[E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Estoque » 09 apr 2024, 13:10

Dimitri schreef: 09 apr 2024, 12:39 Leuke update! Cool dat je gewoon een hele driftdag boekt op Papenburg zonder echte driftervaring te hebben 8)

Waarom zou je niet gelukkig worden van camberplates? Bang voor extra geluid in de koets of?
Nou, ik ben er wel gewoon een beetje ingepraat.
Het idee kwam voorbij, toen heb ik vakkundig mijn excuuskaart getrokken en gezegd dat ik niet durfde.

En toen werd ik uitgelachen en onder druk gezet.
Dus toen moest ik wel. :P

Was wel heel leuk.



Voor het extra lawaai in de koets een beetje bang. En daarnaast, echt nu heeft het niet voor mij :P
Ben er voor gewaarschuwd, vandaar dat ik het mij afvraag. Nog geen ervaring mee!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Martijn M » 09 apr 2024, 13:12

Estoque schreef: 09 apr 2024, 13:10 En daarnaast, echt nut heeft het niet voor mij :P
Perfecte aankoop dus. Niet alles hoeft 'nut' te hebben :df:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Estoque » 09 apr 2024, 13:15

Hele auto heeft geen nut.
Dus past prima in het rijtje :P

BMWDennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door BMWDennis » 09 apr 2024, 20:08

Gave updates, de M3 is in goede handen! En een leuk trio met de AMG's, die worden ook mooi oud zeg.

BartMS
Berichten: 514
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door BartMS » 09 apr 2024, 20:25

Met elke update die je doet wordt mijn hebberigheid voor een eigen E92 M3 steeds groter!

Gave update weer en tof dat je het driften gewoon bent gaan doen!

Arthursx
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Arthursx » 09 apr 2024, 20:38

Nice, vette upgrades weer.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7046
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Fabian » 09 apr 2024, 20:56

Leuke updates! Papenburg was zéker leuk, wel de goeie wielbouten monteren he 😋

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26815
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Martijn_bmw » 09 apr 2024, 21:03

Mooie updates weer en leuk je Papenburg ervaring te lezen. Heel gave baan daar :df:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6017
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door matthyssie » 11 apr 2024, 13:24

Estoque schreef: 09 apr 2024, 13:10
En toen werd ik uitgelachen en onder druk gezet.
Dus toen moest ik wel. :P

Was wel heel leuk.
Gelukkig luisterde je voor een keer! :blink: :df:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Estoque » 16 apr 2024, 06:49

matthyssie schreef: 11 apr 2024, 13:24
Estoque schreef: 09 apr 2024, 13:10
En toen werd ik uitgelachen en onder druk gezet.
Dus toen moest ik wel. :P

Was wel heel leuk.
Gelukkig luisterde je voor een keer! :blink: :df:
Ik luister naar heel veel.

Behalve CH-R gelul en Philip die zegt dat ik moet afvallen :P

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3033
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door 328Ti » 16 apr 2024, 08:08

Hahaha

Nou, mooie update weer!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Ohlins & Meppen P.5

Bericht door Estoque » 16 mei 2024, 11:08

Een nieuwe maand, een nieuwe update! Want net als de naald van de tankmeter, blijven de aanpassingen aan de M3 niet stil staan.

Eind april hadden we een jubileum/personeelsfeest geplanned staan vanwege ons 10 jarige bestaan als familiebedrijf. Dus daar is de afgelopen maand het meeste tijd in gaan zitten. Dus ik heb wat vertraging opgelopen met de installatie van de eerder aangeschafde Öhlins, Milway en H&R Stabi's.

Maar dat betekend niet dat je geen ander onderhoud & upgrades kunt aanschaffen :P

In de week van het personeelsfeest heb ik de M3 naar Procar in Zwolle gebracht voor de lagerschalen-service. Toch wel het meest bekende kwaaltje van de S65 motoren, samen met de Throttlebody Actuatoren (maar die had ik al gedaan).

Toen ik de afspraak geplanned had, kreeg ik de vraag met welke KM-stand ik zou komen.
'Tussen 145.000 en 150.000 km' is vrij accuraat gebleken :P
Afbeelding

Naast de lagerwissel, ook gelijk aan aantal extra dingen laten doen bij Procar:
- Diff-service
- DCT service & GTS Software
- Nieuwe motorsteunen
- Nieuwe gasveren voor de motorkap
en dan natuurlijk ook nieuwe filters, olie etc.

kreeg tevens de vraag of ze de remmerij ook mochten vervangen, want die was op het einde. Maar dat kan ik prima zelf!

Vanwege de drukte bij Procar had ik aangegeven dat als het krap werd, mijn auto prima naar achteren geschoven mocht worden in de planning. Gezien ik toch een bedrijfsfeest moest organiseren. Dus een weekje werd 2 weken overnachten, en mijn factuur voor de leenauto bleef van 5 dagen op 5 dagen. Keurig en netjes verwerkt dus door de heren.

Ik was nogal huiverig voor de staat van de lagers, gezien ik totaal niet onder de indruk was van de onderhoudstaat van de auto, waarin ik hem kocht van de vorige eigenaar. Maar wonder boven wonder, bleek dat de notitie in het boekje bij 121.000km toch te kloppen.

De lagers die uit de S65 kwamen, waren al niet meer de originele lagers.
Wel originele BMW-lagers en nog steeds niet overmaat. Maar ze waren dus al een keer vervangen. Maar nu slaapt Rutger wat beter :D

Welke lagers er nu ingekomen zijn, weet ik niet meer (Dacht ACL op de factuur gezien te hebben) maar overmaat was nog steeds niet nodig. Ook wel een fijn idee.

Zo kwamen de vorige lagers eruit: (ze liggen niet op volgorde)
Afbeelding

Zoals te zien is, zijn er 2 lagerschalen (cil 4) die iets van een groef hebben. Maar op de krukas was er niets van te zien (foto's van gezien), dus daar hoefde ik mij geen zorgen over te maken.

AAAANYWAY....

Met het advies "500km rustig aan doen" naar huis gereden. Omdat ik nog een upgrade moest oppikken.
Afbeelding

6-pots remklauwen van een Alfa Romeo Quattofiglio. Met Adapters van Freakyparts, is het een redelijk simpele upgrade met de standaard M3 remschijven om van de standaard 1-zuigerige klauwen van een E9x M3 af te zijn. Iets wat ik echt heel lelijk vond. En gezien ik toch nieuwe schijven en blokken moest, is het mooi tijd om te upgraden.

Dus klauwen gekocht, adapters besteld, nieuwe schijven besteld en........ toen kwam ik erachter dat ik de verkeerde klauwen had gekocht.
In al mijn snelheid van beslissen, heb ik keramische klauwen gekocht. En die zijn voor 390mm schijven, hebben ruimte voor dikkere schijven en zijn niet heel erg gunstig voor het steken van normale remblokken.

Zie hier het verschil. (Links Staal | Rechts CCB)
Afbeelding

#Sadrutgerissad

Maar gezien ik 1 vrij weekendje had om m'n Ohlins eronder te gooien, en ik toch al nieuwe schijven had liggen. Toch maar gekozen om ook nieuwe originele blokken te bestellen en in de tussentijd op originele remmerij door te rijden.

En toen kwam de grote Ohlins installatie:
Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hele verbetering qua stance zo.
Loopt nergens aan, maar kan qua spacers voor nog wel een paar mm gebruiken.

Grootste visuele impact was overigens iets heel anders... Want mijn grootste ergernis aan de auto, waren de getinte achterlichting in de M3. Soms, onder een bepaalde hoek, kon het best wel cool staan. Maar het gros van de tijden vond ik het maar afschuwelijk.

Ik had met een klein beetje thinner geprobeerd de vermeende verf van de lamp te krijgen, maar vervolgens ging er tot grote vreugde van mijzelf een klein hoekje los. Bleek het een sticker <3

Afbeelding

Links eraf, rechts er nog op.
Afbeelding

En terwijl het werk op z'n einde liep voor de zaterdag, kreeg ik een appje van m'n Friese mede-trucker Eeuwe met een link naar de verkoopsectie van DF, voor een remmenset.

Onmiddelijk contact gezocht met Jeff en maandag met m'n kameraad richting Zaltbommel gereden om een ontzettend dikke remset op te halen.

Zijn 6-zuigerige AP Remtangen die onder 18" velgen zouden moeten passen. Ofwel, fucking dik :D

Afgelopen hemelvaart, gelijk even een pas-sessie gedaan. Omdat ik toch wel heel benieuwd was of het allemaal ging passen.
Het komt namelijk van een E92 M3 Racer af, en Jeff gaf keurig aan dat hij niet wist of de fusee's tussen mijn M3 en zijn Race-M3 het zelfde waren.

Afbeelding
Afbeelding

Blijkt dus allemaal perfect te passen <3
Nieuwe remblokken zijn besteld, want ik wil geen gepiep op straat. En als de schijven de reden zijn voor het gepiep, worden die ook vervangen voor straatversies.

Helaas was de upgrade te laat voor m'n allereerste circuit-sessies ooit. Want ik werd door een aantal DF'ers, net als de vorige keer driften op Papenburg, weer vakkundig overgehaald om de Avond & BBQ-sessie op Meppen mee te doen 11 Mei.

Dus dan maar lekker op originele remmerij, maar wel met Öhlins! Wat een verschil maakt dat t.o.v. standaard EDC. Heerlijk <3
Afbeelding

Weinig foto's gemaakt, maar vooral lekker gereden en gezellig geouwehoerd. Was een geslaagde avond.
Zondag's het gebakje weer schoongemaakt, want maandag moest de M3 richting Mosselman voor wat software aanpassingen (Sec. luchtpomp en Katalysator aanpassingen).

En nu? Wat gaat er nu gebeuren:
- PU Rubbers zijn binnen voor de H&R Stabi's.
- Remslangen met juiste M10x1.0 aansluiting zijn binnen voor de AP's. Remblokken nog niet.
- De EDC storing moet ik nog uitschrijven, heb de software inmiddels wel binnen.
- De auto moet iets omhoog, omdat we zaterdag naar Papenburg gaan om te driften en ik dan op 19" velgen sta.
- Draadeinden, moeren, 5mm en 10mm spacers zijn onderweg zodat ik dat ook om kan bouwen.
- Moet nog even uitzoeken welke gekoelde ankerplaten ik wil hebben voor de AP-kit, want de originele wil ik liever niet verslijpen. En Remkoeling moet er toch wel opkomen, merkte ik op Meppen dus dan doe ik liever 2 vliegen in 1 klap.

Zo stond hij er gisteravond bij... Toch wel dikke bak <3
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1088
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Jeroen » 16 mei 2024, 11:19

Fraaie update & leuk om te lezen! Hoe bevalt de GTS software?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Estoque » 16 mei 2024, 11:41

Jeroen schreef: 16 mei 2024, 11:19 Fraaie update & leuk om te lezen! Hoe bevalt de GTS software?
Over het algemeen: goed
Ik betwijfel wel of ik de "echte" GTS software gekregen heb, want overal staat beschreven dat wegrijden standaard in z'n 2e versnelling zou zijn en minder lange "twijfeltijd" zit tussen vooruit/achteruit rijden. Maar van die 2 dingen merk ik vrij weinig.

Wat ik wel echt merk zijn:
- Snellere schakeltijden, echt goed merkbaar.
- De lompheid van de versnelling erin klappen, zeker in M-stand, is echt fors lomper geworden <3
- Hij schakelt echt wel mooier, misschien ook te doen met de nieuwe olie etc op de bak.

Waar ik in het verleden, gewoon standaard de bak in "Schakelsnelheid 5" had staan, als ik zelf een keer aan de flipper zat. Merk ik nu dat ik die terug heb gezet op standje 4. Het is voor dagelijks gebruik en op lage snelheden wel wat lomp in standje 5.

De schakelstanden zijn gewoon wat opgeschoven voor mijn gevoel.
Stand 4 nu, is het vorige stand 5.
Stand 5 is de vorige stand 6 (die alleen beschikbaar is bij Traction Control UIT)
Stand 6 is nu echt volledig gestoord snel, lomp en belachelijk gaaf.

Ik ben er wel tevreden over.
Leuke upgrade voor de +- 400,- die het gekost heeft en kon mooi mee met de combinatie van ander onderhoud.
Als ik hem enkel daarvoor weggebracht had, zou ik het wel een beetje zonde van m'n geld hebben gevonden. Want zo enorm verschil vind ik het niet.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1406
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60T8 & 1M

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Oof » 16 mei 2024, 11:57

Leuk om weer bij te lezen en mooie tip over freakyparts.co.uk

Arthursx
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Arthursx » 16 mei 2024, 12:08

Mooi man! Goede upgrades weer. Zal wel een stuk frisser rijden zo alles bij elkaar

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 911
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Estoque » 16 mei 2024, 12:19

Oof schreef: 16 mei 2024, 11:57 Leuk om weer bij te lezen en mooie tip over freakyparts.co.uk
Zit maar één nadeel aan, importkosten.
De kit is echt compleet en netjes, en voor 276,- is het niet gek.
Inclusief de juiste remleidingen en clipjes etc. Echt wel mooi gemaakt.

Afbeelding

Alleen daar komt dan nog 91,- euro importkosten overheen.

Ik heb het dus nu over, dus als iemand het hier nodig heeft. Het mag voor een leuk prijsje weg.

Online
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door StefanW » 16 mei 2024, 13:07

Dikke upgrades zo! Remmen en schroefset zijn top of the bill :df:

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 335
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Sabberjoch » 16 mei 2024, 13:16

Lekkere upgrades Rutger!
Mooi dat ik zaterdag even een paar rondjes bij je mee mocht, s65 klinkt fenomenaal!

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4869
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Tom V » 16 mei 2024, 13:35

Heerlijke auto, hoop m een keer te zien op een DF dag. Voelt goed old skool, gouden BBS, AP klauwen er achter, heel puur. Goeie smaak heb je.

Online
Bokkepoot
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Bokkepoot » 16 mei 2024, 14:28

Nette upgrades!

Pro-car gebruikt inderdaad ACL lagers voor de lagerschalen.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2056
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5

Bericht door Godspeed » 16 mei 2024, 20:38

Auto, kleur van de auto, velgen, remmen etc. Goed man! Echt heel dik :headbang:

Mag naar mijn mening wel 1,5cm omhoog, maar ik zal het accepteren omdat mijn auto ook te laag staat :tooth:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4554
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Ohlins & Meppen P.5

Bericht door Eeuwe » 16 mei 2024, 21:04

Estoque schreef: 16 mei 2024, 11:08 En terwijl het werk op z'n einde liep voor de zaterdag, kreeg ik een appje van m'n Friese mede-trucker Eeuwe met een link naar de verkoopsectie van DF, voor een remmenset.
Oh cool, ik heb een nieuwe baan lees ik net :tooth: Ik ben net zo'n trucker als Philip trucker is :mrgreen:

Maar gaaf RUTGER OUWE! Fijne update weer. Beastmachine!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, Eric Z, Harrie D, Hsp, PetervdH, pj311, StefanW en 4 gasten