
- Luco
- Berichten: 27956
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ik heb deze pennen in rechte vorm van renault uit de megane cup en ik kan je vertellen dat dit geen gehard staal is, want ik heb ze aangepast voor de fusees van een renault 5 op de draaibank en dat ging heel makkelijk (of zit er weer verschil in gehard staal en gereedschapsstaal, dan heb ik niks gezegd)maurizio schreef: ↑04 mar 2024, 08:26Voor E120,- /stuk is het een no-brainer.
De vloeigrens van geharde metalen liggen een flink stuk hoger dan materialen zonder een warmtebehandeling. Alleen het stukje dat het vloeit is heel kort
Dus ver onder de vloeigrens blijven.... zeker bij dit soort dingen zou ik een flinke veiligheid marge willen hebben.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Algemene draai en verspaantopic
Door staal te legeren met bepaalde elementen kun je de mechanische eigenschappen beïnvloeden.
Gehard staal is heel hard, maar hard is ook bros. Dat wil je niet in je ophanging. Sommige tandwielen worden oppervlakte gehard. Sterk van binnen hard en slijtvast van buiten.
Wisselplaten voor beitels enz. zijn hardmetaal widia. Geef ze een klapje en het spat uit elkaar
Gehard staal is heel hard, maar hard is ook bros. Dat wil je niet in je ophanging. Sommige tandwielen worden oppervlakte gehard. Sterk van binnen hard en slijtvast van buiten.
Wisselplaten voor beitels enz. zijn hardmetaal widia. Geef ze een klapje en het spat uit elkaar
-
Online
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ok, ik zal het wat nuanceren: een 12.9 bout heeft ook een warmtebehandeling gehad.
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
It has been done.
R.I.P. money
Ik was aan het bieden op een flink boor/freesmachine met ingebouwde digitale aflezing. Een opspanset die eerder afliep heb ik gewonnen, maar de freesbank werd me te duur.
De reden dat ie me te duur werd is omdat het hoofddoel een draaibank was. Nou, we kennen allemaal het probleem van een veiling, als het eerste kavel niks word, ga je all-in op de volgende
Of ik te veel betaald heb weet ik niet, maar ik heb in ieder geval een draaibank in aantocht
Donderdag ga ik hem ophalen
-
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Algemene draai en verspaantopic
Zo, da's een serieus ding! Doe je voorzichtig?
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ganz geil!
Ik hoop dat het bed nog in Goede staat is en niet geslepen hoeft te worden.
Ik hoop dat het bed nog in Goede staat is en niet geslepen hoeft te worden.
- Luco
- Berichten: 27956
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Algemene draai en verspaantopic
HBM machine
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
Niet HBM maar zal er op zich niet van opkijken als het uit de zelfde fabriek komt. Zo ver ik er info over kon vinden is het wel chinees
Ik kan hier iig mee beginnen en als zaken beter gaan is upgraden altijd nog een optie. Maar, het is voor mij vooral toevoeging aan de werkplaats en niet voor 24/7 gebruik. Gaat dat wel gebeuren dan moet er gewoon wat anders komen haha
Aantal weken geleden heb ik een ander type supercharger riem gemonteerd met alle toebehoren op een 370Z. Zojuist gehoord dat het lager van de spanrol heet is geweest en daardoor de moer los gelopen is. De draaibank geeft mij in een situatie als deze de mogelijkheid de pouley aan te passen voor een ander type lager met busje er tussen zodat het wel goed blijft.
Dat zijn de dingen waar ik graag een draaibank voor wil hebben en het is bijna zo ver
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Algemene draai en verspaantopic
Typisch stuk gereedschap waarvan mensen zeggen, had ik eerder willen hebben.
Is een slow start standaard op die dingen tegenwoordig?
Is een slow start standaard op die dingen tegenwoordig?
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ik heb wel eens een lamellenkoppeling van een enorm dikke Colchester afgesteld zonder voorkennis. Als die te strak stond werd het je wat bleek rond de neus en wenste je dat er zoiets als slow start had bestaan destijds. Wat een geweld!
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Algemene draai en verspaantopic
Heb een keer een lagerhuis "getest" op de draaibank. Na 2 minuten draaien begon hij steeds hoger te zingen, olie voorziening was niet op orde. Gelukkig op tijd gestopt en niet mijn fout. Wel voor 10k, twee kegellagers binnen 2 min gesloopt.
Mooi formaat bank. Chinees kan wel eens matige kwaliteit zijn. Maar niet elke passing komt op 0.005mm.
Mooi formaat bank. Chinees kan wel eens matige kwaliteit zijn. Maar niet elke passing komt op 0.005mm.
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ik heb de machine vandaag opgehaald, wat een dag weer....
Oude hok van mij helemaal voorbereid met extra luchtbalgjes als "hulpvering", ik die kant op met een mooi enkel assertjes, draai de snelweg af, koppeling doet raar. Hoe dichterbij de locatie kwam, hoe beroerder het werd. Laatste stoplicht kon ik ook gewoon niet meer weg komen.
1 van de koppelingcilinders is dus naar de haaien, locatie weten te bereiken wel, af laten slepen door de ANWB, ander bus huren (en weer terug brengen). Hoop ellende weer.
Maar de machine staat thuis, door tijd letterlijk naar binnen gegooid en weer vertrokken. Wel zag ik nog snel het type plaatje, machine is van 2023 dus dat is wel interessant.
Zal mij benieuwen!
Oude hok van mij helemaal voorbereid met extra luchtbalgjes als "hulpvering", ik die kant op met een mooi enkel assertjes, draai de snelweg af, koppeling doet raar. Hoe dichterbij de locatie kwam, hoe beroerder het werd. Laatste stoplicht kon ik ook gewoon niet meer weg komen.
1 van de koppelingcilinders is dus naar de haaien, locatie weten te bereiken wel, af laten slepen door de ANWB, ander bus huren (en weer terug brengen). Hoop ellende weer.
Maar de machine staat thuis, door tijd letterlijk naar binnen gegooid en weer vertrokken. Wel zag ik nog snel het type plaatje, machine is van 2023 dus dat is wel interessant.
Zal mij benieuwen!
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Algemene draai en verspaantopic
Keep us posted!
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ik dacht vandaag eindelijk een krachtstroom verdeeldoos / stopcontact binnen te krijgen. Blijkt het een 4Polige verdeeldoos te zijn. Enorm teleur gesteld dus want het enige alternatief wat wél goed zou moeten zijn kost het dubbele.
Ik snap echt niet waarom een dubbel of 3-dubbel krachtstroom stopcontact niet gewoon verkrijgbaar is zoals je hebt met 230v.
Maargoed, ik heb er voor tijdelijk even een andere stekker aan gezet zodat ik de machine in ieder geval even aan kon zetten. Alles werkt behalve de koelwaterpomp. Ze hebben een dichte bak gemaakt onder het gietijzer en de lade er onder, die bedoeld is als spander bak of hoe je het wilt noemen, gemodificeerd naar opberg lade. Daarmee is de koelwaterpomp buiten werking gesteld.
Ik moet nog even bedenken of ik dat terug ga bouwen naar origineel of niet.
Inmiddels heb ik een set Holex beitelhouders en boorstaven aangeschaft incl wat verschillende inserts. Er zat een boorkop bij maar zonder morseconnus dus die moet ik er nog even bij zoeken en dan vind ik het voorlopig wel even goed zo
Ik snap echt niet waarom een dubbel of 3-dubbel krachtstroom stopcontact niet gewoon verkrijgbaar is zoals je hebt met 230v.
Maargoed, ik heb er voor tijdelijk even een andere stekker aan gezet zodat ik de machine in ieder geval even aan kon zetten. Alles werkt behalve de koelwaterpomp. Ze hebben een dichte bak gemaakt onder het gietijzer en de lade er onder, die bedoeld is als spander bak of hoe je het wilt noemen, gemodificeerd naar opberg lade. Daarmee is de koelwaterpomp buiten werking gesteld.
Ik moet nog even bedenken of ik dat terug ga bouwen naar origineel of niet.
Inmiddels heb ik een set Holex beitelhouders en boorstaven aangeschaft incl wat verschillende inserts. Er zat een boorkop bij maar zonder morseconnus dus die moet ik er nog even bij zoeken en dan vind ik het voorlopig wel even goed zo
- Luco
- Berichten: 27956
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Algemene draai en verspaantopic
makkelijkste is gewoon een werkschakelaar op 380 tussen een vaste aansluiting, die zijn niet zo duur.
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ligt aan je werkstukken denk, of koelwater nodig is.
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
Ik kan gewoon de bedrading origineel maken, dat is niet zo'n probleem. Het is meer alles er om heen haha.
Die custom pan moet ik weg halen, op eerste gezicht lijkt die enkel vast te zitten met kit. Maar de lade er onder is zo lek als een zeef door een versteviging die ze er in gemaakt hebben. Dus ik zou dan die gaten dicht moeten lassen ed.
-
- Berichten: 7407
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Algemene draai en verspaantopic
Anders ertussen bouwen?
D'r staan er zat op amazon bijvoorbeeld.
https://www.amazon.nl/ZEEGII-Elektrisch ... ef=sr_1_20
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
vandaag de machine goed aangesloten. Gelijk nieuw fotootje gemaakt, ook van de tools die ik besteld had.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Algemene draai en verspaantopic
Nice, ziet eruit als een nette bank.
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Algemene draai en verspaantopic
2x perfecte voorbeelden van waarom ik een draaibank heb gekocht.
1: ruitenwissermotor verwijderd op mijn rx7. Nooit gedaan omdat ik niks had om het gat af te dichten. Nu zelf een aluminium plug gemaakt (word nog zwart)
2: Ik heb een klanten auto staan die luchtvering krijgt, en de BSP-UNF adapters passen niet omdat de 6-kant te groot is. Nog geen 5 minuten in de draaibank en probleem op gelost
1: ruitenwissermotor verwijderd op mijn rx7. Nooit gedaan omdat ik niks had om het gat af te dichten. Nu zelf een aluminium plug gemaakt (word nog zwart)
2: Ik heb een klanten auto staan die luchtvering krijgt, en de BSP-UNF adapters passen niet omdat de 6-kant te groot is. Nog geen 5 minuten in de draaibank en probleem op gelost
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Algemene draai en verspaantopic
Dat is idd wel heel gaaf als je zulke dingen zelf kan maken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten