2016 (982) 718 Cayman S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door HSR » 13 apr 2024, 08:41

Enrico schreef: 12 apr 2024, 10:54 IMG_8808.jpeg

De wagen heeft mij positief verrast op CPZ! Uitgebreider verslag binnenkort.
In de pitstraat had ik het er nog met wat andere CPZ bezoekers over dat die gele Cayman echt hard reed. Ik zat een paar keer achter je en het was dan leuk om je lijn te volgen! Bijhouden lukte echter niet :D

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2259
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door jos_br » 13 apr 2024, 21:44

Enrico schreef: 06 apr 2024, 08:54 Garage Shots!

IMG_8735.jpegIMG_8737.jpegIMG_8736.jpegIMG_8734.jpeg
Wat een gaaf ding!

Jos.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 15 apr 2024, 16:17

Vorige week mandag deed ik mee met de Track Day van Gummen. Een dag vol (bijna allemaal) auto’s op kenteken en dus wat vriendelijker en gemoedelijker rondrijden dan dagen met full on racewagens. Deze Track Day is al jaren mijn manier van de auto's kennen die ik heb en lekker hard kunnen rijden zonder flitspaal of oom agent achter een boom :)

Op deze dag heb ik 30 volle ronden gereden in 3 stints.

Daar waar de Cayman op Straat en laten we zeggen op 7/10 van wat hij kan, underwhelming is. Vervolgd door mijn klacht dat het niet snel "voelt" en dat de Civic meer belevenis had, wordt dit eigenschap eigenlijk de sterke punt op circuit.

De Civic heb ik 3 x een track day meegereden. Beste tijd ooit, 2:03 (safe) op PS4S banden. I wil altijd heel naar huis na dat ik in 2013 mijn Subaru STI total los rij op CPZ. Ik heb met de Cayman, 5 ronden alleen in de wagen gereden, de rest met een passagier, en dan ben je nog voorzichtiger. De beste van de 5 ronden was een 2.02 (safe) op PS4S banden.

Maar met de Civic denk ik dat ik zonder Semislicks niet meer dan een seconde of 3 harder zou kunnen. Met de Cayman denk ik dat ik 8 tot 10 seconden heb laten liggen.

Waar is de Cayman beter op CPZ dan de Civic.

1. Remmen, dat kon 10-15 meter later zonder risico en met geen enkel gevoel dat het onstabiel was. Mijn topsnelheid was 218 vs 207 met de CIVIC (GPS gemeten in Race Chrono). Geen brake fade en ook een pedaal die makkelijker doseer baar is dan de Civic.
2. Acceleratie, i.v.m. PDK accelereert de Cayman bocht uit aanzienlijk sneller. Bijna alle rechte stukken na de bochten had ik 4 a 8 km per uur sneller gereden.
3. Bocht stabiliteit, de PASM werkt bijzonder goed en met de Cayman in Sport Plus en dempers op Sport, had ik nooit het gevoel gehad dat de achterkant zou uitbreken of dat ik onbalans zou krijgen.
4. Koeling, de Olie temp en bandenspanning was erg stabiel onder hard load. Bandenspanning liep eigenlijk op bij langzamer rijden! Olie niet boven de 110 graden gehad ondanks dat de PDK bij 7,500 achterelkaar schakelde en de toeren altijd zo hoog mogelijk hield.

Waarom was ik maar 1 seconde sneller? De mid speed corners. De Civic afschrijven of de 718 afschrijven is een ander order van groote, zelf schade kost ook aanzienlijk meer in de Porsche en dat speelt tussen mijn ooren.

Achter af kan ik enkel meer waardering hebben door de Duitse Engineers die de 718 gemaakt hebben. Boven 7/10 van wat hij kan, gaat de wagen echt leven en is het genot veel meer!

Niets te klagen? Nee, ik werd gek van de TPMS.... Die keer op keer waarschuwde voor de Banden Spanning.... Blijkbaar werd hij niet blij dat ik met 1.9 Bar begon, bij 2.6 lucht uitliet tot 2.3 en daarmee blijf rondrijden. Bij constant rijden naar huis stopte hij met waarschuwen.

Komend wekend rij ik mijn eerste Road Trip (Limburg/België/Luxembourg/Noord-Frankrijk) ben benieuwd wat mijn mening daarna is.
Laatst gewijzigd door Enrico op 15 apr 2024, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 15 apr 2024, 16:18

434752113_10163204180574638_1838701787495595522_n.jpg
434752113_10163204180574638_1838701787495595522_n.jpg (108.91 KiB) 889 keer bekeken
Max gemeten G's op CPZ :)

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 15 apr 2024, 16:24

438096789_10163213666784638_1963974557248303425_n.jpg
438096789_10163213666784638_1963974557248303425_n.jpg (88.78 KiB) 880 keer bekeken
Voor de Ziggo Sport Analysten, de beste tijden van de 3 wagens waarmee ik Trachdays gereden me heb :wink:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Alexsti » 15 apr 2024, 17:09

Dan was die ouwe STI nog zo gek nog niet vergeleken met de nieuwere auto's..... :df:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5285
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Kasteel » 15 apr 2024, 18:06

Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Enrico schreef: 15 apr 2024, 16:18 434752113_10163204180574638_1838701787495595522_n.jpg

Max gemeten G's op CPZ :)

Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 15 apr 2024, 18:22

Alexsti schreef: 15 apr 2024, 17:09 Dan was die ouwe STI nog zo gek nog niet vergeleken met de nieuwere auto's..... :df:
Kopt, de STI tijd was wel op Semislicks, met KW onderstel, en 480nm. En de tijd was van voor de kombochten. Maar je hebt gelijk dat voor een wagen uit 2005 dat goed te doen was.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 15 apr 2024, 18:27

Kasteel schreef: 15 apr 2024, 18:06 Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Enrico schreef: 15 apr 2024, 16:18 434752113_10163204180574638_1838701787495595522_n.jpg

Max gemeten G's op CPZ :)

Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
Heb geen reset knop op de 718 gevonden. Je kan hem zo ver ik weet enkel op 2.3 of 2.1 Bar configureren. Ik heb niets gedaan en toch verdween de waarschuwing onderweg naar huis.

Klopt, had ik meer ronden alleen gerede. Waren de bocht snelheden verder omhoog gegaan.

Weet niet zeger maar de G naar links is een bocht naar rechts en de G naar rechts is een bocht naar links. Zou leuk zijn om te zien wat anderen gereden hebben qua G’s op CPZ.

Na de road-trip ben ik ook benieuwd wat voor G’s gehaald worden.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5285
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Kasteel » 15 apr 2024, 21:02

Enrico schreef: 15 apr 2024, 18:27
Kasteel schreef: 15 apr 2024, 18:06 Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Enrico schreef: 15 apr 2024, 16:18 434752113_10163204180574638_1838701787495595522_n.jpg

Max gemeten G's op CPZ :)

Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
Heb geen reset knop op de 718 gevonden. Je kan hem zo ver ik weet enkel op 2.3 of 2.1 Bar configureren. Ik heb niets gedaan en toch verdween de waarschuwing onderweg naar huis.

Klopt, had ik meer ronden alleen gerede. Waren de bocht snelheden verder omhoog gegaan.

Weet niet zeger maar de G naar links is een bocht naar rechts en de G naar rechts is een bocht naar links. Zou leuk zijn om te zien wat anderen gereden hebben qua G’s op CPZ.

Na de road-trip ben ik ook benieuwd wat voor G’s gehaald worden.
Ik meende dat je bij bandenspanning scherm een paar opties had, zodat je zonder meldingen kon rijden :)
G rechts is idd voor de bochten naar links, maar meeste halen volgens mij op Zandvoort een hogere waarde in de rechterbochten (ik iig wel :))

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Alexsti » 16 apr 2024, 18:22

Enrico schreef: 15 apr 2024, 18:22
Alexsti schreef: 15 apr 2024, 17:09 Dan was die ouwe STI nog zo gek nog niet vergeleken met de nieuwere auto's..... :df:
Kopt, de STI tijd was wel op Semislicks, met KW onderstel, en 480nm. En de tijd was van voor de kombochten. Maar je hebt gelijk dat voor een wagen uit 2005 dat goed te doen was.
De snelheid op t rechte stuk ligt dankzij de laatste kombocht wel hoger als vroeger...
Denk dat je met de STI ook meer durfde te gooien en smijten dan met de opvolgers, je reedt toch met het standaard vermogen 265PK ?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 17 apr 2024, 11:02

Alexsti schreef: 16 apr 2024, 18:22
Enrico schreef: 15 apr 2024, 18:22
Alexsti schreef: 15 apr 2024, 17:09 Dan was die ouwe STI nog zo gek nog niet vergeleken met de nieuwere auto's..... :df:
Kopt, de STI tijd was wel op Semislicks, met KW onderstel, en 480nm. En de tijd was van voor de kombochten. Maar je hebt gelijk dat voor een wagen uit 2005 dat goed te doen was.
De snelheid op t rechte stuk ligt dankzij de laatste kombocht wel hoger als vroeger...
Denk dat je met de STI ook meer durfde te gooien en smijten dan met de opvolgers, je reedt toch met het standaard vermogen 265PK ?
Ja, kombochten schelen veel. De Blauwe was Standard de Grijze was getunneld. 340pk dacht ik.

Gebruikersavatar
malle eppie
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:27
Auto: RS6-M140i-1MCoupe-Ftype
Locatie: Fryslân

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door malle eppie » 17 apr 2024, 11:08

Je kan de bandenspanning resetten.

https://www.youtube.com/watch?v=fMETwFjQf9I

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 17 apr 2024, 19:24

malle eppie schreef: 17 apr 2024, 11:08 Je kan de bandenspanning resetten.

https://www.youtube.com/watch?v=fMETwFjQf9I
Thanks! Dat zou idd een shortcut kunnen zijn. Echter is dat niet mijn probleem. De issue is dat tijdens het rijden op circuit schommelt de luchtdruk op de ban te veel en gaat telkens de waarschuwing systeem af. De reset kan enkel gedaan worden als je stil staat maar ik zal weer een waarschuwing krijgen als ik op de baan rij. De TPMS kent enkel 2.3 of 2.1 als de “normale” waarde en waarschuwt als je snel boven of onder raakt. Je hoeft het systeem niet te resetten als je weel een lang stuk met banden rondom de normale rijdt.

Ik ga het op een 718 forum vragen. Het liefst, het systeem uitzetten 🙂

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 01 mei 2024, 18:16

Twee weken geleden eindelijk op pad geweest met de Cayman. Via Limburg, België en Luxembourg naar Noord Frankrijk.

Helaas bij dag 1, een ongeval gehad. Een Hert sprong voor de auto, schrook van de kleur en werd bij 55/60km per uur vol geschept.

Betekend ik mijn auto voolopig kwijt ben. Weer super service van PC Twente om mijn te ontzorgen bij de schade herstel.
439336227_10163235692584638_858363713538968825_n.jpg
439336227_10163235692584638_858363713538968825_n.jpg (673.04 KiB) 145 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enrico op 01 mei 2024, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4476
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door sitechris » 01 mei 2024, 18:30

Das balen man. Hopelijk zelf geen verdere klachten/letsel?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3305
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 01 mei 2024, 18:39

sitechris schreef: 01 mei 2024, 18:30 Das balen man. Hopelijk zelf geen verdere klachten/letsel?
Nee, was zonder vaart, voor dat ik kon remmen was de hert al bij de achterkant uit gekomen. RIP hert. Schade is cosmetisch, voorbumper gescheurd en deukje in de frunkkap.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39779
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Arthur » 01 mei 2024, 18:50

Zonde :(

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15879
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Bram » 01 mei 2024, 19:07

Wat zuur man. Mag je natuurlijk ook zelf gaan betalen...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26755
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2016 (982) 718 Cayman S

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2024, 19:30

Zonde idd als je zo op dag 1 al moet eindigen :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Darudevampire, dutch79, EvdP, Google [Bot], GRzep, Jaws, Joël D., SlowCo en 7 gasten