Even zitten wikken en wegen, paar weken in mijn hoofd ermee gespeeld maar eigenlijk al vrij snel de knoop doorgehakt dat dit 'm moest worden. Dit werd overigens bevestigd door een proefrit bij een auto in de buurt van mijn woonplaats. De betreffende auto had erg veel slijtage in het interieur waardoor ik eigenlijk al klaar was, maar toch even mee gereden. Dat laatste bevestigde wel meteen dat dit de goede keuze is voor mij. Het is een klein en licht autootje, een turbomotor met aardig wat vermogen en koppel, straf afgeveerd en erg direct sturend. Dat ze over het algemeen wat jonger zijn dan de Clio's en ook minder hebben gelopen is een dikke plus!
In de afgelopen 1,5 week heb ik vier Fiestas gezien en gereden. Ik had een sterke voorkeur voor een Nederlandse auto met NAP maar hiervan is de spoeling dun. Van de ca. 20 auto's op Marktplaats die voldeden aan mijn eisen en wensen, waren er slechts twee met NAP. Van deze twee werd er eentje de dag voor mijn geplande proefrit verkocht en daarna had ik nog weinig keuze. De enige nog overgebleven auto met NAP die voldeed aan mijn eisen heb ik gisteren gezien en gereden. Erg sympathieke gozer die 'm aanbood, maar de auto trilde wat met remmen en het geheel voelde niet helemaal goed. Die maar gelaten voor wat het is en toch gewaagd aan een importauto.
De auto die ik heb gekocht voldeed eigenlijk aan alles, behalve dan NAP (en dus ori NL). Op de foto's leek het echter wel een hele mooie, dus toch maar even gaan gluren. Na de drie vorige patiënten wist ik wel een beetje wat ik zocht en met een helder verhaal, durfde ik een import wel aan. Bij aankomst stond de auto al klaar en ik was meteen enthousiast. De kleur doet veel goeds, maar de auto stond er gewoon heel strak bij, keurig gepoetst en verdomd laag op z'n wielen. De eigenaar/verkoper heeft wat verteld en ik ben er een stukje mee gaan rijden. Interieur toonde geen gekke slijtage, of eigenlijk überhaupt niet veel slijtage. De auto rook fris, de panelen lijnden allemaal keurig uit, wielen waren zo goed als vrij van schade enz. Alles waar een liefhebber blij van wordt. Overigens was de vorige eigenaar dat ook. Dat zei hij niet letterlijk zo, maar dat ademde de auto wel uit. Al met al was het snel duidelijk dat dit 'm moest worden en de deal was ook snel rond. Beide partijen gelukkig!
De auto is inmiddels thuis. Eind van dit jaar moet 'ie wel een nieuwe distributieriem, niet vanwege de kmstand van 132000 km, wel vanwege de leeftijd. Ik denk dat ik er verstandig aan doe maar gewoon meteen een soort Knot beurt te laten uitvoeren: De distributieriem en wat verse vloeistoffen in motor, koelsysteem en versnellingsbak.
De auto schijnt overigens een stevige Mountune kuur te hebben ondergaan in Luxemburg en zou ca. 235pk moeten hebben. Dat 'ie flink sneller is dan standaard is duidelijk, maar 235pk geloof ik niet helemaal. Is ook niet relevant, hij rijdt gewoon erg goed! Overigens ondanks de extreme verlaging, hij staat namelijk op -50mm H&R veren

Hopelijk komt er wat mooi weer zodat ik wat kilometers kan gaan maken en daar zullen dan ook meer foto's bij komen natuurlijk!