Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26761
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2024, 13:54

Bert ///M3 schreef: 22 apr 2024, 13:45 Verduurzaming boeit DNB helemaal niks. Die willen alleen dat geld naar de markt / economie hebben.
Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39788
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 22 apr 2024, 13:56

Ik voel een M3 touring aankomen :coffee:

Online
TLRS
Berichten: 2936
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 22 apr 2024, 14:23

In dat geval krijg je denk ik wel de ruimte om 20k op je spaarrekening te houden :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31293
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 22 apr 2024, 14:26

Wat moet ik met 4 M3 Tourings ? :hmmm:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26761
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2024, 15:07

TLRS schreef: 22 apr 2024, 14:23 In dat geval krijg je denk ik wel de ruimte om 20k op je spaarrekening te houden :tooth:
:lol: :lol:

Elise
Berichten: 7364
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 22 apr 2024, 15:50

Elise schreef: 22 apr 2024, 12:58
Volgens de bank heeft sowieso 66% van de huiseigenaren voldoende spaargeld
Is dat inclusief de overwaarde?
Want ik kan niet geloven dat 66% van de huiseigenaren voldoende spaargeld heeft om e.e.a. te bekostigen.

Elise
Berichten: 7364
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 22 apr 2024, 15:51

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54 Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:
Dat denk ik ook, krijg je zwart goud en zwarte BTC's :lol:

Crookie
Berichten: 4307
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 22 apr 2024, 15:56

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2024, 13:45 Verduurzaming boeit DNB helemaal niks. Die willen alleen dat geld naar de markt / economie hebben.
Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.
Slecht nieuws, dat laatste zit in de pijpleiding.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn M » 22 apr 2024, 15:59

Crookie schreef: 22 apr 2024, 15:56
Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2024, 13:45 Verduurzaming boeit DNB helemaal niks. Die willen alleen dat geld naar de markt / economie hebben.
Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.
Slecht nieuws, dat laatste zit in de pijpleiding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10426
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 22 apr 2024, 16:02

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2024, 13:45 Verduurzaming boeit DNB helemaal niks. Die willen alleen dat geld naar de markt / economie hebben.
Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.
Van geld op de bank naar een Rolex in de bank.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26761
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2024, 16:03

tomgtr schreef: 22 apr 2024, 16:02
Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2024, 13:45 Verduurzaming boeit DNB helemaal niks. Die willen alleen dat geld naar de markt / economie hebben.
Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.
Van geld op de bank naar een Rolex in de bank.
zoiets idd
:lollerdelol: :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27921
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 22 apr 2024, 19:54

Mooi laat de DNB maar lekker dat spaargeld van die milieuvervuilers afpakken en gebruiken voor verduurzaming van het huis van die vervuilers.

rent hard weg onderwijl roepend, ik heb lekker A+++

Online
TLRS
Berichten: 2936
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 22 apr 2024, 21:06

:tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31293
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 22 apr 2024, 21:18

Afbeelding


:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6238
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Opa » 22 apr 2024, 21:25

JP schreef: 22 apr 2024, 21:18 Afbeelding


:tooth:
:lol: :rolling: :lol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27921
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 22 apr 2024, 21:33

Nee hoor, centenkwestie :-)
Vervuilen doen we nog steeds met drie vervuilende 6 cilinders en een carbversie die 1 op 3 rijdt en 3 van de vier belastingvrij, dus gratis vervuilen.

En de feiten kloppen ook niet, de sticker zat op de E39 en dat is geen X5

maar ja sarcasme snappen sommige mensen niet

Crookie
Berichten: 4307
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 23 apr 2024, 10:42

Martijn M schreef: 22 apr 2024, 15:59
Crookie schreef: 22 apr 2024, 15:56
Martijn_bmw schreef: 22 apr 2024, 13:54

Dat denk ik ook alleen krijg je hiermee eerder dat het geld naar Goud, BTC, etc. stroomt en zijn ze het zicht helemaal kwijt :tooth:

Ik ben nog altijd een luie / veiligheid-zoekende spaarder die zijn centen 100% gewoon op een spaarrekening heeft staan bij een grote NL bank. Maar als die bank/overheid over mijn spaargeld gaat beslissen of/wanneer/waarvoor ik dit moet uit gaan geven dan ga ik mij ook verdiepen in andere opties om een appeltje voor de dorst te bewaren.
Slecht nieuws, dat laatste zit in de pijpleiding.
Afbeelding
Tja ad hominem :lol:

Alle informatie wijst er op dat het geld van de toekomst een programmeerbare functie zal hebben.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31293
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 23 apr 2024, 11:06

Ja laten we ook dit maar verbieden.....roken was toch slecht, nu mogen ze ook al niet meer gevape'd worden..... ?
De rookworsten van Unox en Hema liggen onder vuur. Want hoewel de naam anders doet vermoeden, worden deze worsten al lang niet meer gerookt, maar krijgen zij deze smaak door toevoeging van een aroma. Nu blijken er aan dat rookaroma gezondheidsrisico’s te kleven, waardoor het gebruik ervan waarschijnlijk verboden gaat worden.
https://archive.is/g37Df

Online
TLRS
Berichten: 2936
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 23 apr 2024, 13:46

Eten is schijnbaar een belangrijke factor als het aankomt op kanker. Dus opzich is er iets voor te zeggen om met beter eten bezig te zijn. Bron bestrijding zeg maar, kan ergere dingen bedenken :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8007
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door MParallel » 23 apr 2024, 14:14

Hele voedingsmiddelen industrie is een grote boevenbende.

Heb het zelf (nog) niet gelezen maar Teun van der Keuken heeft er onlangs een boek over geschreven: De mens is een plofkip

"Teun van de Keuken verklaart de oorlog aan de voedingsindustrie die, zo betoogt hij in een pamflet, uit winstbejag de mens ziek maakt."

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9111
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 23 apr 2024, 17:00

Beknibbelinflatie.
https://www.consumentenbond.nl/meldpunt ... elinflatie
Dit is voor mij eigenlijk de ergste variant. Als dingen duurder worden, of de verpakking kleiner, daar is mee te leven, door evt te matigen.
Maar dat de smaak van producten waar ik tientallen jaren van heb kunnen genieten letterlijk de nek wordt omgedraaid, is gewoon zonde.
Ik proef het bij steeds meer producten, en ook restaurants hebben er naar mijn gevoel een handje naar gekregen.

Elise
Berichten: 7364
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 23 apr 2024, 17:38

smiley schreef: 23 apr 2024, 17:00 Beknibbelinflatie.
https://www.consumentenbond.nl/meldpunt ... elinflatie
Dit is voor mij eigenlijk de ergste variant. Als dingen duurder worden, of de verpakking kleiner, daar is mee te leven, door evt te matigen.
Maar dat de smaak van producten waar ik tientallen jaren van heb kunnen genieten letterlijk de nek wordt omgedraaid, is gewoon zonde.
Ik proef het bij steeds meer producten, en ook restaurants hebben er naar mijn gevoel een handje naar gekregen.
Verdiep je maar eens in zout.
In het kort zorgt zout in bepaalde mate dat andere smaken sterker worden. Nu er steeds meer op zout beperkt moet worden wordt het steeds lastiger om de smaak te behouden want het probleem is dat zout heel goedkoop is maar de smaken die het moet versterken meestal veel duurder zijn.


Duur zout smaakt bijna nooit anders dan goedkoop zout: dit is het verschil
Zout is een vaste gast in elk kruidenrek. Maar het bestaat in veel soorten en prijzen. Wat doet zout precies in eten, waarom zijn er zulke prijsverschillen én proef je dat ook? ’Zelden’, is het verrassende antwoord. ’Maar er is wel een ander verschil.’

Zout is een chemische verbinding – natriumchloride – en heeft twee belangrijke eigenschappen”, zegt Maxime Willems van Foodlab Proef!, dat zowel chefs als voedingsproducenten helpt bij de ontwikkeling of het bijsturen van recepten. „Het conserveert: het zorgt ervoor dat bepaalde micro-organismen niet kunnen groeien.

Daarnaast is er de eigenschap dat zout interageert met zowel bitter, zoet als zuur. Dat kan als smaakbooster zijn maar ook als onderdrukker. In een heel lage concentratie haalt zout bijvoorbeeld de smaak van zoet omhoog, maar in een te hoge concentratie onderdrukt het zoet én boost het zuur.”

Hoeveel verschillende soorten zout zijn er?

„Ontelbaar veel”, vertelt Nicolaas Basson van zoutmerk Jozo. „Omdat er op danig veel plekken zout wordt gemaakt en er dan ook wel een verschil kan zijn qua mineralen. Maar er zijn natuurlijk wel bepaalde types van zout volgens de manier waarop het geproduceerd wordt. Tafelzout staat in veel keukens. Dat wordt geproduceerd door met een buis honderden meters diep in de grond te gaan naar een zoutlaag, daar water in en uit te pompen, en dat vervolgens door hitte te laten verdampen tot je het zout overhoudt.

Bij zeezout doe je zeewater in natuurlijke bassins en laat je dat met behulp van zon en wind verdampen. Fleur de sel wordt op een gelijkaardige manier gemaakt, alleen vangen ze daar de zoutkristallen aan het oppervlak van het water terwijl ze het bij gewoon zeezout naar de bodem laten zakken. Zoutvlokken worden zoals fleur de sel geproduceerd, maar het verschil is dat het binnen gebeurt in een gecontroleerde omgeving in grote pannen. En dan heb je nog bergzout dat ze uit mijnen halen, zoals Himalaya rock salt.”

Waarom betaal je in de winkel voor fleur de sel dertig keer de prijs van tafelzout?

„Vanwege de verschillende manier van werken”, zegt Basson. „Tafelzout is het goedkoopste om te produceren, al stijgen die prijzen ook wel door de dure energie. Bij fleur de sel komt er veel meer ambachtelijk werk aan te pas en het duurt ook langer omdat je een beroep doet op de natuur voor de verdamping.” Je betaalt ook de verpakking: een papieren zak met een kg tafelzout is goedkoper dan het leuke potje fleur de sel met kurken deksel.

Is er een smaakverschil tussen al die soorten zout?

„Zelden, want het is allemaal natriumchloride”, zegt Willems. „Eén en dezelfde chemische samenstelling met dus ook dezelfde smaak. De regio waarin het geoogst is, zorgt misschien voor wat spoorelementen die voor subtiele smaakverschillen kunnen zorgen. Zo heb je kala namak, een zout met zoveel zwavel dat het wat smaakt en ruikt naar ei. Maar dat zijn dus specifieke zouten. Gooi het gros van de verschillende soorten in soep en niemand zal een verschil proeven.”

Strooien

Waarom gebruiken we dan niet alleen maar het goedkoopste zout?„Er is wél een verschil in structuur waardoor het ene zout beter geschikt is voor bepaalde bereidingen dan het ander”, zegt Basson. „Tafelzout heeft een zeer gladde korrel waardoor het makkelijk in zo’n strooibusje gebruikt kan worden én ideaal is voor alledaagse gerechten: soep, een stoofpot, het water waarin je pasta kookt....

Chocola en chips

Zeezout heeft iets meer structuur. Die korrel gebruiken ze liever voor gezouten chocolade of voor chips, waarop het door de structuur mooi blijft zitten. Met glad tafelzout zou dat minder lukken. Bergzout is harder en ken je van op pretzels. Fleur de sel of zoutvlokken zijn afwerkzouten: die structuur zorgt voor een typisch mondgevoel. Ze zijn geschikt om bijvoorbeeld na het bakken op een steak te doen.”

Friet

„Gezouten chocolade is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe structuur een rol speelt in de beleving”, zegt Willems. „Ze gebruiken net die grotere ruwere korrels zodat je wat crunch én ook telkens een zoutbommetje hebt wanneer je erop knabbelt. Mocht je gewoon tafelzout laten smelten in je chocolade waardoor er overal evenveel in zit, dan krijg je nooit hetzelfde effect. Omgekeerd is gewoon keukenzout wél het ideale zout om op frietjes te doen omdat het zeer makkelijk rond alle kantjes van de frietjes heen gaat. Met grover zout lukt dat dan weer niet.”

Wanneer doe je zout op of in je gerecht?

„Voor de smaak maakt het niets uit of je vlees al kruidt met zout voor, tijdens of na het bakken”, zegt Willems. „Alleen als je de structuur van zo’n grover zout wil houden, gebruik je dat dus als afwerking.”

Bestaat er een grens voor te veel of te weinig zout in een gerecht?

„Te veel zout is iets persoonlijks”, aldus Willems. „Wie vaak en graag zout eet, zal er meer van willen. Er is wel een ondergrens. Binnen ons lab begeleiden we voedingsproducenten die van Nutriscore B naar A willen gaan. Vaak is daar een zoutverlaging voor nodig. Maar ga je te laag, dan is de smaak niet meer top. Wat er nog van zout in zit, versterkt niet genoeg de smaak van de andere kruiden. Je kan dan wel meer van die kruiden toevoegen, maar dat kost geld. Dat doet zout ook: door de smaak van de aanwezige ingrediënten te versterken, heb je er minder nodig en is je product goedkoper.”

Hoeveel mag je ervan eten voor je gezondheid?

„De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft maximaal 5 gram per dag als advies”, zegt Rosa Luyten van het Vlaams Instituut Gezond Leven. „Een hoog zoutverbruik bevordert hoge bloeddruk, wat het risico op hart- en vaatzieken verhoogt. We weten dat de beperking tot vijf gram niet gehaald wordt in België. Uit de voedselconsumptiepeiling van 2014 – recentere cijfers zijn er niet – bleek de gemiddelde gebruikelijke zoutinname ongeveer 5,8 gram per dag te zijn en dat is met grote waarschijnlijkheid nog een onderschatting.”

Online
TLRS
Berichten: 2936
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 23 apr 2024, 19:55

Interessant stuk :duim:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31293
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 23 apr 2024, 19:58

Dan maar meer Maggi gaan gebruiken....

Robin
Berichten: 51415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 23 apr 2024, 20:22

smiley schreef: 23 apr 2024, 17:00 Beknibbelinflatie.
https://www.consumentenbond.nl/meldpunt ... elinflatie
Dit is voor mij eigenlijk de ergste variant. Als dingen duurder worden, of de verpakking kleiner, daar is mee te leven, door evt te matigen.
Maar dat de smaak van producten waar ik tientallen jaren van heb kunnen genieten letterlijk de nek wordt omgedraaid, is gewoon zonde.
Ik proef het bij steeds meer producten, en ook restaurants hebben er naar mijn gevoel een handje naar gekregen.
Dat laatste maakte ik zondag mee tijdens de lunch in een etablissement waar wij wekelijks komen koffiedrinken.
Ze hadden 'n nieuwe kaart. En hun (gewoon goede) gehaktbal in eigen jus met wat frutsels voor ik dacht €12 heette nu Gehaktbal Deluxe voor 16.

Meer entourage op een groot stuk brood en zelfs een spiegelei er bovenop. Máár de nieuwe gehaktbal had een structuur binnenkant die meer op beton leek qua kleur en structuur, terwijl de oude ' echt' net gedraaid leek en de struktuur korreliger was en 'bruin'.

Hij smaakte anders(niet meteen smakeloos, ook wel aardig qua smaak, maar toch ), meer 'nep', uit blik, ik heb er geen verstand van maar MdV en dochterlief(en dat zijn echte keukenprinsessen!) beaamden dat.

Dan beknibbel je toch! Vond ik wel jammer, duurder ok, maar de kwaliteit minder eigenlijk...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Gert-jan, HJ2, Mark, Niels v/d burgh, Paul76, Will F., woka en 9 gasten