Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
FT
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door FT » 20 apr 2024, 13:34

Ik ben benieuwd over wat je rechten en plichten zijn voor een verlaten auto.
Bij mij in de buurt staat al ruim een jaar een bijzondere auto geparkeerd waar ik interesse in heb (ik noem geen locatie en auto vanwege privacy). Het is een youngtimer van de begin jaren 2000 en hij is geïmporteerd.
De auto ziet er redelijk uit, hoewel de wielen wat vies zijn, een derde remlicht wat los zit en het kenteken voor scheef.

Is het mogelijk zo'n auto te kopen als hij verlaten is? Wat bepaalt dat hij verlaten is? Moet oa de apk en verzekering niet meer geldig zijn?
Ik heb wel eens gelezen dat je de RDW kan bellen, maar je kan/mag niet zomaar achter de eigenaar komen.
Denk zelf niet dat dit iets gaat worden (te lastig en een project), maar ik was hier vooral altijd benieuwd naar geweest. Hoe werkt dit in NL?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10784
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Joy » 20 apr 2024, 13:48

Volgens mij schrijft RDW eerst de eigenaar aan, als die vervolgens geen contact opneemt slepen ze de auto af. Mochten er geen papieren of sleutels meer te achterhalen zijn dan gaat de auto naar de sloop. Met papieren komt zo een auto op een veiling van Domeinen terecht.

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Eric Z » 20 apr 2024, 15:25

Omdat die geimporteerd is zal er een NL kenteken op zitten neem ik aan.
Als het een zakelijke eigenaar is dan word er geen contact opgenomen maar krijg jij de info. Prive eigenaar ben je aan de welwillendheid van die persoon overgelevert of je contact gegevens krijgt. Maar de aanvraag indienen bij de RDW kan je in ieder geval.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-opvragen

Als die in de buurt staat, begin dan eens met rondvragen in diezelfde buurt. Mogelijk ben je er dan sneller achter?

Als het echt een wrak staat te worden op openbaar terrein dan kan de gemeente denk ik de auto verwijderen. Maar dan ben jij nog niet in staat om te kopen. Dus schiet je weinig mee op.

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Jlijp » 20 apr 2024, 23:07

Vrij recent las ik een artikel van iemand die een verlaten Volvo heeft meegenomen.

https://lc.nl/friesland/leeuwarden/Advo ... 84175.html

Elise
Berichten: 7364
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Elise » 21 apr 2024, 08:51

In de gemeente Baarn (Lage Vuursche) is na 10 jaar pas een auto weggesleept die daar voor iemands oprit was neergezet omdat hij het huis van die mensen lelijk vond.

Soap rondom oldtimer Lage Vuursche ten einde; auto ouderwets afgesleept door berger
De Citroën BX wilde zaterdag eigenlijk van geen wijken weten, maar uiteindelijk lukte het toch en is de soap in Lage Vuursche ten einde. Tien jaar stond hij op een smal stukje grond aan de Vuurse Steeg. Een boze buurman kon het niet verkroppen dat hij een modern vormgegeven woning als buurman kreeg en parkeerde de auto pal ervoor.

De oldtimer roestte jaar op jaar verder weg, maar niemand kwam in actie. Totdat de Gooi en Eemlander er een artikel aan wijdde. De gemeente liet daarop de Regionale Uitvoeringsdienst de zaak in onderzoek nemen. Dat leidde uiteindelijk tot de wegsleepactie in opdracht van de eigenaar van de auto. De berger wilde de Citroën op zijn voertuig laden, maar dat lukte niet. Dus er moest ouderwets worden gesleept.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1991
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door 350 Z » 21 apr 2024, 09:56

10 jaar ik had allang een sleepkabel aan de trekhaak gehangen en hem weggesleept.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26761
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Martijn_bmw » 21 apr 2024, 09:59

Idd bizar lang dat verhaal in lage vuursche

FT
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door FT » 21 apr 2024, 14:32

Eric Z schreef: 20 apr 2024, 15:25 Omdat die geimporteerd is zal er een NL kenteken op zitten neem ik aan.
Als het een zakelijke eigenaar is dan word er geen contact opgenomen maar krijg jij de info. Prive eigenaar ben je aan de welwillendheid van die persoon overgelevert of je contact gegevens krijgt. Maar de aanvraag indienen bij de RDW kan je in ieder geval.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-opvragen

Als die in de buurt staat, begin dan eens met rondvragen in diezelfde buurt. Mogelijk ben je er dan sneller achter?

Als het echt een wrak staat te worden op openbaar terrein dan kan de gemeente denk ik de auto verwijderen. Maar dan ben jij nog niet in staat om te kopen. Dus schiet je weinig mee op.
Dit is wel nieuwe info voor mij. Ik denk niet dat het een zakelijke eigenaar is.

Wel bijzonder verhaal van Baarn hierboven. Ik denk dat een auto pas echt verlaten beschouwd is na x aantal jaar. In dit geval is 1 jaar wat kort. Overigens grappig, in dezelfde straat, ongeveer 200m verder staat er al langer een verlaten reclameauto die nog wel een korte geldige apk heeft. Banden plat en groen geworden. Daar wordt wel van tijd tot tijd iets mee gedaan, alleen niet gereden.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Rogerb » 21 apr 2024, 14:51

Heb het hier in de straat welleens gehad, werd een rechtsgestuurde E90 geparkeerd op lekke banden etc. Zolang de auto gekeurd en verzekerd is werd er niks gedaan, pas 2 maanden na verstrijken Apk werd de auto weggehaald(nadat deze bijna een jaar had gestaan.)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4117
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door Philipoo » 22 apr 2024, 12:44

Rogerb schreef: 21 apr 2024, 14:51 Heb het hier in de straat welleens gehad, werd een rechtsgestuurde E90 geparkeerd op lekke banden etc. Zolang de auto gekeurd en verzekerd is werd er niks gedaan, pas 2 maanden na verstrijken Apk werd de auto weggehaald(nadat deze bijna een jaar had gestaan.)
kentekens eraf trekken, dan haalt de politie 'm wel weg namelijk :)

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1991
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Verlaten bijzondere auto in de buurt, wat kun je hiermee?

Bericht door 350 Z » 22 apr 2024, 13:37

Ok dat wist ik niet, weer wat geleerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wackywim en 2 gasten