Van frietbak naar frietzak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Neem jij je eigen zak mee naar de frituur of chinees

Ja, een beter milieu doen we samen
3
9%
Ja, ik neem een eigen bordje mee
1
3%
Nee ik betaal gewoon 50 cent extra
22
63%
Nee, ik eet alleen pokebowls
0
Geen stemmen
Is het friet?
2
6%
Of heet het patat?
7
20%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 03 jul 2023, 09:33

Eeuwe schreef: 02 jul 2023, 11:26 ^ Zal ongetwijfeld een druppel zijn die de emmer deed overlopen maar een beetje ondernemer denkt toch niet in problemen? Ter plaatse eten gewoon op een bord, voor afhalen moet vast ook een alternatief zijn (geen idee, eet bijna nooit patat).
Afbeelding

:tooth:

De xx duizenden horeca/detailhandel/ondernemers, ik kan niet voor iedereen spreken maar de tendens is bergafwaarts, het 'ondernemersklimaat' wordt er niet beter op in NL/EU met complexere regelgeving/bureaucratie. En dan hou ik 't nog neutraal, jij weet wel hoe ik erover denk Eeuwe:)

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Elise » 03 jul 2023, 10:45

Het zijn ook de grote bedrijven die het ondernemersklimaat van de kleintjes kapot maken door bijvoorbeeld dit soort acties.
Tientallen grote bedrijven eisen dat de Europese Unie strengere regels invoert voor de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Multinationals als Heineken, Nike en Ikea hopen dat ambitieuzere doelstellingen in het landenblok ook voor meer investeringen van autofabrikanten in elektrische vrachtauto’s zorgen, schrijft Financial Times
https://nieuws.nl/economie/20230625/kra ... or-trucks/

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door 328Ti » 03 jul 2023, 18:39

Bedankt voor de uitleg Erik, inmiddels ook al vernomen. Ik snap de constructie niet helemaal maar zal wel aan mij liggen. Of overheid komt alsnog met een plastic inkomstentax voor de ondernemer.

Benieuwd waar dit naartoe gaat

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Downforce Hans » 03 jul 2023, 23:06

Eeuwe schreef: 02 jul 2023, 11:26 ^ Zal ongetwijfeld een druppel zijn die de emmer deed overlopen maar een beetje ondernemer denkt toch niet in problemen? Ter plaatse eten gewoon op een bord, voor afhalen moet vast ook een alternatief zijn (geen idee, eet bijna nooit patat).

Ben zelf persoonlijk geen tegenstander van plastic tax maar zie liever in dat geval ook suikertax en E-nummertax etc. Andere discussie.
Een E nummer tax....... :duh: Belasting betalen voor een banaan omdat er e nummers inzitten.... :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 04 jul 2023, 08:26

Downforce Hans schreef: 03 jul 2023, 23:06
Eeuwe schreef: 02 jul 2023, 11:26 ^ Zal ongetwijfeld een druppel zijn die de emmer deed overlopen maar een beetje ondernemer denkt toch niet in problemen? Ter plaatse eten gewoon op een bord, voor afhalen moet vast ook een alternatief zijn (geen idee, eet bijna nooit patat).

Ben zelf persoonlijk geen tegenstander van plastic tax maar zie liever in dat geval ook suikertax en E-nummertax etc. Andere discussie.
Een E nummer tax....... :duh: Belasting betalen voor een banaan omdat er e nummers inzitten.... :thumbup:
Niet op alle E-nummers uiteraard ;) Maar wel op een E621 bijvoorbeeld, en nog een aantal.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 05 jul 2023, 14:42

Ging gisteren met 9 lege frietbakjes terug naar de snackbar.
Mevrouw zei wat moet ik daarmee?
Ik: kom ik inleveren tegen statiegeld:
Mvr: daar zit geen statiegeld op.
Ik: hoezo niet? Ik heb er toch 9x 25cnt voor betaald! wat moet ik er nu mee dan?
Mvr: ja daar in die afvalbak gooien.
Ik: wat is er dan veranderd met de vorige situatie toen wij nog niet voor de plastic bakjes hoefde te betalen?
Mvr: mmmm
Ik: komen ze toch nog in het milieu terecht
Mvr: tja, volgende aub.
(

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Elise » 05 jul 2023, 15:05

Ik moest gisteren 10 cent verpakkingskosten betalen bij de Chinees voor 4 plastic bakken en een plastic zakje.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 05 jul 2023, 15:44

JP schreef: 05 jul 2023, 14:42 Ging gisteren met 9 lege frietbakjes terug naar de snackbar.
Mevrouw zei wat moet ik daarmee?
Ik: kom ik inleveren tegen statiegeld:
Mvr: daar zit geen statiegeld op.
Ik: hoezo niet? Ik heb er toch 9x 25cnt voor betaald! wat moet ik er nu mee dan?
Mvr: ja daar in die afvalbak gooien.
Ik: wat is er dan veranderd met de vorige situatie toen wij nog niet voor de plastic bakjes hoefde te betalen?
Mvr: mmmm
Ik: komen ze toch nog in het milieu terecht
Mvr: tja, volgende aub.
(
Dit dus. Wie kan voor deze nonsense een plausibele verklaring geven?

Online
vester86
Berichten: 2733
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door vester86 » 05 jul 2023, 16:18

je betaalt geen statiegeld? je betaalt toeslag. die je niet zou hoeven te betalen als je zelf bakjes meeneemt.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Kadett » 05 jul 2023, 16:22

Tupperware kan weer terug naar Nederland. Iedereen zij eigen bakjes meenemen naar de Chinees.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 05 jul 2023, 16:25

vester86 schreef: 05 jul 2023, 16:18 je betaalt geen statiegeld? je betaalt toeslag. die je niet zou hoeven te betalen als je zelf bakjes meeneemt.
Ja zo ver was ik al, theorie vs praktijk:)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Martijn M » 05 jul 2023, 16:30

vester86 schreef: 05 jul 2023, 16:18 je betaalt geen statiegeld? je betaalt toeslag. die je niet zou hoeven te betalen als je zelf bakjes meeneemt.
Ja leuk dat zelf bakjes meenemen, maar dat wordt niet overal geaccepteerd in verband met de afwijkende formaten.

Tom
Berichten: 21738
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Tom » 05 jul 2023, 17:24

In de basis ben ik er eigenlijk niet eens op tegen, hoeveelheid verpakkingen en plastic dat we verbruiken (dat ook weer in de natuur terecht komt) slaat nergens op. Maar in de praktijk koop ik nog steeds een plastic tasje als ik in de winkel sta, want hoe moet ik het anders gekochte spullen naar huis nemen? Het zal hier niet anders zijn, je betaald gewoon die bakjes in de friettent. Resultaat nul. Net als blikjes inleveren, ben toch niet gek om die plakzooi mee te sjouwen naar huis en dan weer een supermarkt? Maar hoe dan wel, dat weet ik ook niet. Wat dat betreft ben ik lui en wil ik geen comfort inleveren, ik ga niet zelf met tasjes, bakjes, rietjes en dekseltjes sjouwen. Dan liever meer recycled papier/karton qua verpakking.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 05 jul 2023, 17:29

Nee elke a4'tje is al 10liter water voor nodig om te produceren. Ik ben in een week tijd 3x bij de Ikea geweest en volgens mij heb ik het equivalent van het waterjaarverbruik van een datacentrum aan karton mee naar huis gesleurd.......Misschien een idee om daar ook een toeslag voor te rekenen :tooth:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 05 jul 2023, 19:40

Tom schreef: 05 jul 2023, 17:24 In de basis ben ik er eigenlijk niet eens op tegen, hoeveelheid verpakkingen en plastic dat we verbruiken (dat ook weer in de natuur terecht komt) slaat nergens op. Maar in de praktijk koop ik nog steeds een plastic tasje als ik in de winkel sta, want hoe moet ik het anders gekochte spullen naar huis nemen? Het zal hier niet anders zijn, je betaald gewoon die bakjes in de friettent. Resultaat nul. Net als blikjes inleveren, ben toch niet gek om die plakzooi mee te sjouwen naar huis en dan weer een supermarkt? Maar hoe dan wel, dat weet ik ook niet. Wat dat betreft ben ik lui en wil ik geen comfort inleveren, ik ga niet zelf met tasjes, bakjes, rietjes en dekseltjes sjouwen. Dan liever meer recycled papier/karton qua verpakking.
Exact dit dus. En écht we hebben een milieuprobleem(da's wat anders dan een klimaatprobleem, dat laatste wordt uitvergroot en gerelateerd aan het milieu, met als bewijs follow the money, meer niet...)

Dus de mensheid en het milieuprobleem. In India China en opkomende industrielanden liggen ze er niet echt wakker van. Beetje water naar de zee helaas. En wij maar betalen.

Ik neem een blikje bier.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 05 jul 2023, 21:58

Een friet/chinees bakje kost inkoop 3 cent. Vanwaar de 25 cent toeslag ?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 05 jul 2023, 22:33

Afbeelding

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Elise » 06 jul 2023, 07:48

Tom schreef: 05 jul 2023, 17:24 Net als blikjes inleveren, ben toch niet gek om die plakzooi mee te sjouwen naar huis en dan weer een supermarkt?
Bende door blikjes in defecte, plakkerige statiegeldapparaten: ’Wat een chaos’
Als de consument een béétje meewerkt, kan er een snel einde komen aan de trammelant met statiegeldmachines. Sinds klanten ook blikjes kunnen inleveren om te recyclen, zijn de apparaten in de supermarkt om de haverklap defect, met veel irritatie van wachtend winkelend publiek tot gevolg. Grootste boosdoener: lekkende en plakkende drankrestanten waardoor de innamemachines vastlopen.

Klanten met vuilniszakken vol, of zelfs winkelwagentjes tot de nok toe gevuld met blikjes. Sinds er naast flesjes ook statiegeld wordt geheven op de aluminium verpakkingen van cola en sinas en bier, staan klanten soms rijen dik voor de inleverpunten in de supermarkt om hun ’borg’ terug te krijgen. Om geen file te krijgen naast de schappen broccoli en vastkokende piepers is het van groot belang dat ze snel en soepel kunnen inleveren. Daar gaat het vaak fout. Regelmatig verschijnt de melding: defect.

Statiegeld Nederland, verantwoordelijk voor de uitrol, gaf eerder al toe dat nog niet alles vlekkeloos verloopt. Directeur Raymond Gianotten vertelde dat het gaat om ’opstartproblemen’ en dat de problemen voor klanten ’vervelend’ zijn. Hij voegde toe dat er de komende periode aanpassingen moeten worden gedaan aan de systemen. „Dat gaat ook gebeuren”, zei hij gedecideerd. Supermarkten zijn er ook druk mee bezig. Een woordvoerster van Albert Heijn laat weten dat haar keten bezig is ’de inname-apparatuur (aan de achterkant) in een groot deel van de winkels te vervangen’. „Zodat dit beter gaat.”

Commercieel directeur Mark Delwig van Tomra, wereldwijd marktleider op het gebied van emballage-inname, bevestigt dat er volop wordt gewerkt aan oplossingen. „Er zijn twee systemen waar supermarkten gebruik van maken”, legt hij uit. „Bij bijvoorbeeld Dirk en Dekamarkt is gekozen voor vrijstaande apparaten, waarbij blik na inname meteen geplet kan worden. Daardoor is er ook geen systeem achter de kasten nodig.” De meeste moeilijkheden ontstaan momenteel bij het zogeheten ’backroom-systeem’, achter de automaat, dat gebruikt wordt bij de gemengde statiegeldmachines (glas, pet, blikjes en kratten), en waar verschillende supermarkten gebruik van maken.

„Daar zit achter het innamedeel een lopende band die schuin omhooggaat, of een lift”, vertelt Delwig verder. „In blikjes zit vaak restant van de drank, dat op dat moment eruit druipt. Als er niet frequent, dagelijks, wordt schoongemaakt, kunnen de systemen vastlopen.” Die worden nu zoveel mogelijk aangepast naar een systeem zonder lift of lopende band, waarbij de plastic flesjes en blikjes direct geplet worden, zodat de vervuiling tot een minimum beperkt blijft.

Er ligt ook al een verantwoordelijkheid voor de klant, benadrukt hij. „In meerdere andere landen wordt al langer blik ingenomen. Mensen zijn dat daar gewend, en zorgen ervoor dat ze schone blikjes inleveren. In Nederland moet de consument in dat opzicht nog wat worden ’opgevoed’.” Thuis schoonmaken zou al heel veel schelen, erkent hij. „Als er alleen nog wat water inzit is het probleem al bijna opgelost.”

Supermarktexpert Eelco Hos van Retail Innovation ziet dat vanaf het begin ’alles op het bordje van de supermarkt kwam te liggen’, onder andere door de hoeveelheid materiaal die ze krijgen te verwerken. „Als ik een blikje bij het tankstation koop, breng ik dat niet daar terug, maar naar de supermarkt. Dat doen de meeste mensen.” Hij denkt dat moeilijkheden waren te voorkomen. „Supermarkten zagen dit al van 100 kilometer aankomen”, verzucht hij. „Blikjes en flesjes zijn heel andere producten. Flesjes zijn van pvc, dat is materiaal dat terugveert. Bij aluminium is dat niet zo.” Hij heeft zijn twijfels of de misère snel voorbij is.

De klant kan – of moet – daarbij helpen. Vooralsnog was het bij veel supermarkten een puinhoop, ook omdat mensen zonder blikken of blozen grote hoeveelheden materiaal verzamelen die ze in grote zakken naar de buurtsuper slepen. Klanten druipen geregeld beschaamd af. „Zojuist de walk of shame gelopen”, zegt Rick Buur op Twitter. „Twee supermarkten op loopafstand, allebei de automaten defect. Dus weer naar huis lopen met die enorm volle tas in de hand…”

Sommige consumenten dringen aan op een snelle tijdelijke oplossing – in afwachting van een permanente – om opstoppingen te voorkomen. „Schrijf maar ouderwets bonnetjes met de hand!”, schrijft een boze burger op sociale media. Een klant uit Almelo: „Opnieuw storing. Wat een chaos. Nu snap ik dat mensen agressief worden.” Odile de Fraye oppert een andere oplossing. „Apparaat kapot: dan bij servicebalie inleveren.” Het ziet er – net als het handmatig innemen – niet naar uit dat winkelend publiek zijn blikjes en flesjes aan die balie kwijt kan. Een einde aan de ellende zou ook voorkomen dat personeel klanten afscheept, zoals Christa ervoer. De reactie nadat ze over de kapotte machines had geklaagd? „’Ja kan gebeuren mevrouw, gaat u maar naar de Jumbo!’”

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 06 jul 2023, 09:44

Ik heb vaak blikjes bier in huis. Denk je echt dat ik die blik zooi weer ga inleveren? Dit gaat nergens over.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 06 jul 2023, 09:50

Frans T. zoekt je op hoor ! Blikjes niet inleveren resulteert in stormen zoals gisteren...... echt waar :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 06 jul 2023, 09:57

JP schreef: 06 jul 2023, 09:50 Frans T. zoekt je op hoor ! Blikjes niet inleveren resulteert in stormen zoals gisteren...... echt waar :coffee:
:zwijntje:

Ik zoek hem op die volgevreten Marxist. Wilders moet al jaren beveiliging en deze laffe omhoogevallen schooier komt ermee weg?:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 07 aug 2023, 10:20

Worden we in het ootje genomen ? :coffee:
Wetenschappers zaten er wereldwijd jarenlang flink naast. Er belandt veel minder plastic afval in de zeeën en oceanen dan werd aangenomen, ontdekten onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Dat bericht Trouw.

De omvang van de plastic soep in de oceanen is veel minder groot dan twintig jaar lang werd gedacht. De schattingen liepen altijd uiteen van 50 miljoen ton plastic afval in de oceanen tot wel 300 miljoen ton. Het blijkt veel minder te zijn: 3,2 miljoen ton.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4086927 ... an-gedacht

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31272
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 16 apr 2024, 12:03

Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren.

Het bedrijfsleven hangt dwangsommen van in totaal meer dan €250 mln boven het hoofd als ze de eisen niet nakomen, dreigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de organisatie die de inzameling en recycling regelt. De inhoud van de brief is bekend bij het FD..

Het verhoogde statiegeld moet gaan gelden voor grote én kleine plastic flessen. Voor kleine flesjes betekent het nieuwe tarief een meer dan verdrievoudiging, voor grote flessen een verdubbeling. Ook zullen naar verwachting meer melk- en sapflessen statiegeld krijgen. Voor blikjes gaat het statiegeld in het voorstel van ILT niet omhoog.
De harde ingreep van de overheid heeft als doel om het haperende inzamelsysteem vlot te trekken. Het bedrijfsleven is wettelijk verplicht om 90% van alle verkochte flessen in te zamelen, maar bleef tot chagrijn in de Tweede Kamer de afgelopen jaren rond de 70% steken. Consumenten kopen ieder jaar 2,5 miljard blikjes en vele honderden miljoenen flessen. Sinds 2022 betalen zij statiegeld voor blikjes. Een veelgehoorde klacht is dat er te weinig inzamelpunten zijn.
Per juli 2025 moet de verhoging van statiegeld ingaan. Het bedrag mag pas weer omlaag als Verpact kan aantonen dat 90% van de verpakkingen wordt ingezameld. De stichting kan een eerste dwangsom van €50 mln krijgen als het deze zomer niet de plannen voor volgend jaar op papier heeft gezet.

Dwangsommen
Naast de verhoging van het statiegeld legt de ILT nog andere eisen op aan Verpact om het inzamelsysteem op orde te krijgen. Verpact is de stichting die door drankenproducenten en supermarkten in het leven is geroepen voor inzameling en recycling. Zo moet Verpact de statiegeldlogo’s op de etiketten van drankjes veranderen, op tijd extra statiegeldautomaten plaatsen en stimuleren dat consumenten ook op sap- en zuivelflessen statiegeld gaan betalen. Als de stichting deze maatregelen niet op tijd doorvoert, kunnen dwangsommen oplopen tot een totaalbedrag van ruim €250 mln.
Producenten van sap- en zuiveldranken betalen Verpact op dit moment een bijdrage voor de afvalverwerking. ILT eist dat die bijdrage zo hoog wordt dat het voor de fabrikanten voordeliger is om mee te gaan doen aan het statiegeldsysteem. Zo hoopt de inspectie dat de inzameling van plastic verpakkingen succesvoller wordt. Statiegeld op sap- en zuivelflessen zou per begin volgend jaar ingaan.
De ILT wil volgens een woordvoerder niet inhoudelijk ingaan op de brief, maar bevestigt wel dat dwangsommen mogelijk aan Verpact worden opgelegd. Nadat ILT een reactie van Verpact heeft ontvangen, zal de inspectie besluiten of ze de lasten definitief opleggen. Volgens het ILT heeft de stichting tot eind deze week de tijd om te reageren. Verpact bevestigt de mogelijke dwangsommen van ILT en zegt in een reactie ‘hierover contact te hebben’ met de inspectie. Verder geeft de stichting geen details.
ILT legde Verpact in 2022 al eens een dwangsom ter waarde van €28 mln op, maar de Raad van State zette een streep door die straf. Die zaak ging over de startdatum van het invoeren van statiegeld op blikjes.

Lagere verkopen?
Het hogere statiegeld kan leiden tot lagere verkopen in de drankenmarkt, aldus Rabobank-econoom Francois Sonneville. Hij verwacht dat consumenten sneller alternatieve drankjes zonder statiegeld zullen kopen. ‘Als consumenten niet in staat zijn om hun verpakking in te leveren, zien ze de €0,50 statiegeld als een prijsverhoging van het drankje’, stelt hij. Dat maakt producten minder aantrekkelijk voor de consument. Op sommige flesjes, zoals bij de huismerken, zal het statiegeld hoger zijn dan de prijs van het drankje.
‘Ondanks dat consumenten statiegeld als een nuttig en duurzaam idee zien, vinden ze het vervelend om zelf te moeten betalen’, aldus de econoom.
De moeizame inzameling betekent dat honderden miljoenen euro’s aan niet-geïnd statiegeld op de plank blijft liggen bij Verpact. Voor iedere verkochte drankverpakking belandt er namelijk statiegeld op de rekening van de stichting, en als de consument de verpakking niet terugbrengt, blijft dat bij Verpact. Het FD meldde vorige maand dat de berg aan niet-geïnd statiegeld van de stichting dit jaar aangroeit tot ruim €300 mln. Een meerderheid in de Kamer eiste daarop inzage in de financiële huishouding van Verpact.
https://archive.is/iiLyd

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Elise » 16 apr 2024, 14:55

JP schreef: 16 apr 2024, 12:03
Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren.
Prima toch.

Al in 1991, invoering statiegeld plastic flessen, betaalden we een gulden statiegeld op een plastic fles.......
Dat dat ooit teruggebracht is naar 25 eurocent is pas belachelijk.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 16 apr 2024, 15:23

Idd. Prima maatregel hoor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Wout309t en 2 gasten