Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 4651
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 18 apr 2024, 13:27

Geen idee wat de mijne was. Denk G. Over 2 maanden gloednieuwe dakkapellen erop met HR++ ipv enkelglas en RD waarde van dak en muren van 6/4.3 ipv geen isolatie :tooth:

Gelijk de schuine gedeeltes 12/14cm PiR tegenaan. Compleet nieuwe zoldervloer maken inclusief PIR of glaswol en kan ik volgende winter zowaar warm stoken boven.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31280
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 18 apr 2024, 13:33

Energielabel, al is het donkerbruin G. Ze staan nog in rijen voor de open deur als je een bord in de tuin zet.

Ons oude huis kreeg vorig jaar E, altijd mooi om dan te zien dat een makelaar dit kleiner vermeldt, dan als het superzuinig zou zijn.
Nu heb ik A, met in mijn ogen dezelfde kwaliteit dubbelglas en is het altijd minimaal 20graden binnen, en de kachel uit :coffee:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8004
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 18 apr 2024, 14:07

Weer zo'n heerlijk gevalletje "Do as we say, don't do as we do". Regels gelden immers alleen voor het plebs.

Overheid voldoet niet aan eigen regels energielabel voor kantoren

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245806 ... r-kantoren

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 18 apr 2024, 14:23

JP schreef: 18 apr 2024, 13:33 Energielabel, al is het donkerbruin G. Ze staan nog in rijen voor de open deur als je een bord in de tuin zet.

Ons oude huis kreeg vorig jaar E, altijd mooi om dan te zien dat een makelaar dit kleiner vermeldt, dan als het superzuinig zou zijn.
Nu heb ik A, met in mijn ogen dezelfde kwaliteit dubbelglas en is het altijd minimaal 20graden binnen, en de kachel uit :coffee:
Dat is ook een kwestie van tijd. Banken gaan een stuk strenger worden op niet A-label huizen. Hoger risico en dat rekenen ze door. Het gaat pas echt leuk worden als verzekeraars serieus gaan kijken naar risico woningen..

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15879
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bram » 18 apr 2024, 14:29

Arthur schreef: 17 apr 2024, 19:01 Ik denk dat JP “dubbel D” leest :coffee:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39779
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 18 apr 2024, 16:45

Wimo schreef: 18 apr 2024, 14:23
JP schreef: 18 apr 2024, 13:33 Energielabel, al is het donkerbruin G. Ze staan nog in rijen voor de open deur als je een bord in de tuin zet.

Ons oude huis kreeg vorig jaar E, altijd mooi om dan te zien dat een makelaar dit kleiner vermeldt, dan als het superzuinig zou zijn.
Nu heb ik A, met in mijn ogen dezelfde kwaliteit dubbelglas en is het altijd minimaal 20graden binnen, en de kachel uit :coffee:
Dat is ook een kwestie van tijd. Banken gaan een stuk strenger worden op niet A-label huizen. Hoger risico en dat rekenen ze door. Het gaat pas echt leuk worden als verzekeraars serieus gaan kijken naar risico woningen..
Wanneer ben je een risicowoning dan, en moet het allemaal A zijn? Sommige woningen zijn niet eens A te krijgen. Volgens mij zal dat wel meevallen. Zo lang er nog een te kort is aan woningen. Als de nieuwe koper van plan is te moderniseren (moet mss dan wel een plan indienen), dan wordt dat label vanzelf beter. Dus wat is het risico dan, zeker voor een verzekeraar? Omdat de stookkosten hoger liggen, een hogere verzekeringspremie?
Dit zie ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31280
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 18 apr 2024, 17:24

Ah het volgende verdienmodel. De angstcultuur.

Dan zijn er helemaal geen huizen meer voor de kinders. Moeten ze de ouders tot in het graf in huis houden. Na 25jaar krijgen ze subsidie op middel X, want die oudjes worden te oud en dat kost de overheid ook weer geld.

Woningen op gas, hogere verzekeringsrisico's? Oudere huizen, instortingsgevaar? Allemaal aan het ev-huis....?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2024, 19:42

Arthur schreef: 18 apr 2024, 16:45
Wimo schreef: 18 apr 2024, 14:23
JP schreef: 18 apr 2024, 13:33 Energielabel, al is het donkerbruin G. Ze staan nog in rijen voor de open deur als je een bord in de tuin zet.

Ons oude huis kreeg vorig jaar E, altijd mooi om dan te zien dat een makelaar dit kleiner vermeldt, dan als het superzuinig zou zijn.
Nu heb ik A, met in mijn ogen dezelfde kwaliteit dubbelglas en is het altijd minimaal 20graden binnen, en de kachel uit :coffee:
Dat is ook een kwestie van tijd. Banken gaan een stuk strenger worden op niet A-label huizen. Hoger risico en dat rekenen ze door. Het gaat pas echt leuk worden als verzekeraars serieus gaan kijken naar risico woningen..
Wanneer ben je een risicowoning dan, en moet het allemaal A zijn? Sommige woningen zijn niet eens A te krijgen. Volgens mij zal dat wel meevallen. Zo lang er nog een te kort is aan woningen. Als de nieuwe koper van plan is te moderniseren (moet mss dan wel een plan indienen), dan wordt dat label vanzelf beter. Dus wat is het risico dan, zeker voor een verzekeraar? Omdat de stookkosten hoger liggen, een hogere verzekeringspremie?
Dit zie ik niet helemaal.
Je zou kunnen zeggen een waardedaling maar ik geloof daar ook niet zo erg in. Als huizen met een lager label een lagere waarde hebben dan heb je ook minder hypotheek nodig. En je zou kunnen stellen dat je dan meer kosten maakt voor stoken enz dus is max hypotheek bedrag lager.

Elise
Berichten: 7355
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 18 apr 2024, 19:59

De huizenzoekers worden steeds wanhopiger :duh:

Vrouw (84) bang door intimiderende brief van buren: ’Wordt het niet eens tijd dat u naar het bejaardentehuis gaat?’

Afbeelding


Als het mijn moeder zou zijn geweest ging ik even een rondje door de buurt maken, een buurtonderzoekje zal ik maar zeggen :whistle:

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6149
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door EvdP » 18 apr 2024, 20:10

Yup.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10425
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 18 apr 2024, 20:53

Agreed!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9111
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 18 apr 2024, 21:00

Een beetje echte journalistiek met een rondje door de buurt zou niet verkeerd zijn.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het een heel pak buren is met zo'n rare mening.
Kan net zo goed 1 flippo zijn, die uit naam van meerdere denkt te spreken.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10425
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 18 apr 2024, 21:22

Also agreed. En verfrissend dat jij een relativerende visie hebt 💪

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric Z » 18 apr 2024, 21:25

Ze woont in Leiden maar is afgestempeld in Amsterdam? Dan zitten je buren toch wel een eindje weg.

Geen naam maar een aan de bewoners van dit adres, ook al vrij ongebruikelijk.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6149
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door EvdP » 18 apr 2024, 21:30

Eric Z schreef: 18 apr 2024, 21:25 Ze woont in Leiden maar is afgestempeld in Amsterdam? Dan zitten je buren toch wel een eindje weg.
Mijn post gaat via Zwolle. En daar woon ik echt niet.

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 18 apr 2024, 22:14

JP schreef: 18 apr 2024, 17:24 Ah het volgende verdienmodel. De angstcultuur.

Dan zijn er helemaal geen huizen meer voor de kinders. Moeten ze de ouders tot in het graf in huis houden. Na 25jaar krijgen ze subsidie op middel X, want die oudjes worden te oud en dat kost de overheid ook weer geld.

Woningen op gas, hogere verzekeringsrisico's? Oudere huizen, instortingsgevaar? Allemaal aan het ev-huis....?
Huizen in een risico gebied voor overstromingen. Er zijn tal van factoren. Dit gaat gewoon gebeuren..

https://klimaatweb.nl/nieuws/extreem-we ... -mogelijk/

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26755
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2024, 06:31

Wimo schreef: 18 apr 2024, 22:14
JP schreef: 18 apr 2024, 17:24 Ah het volgende verdienmodel. De angstcultuur.

Dan zijn er helemaal geen huizen meer voor de kinders. Moeten ze de ouders tot in het graf in huis houden. Na 25jaar krijgen ze subsidie op middel X, want die oudjes worden te oud en dat kost de overheid ook weer geld.

Woningen op gas, hogere verzekeringsrisico's? Oudere huizen, instortingsgevaar? Allemaal aan het ev-huis....?
Huizen in een risico gebied voor overstromingen. Er zijn tal van factoren. Dit gaat gewoon gebeuren..

https://klimaatweb.nl/nieuws/extreem-we ... -mogelijk/
Ik geloof daar ook wel in Wimo zeker inderdaad in gebieden met overstroming en verzakking gevaar.

Als door stijgende waterstanden / steeds heftigere regenval in gebieden huizen onder gaan lopen / weg spoelen of instorten door bodem verzakking wil een bank daar natuurlijk geen of tegen veel hogere risico kosten een hypotheek voor geven.

Elise
Berichten: 7355
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 19 apr 2024, 07:23

smiley schreef: 18 apr 2024, 21:00 Een beetje echte journalistiek met een rondje door de buurt zou niet verkeerd zijn.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het een heel pak buren is met zo'n rare mening.
Kan net zo goed 1 flippo zijn, die uit naam van meerdere denkt te spreken.
Ik vermoed dat het gewoon 1 flippo is. Even van deur tot deur voor een babbeltje en een kopietje van de "dreigbrief" achterlaten en met een beetje mazzel komt het als een boemerang terug naar de initiatiefnemer.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nu een huis kopen

Bericht door 350 Z » 19 apr 2024, 09:04

Elise schreef: 18 apr 2024, 19:59 De huizenzoekers worden steeds wanhopiger :duh:

Vrouw (84) bang door intimiderende brief van buren: ’Wordt het niet eens tijd dat u naar het bejaardentehuis gaat?’

Afbeelding

Als het mijn moeder zou zijn geweest ging ik even een rondje door de buurt maken, een buurtonderzoekje zal ik maar zeggen :whistle:
De bejaardenhuizen zijn onder VVD beleid allemaal wegbezuinigd, dus dan mogen de buren vertellen welk bejaardenhuis…..

Elise
Berichten: 7355
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 21 apr 2024, 13:07

Elise schreef: 19 apr 2024, 07:23
smiley schreef: 18 apr 2024, 21:00 Een beetje echte journalistiek met een rondje door de buurt zou niet verkeerd zijn.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het een heel pak buren is met zo'n rare mening.
Kan net zo goed 1 flippo zijn, die uit naam van meerdere denkt te spreken.
Ik vermoed dat het gewoon 1 flippo is. Even van deur tot deur voor een babbeltje en een kopietje van de "dreigbrief" achterlaten en met een beetje mazzel komt het als een boemerang terug naar de initiatiefnemer.
Massaal bloemen en kaartjes voor Leidse (86) die intimiderende dreigbrief van buren kreeg

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nu een huis kopen

Bericht door TLRS » 21 apr 2024, 14:30

NL gaat naar de dolfijnen :bloemetje:

Elise
Berichten: 7355
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 26 apr 2024, 07:50

Tweede Kamer geeft groen licht voor huurwet De Jonge: dit gaat er veranderen
Met een stevige ingreep in de middenhuur wil demissionair woonminister De Jonge meer betaalbare huurwoningen regelen. Hij krijgt daarvoor donderdag een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aan zijn zijde. Maar een deel daarvan geeft de minister met pijn in de buik groen licht voor zijn plannen. Wat zijn de plannen van De Jonge en waarom is daar ook zoveel weerstand tegen?

Wat wil De Jonge precies bereiken?

Met zijn ’wet betaalbare huur’ regelt de CDA-bewindsman dat fors meer woningen binnen de grenzen van huurregulering gaan vallen. Dat gaat nu gelden voor alle woningen die volgens een waarderingsstelsel maximaal 186 punten halen. Daarvoor mogen verhuurders dan maximaal 1123 euro per maand vragen. Volgens De Jonge gaat daarmee uiteindelijk de huur van 300.000 woningen met gemiddeld 190 euro omlaag en worden excessen op de huurmarkt bestreden.

Goed nieuws voor huurders dus?

Ja, maar wel alleen voor mensen die een huurcontract afsluiten nádat de wet is ingegaan. Huurders met lopende contracten kunnen geen beroep doen op de nieuwe regels om hun bestaande huur te verlagen.
Toch zijn er in de Tweede Kamer ook veel zorgen over de wet, waarom?

Tegenstanders als VVD en BBB storen zich aan het frame van ’betaalbare huur’ dat de minister op de wet heeft geplakt. Want niemand is tegen ’betaalbare huur’, maar toch gaan deze partijen tegen de wet stemmen. Zij vrezen namelijk dat deze wet juist voor minder (betaalbare) huurwoningen gaan zorgen. De strenge regels maken het volgens tegenstanders niet meer rendabel om huizen te verhuren. Dus, vrezen zij, zullen bestaande verhuurders hun panden gaan verkopen voor prijzen die middeninkomens niet kunnen betalen. En wagen bouwers zich niet meer aan het bouwen van nieuwe huurwoningen.

Beperkt die vrees zich allen tot de tegenstanders?

Nee, ook sommige partijen die de wet steunen zeggen deze week dat met buikpijn te doen, om dezelfde redenen die de tegenstanders noemen. „Ook al ben ik voor, ik hou mijn hart vast”, zei CU-Kamerlid Grinwis bijvoorbeeld. En PVV-Kamerlid Madlener zei ’er niet gerust op’ te zijn: „Ik weet dat veel verhuurders hun woning gaan verkopen.” Een groot deel van de Kamer wil dan ook dat het kabinet een vinger aan de pols houdt of er niet te veel huurwoningen van de markt verdwijnen.

Wanneer gaan de nieuwe regels gelden?

Als het aan De Jonge ligt al vanaf 1 juli. Daarvoor is wel een snelle behandeling – én groen licht – van de Eerste Kamer nodig. Die gaat zich na de meivakantie over de wet buigen. Op het ministerie klinkt de verwachting dat het goed gaat komen. De partijen die zich in het debat voorstander toonden van de wet, hebben immers in de senaat ook een meerderheid. Maar die is wel nipt: als een of meerdere partijen draaien, kan de wet alsnog sneuvelen.
€1123 per maand ==> €13.476 op jaarbasis.
Reken ik voor het gemak €1.476 op jaarbasis aan kosten (onderhoud, verzekeringen etc.) blijft er €12.000 aan huurpenningen over.

Bruto rendement van 3% praat je over een huis van €400.000
Bruto rendement van 4% praat je over een huis van €300.000
Bruto rendement van 6% praat je over een huis van €200.000

Zeker gezien de huidige huizenprijzen gaat toch niemand meer een huis in de verhuur doen?
Dus alles waarvan een huurder de huur heeft opgezegd gaat linea recta de verkoop in en de opbrengst wordt elders geïnvesteerd.
Goed plan van De Jonge :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27906
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 26 apr 2024, 08:18

HAHA wat een plan weer, voor de gein even onze woning in de huurcheck ingevuld, en dan ben ik echt nog laag gaan zitten, dan zit ik al ruim boven de 186 punten (471) en mag ik 2600 huur vragen, dit gaat echt niks brengen, want als je als verhuurder zorgt dat je boven de 186 punten zit val je buiten de regeling.

Online
KoenM
Berichten: 1768
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 26 apr 2024, 08:32

Natuurlijk gaat dit wel een grote impact hebben. Gaat om alle appartementen van 50m2 in de steden die nu voor 1600-2000€ verhuurd worden, en zeker onder die grens gaan vallen. Die komen het laatste jaar al allemaal te koop.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27906
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 26 apr 2024, 09:05

KoenM schreef: 26 apr 2024, 08:32 Natuurlijk gaat dit wel een grote impact hebben. Gaat om alle appartementen van 50m2 in de steden die nu voor 1600-2000€ verhuurd worden, en zeker onder die grens gaan vallen. Die komen het laatste jaar al allemaal te koop.
Dat valt nog te bezien, oppervlakte van zon appartement is al 50 punten, label A is er nog 35 erbij.
Puntentelling gaat best hard die 186 is niet echt schokkend.
Dat er kamers en kleine appartementen zijn die het niet halen zal best, maar qua huizen zullen de meesten er echt wel boven zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, EvdP, Gisae, Marc Sierra, Martijn_bmw, Sidney en 3 gasten