EV auto's (elektrische)
- Joy
Re: EV auto's (elektrische)
Ik krijg van weinig moderne auto's nog het 'hebben' gevoel. De laatste keer dat ik dat voelde was een dagje met een Nissan GTR. Alle merken zijn zo hard naar elkaar toegegroeid dat merkspecifieke eigenschappen een eind zijn weggevaagd.
De ID.4 is zeker niet goedkoper dan de Passat die ik reed, maar ik vind een keer wat nieuws rijden ook wel eens fijn. Een vergelijkbare Tiguan op benzine had ik laten staan, het is juist dat het een EV is dat ik dacht nou laten we dat eens proberen. Weer eens wat nieuws.
Laadkosten zijn zoals Martijn al aangeeft het grote verschil. Vanmiddag om 13u kost 1 KW 1 cent en het uur erna 0. Dat betekent dat ik 100 km ga tanken voor 12 cent. Dat is toch bizar.
De ID.4 is zeker niet goedkoper dan de Passat die ik reed, maar ik vind een keer wat nieuws rijden ook wel eens fijn. Een vergelijkbare Tiguan op benzine had ik laten staan, het is juist dat het een EV is dat ik dacht nou laten we dat eens proberen. Weer eens wat nieuws.
Laadkosten zijn zoals Martijn al aangeeft het grote verschil. Vanmiddag om 13u kost 1 KW 1 cent en het uur erna 0. Dat betekent dat ik 100 km ga tanken voor 12 cent. Dat is toch bizar.
Laatst gewijzigd door Joy op 06 apr 2024, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Heerlijk (of eigenlijk niet) hoe de ev-rijder om de hete brij hier draait.
Ja die dingen zijn zuiniger en ja je hoeft geen mrb te betalen. Komt dat er ooit wel zal de overheid er echt wel alles aan doen dat dat goedkoper wordt dan een ice.
Maar wat boeit het verbruik je? In de lease drukt het alleen maar de prijs toch ? Stel het koste net zoveel als ice, de maandprijzen zouden door het dak gaan. Komt er (een beetje) mrb op, je leaseprijs gaat omhoog. Jan met de pet wil geen 2tonner hebben die banden vreet.
En hoe doe ik dat met thuisladen? Nee ik heb geen paal (…) maar voorheen kreeg je een tankpas inclusief toch? Nu laden we maar op de prive zonnepanelen, want, ach wat, we hebben toch overcapaciteit. Of is er net zoiets als €2 thuiswerkvergoeding, maar dan voor laden?
Ik vind ev’s niet lelijk en qua looks mag een iX1/3 altijd komen, mits de rest thuis ook een beetje klopt, en niet alleen thuis. Op het werk is “geschat” 1 laadpaal per 250 parkeerplekken met max. 4u laden, er wordt op gecontroleerd. Nou in mijn pauzes die ik liever andere dingen dan elke keer mijn auto te verplaatsen…..
Ja die dingen zijn zuiniger en ja je hoeft geen mrb te betalen. Komt dat er ooit wel zal de overheid er echt wel alles aan doen dat dat goedkoper wordt dan een ice.
Maar wat boeit het verbruik je? In de lease drukt het alleen maar de prijs toch ? Stel het koste net zoveel als ice, de maandprijzen zouden door het dak gaan. Komt er (een beetje) mrb op, je leaseprijs gaat omhoog. Jan met de pet wil geen 2tonner hebben die banden vreet.
En hoe doe ik dat met thuisladen? Nee ik heb geen paal (…) maar voorheen kreeg je een tankpas inclusief toch? Nu laden we maar op de prive zonnepanelen, want, ach wat, we hebben toch overcapaciteit. Of is er net zoiets als €2 thuiswerkvergoeding, maar dan voor laden?
Ik vind ev’s niet lelijk en qua looks mag een iX1/3 altijd komen, mits de rest thuis ook een beetje klopt, en niet alleen thuis. Op het werk is “geschat” 1 laadpaal per 250 parkeerplekken met max. 4u laden, er wordt op gecontroleerd. Nou in mijn pauzes die ik liever andere dingen dan elke keer mijn auto te verplaatsen…..

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Inderdaad JP.
Centenkwestie & eigen situatie. Meer is 't dus niet.
Centenkwestie & eigen situatie. Meer is 't dus niet.
- Joy
Dezelfde reden dus waarom iemand een kleine 3 of 4 pitter neemt ipv een V8 of 6-cilinder.
-
Inderdaad. Maar ga EV's dan niet goedpraten, de EV's die hier vaak genoemd worden en waarmee gereden wordt zijn hogere middenklasse.Joy schreef: 06 apr 2024, 10:15 Dezelfde reden dus waarom iemand een kleine 3 of 4 pitter neemt ipv een V8 of 6-cilinder.
Dat is natuurlijk best scheef, want dat rijdt 95% van de 'gemiddelde NLer' gewoon niet.
-
En ja ik kijk keek SERIEUS met 'n scheef oog naar die nieuwe Tesla* Model 3 die Kees heeft. 5 sterren auto lees ik. Doe dan maar eentje aub.
Maar heb geen paal. Dus wat Kees ook zegt: Laad(t) maar:)
*mede om genius Elon moreel en financieel een hart onder de riem te steken
Maar heb geen paal. Dus wat Kees ook zegt: Laad(t) maar:)
*mede om genius Elon moreel en financieel een hart onder de riem te steken

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ook daar ben ik een dinosauriër. Absoluut geen Tesla voor mij. Doe mij maar een traditioneel merk met showroom, werkplaats en after sales. Wat ik hoor (!)Geen ervaring mee) over Tesla dan hoef ik dat niet.
-
Dat is incl. belastingen of was je die voor het gemak even vergeten?Joy schreef: 06 apr 2024, 09:33 Laadkosten zijn zoals Martijn al aangeeft het grote verschil. Vanmiddag om 13u kost 1 KW 1 cent en het uur erna 0. Dat betekent dat ik 100 km ga tanken voor 12 cent. Dat is toch bizar.
Maar eens, het is goedkoop al betaal je bij een tankstation, om het even te vergelijken, wel een stuk meer per kWh.
En toen nog niet zo lang geleden de gasprijzen door het dak gingen betaalde je op de top ineens 5 keer zoveel voor een kWh, terwijl benzine op de top in procenten wel gestegen was, maar niet zo extreem als elektra.
-
Wat vinden de voorstanders van de EV eigenlijk van de prijsverlagingen?
Heb je privé een Mustang, ID buzz of Tesla model 3 gekocht sta je toch even met je oren te klapperen.
Geldt niet alleen privé, die prijsverlagingen hebben ook invloed op leaseprijzen..... toch vervelend als je net een contract voor 60 maanden hebt afgesloten.
Heb je privé een Mustang, ID buzz of Tesla model 3 gekocht sta je toch even met je oren te klapperen.
Geldt niet alleen privé, die prijsverlagingen hebben ook invloed op leaseprijzen..... toch vervelend als je net een contract voor 60 maanden hebt afgesloten.
-
Daar krijg je straks ook energie subsidie voor

In het oude V&D gebouw in Amsterdam Kalverstraat /Rokin zit nu al een tijdje een Zeekr showroom. Allemaal 'mooi', maar wel Chinees...
Zal er maandag eens een kijkje nemen terwijl MdV natuurlijk de Bijenkorf platloopt:)
-
Kijken, kijken, niet kopen!
- Joy
Inclusief belastingen, maar gezien je neerbuigende toon is er weinig interesse in een normaal gesprek over dit onderwerp.Elise schreef: 06 apr 2024, 11:15Dat is incl. belastingen of was je die voor het gemak even vergeten?Joy schreef: 06 apr 2024, 09:33 Laadkosten zijn zoals Martijn al aangeeft het grote verschil. Vanmiddag om 13u kost 1 KW 1 cent en het uur erna 0. Dat betekent dat ik 100 km ga tanken voor 12 cent. Dat is toch bizar.
Maar eens, het is goedkoop al betaal je bij een tankstation, om het even te vergelijken, wel een stuk meer per kWh.
En toen nog niet zo lang geleden de gasprijzen door het dak gingen betaalde je op de top ineens 5 keer zoveel voor een kWh, terwijl benzine op de top in procenten wel gestegen was, maar niet zo extreem als elektra.
-
Er is maar 1 EV die ik op dit moment te porren vind van buiten en kan (net aan) leven met interieur (temp bediening via een scherm vind ik eigenlijk een nono).
Dat is de Skoda Enyaq.
Dat is de Skoda Enyaq.
-
OnlineRS-Ron
Vrouwlief is nog steeds erg te spreken over de Enyaq. Tot nu toe super goedkoop en heerlijke van A naar B auto voor woon/werk. En ja dat gaat veranderen, ongetwijfeld. Zitten zeker nadelen aan een EV, meer dan aan een ice. Met je eigen laadpaal, parkeerplek en stapel zonnepanelen is het nu nog prima te doen. Nu ligt mijn straat open en heb ik de laatste 4 weken “ergens” moeten laden. Wat een drama, zit niet in de laadpaal-buurt-app en weet dus niet wanneer de buurtpaal vrij komt……. Als je daar van afhankelijk bent met je EV zou ik liever in een benzine Aygo gaan rijden.Kadett schreef: 06 apr 2024, 12:48 Er is maar 1 EV die ik op dit moment te porren vind van buiten en kan (net aan) leven met interieur (temp bediening via een scherm vind ik eigenlijk een nono).
Dat is de Skoda Enyaq.
Maar de aannemer heeft eindelijk repak gelegd en tijdelijke afrit op de dijk aangelegd. Is doodlopende straat en lekker rustig, maar anders had ik nog 2 maanden niet bij de garage kunnen komen. Vanochtend de Giulia weer eens gepakt na 6 weken. EV van de vrouw prima voor boodschappen, met honden naar het bos en geestdodende a naar B ritjes. Maar ik ben toch blij met de Giulia ipv een EV.
Gr Ron
- JP
Hah, de buurtpaal
Daar bedoelen ze hier iets anders mee 

-
Je bedoelt met een normaal gesprek geen kritische opmerkingen plaatsen en de EV's de hemel in prijzen?Joy schreef: 06 apr 2024, 11:56Inclusief belastingen, maar gezien je neerbuigende toon is er weinig interesse in een normaal gesprek over dit onderwerp.Elise schreef: 06 apr 2024, 11:15Dat is incl. belastingen of was je die voor het gemak even vergeten?Joy schreef: 06 apr 2024, 09:33 Laadkosten zijn zoals Martijn al aangeeft het grote verschil. Vanmiddag om 13u kost 1 KW 1 cent en het uur erna 0. Dat betekent dat ik 100 km ga tanken voor 12 cent. Dat is toch bizar.
Toen de elektra prijzen ruim boven de 1 euro/kWh stonden, waarmee de prijs per km voor een EV op het niveau van benzine zat, zag ik hier geen hosanna postings over hoe voordelig het was om met je EV rond te rijden, sterker nog iedereen hield de kaken stijf op elkaar, gelijk de koers van de bitcoin. Want ook in het crypto topic is het altijd verdacht rustig als die aan een flinke dip onderhevig is.
Eenzelfde geldt voor de enorme prijsdalingen die er in EV land plaatsvinden. Ja zo'n EV zal prima rijden, maar op het moment je er eentje hebt aangeschaft en 2 maanden later is er een prijsverlaging van vele duizenden euro's rijdt die ineens een stuk minder lekker.
- Luco
Nee hoor want ondanks de prijsverlagingen kan niemand nu de mustang aanbieden waar ik hem voor lease.
En dan dat geroeptoeter dat alleen de dure modellen "leuk" zijn is natuurlijk met ice ook zo, 95% van de mensen rijdt ook geem m1, m2, m3 od m4 of een nissan gtr ofzo.
Dus dat is ook een drogreden.
En ja natuurlijk kijk je naar je eigen situatie, dat doet 99% van de mensen als ze een keuze moeten maken, heb je geld genoeg spelen die keuzes bijna geen rol.
En dan dat geroeptoeter dat alleen de dure modellen "leuk" zijn is natuurlijk met ice ook zo, 95% van de mensen rijdt ook geem m1, m2, m3 od m4 of een nissan gtr ofzo.
Dus dat is ook een drogreden.
En ja natuurlijk kijk je naar je eigen situatie, dat doet 99% van de mensen als ze een keuze moeten maken, heb je geld genoeg spelen die keuzes bijna geen rol.
-
Luco (en anderen) het komt erop neer dat in de (net onder)middenklasse de ICE het wint in alles van de EV. En dan gaat 't idd over die 95% van de burger die in dat segment of tweedehands winkelt. Niet de leaserijder met een erg rekbaar budget. Ja die zitten 'hier' (DF) een hoop. Is niet erg(integendeel), maar geeft een totáál vertekend beeld.
- Luco
wat is bij jouw net onder de middenklasser, 20k, 30k, 40k middenklasser is erg rekbaar he.
-
25-30k? Wat heb je daarvoor in EV land dan en qua range en laadtijd? Wil je goed moet je blijkbaar bij Benz zijn toch, maar dat is $$$$$Luco schreef: 06 apr 2024, 16:01 wat is bij jouw net onder de middenklasser, 20k, 30k, 40k middenklasser is erg rekbaar he.
- Luco
Ja als je nu nieuw koopt voor 30k heb je geen grote ev, maar ook geen grote ice, ga je naar de 50k is er nu keus genoeg en afhankelijk van je situatie kan dat stukken goedkoper zijn met rijden dan een ice, voor jouw niet, maar voor mij wel, dus is voor mij de keuze makkelijk, dat wilniet zeggen dat een ev slechter of beter is dan een ice, maar wel financieel de betere keuze.
Maar bij bijna iedereen is het een centenkwestie, dat blijft dus een discutabel argument om een ev maar af te schrijven.
Maar bij bijna iedereen is het een centenkwestie, dat blijft dus een discutabel argument om een ev maar af te schrijven.
-
Dus je zegt zelf dat er voor 30k 'niks' is in EV land. En wat er is is denk ik qua range en laadtijd 'niet denderend' te noemen.
Daar gaat mijn discutabel argument:)
Zonder gekheid. EV's is voor de gemiddelde NL burger en de wereldburger niet.te.doen.
En 'financieel de beter keuze' geldt dan alleen voor NL en een paar van die rijke andere landen die ICE kapot belasten en cadeautjes geven/gaven aan EV rijders.
Dan kun je zeggen dat de plaat blijf hangen. Is ook zo. De ROW kán niet op een normale manier aan de EV want 'te duur'. Over finacieel gesproken....
Daar gaat mijn discutabel argument:)
Zonder gekheid. EV's is voor de gemiddelde NL burger en de wereldburger niet.te.doen.
En 'financieel de beter keuze' geldt dan alleen voor NL en een paar van die rijke andere landen die ICE kapot belasten en cadeautjes geven/gaven aan EV rijders.
Dan kun je zeggen dat de plaat blijf hangen. Is ook zo. De ROW kán niet op een normale manier aan de EV want 'te duur'. Over finacieel gesproken....
- JP
Tuurlijk moeten we hier blijven roepen dat ev's ruk zijn. Er is een tekort aan palen en de netwerken kunnen het ook helemaal niet aan. Straks krijg je venstertijden om je botsauto op te laden....hence mag/kun je in parkeergarages al je ev opladen ? 

-
Die prijsverlagingen zijn natuurlijk niet best als je privé net dat model gekocht hebt.Elise schreef: 06 apr 2024, 11:17 Wat vinden de voorstanders van de EV eigenlijk van de prijsverlagingen?
Aan de andere kant…. Voor het bedrag waar je nu een Model 3 nieuw koopt, een beetje 3-serie met bromfiets ICE motor kost je 20k meer. Daar kan je best veel van afschrijven.
Praat het niet goed, maar puur vergelijk van huidige prijzen (en ja snap dat dit deels komt door subsidies maar dat is wel wat het is).
-
Over welke bedragen praten we met prijsverlaging van die M3/Buzz/Mustang? 5k?