BMW 130i - Update 15-05-2024

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6017
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW 130i - Update 17-04-2024

Bericht door matthyssie » 17 apr 2024, 15:18

Tom V schreef: 17 apr 2024, 14:33 Ik heb die er niet op zitten nee, lees ook gemengde verhalen over het daadwerkelijke nut. Op racer hebben we die wel geplaatst maar nooit echt gemeten wat het daadwerkelijke verschil was in olietemperatuur. Ik lees ervaringen van mensen bij circuit gebruik, waarbij ook zonder de cover de olie eigenlijk ruim binnen de gebruikstemperaturen blijft. Nu is spergebruik bij driften wat intensiever, maar dit is geen fulltime driftmobiel, slechts wat spelen.
Ik vraag me af of het spergebruik bij driften daadwerkelijk hoger is. Warmte ontstaat door frictie tussen de frictieplaten; maw als er snelheidsverschil is tussen het linker- en rechterwiel. Zodra je wielspin hebt zet een platensper beide wielen 'vast' aan elkaar en genereer je dus niet direct meer warmte. Bij circuit rijden heb je wél snelheidsverschil tussen links en rechts en ook nog eens onder hoge belasting (dus hoge druk op je sperplaten). Dat genereert imo veel meer warmte.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4869
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW 130i - Update 17-04-2024

Bericht door Tom V » 17 apr 2024, 16:14

matthyssie schreef: 17 apr 2024, 15:18
Tom V schreef: 17 apr 2024, 14:33 Ik heb die er niet op zitten nee, lees ook gemengde verhalen over het daadwerkelijke nut. Op racer hebben we die wel geplaatst maar nooit echt gemeten wat het daadwerkelijke verschil was in olietemperatuur. Ik lees ervaringen van mensen bij circuit gebruik, waarbij ook zonder de cover de olie eigenlijk ruim binnen de gebruikstemperaturen blijft. Nu is spergebruik bij driften wat intensiever, maar dit is geen fulltime driftmobiel, slechts wat spelen.
Ik vraag me af of het spergebruik bij driften daadwerkelijk hoger is. Warmte ontstaat door frictie tussen de frictieplaten; maw als er snelheidsverschil is tussen het linker- en rechterwiel. Zodra je wielspin hebt zet een platensper beide wielen 'vast' aan elkaar en genereer je dus niet direct meer warmte. Bij circuit rijden heb je wél snelheidsverschil tussen links en rechts en ook nog eens onder hoge belasting (dus hoge druk op je sperplaten). Dat genereert imo veel meer warmte.
Daar valt wel wat voor te zeggen inderdaad. Zou best een interessant experiment zijn op zich. Maar goed, voor nu maar even zo.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4869
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW 130i - Update 17-04-2024

Bericht door Tom V » 15 mei 2024, 08:49

Enige tijd verder en er is voldoende gebeurd met de auto. Allereerst een paar kleine aanpassingen in het interieur:
- nieuwe A stijl bekleding, die verzakt vaak en dat ziet er snel wat gaar uit.
- CIC CarPlay module ingebouwd. Ze worden vaak voor de hoofdprijs aangeboden door lokale bedrijven maar doorgaans komen die units gewoon uit dezelfde fabriek als de modellen die op AliExpress worden aangeboden. Het werkt echt top, met stuurbediening, Idrive knop bediening etc. Het originele systeem blijft ook volledig beschikbaar.

Afbeelding

Daarna is er het geplande werk verricht aan het de onderkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de auto mee voor een tripje door de Eifel en Sauerland, was echt geweldig. Stuurt lekker, korte overbrenging brengt net wat extra, motortje blijft een atmosferisch pareltje. Conti Sportcontact 7’s bevallen goed op droog in ieder geval. Vind ‘m ook wel leuk op zijn pootjes staan. Meppen kwam helaas net wat te vroeg dus dat is nog eens voor de toekomst.

Afbeelding

Toch weer een paar tanks verstookt. :df:

Afbeelding

Heb nog wel een setje spacers voor de achteras onderweg, daar staat de auto nu wat te smal. En op zoek naar een simpel matig 18” velgensetje als driftset. Bandjes heb ik wel, iemand nog wat liggen?
Laatst gewijzigd door Tom V op 15 mei 2024, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26816
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 130i - Update 15-05-2024

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2024, 09:22

Mooie updates weer :df:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2714
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW 130i - Update 15-05-2024

Bericht door Mark 320iS » 15 mei 2024, 10:26

Goed bezig! Hij krijgt in elk geval de aandacht die ie verdient!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: BMW 130i - Update 15-05-2024

Bericht door StefanW » 15 mei 2024, 11:52

Mooie updates Tom!
Hoe bevalt de schroefset tov origineel?

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 598
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW 130i - Update 15-05-2024

Bericht door Dimitri » 15 mei 2024, 12:58

Dik ding zo hoor! Goed om te horen dat de kortere overbrenging bevalt. Vind het alleen op de Autobahn wat minder maar verder top.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4869
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW 130i - Update 15-05-2024

Bericht door Tom V » 15 mei 2024, 18:46

StefanW schreef: 15 mei 2024, 11:52 Mooie updates Tom!
Hoe bevalt de schroefset tov origineel?
Bevalt goed. Ik denk dat het nog de originele set was en vond het stuurgedrag niet top. Uitlijning was wat verlopen en ook meer hoogterubber op 17” dus er viel wel wat te winnen voor wat directer gedrag. Het waren stiekem een hoop wijzigingen in een keer maar het werk wel aardig. Onderstel bevalt met sportief weggedrag in de “bergen” erg goed. Het is niet te hard voor frequent gebruik maar wel stug in de bochten zonder te gaan stuiteren. Wel denk ik dat de auto gebaat is bij wat stevigere bussen in het subframe achter om wat minder werking te krijgen onder accelereren uit een scherpe bocht, vooral vanwege het sper. Ervaring leert wel dat elk straat onderstel in zekere zin te zacht is op het circuit en vice versa. Ik ga er binnenkort eens een circuit sessie mee doen dus tijd zal het leren.
Dimitri schreef: 15 mei 2024, 12:58 Dik ding zo hoor! Goed om te horen dat de kortere overbrenging bevalt. Vind het alleen op de Autobahn wat minder maar verder top.
Klopt, al viel het me niet tegen. Lekker cruisen rond de 200 was prima mogelijk, al laat het verkeer dat vaak maar amper toe. Maar volgens mij heb jij een 3.73 toch? Dat zal ook echt wel weer wat schelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdBn, Majestic-12 [Bot], S-RS en 9 gasten